6 profi módszer az átkattintások fellendítésére a Google Search Console segítségével
6 profi módszer az átkattintások fellendítésére a Google Search Console segítségével
Megjelenni a keresőben, főleg az első oldalon, szép eredmény. De mit sem ér a SEO, ha nincs belőle átkattintás, konverzió. Gyakorlati útmutatónk segítségével te is drasztikusan javíthatod átkattintási arányodat!
Az online marketingeseknek nincs egyszerű dolguk, hisz nem elég csak azon dolgozniuk, hogy tartalmaik láthatóbbá váljanak a kereső felhasználók számára (SEO), valahogy rá is kell venni őket, hogy rájuk kattintsanak.
Habár az átkattintási arány (CTR) csak egyike a rengeteg mutatónak, amelyek együttesen adnak képet egy tartalom, vagy hirdetés teljesítményéről, kétségtelenül az egyik legfontosabb tényezőnek számít.
Cikkünk célja bemutatni, hogy miként használhatod a Google Search Console eszközét webhelyed megismerésére és – az így gyűjtött adatok alapján – fellendítésére.
A találatok optimalizálása
Mielőtt belevetnénk magunkat a Search Console felfedezésébe, ejtenünk kell néhány szót tartalmaid (és ezzel együtt találataid optimalizálására). Habár a statisztikák elemzése sokat segíthet, semmire sem mész majd egy olyan találattal, ami nem ösztönzi kattintásra az embereket.
Ennek érdekében vedd figyelembe az alábbiakat, valahányszor tartalmat publikálsz webhelyeden…
A tartalom URL-je
Egy közönséges organikus Google találat három elemből áll: főcím, URL, meta leírás. Az ember azt hinné, hogy az URL nem igazán fontos ezek közül, pedig ez tévedés, hiszen ennek is tükröznie kell azt, hogy miről szól az adott találat tartalma. Egy nem túl beszédes, vagy kivehetetlen URL akár gyanút is kelthet az óvatosabb felhasználókban.
A tartalom főcíme
A megfontoltan használt erőteljes kifejezések képesek kattintásra ösztönözni a kereső felhasználókat. Ha megfigyeled cikkünk címe is alkalmazza ezt, ráadásul még egy számot is tartalmaz, ami tovább növeli az átkattintások esélyét. Fontos persze nem túl sokat ígérni a címben, és „becsalni” a felhasználókat, hiszen mit sem ér egy olyan látogató, aki néhány másodperc múlva rájön, hogy rászedték, és örökre távozik.
A tartalom (meta) leírása
A meta leírás valaha rangsorolási szempont volt, de még ha Google nem is használja a helyezés megállapítására, ha elég releváns a tartalma a kereséshez, akkor megjeleníti majd a felhasználónak (egyébként, ha a fő tartalmon belül talál valamit, akkor az jelenik majd meg a meta leírás helyén a találatban).
Éppen ezért ajánlott elhelyezni benne a megcélzott kulcsszót, valamilyen természetes formában, és úgy megfogalmazni az egészet, hogy az felkeltse a kereső felhasználó érdeklődését. Igyekezz 150-165 karakter közötti leírást megfogalmazni, különben a Google elrejti szöveged végét.
Bővített találatok
A bővített találatok (korábban bővített kivonatok) további információkat is képesek megmutatni a keresőknek a tartalmakról, mielőtt rákattintanának azokra. A megfelelő jelölőnyelv (például a schema.org) használatával többféle többletinformációval (értékelések, árak, stb.) bővítheted találataidat, hogy az hívogatóbb legyen a felhasználók számára.
A fent említett szempontokat mindenképpen észben kell tartanod, hiszen ezek nélkül esélye sem lesz tartalmaidnak jól teljesíteni, bármelyik pozícióba is kerülnek a találati oldalakon. Most pedig jöhet a Search Console!
Konverziós arány optimalizálás a Google Search Console segítségével
1. Ellenőrizd webhelyed átlagos CTR-ét
Mindenek előtt természetesen tudnod kell, hogy jelenleg hol állsz átkattintási arány terén.
A Search Console felületén nyisd meg a Teljesítmény jelentést (ez az Áttekintés lap első mezője, de elérhető a baloldali menüből is).
Az itt megjelenő jelentésben több opciód is van, mint amennyi először szembetűnő lenne. A grafikon felett látható néhány alapvető információ, úgymint az összes kattintás és megjelenítés száma, az átlagos CTR, és az átlagos pozíció.
Győződj meg róla, hogy az Átlagos CTR mező aktív legyen (kattints rá, hogy megjelenjen a grafikonon), mert a következőkben első sorban ezt a mutatót használod majd az elemzésekhez.
2. Ellenőrizd leggyengébben teljesítő oldalaidat
A következő lépés felsoroltatni a Search Console-lal leggyengébben teljesítő oldalaidat, hogy tudd, melyeket lenne érdemes optimalizálni, vagy eltörölni, hogy ne rontsák webhelyed átlagát.
Továbbra is a Teljesítmény jelentésben, győződj meg róla, hogy aktív az Átlagos CTR, az Összes megjelenés és az Átlagos pozíció (a kattintásokra most nincs szükség, ezt kikapcsolhatod).
A grafikon alatt válaszd az Oldalak fület, majd rendezd az itt megjelenő listát CTR szerint növekvő sorrendbe (hogy a legalacsonyabb CTR-rel rendelkező oldalak kerüljenek az első helyre.
A lista alján beállíthatod, hogy egy oldalon hány sor jelenjen meg, de ha átláthatóbbá és kereshetőbbé szeretnéd tenni ezt a jelentést, akkor érdemes letölteni azt a lista jobb felső sarkában található gombbal.
Akárhogy is döntesz, mindenképpen vizsgáld meg a CTR alapján átlag alatt teljesítő oldalakat, és igyekezz feljavítani őket.
3. Vess egy pillantást legjobban teljesítő oldalaidra is
Jó ötlet összehasonlítani a legjobban teljesítő oldalakat a leggyengébb „láncszemekkel”, hogy lásd, mi az, ami különbözik ezek között.
Ezeket a CTR szempontjából top oldalakat ugyan úgy találod meg, mint a legrosszabban teljesítőket, egyszerűen csak rendezd úgy a jelentést, hogy átlag CTR szerint a legjobbak kerüljenek előre (vagy rendezd letöltött listádat ezen oszlop szerint).
4. Vesd össze a különböző eszközöket
Manapság nem elég csak az asztali felhasználókra gondolni, főleg, hogy a mobilról internetezők többen vannak.
A különböző eszközök (számítógép, mobil, táblagép) adatait külön-külön, vagy akár egymással összehasonlítva is megtekintheted.
A Teljesítmény jelentést állítsd be úgy, hogy csak az Átlagos CTR-t mutassa (nem muszáj, hogy kizárólag csak ez látszódjon, de első sorban erre vagy most kíváncsi). Ez után kattints a grafikon alatti Eszközök fülre.
Ha egy részletesebb összehasonlítást szeretnél, akkor a grafikon felett kattints a +ÚJ gombra, és válaszd az Eszköz… > Összehasonlítás opciót, majd azt a két eszköztípust, amelyeket össze szeretnél vetni egymással (pl. Mobil / Asztal), és alkalmazd a szűrőt.
Összehasonlítás nézetben a grafikon alatt nem elérhető az Eszközök fül (mert az itteni információk látszódnak a grafikonon), de a többi fület érdemes ellenőrizni, hiszen ilyenkor több információ is elérhető – az Oldalak fül alatt például a kijelölt mutatók közötti különbség is megjelenik, de csak ha egyszerre egy mutató (pl. Átlagos CTR) összehasonlítását nézed.
5. Ellenőrizd Schema kódjaidat
Miután végeztél az összehasonlítással, ajánlatos ellenőrizni, hogy Schema (a fentebb említett jelölőnyelv) kódjaid működnek-e. Ne felejtsd el kikapcsolni az összehasonlítás szűrőt, ha az előző lépésben használtad azt!
A Teljesítmény jelentésben most egy új szűrőt kell alkalmazni – kattints a +ÚJ gombra, majd válaszd a Keresési megjelenés… > Szűrő opciót, azon belül pedig a Bővített találatokat. Ebben a szűrésben válaszd az Oldalak fület.
Ennek a jelentésnek az egyszerűsített nézete a grafikon alatti Keresési megjelenés fül alatt is látható.
6. Kövesd nyomon teljesítményed
Most már tudod, hogy hogyan ellenőrizheted átkattintási teljesítményedet a Search Console felületén – már csak azt lenne jó tudni, hogy hogyan vetheted össze azt az előző időszakéval, hogy láthasd, sikerült-e előrehaladni.
Nézz vissza (legalább havonta egy-két alkalommal) a Teljesítmény jelentésbe, és használd a grafikon feletti Dátum szűrőt az időszakok összehasonlítására.
Kattints a Dátum: szűrőre, majd válaszd az Összehasonlítás opciót. Ezen belül kiválaszthatsz előre megadott időtartományokat, de teljesen egyéni időszakokat is összevethetsz egymással.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.