Nyomkövetési kód
A nyomkövető kód definíciója
A nyomkövető kód egy rövid kódrészlet, amit általában JavaScript nyelven helyeznek el egy webhely (illetve az ahhoz tartozó oldalak) forráskódjában. A nyomkövető kódok lehetővé teszik a webmestereknek, marketingeseknek, illetve egyéb érintetteknek, hogy elemezzék a webhelyükre érkező forgalmat, illetve a látogatók webhelyen végzett tevékenységeit.
Ezek a kódrészletek nem csak a nyomon követéshez, hanem az attribúcióhoz is nélkülözhetetlenek.
Ahhoz, hogy a nyomkövető kód által gyűjtött adatok elemezhetők és kimutathatók legyenek, egy erre alkalmas szoftveres szolgáltatásra van szükség. A legnépszerűbb ezek közül a Google Analytics.
Fontos megjegyezni, hogy a nyomkövető kódok nem azonosak az URL-ekhez csatolt nyomkövető paraméterekkel.
A nyomkövető kódok működése
A nyomkövető kódok betűkből és számokból álló karakterláncok. Használatukhoz először generáltatni kell egyet az adott nyomon követő szolgáltatással, és ez után lehet beilleszteni őket egy webhely forráskódjába (általában a fejrészbe).
Ez általában JavaScript használatával történik, ami akkor fut le, mikor valaki (általában egy látogató böngészője) lekéri a webhelyet a szerverről. A kliens ez után adatokat (IP cím, kattintott URL-ek, látogatás időtartama, stb.) küld a szerverre, vagy a nyomkövető szolgáltatónak, ahol ezek az adatok feldolgozásra kerülnek.
A nyomkövető kódok továbbá olyan funkciókat láthatnak el, mint:
- Események nyomon követése
- Az olvasási mélység megállapítása
- Adatrögzítés hőtérképek létrehozásához
- E-kereksedelmi adatok nyomon követése
- Hirdetések átkattintásainak nyomon követése
- Kampányok nyomon követése
Nyomkövetés a Google Analytics segítségével
A Google Analytics a legnépszerűbb, teljesen ingyenes nyomkövető szolgáltatás a Google fejlesztésében. A GA legújabb verziója az úgynevezett globális webcímke (global site tag) elvén működik, ami a korábbi analytics.js-t váltotta le.
A globális webcímke a webhely forgalmának követésén kívül lehetővé teszi a csatornák közötti nyomon követést, a készülékek közötti nyomon követést, illetve az események nyomon követését is.
A Google Tag Manager, azaz a Google címkekezelő eszköze segítségével könnyedén kezelheted egy webhely összes címkéjét, illetve nyomkövető kódját is. A címkekezelő használatakor nem a webhely forráskódjában kell elhelyezni a nyomkövető kódot, hanem magában a címkekezelőben.
A nyomkövetési kódok és az adatvédelem kapcsolata
A nyomkövetési kódok használatakor fontos figyelembe venni a különböző adatgyűjtésre és adatkezelésre vonatkozó szabályokat. Ott van például az IP címek begyűjtése – egyes helyeken még nem született döntés arról, hogy ezek a címek személyes információknak tekintendők-e (és így vonatkoznak rájuk a szabályok), vagy sem.
Akárhogy is, ha egy webhely bármilyen nyomkövető technológiát használ (legyen az nyomkövető kód, vagy épp sütik), köteles értesíteni erről a látogatóit. Sőt, lehetőséget kell nyújtani a felhasználó számára, hogy megtiltsa egy webhely számára, hogy bármilyen személyes adatot gyűjtsön és tároljon róla.
A Google Analytics használatakor a webmesterek egy extra kódrészletet illeszthetnek be a nyomkövető kódba, ami anonimizált formában küldi tovább az IP címeket a Google-nak.
Nyomkövető kódok a gyakorlatban
A nyomkövető kódok elhelyezéséhez, illetve hatékony használatához mindenképpen hasznos, ha az ember rendelkezik némi JavaScript és HTML alaptudással, ugyanis a kód elhelyezése kissé körülményes lehet, ha valaki még nem szerkesztett ilyen dokumentumokat.
Sok CMS és webáruház-keretrendszer lehetővé teszi az ilyen kódok egyszerű, egy kattintásos elhelyezését, vagy beépített funkcióként, vagy valamilyen beépülő modul segítségével.
A nyomkövető kódok létrehozása szintén igényel némi HTML és JavaScript alaptudást – ez a folyamat szintén kifoghat a kevésbé tapasztalt webmestereken és marketingeseken. Mi több, az e-kereksedelmi webhelyeken elhelyezett nyomkövető kódokhoz külön beállításokat kell megadni, akárcsak azokon a landing oldalakon, amelyek leadgenerálás céljából jöttek létre.
A nyomkövető kódok és a SEO
Ha szeretnéd hatékonyan és eredményesen végezni a SEO-t, akkor tudnod kell, hogy pontosan mi is zajlik webhelyeden. A nyomkövető kódok, illetve az analitikai szoftverek (pl. Google Analytics) nélkülözhetetlenek a felhasználói viselkedéssel, forgalommal, illetve teljesítménnyel kapcsolatos adatok begyűjtéséhez és elemzéséhez.
Az ilyen adatok hiányában nem fogod látni, hogy beváltak-e SEO törekvéseid, vagy sem – lényegében a sötétben tapogatózol majd. Egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember munkája szinte minden szakaszában figyelemmel kell kísérnie a webhely tartalmainak teljesítményét, illetve a látogatók viselkedését.
Gyakori kérdések
Mi az a nyomkövető kód?
Egy rövid kódrészlet, amelyet egy webhely forráskódjában kell elhelyezni. Általában JavaScript néven íródott, és a fejrészben kerül elhelyezésre.
Mire jó a nyomkövető kód?
A nyomkövető kód lehetővé teszi a webmesterek és marketingesek számára, hogy adatokat gyűjtsenek a webhely forgalmáról, teljesítményéről, illetve a látogatók viselkedéséről. Ezeket az adatokat aztán a tartalmak tökéletesítésére, a keresőoptimalizálásra, és egyéb marketingtevékenységekhez használhatják fel.
Hogyan lehet nyomkövető kódot használni?
Először generálni kell egy kódot (ezt a legtöbb nyomkövető platform, pl. a Google Analytics automatikusan elvégzi), majd be kell illeszteni azt a webhely forráskódjába, hogy minden oldalon szerepeljen.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.