Fontos változásra kell figyelnie minden hirdetőnek: 2025. október 1-jétől új uniós szabályok lépnek életbe a politikai tartalmú hirdetések kezelésére. A Google Ads felhasználóinak mostantól nyilatkozniuk kell arról, hogy futtatnak-e politikai jellegű kamp...
A nyomkövető kód definíciója
A nyomkövető kód egy rövid kódrészlet, amit általában JavaScript nyelven helyeznek el egy webhely (illetve az ahhoz tartozó oldalak) forráskódjában. A nyomkövető kódok lehetővé teszik a webmestereknek, marketingeseknek, illetve egyéb érintetteknek, hogy elemezzék a webhelyükre érkező forgalmat, illetve a látogatók webhelyen végzett tevékenységeit.
Ezek a kódrészletek nem csak a nyomon követéshez, hanem az attribúcióhoz is nélkülözhetetlenek.
Ahhoz, hogy a nyomkövető kód által gyűjtött adatok elemezhetők és kimutathatók legyenek, egy erre alkalmas szoftveres szolgáltatásra van szükség. A legnépszerűbb ezek közül a Google Analytics.
Fontos megjegyezni, hogy a nyomkövető kódok nem azonosak az URL-ekhez csatolt nyomkövető paraméterekkel.
A nyomkövető kódok működése
A nyomkövető kódok betűkből és számokból álló karakterláncok. Használatukhoz először generáltatni kell egyet az adott nyomon követő szolgáltatással, és ez után lehet beilleszteni őket egy webhely forráskódjába (általában a fejrészbe).
Ez általában JavaScript használatával történik, ami akkor fut le, mikor valaki (általában egy látogató böngészője) lekéri a webhelyet a szerverről. A kliens ez után adatokat (IP cím, kattintott URL-ek, látogatás időtartama, stb.) küld a szerverre, vagy a nyomkövető szolgáltatónak, ahol ezek az adatok feldolgozásra kerülnek.
A nyomkövető kódok továbbá olyan funkciókat láthatnak el, mint:
- Események nyomon követése
- Az olvasási mélység megállapítása
- Adatrögzítés hőtérképek létrehozásához
- E-kereksedelmi adatok nyomon követése
- Hirdetések átkattintásainak nyomon követése
- Kampányok nyomon követése
Nyomkövetés a Google Analytics segítségével
A Google Analytics a legnépszerűbb, teljesen ingyenes nyomkövető szolgáltatás a Google fejlesztésében. A GA legújabb verziója az úgynevezett globális webcímke (global site tag) elvén működik, ami a korábbi analytics.js-t váltotta le.
A globális webcímke a webhely forgalmának követésén kívül lehetővé teszi a csatornák közötti nyomon követést, a készülékek közötti nyomon követést, illetve az események nyomon követését is.
A Google Tag Manager, azaz a Google címkekezelő eszköze segítségével könnyedén kezelheted egy webhely összes címkéjét, illetve nyomkövető kódját is. A címkekezelő használatakor nem a webhely forráskódjában kell elhelyezni a nyomkövető kódot, hanem magában a címkekezelőben.
A nyomkövetési kódok és az adatvédelem kapcsolata
A nyomkövetési kódok használatakor fontos figyelembe venni a különböző adatgyűjtésre és adatkezelésre vonatkozó szabályokat. Ott van például az IP címek begyűjtése – egyes helyeken még nem született döntés arról, hogy ezek a címek személyes információknak tekintendők-e (és így vonatkoznak rájuk a szabályok), vagy sem.
Akárhogy is, ha egy webhely bármilyen nyomkövető technológiát használ (legyen az nyomkövető kód, vagy épp sütik), köteles értesíteni erről a látogatóit. Sőt, lehetőséget kell nyújtani a felhasználó számára, hogy megtiltsa egy webhely számára, hogy bármilyen személyes adatot gyűjtsön és tároljon róla.
A Google Analytics használatakor a webmesterek egy extra kódrészletet illeszthetnek be a nyomkövető kódba, ami anonimizált formában küldi tovább az IP címeket a Google-nak.
Nyomkövető kódok a gyakorlatban
A nyomkövető kódok elhelyezéséhez, illetve hatékony használatához mindenképpen hasznos, ha az ember rendelkezik némi JavaScript és HTML alaptudással, ugyanis a kód elhelyezése kissé körülményes lehet, ha valaki még nem szerkesztett ilyen dokumentumokat.
Sok CMS és webáruház-keretrendszer lehetővé teszi az ilyen kódok egyszerű, egy kattintásos elhelyezését, vagy beépített funkcióként, vagy valamilyen beépülő modul segítségével.
A nyomkövető kódok létrehozása szintén igényel némi HTML és JavaScript alaptudást – ez a folyamat szintén kifoghat a kevésbé tapasztalt webmestereken és marketingeseken. Mi több, az e-kereksedelmi webhelyeken elhelyezett nyomkövető kódokhoz külön beállításokat kell megadni, akárcsak azokon a landing oldalakon, amelyek leadgenerálás céljából jöttek létre.
A nyomkövető kódok és a SEO
Ha szeretnéd hatékonyan és eredményesen végezni a SEO-t, akkor tudnod kell, hogy pontosan mi is zajlik webhelyeden. A nyomkövető kódok, illetve az analitikai szoftverek (pl. Google Analytics) nélkülözhetetlenek a felhasználói viselkedéssel, forgalommal, illetve teljesítménnyel kapcsolatos adatok begyűjtéséhez és elemzéséhez.
Az ilyen adatok hiányában nem fogod látni, hogy beváltak-e SEO törekvéseid, vagy sem – lényegében a sötétben tapogatózol majd. Egy keresőoptimalizálással foglalkozó szakember munkája szinte minden szakaszában figyelemmel kell kísérnie a webhely tartalmainak teljesítményét, illetve a látogatók viselkedését.