Mi az a breadcrumb navigáció és mi köze van a SEO-hoz?

A breadcrumb navigáció szinte minden jó webhely fontos részét képezi. Ezek az apró navigációs segítők nem csak azt mutatják meg a felhasználóknak, hogy éppen hol járnak webhelyeden, hanem a Google-nak is segítenek értelmezni annak felépítését. Éppen ezért van nagyon is sok értelme ezeket a kis útmutatókat használnod webhelyeken. Nézzük meg, hogy hogyan is működik a breadcrumb navigáció!

A breadcrumb navigáció és a SEO kapcsolata

Mi az a breadcrumb?

A breadcrumb (magyarul „kenyérmorzsa” vagy „zsemlemorzsa”) egy rövid szöveges útvonal, ami általában az oldal tetején található, és azt jelzi a felhasználónak, hogy éppen a webhely mely részén tartózkodik. Az útvonal minden lépése (vagy „szintje”) egy hivatkozás, ami egy kattintással az adott szintre viszi a felhasználót.

 

De miről kapta nevét a breadcrumb navigáció? Bizonyára mindenki ismeri Jancsi és Juliska történetét, amelyben a ravasz fiú kenyérmorzsákat szórt a háta mögé az erdőben, hogy később Juliskával megtalálják visszavezető utat. Mivel a breadcrumb navigáció (vagy többes számban „breadcrumbs”) is ezen az elven működik, így végül ezt a hivatalos megnevezést kapta.

A breadcrumb navigáció a Google találatok között is megjelenik, ha használsz ilyen szerkezetet webhelyeden. Ezt megteheted strukturált adatjelöléssel vagy egy olyan beépülő modul használatával, mint a Yoast seo (ha wordpress webhelyet használsz). A keresőtalálatok között látható breadcrumb navigációs sávok átláthatóan jelzik a felhasználóknak, hogy az adott oldal webhelyed mely részén található.

 

A breadcrumb navigáció különböző fajtái

Talán megfigyelted már, hogy a breadcrumb navigációnak több fajtája is létezik. Lássuk a három legnépszerűbbet ezek közül:

 

Hierarchia-alapú breadcrumb navigáció

Ez a breadcrumb navigáció legtöbb webhelyen használt típusa. Az ilyen breadcrumb sávok megmutatják, hogy hol jársz éppen a webhely szerkezetében, és hogy hány lépéssel juthatsz vissza a kezdőlapra. Például: Főoldal > blog > Kategórianév > cikk címe.

 

 

Tulajdonságalapú breadcrumb navigáció

A tulajdonságalapú breadcrumb navigációval általában webáruházak és más e-kereskedelmi webhelyeken találkozhatsz, és a sávban általában különféle terméktulajdonságok jelennek meg. Például: Főoldal > Termékkategória neve > Nem > Méret > Szín (egy ruhabolt webhelyén).

 

Így néz ki az emag.hu breadcrumb navigációja

 

Előzményalapú breadcrumb navigáció

Az előzményalapú breadcrumb navigáció pontosan azt csinálja, amire a megnevezése utal: azt jelzi, hogy milyen útvonalon keresztül jutottál el arra az oldalra, ahol éppen tartózkodsz a webhelyen. Olyan ez, mintha az internetes előzményeid látnád egy sávban. Például Főoldal > Előző oldal > Előző oldal > Előző oldal > stb. > Jelenlegi oldal.

 

Miért érdemes breadcrumb navigációt használni?

A breadcrumb navigáció számos előnyt kínál webhelyed számára. Vess rájuk egy gyors pillantást:

 

1. A Google imádja őket

Nem csak a felhasználóid szeretik a breadcrumb navigációt, hanem a Google is. Ez a navigációs jelölés egy másik lehetőséget is kínál a Google számára, hogy felismerje webhelyed szerkezetét, de, hogyan ezt fentebb már említettük, a Google a konkrét találatokban is megjelenítheti a breadcrumb navigációt. Ha szeretnéd növelni az esélyeidet, hogy a breadcrumb navigációd a Google találatokba is megjelenjen, akkor strukturált adatokat kell hozzáadnod webhelyedhez, ahogy a Yoast seo is teszi.

 

2. Javítják a felhasználói élményt

Az emberek nem szeretnek eltévedni. Amikor egy új helyre érkeznek, az emberek gyakran keresnek könnyedén azonosítható tárgyakat vagy tájékozódási pontokat – így van ez a webhelyeken is. Mindent meg kell tenned látogatóid boldogsága érdekében, és azért, hogy csökkentsd a böngészési súrlódást webhelyeden. A breadcrumb navigációs sávok segíthetnek feljavítani a felhasználói élményt, mert a felhasználói felületek ismerős elemei és az emberek azonnal láthatják rajtuk a kiutat. Így nem kell a „Vissza” gombot nyomkodniuk!

 

3. Javítják a visszafordulási arányokat

Szinte senki nem a kezdőlapra érkezik meg a webhelyekre – minden organikus keresésen (vagy hirdetéseken, email hivatkozásokon, közösségi médián megosztott bejegyzéseken, stb.) keresztül történik. Ez azt jelenti, hogy webhelyed bármely oldala szolgálhat belépési pontként a felhasználók számára. Szükséged van tehát egy útmutatóra, amely elkalauzolja a látogatókat webhelyed más oldalaira, ha az adott oldal nem elégíti ki az igényeiket. A breadcrumb navigáció javítja a visszafordulási arányokat, mert egy alternatív útvonalat kínálnak a felhasználóknak webhelyed böngészésére. Nem gondolod, hogy jobb a Főoldalra küldeni a felhasználókat, mint vissza a google-ra?

 

Összegezve

Hiába használtak kenyérmorzsákat, Jancsi és Juliska csak eltévedtek az erdőben. Ne hagyd, hogy ez történjen webhelyed látogatóival! A breadcrumb navigáció egy könnyedén értelmezhető navigációs megoldást kínál látogatóid számára, így rögtön értelmezhetik, hogyan épül fel webhelyed. A google ugyan ezért szereti őket!

 

Írta Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/breadcrumbs-seo/

Kiemelt területeink