Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
Mit jelent a breadcrumb, vagy breadcrumb navigáció?
A breadcrumb egy navigációs séma, amely kijelzi a felhasználóknak aktuális tartózkodási helyüket egy webhelyen vagy webes alkalmazásban. A breadcrumb egy angol szó, jelentése „kenyérmorzsa” – találó, hiszen a sokak által ismert Jancsi és Juliska című mesében is kenyérmorzsák elszórásával talált ki a két gyermek az erdőből. A breadcrumb navigáció hasonló funkcionalitást kínál: a felhasználók pontosan láthatják, hogy egy adott webhely mely kategóriájának alkategóriájában (és így tovább) járnak éppen, és segítségével könnyedén visszanavigálhatnak bármelyik korábbi szintre a webhely szerkezetében.
A breadcrumb navigációval általában olyan webhelyeken találkozhatsz, ami nagy mennyiségű, hierarchikusan rendezett tartalmat sorakoztat fel. Megjelennek továbbá olyan webes alkalmazásokban is, amelyek több lépésből állnak, hogy a felhasználó pontosan tudja, éppen melyik lépésnél jár, hogy milyeneken van túl, illetve esetenként, hogy milyenek vannak még hátra.
A breadcrumb navigáció legegyszerűbb formája a > jellel elválasztott szintek. Ezek a szintek általában hiperhivatkozásokként működnek, hogy a felhasználó bármelyik előző szintre egyetlen kattintással eljuthasson. Webhelyünk is használ breadcrumb navigációt – a jelenlegi szakszótári bejegyzés például a Főoldalon belül, a szakszótárban található, Breadcrumb néven:
A breadcrumb navigáció általában ilyen, vagy ehhez hasonló, a webhely stílusához igazított sávként jelenik meg.
Mikor érdemes breadcrumb navigációt használni?
Habár rendkívül hasznos funkció, nem minden webhelyen ajánlott breadcrumb navigációt alkalmazni.
- Ha webhelyed nagyobb méretű, és hierarchikusan rendezett kategóriákból, illetve alkategóriákból áll, akkor erősen ajánlott breadcrumb navigációt használni. Jó példák erre a webáruházak, ahol a termékek számtalan alkategóriába sorolhatók be, például: Ruhák > Férfi ruhák > Nadrágok > Alkalmi – és így tovább.
Ezzel szemben a kisebb, egyszintes webhelyeken, amelyek tartalmai nincsenek hierarchikus szintekbe vagy csoportokba rendezve, nem érdemes implementálni breadcrumb navigációt.
Ha nem vagy biztos benne, hogy webhelyednek szüksége van-e erre, akkor érdemes először felállítani egy webhelytérképet, amiben láthatod, hogy mely oldalak, kategóriák vannak egymás alá-fölé rendelve. Ez alapján eldöntheted, hogy a breadcrumb navigáció javítana-e egyáltalán a felhasználói élményen, vagy sem.
Fontos észben tartani, hogy a breadcrumb navigáció első sorban egy kényelmi funkció, és nem válthatja ki az alapvető navigációs menüket. Egy másodlagos navigációs opció, ami emlékezteti a felhasználókat, hogy épen hol járnak, és egy alternatív lehetőséget kínál a navigációra.
A breadcrumb navigáció típusai
Helyalapú
A helyalapú breadcrumb sávok megmutatják az adott felhasználónak, hogy éppen hol járnak a webhely hierarchiájában. Ezekkel általában olyan webhelyeken találkozhatsz, amelyek két, vagy több szintből állnak. A MateBalazs.hu is ilyen típusú breadcrumb navigációt használ.
Tulajdonságalapú
A tulajdonságalapú breadcrumb sávok minden egyes szinttel egyre szűkítik a megjelenített tartalmakat, különféle választott szempontok szerint. A legtöbb webáruház ezt a fajta breadcrumb navigációt használja, hogy a felhasználó lássa, milyen termékeket böngészget éppen – például: Szórakoztató elektronika > Televíziók > LED televíziók > 4K > 55” – és így tovább.
Útvonalalapú
Az útvonalalapú breadcrumb sávok azt mutatják meg, hogy a felhasználó milyen lépéseket követve, vagyis milyen útvonalon keresztül jutott el az adott oldalra – tehát dinamikusak.
Érdemes megjegyezni, hogy a breadcrumb navigációs sávok nem csak kattinthatóságuk miatt lehetnek interaktívak – vannak olyan webhelyek, amelyeken ha a felhasználó az egérrel rámutat valamelyik szintre a sávban, akkor megjelenik annak többi alkategóriája is a gyorsabb, kényelmesebb elérés érdekében. Ezt általában csak nagyobb webhelyeken érdemes alkalmazni, ahol több alkategória tartozik egy-egy alkategóriához (pl. nagy webáruházakban).
Miért érdemes breadcrumb navigációt használni?
A breadcrumb navigációnak számos előnye van. Íme csupán néhány a legfontosabbak közül:
A felhasználók kényelmét szolgálja
A breadcrumb sávok főként másodlagos navigációs opcióként szerepelnek a webhelyeken. Ha ilyen navigációt kínálsz többszintű webhelyed látogatói számára, akkor azok sokkal könnyebben eligazodnak majd az adott kategória felsőbb szintjei között.
Csökkenti a navigációs műveletek számát
Ahelyett, hogy a felhasználóknak többször meg kellene nyomkodniuk a böngésző „Vissza” gombját, egyetlen kattintással visszatérhetnek egy adott breadcrumb útvonal bármelyik magasabb szintjére. Ez csökkenti a szükséges kattintások számát is, felgyorsítja a navigációt, és összességében javítja a felhasználói élményt.
Viszonylag kis helyet foglal a képernyőn
Mivel általában vízszintesen elhelyezettek, és egyszerű stílust használnak, a breadcrumb sávok nem foglalnak el sok helyet az oldal felületéből, így nem zavarják a felhasználót böngészés közben.
Csökkentik a visszafordulási arányt
A breadcrumb navigáció arra ösztönözheti az első alkalommal látogató felhasználókat, hogy felfedezzék a webhely többi tartalmát is. Egy breadcrumb navigációs sáv többféle olyan kulcsszót is tartalmazhat, ami kapcsolódik érdeklődési köreikhez, és ezt látva talán tovább a webhelyen maradnak, hogy felfedezhessék a többi releváns tartalmat rajta.
Mikre kell odafigyelni egy breadcrumb navigációs sáv kialakításakor?
Mivel válaszd el a breadcrumb navigációs sáv különböző szintjeit?
A leggyakrabban használt szimbólum a breadcrumb sávok szintjeinek elválasztására a balról jobbra nyíló relációs jel (>). Ez általában hierarchia jelzéséhez használatos, úgymint Főkategória > Alkategória > Alkategória > stb. Hierarchia jelzéséhez szokás még dupla relációs jeleket, vagy „nyilakat” (») használni.
A perjelek (/) szintén használatosak, de a választás általában attól függ, hogy mi illik a webhely designjához, illetve hogy milyen jellegű breadcrumb sávról van szó. Például ha a különböző lépések között nincs hierarchikus kapcsolat, akkor a perjelek (/) használata logikusabb lehet.
Milyen hosszú legyen a breadcrumb navigációs sáv?
A breadcrumb navigáció jól látható kell legyen az oldalon, mégsem szabad, hogy túl sok helyet foglaljon el, elvégre csak egy másodlagos, kényelmi funkcióról van szó. Persze arra is ügyelni kell, hogy a felhasználó könnyedén megpillanthassa, különben nem fogja tudni, hogy ott van, és használhatja.
A lényeg az, hogy ne a breadcrumb navigációs sáv legyen az első dolog, amit egy felhasználó észrevesz egy betöltődő oldalon, amire épp most érkezett meg.
Hová kerüljön a breadcrumb navigációs sáv?
A breadcrumb sávok általában az oldal felső felében jelennek meg, az elsődleges navigációs menü alatt, és általában az oldal fő tartalma (cím, szöveg, stb.) felett.
 
			 
	 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					