Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
A duplikált tartalom sok fejfájást okozhat a webmestereknek, ugyanis habár a Google konkrétan nem szab ki büntetést értük, súlyosan ronthatják egy webhely vagy weboldal rangsorolását.
A duplikált tartalmak több ízben is bajosak a keresőmotorok részéről, ugyanis nem tudják, hogy mely verziókat vegyék be indexükbe, hogy egy, vagy több verzió között osszák-e szét a linktekintélyt, illetve hogy mely verzió(ka)t rangsorolják a különböző releváns keresésekre.
Ha duplikált tartalmak szerepelnek a webhelyen, akkor veszélyeztethetik tartalmak rangsorolását, ami forgalomkiesést eredményezhet.
Hogy a lehető legjobb keresőélményt biztosítsák, a keresőmotorok ritkán mutatják ugyan azon tartalom több verzióját, és igyekeznek inkább a lehető legjobb találatot kiválasztani ezek közül. Ez erősen felhígítja az összes verzió láthatóságát.
A problémát tovább fokozza, hogy ha egy másik webhely szeretne egy olyan tartalomra hivatkozni, amely több helyen is megtalálható az interneten, akkor nem minden hivatkozás mutat majd ugyan arra a verzióra, ezzel szétosztva a linktekintélyt is, amelyet ezek a visszahivatkozások örökítenek (és amelyek az eredeti forrást illetnék meg).
Mindez alacsonyabb rangsorolást és láthatóságot eredményez majd annak ellenére, hogy a tartalom jó minőségű, és sokkal „többre lenne képes”.
Az esetek többségében a webmesterek nem szándékosan hozzák létre a duplikált tartalmakat, azonban ennek ellenére a becslések szerint az internet durván 29%-a áll ilyen jellegű tartalmakból. Íme néhány eset, amely duplikált tartalmakat eredményezhet.
Az URL paraméterek, például a kattintáskövető, és analitikai kódok duplikált tartalmakat okozhatnak. Ezekért nem csak maguk a paraméterek felelősek, hanem az is számít, hogy ezek milyen sorrendben helyezkednek el az URL-ben.
Hasonló problémaforrást jelentenek a munkamenet-azonosítók. Ezek akkor vannak jelen, amikor minden webhelyre érkező felhasználó egy másik azonosítót kap, amely az URL-ben szerepel.
Gond lehet még az is, ha egy weboldalnak nyomtatóbarát verziója is van, amelyet szintén az URL alapján különböztetünk meg, és ez a verzió is indexelésre kerül.
Ezeket a problémákat egyszerűbb elkerülni, mint megoldani – próbálj ne olyan URL szerkezeteket kialakítani, amelyek paramétereket használnak, vagy más verziókat jelölnek (ezeket szkriptek segítségével is tovább lehet adni).
Ha webhelyednek külön verziói vannak (www.webhelyem.hu és webhelyem.hu), akkor az ezeken szereplő tartalmakat a keresőmotorok különálló, de megegyező, tehát duplikált tartalmaknak tekintik. Ugyan ez a helyzet, ha webhelyed korábbi, HTTP verziója is megvan még az új, HTTPS verzió mellett. Ha mindkettő látható a keresőmotoroknak, akkor jó eséllyel sok duplikált problémád lesz.
Nem csak a blogbejegyzések és egyéb szerkesztői szövegek számítanak tartalmaknak, hanem például a termékoldalakon található tulajdonságok is. Ez egy gyakori probléma a webáruházakban, ahol két nagyon hasonló termék adatlapja szinte szóról szóra megegyezik egymással, és csak néhány jellemzőben térnek el egymástól (például szín, méret, stb.)
Gondot okozhat az is, amikor több viszonteladó webhelyén jelenik meg ugyan az a gyártói leírás egy termékről – például amikor több webáruház is ugyan azt az okostelefont árulja, és mindegyik simán csak bemásolja a termék leírását a gyártó webhelyéről.
A duplikált tartalmakat sokkal egyszerűbb megelőzni vagy kiküszöbölni, de ez nem minden esetben lehetséges (például a fenti webáruházas példa esetén). A duplikált tartalmakból származó problémákat általában minden esetben ugyan úgy szokás megoldani: ki kell jelölni az egyetlen „hivatalos” verziót a sok közül.
Ha egy tartalom több helyen is szerepel egy webhelyen (és szeretnéd, hogy ez így is maradjon), akkor „kanonizálni” kell az elsődleges verziót a keresőmotorok számára. Ezt többféleképpen is megteheted, és a céljaidtól, illetve a helyzetedtől függ, hogy melyiket használod majd.
Sok esetben úgynevezett 301-es átirányítást kell alkalmazni a duplikált tartalmak oldalairól a hivatalos, elsődleges oldalra. Ilyenkor a hivatalos oldalra összpontosul majd a keresőmotorok figyelme, és a linktekintély is.
Egy másik megoldás rel=”canonical” attribútummal megjelölni a tartalmat. Ezzel azt jelezheted a keresőmotoroknak, hogy kezeljék úgy az adott oldalt, mintha az egy másik, kijelölt URL másolata volna. Ilyenkor minden hivatkozás, ami erre az oldalra mutat valójában a megjelölt, „kanonikus” URL-t „erősíti” majd. Ehhez részletes útmutatót a Google Súgójában találsz.
Hasznos a noindex címke is, amellyel megakadályozható, hogy a keresőmotorok indexeljék az adott oldalt. Ezt az oldal HTML forráskódjában kell elhelyezni, és érdemes feljegyezni, hogy mely oldalak tartalmazzák, mert ha megfeledkezel róla, akkor nehéz lesz rájönni, hogy miért nem rangsorol az oldal, ha később mégis szeretnéd, hogy indexeljék a motorok.
Ezt a robot.txt fájlban is elvégezheted, de ezzel légy óvatos, mert könnyedén tönkreteheted vele webhelyed indexeltségét, viszont egy helyen sorolhatod fel az összes noindexelt oldaladat.
A Google Search Console lehtővé teszi, hogy beállíts egy preferált domaint webhelyed számára, és megszabd, hogy a Google indexelő robotja másképpen kezelje-e a különböző URL paramétereket. Ezen opciók beállításával számos duplikált tartalomból származó problémát oldhatsz meg/kerülhetsz el.
A megoldás egyetlen hátulütője, hogy csak a Googlebotra van hatással, és nem változtatja meg, hogy hogyan szemléli webhelyedet a Bing vagy a Yahoo keresője – ezeknek a keresőmotoroknak saját kezelőfelülete van (mint amilyen a Google Search Console-ja is), és ezekben kell megkeresned, hogy hogyan állíthatod be az URL-ek kezelését.
A Google itt kínál segítséget ehhez.
Hasznos volt számodra a szótárunk?
Mondd el mennyire!
Szavazatok száma: 139
Átlagos értékelés: 5.0
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.