19 marketingtaktika, amivel meghódíthatod a közösségi médiát
19 marketingtaktika, amivel meghódíthatod a közösségi médiát
Melyek azok a marketing technikák, melyek segítségével 2020-ban is sikeres leszel a közösségi média marketing területén? 10 év tapasztalat alapján mutatjuk!
2009-óta foglalkozunk mi a Marketing Professzoroknál közösségi média marketinggel. Először még próbálkoztunk az IWIW-el (emlékszel rá egyáltalán?), de a közösségi médiumok hajnalán még ezzel sokat kezdeni nem lehetett. Aztán jött a Facebook és a követő gyűjtős játékok (a Mi az Indián neved játékra még biztos emlékszel..), amikor sokan hatalmas követőtáborokat építettek ki.
Az elkövetkező pár év volt a Facebook fénykora, amikor az elérések még milliós számokban voltak mérhetők, organikusan is. Ekkor sikerült tematikus oldalainknak több, mint kétmillió követő összeszednünk. Majd jött a Facebook Zero, mely hanyatlásnak lökte a Facebookot és felemelte az Instagramot. Ebben az időszakban lett saját Instagram oldalamnak is 35.000 követője (kattints ide, itt találod).
Ha egy kicsit jobban megfigyeled, láthatod, hogy minden évnek megvan a maga trendje az online marketingben is – 2017-ben minden a videókról szólt, 2018 az influencer marketing felemelkedését jelentette, és most így 2019 vége felé sokan azon tűnődnek, hogy vajon mely trendekre érdemes odafigyelni továbbra is, ahogy egyre halad az esztendő, mi várható 2020-ra?
A következőkben azokról a közösségi média marketing trendekről lesz szó, amelyek vagy jelenleg erősek, vagy a jövőben számíthatunk arra, hogy előtérbe kerüljenek. Lássuk, hogy mire érdemes odafigyelned az elkövetkező hónapokban! Jó ideje terjedőben vannak, és kétségtelen, hogy az elkövetkezendő évben is komoly hangsúlyt fektetnek rájuk mind a platformok, mind pedig a marketingesek is. A chatbotok minden eddiginél egyszerűbbé teszik a kommunikációt a márkák és a fogyasztók között, különös tekintettel a szolgáltatások igénybe vételére, és egy jó ideje már a Facebook Messengeren is be lehet vetni őket. Kiválóak gyakran ismételt kérdések megválaszolására, és egyszerű (habár egyre komplexebb) feladatok ellátására is, mint például a rendelések felvételére.
A közösségi médiás chatbotokon túl használhatsz a weboldal alá épített botokat is, melyekhez nem kell Facebook regisztrációval rendelkeznie annak, aki használni szeretné őket. Ilyet üzemeltetünk pl. az Oxigén hotel weboldalán is.
1. Gondolkodj el rajta, hogy mely platformokat lenne érdemes használnod!
Manapság tucatnyi közösségi hálózat közül választhatsz (ezekről ITT olvashatsz) marketingesként, és nagyon is fontos, hogy részletesen utánanézz annak, hogy melyik platform mit is kínál. Nézz utána a jellemző demográfiai összetételnek, hogy megtudd, hol találhatsz rá a számodra ideális célközönség nagy részére. Ehhez persze ismerned kell célközönségedet is. Ezen információk birtokában sokkal magabiztosabban hozhatod meg döntésedet.
Magunk is meglepődtünk az év elejeén azon, hogy az Instagram egészségügyi vonalon milyen hatékony vevőmágnes lehet. Erről írtunk ebben az esettanulmányban, olvasd el most! Kattints IDE!
2. Kövesd figyelemmel versenytársaidat
A marketingben mindig is fontos volt odafigyelni arra, hogy mit csinál a konkurencia, de a közösségi média korában ez már egyszerűbb, mint valaha. Könnyedén megvizsgálhatod organikus és fizetett tartalmaik felépítését és teljesítményét, és elleshetsz tőlük néhány trükköt, ami láthatóan jól működik nekik. A Facebookon még akár egy oldal összes hirdetését is megtekintheted egyetlen helyen. Mindemellett észreveheted hibáikat is, mielőtt még te magad követnéd el őket.
3. Törekedj a folytonos egységességre
Számos cég indít rövid, intenzív kampányokat a közösségi médián. Ez mindenképpen egy opció, de hosszútávon nem tartható fenn eredményesen. Ehelyett próbálj arra törekedni, hogy közösségi tevékenységeid hosszútávon is egységesek legyenek.
4. Definiáld fő teljesítménymutatóidat
A KPI-ok (fő teljesítménymutatók) minden digitálismarketing-stratégia elengedhetetlen elemei, így a közösségi média marketingből sem hiányozhatnak. Egy jó digitális stratégia adatokra épül, és szerencsére a legtöbb közösségi platform ezüsttálcán kínálja fel ezeket számodra – neked csak tudnod kell hasznosítani őket. A legfontosabb mutatók kijelölésével tudni fogod, hogy mely taktikáid eredményesek, és melyeket érdemes beszűntetni a jobban teljesítők javára.
5. Közösségi figyelés
A közösségi figyelés (erről részletesen itt olvashatsz), vagy „hallgatózás” segítségével hamar értesülhetsz róla, ha márkádról, termékeidről, vagy szolgáltatásaidról valaki említést tesz a közösségi médián. A különböző figyelőeszközök segítségével egy helyen láthatod az összes cégedet érintő bejegyzést és hozzászólást, és gyorsan válaszolhatsz is rájuk, tisztázva ezzel az esetleges félreértéseket, és megőrizve márkád tekintélyét.
6. Próbáld ki a harmados szabályt
Sokan követik el mind a mai napig azt a hibát, hogy azt gondolják, a közösségi média oldaluk egy hirdetőtábla. El kell keserítselek, nem érdekesek annyira a termékeid, szolgáltatásaid, hogy csak azok sablonos bemutatásáról szóljon egy közösségi média oldal. Sőt, még akcióid állandó meghirdetése sem fog mindenkit érdekelni. A „harmados szabály” ez esetben a közösségi platformokon megosztott tartalmaidra utal. Bejegyzéseidnek mindössze legfeljebb egyharmada szóljon márkádról, egyharmada influencer tartalmakból, és a maradék egyharmad pedig személyesebb történetekről, amelyekkel közönséged könnyedén azonosulhat.
7. Ne oszd újra túl gyakran tartalmaidat
A tartalom gyártás nehéz munka, elismerem. Mindig új képeket készíteni, új blogposztokat írni költséges mulatság. De megéri. Ha közönséged rendszeresen ugyan azokat a tartalmakat, üzeneteket látja a közösségi médián, akkor hamar ráun majd az ismétlődésre. Ha mindenképpen szeretnéd újrahasznosítani legjobb tartalmaidat, akkor közelítsd meg őket egy másik irányból, vagy más formátumban, ami új értékeket kínál közönségednek. Ha nem erősséged ez a vonal – hiszen nem érthet mindenki mindenhez –, akkor alkalmazz tartalomszerzőket, akik tudják, hogyan bűvöljék a szavakat.
8. Használj közösségi média eszközöket (szoftvereket, alkalmazásokat)
A közösségi médiás platformok temérdek natív funkciót kínálnak, de sok fejlesztő még így is képes volt olyan eszközöket alkotni, amelyek még egyszerűbbé teszik a hálózatok használatát. Megannyi bejegyzés-időzítő alkalmazás létezik például, továbbá vannak analitikai eszközök is, amelyek még több információt kínálnak teljesítményedről különböző platformokon. Sok esetben választhatsz ingyenes és fizetős eszközök közül is, habár az utóbbi kategóriában sokkal komolyabb alternatívákat találsz majd, több funkcióval.
9. Kövesd nyomon teljesítményedet
Ha a közösségi médián (vagy lényegében bárhol) marketingezel, akkor bizonyára vannak előre kitűzött, elérhető céljaid. Amikor mi elvállaljuk bármely cég marketing kommunikációjának kivitelezését, mindig azzal kezdjük, hogy a cég felelős vezetőivel meghatározzuk azokat a célokat, amelyeket a munkánkkal el kívánunk érni. Nagyon jól tudom, hogy olyan marketingesből aki csak ígérget Dunát lehet rekeszteni. Olyat, aki a konkrét számok teljesítését vállalja, keveset találsz. Mi azonban azt valljuk, ha tudjuk, mik a célok, és azt elvállaljuk, akkor teljesítjük is azokat. De a célokat meg kell határozni. Ezek nélkül bele sem érdemes kezdeni semmibe. Viszont ha ezek megvannak, akkor utána valahogy azt is mérned kell, hogy jó irányba haladsz-e céljaid felé, és hogy a tervezett ütemben tetszed-e ezt. A közösségi platformok beépített analitikai eszközei rengeteget segíthetnek ebben – általában nyomon követheted velük bejegyzéseid teljesítményét, a közönség aktivitását, és egyéb fontos mutatókat is.
Ha szeretnél Te is egy ilyen online marketing auditot cégünktől, kattints IDE, olvasd el, mit is jelent ez!
10. Végezz A/B teszteket
Az A/B tesztek a digitális marketing leghasznosabb eszközei közé tartoznak. A közösségi média marketingben például úgy alkalmazhatod őket, hogy egy hirdetéssel más és más csoportokat célzol meg, hogy kiderítsd, melyikek a legfogékonyabbak marketingüzeneteidre. E mellett persze egy hirdetésből két tartalmilag különböző változatot is készíthetsz hasonló célokból, illetve organikus bejegyzéseidben is alkalmazhatod az A/B teszteket bizonyos szinten.
11. Légy vizuális
A vizuális tartalmakkal kiegészített bejegyzések sokkal több aktivitást termelnek, mint az egyszerű, szöveges posztok. Egy kép többet mond ezer szónál, egy videó pedig még a képeknél is több aktivitást képes generálni egy bejegyzésnek, felhívva ezzel magára az algoritmusok figyelmét (a legtöbb közösségi platform aktivitás alapján is rangsorolja a tartalmakat). Az sem mindegy persze, hogy hogy osztod meg ezeket a tartalmakat – a platformok többsége sokkal előnyösebben kezeli azokat a videókat, amelyeket közvetlenül a platformra töltesz fel ahelyett, hogy belinkelnéd őket a YouTube-ról.
12. Ismerkedj meg a közösségi „televíziózással”
A függőleges videók és a közösségi TV elterjedésével egyre több márka gondol úgy a közösségi platformokra, mint műsorfelületekre. A legjelentősebb példa erre az IGTV, az Instagram saját videós platformja, amellyel a felhasználók akár egy órás videókat is feltölthetnek, amelyek ráadásul nem is tűnnek el, mint mondjuk a történetek. Az IGTV és a hasonló platformok további csatornákat kínálnak a marketingeseknek, amelyeken keresztül elérhetik közönségeiket.
A Marketing Professzorok IGTV csatornákát ITT találod. Érdemes követned oldalunkat, minden héten jelentkezünk egy-egy friss marketing mítosszal, illetve annak megdöntésével.
13. Törekedj organikus elérésekre
A bevezetőben említettem a régi, millós eléréseket, és utána a Facebook Zerot. Bizony, manapság sokkal nehezebb organikusan sok embert elérned a Facebookon vagy az Instagramon, mint korábban, de nem lehetetlen!
A közösségi médiás hálózatok algoritmusait rendszeresen frissítik fejlesztőik, amihez az ezeken aktív márkáknak is rendszeresen igazodniuk kell, ha szeretnék megőrizni egyre csökkenő organikus eléréseik egy részét – a Facebook a legdrasztikusabb példa erre. A legjobb teljesítmény érdekében igyekezz te is minél több organikus aktivitásra és elérésre szert tenni azzal, hogy követed az adott platform legfrissebb trendjeit.
14. Tudd, hogy mikor kell posztolni
A közösségi média egyik sajátossága, hogy sok múlik a megfelelő időzítésen. Másképpen megfogalmazva: nem csak azt kell tudnod, hogy mit posztolj, hanem azt is, hogy mikor érdemes publikálnod bejegyzéseidet. Például az Instagrammal többnyire szabadidejükben foglalkoznak az emberek, mind a LinkedInen általában a munkaórákban nagyobb az aktivitás. Ügyelned kell arra is, hogy ha nemzetközi közönségnek próbálsz megfelelni, akkor igazodj az időeltolódáshoz is. Azonban nem szabad mindent megérzésekre és logikára alapozni – nézz bele profilod statisztikáiba az adott közösségi platformon, és derítsd ki, hogy közönséged mely napokon és mely napszakokban a legaktívabb!
15. Rendszeresen auditáld közösségi tevékenységeidet
Az előbb már említettem, hogy minden marketing tanácsadói munkát a célok meghatározásával kezdünk. Igazából ezt megelőzi az úgynevezett marketing audit folyamata. Az audit során végig elemezzük megbízóink online marketing stratégiáját, feltárjuk a gyenge pontokat, de rávilágítunk arra is, amit a munkatársak jól csinálnak. Ami jól működik, azt folytatni kell, ami hiányos, azt ki kell egészíteni. Gyakran tapasztaljuk például, hogy a megbízóink belső marketingesei kiválóan vezetik közösségi média oldalaikat, de nem értenek a keresőoptimalizáláshoz. Ilyenkor a SEO területe az, ahol mi vesszük át a munkákat, a közösségi média marketingben csak oktatjuk, segítjük a sikeres belsős marketingeseket.
Nem árt rendszeres auditokat tartani a tökéletesnek tűnő online marketing rendszer működése közben is, akár csak a különböző közösségi profiljaidon, hogy megállapíthasd, mely stratégiák (vagy konkrét platformok) azok, amelyek jobban teljesítenek, és persze melyek azok, amelyek csak az idődet és költségvetésedet pazarolják. Elképzelhető az is, hogy csupán egy módosított stratégiára lesz szükséged, de ezt nem tudhatod, amíg egy részletes audit eredményei a kezedbe nem kerülnek.
Ha szeretnél Te is egy ilyen online marketing auditot cégünktől, kattints IDE, olvasd el, mit is jelent ez!
16. Válaszolj minél hamarabb az ügyfeleknek
Az emberek manapság elvárják, hogy hozzászólásaikra, visszajelzéseikre szinte azonnal választ kapjanak. A Twitter felhasználók fele például arra számít, hogy tweetjeikre a márkák 30 percen belül reagáljanak. Az efféle gyors ügyfélszolgálattal az olyan felhasználók bizalmát is elnyerheted, akik még nem tartoznak ügyfélkörödbe. Továbbá, ha egy ügyfél választ kap egy hozzászólására, és elégedett az „ügyfélszolgálattal”, akkor sokkal valószínűbb, hogy másoknak is ajánlja majd márkádat.
17. Készíts tartalomnaptárt
Egy tartalomnaptár lényegében nem más, mint tartalomstratégiád ütemterve egy elkövetkezendő időszakra. Leegyszerűsítve, az áll benne, hogy ki, mit, mikor, és melyik csatornára fog posztolni a következő hetekben, félévben, vagy akár egész évre előre. Persze nem muszáj minden hónapot már évelején feltölteni tartalmakkal, hiszen minden esztendőben rengeteg újdonságra számíthatunk, de jó egy általános vázlatot látni arról, hogy hogyan is néz majd ki tartalomstratégiád. A naptárat elkészítheted a Google naptárában vagy a táblázatkezelőjében, de persze komolyabb szoftveres megoldásokat is használhatsz erre a célra.
18. Gondolkodj el a fizetett hirdetéseken
Megint csak a Facebook Zerohoz kell visszatérnünk. Régen egyáltalán nem kellettek fizetett hirdetések sem a Facebookon sem az Instán. Ma viszont ezek nélkül egyre nehezebben éred el célcsoportodat. A fizetett közösségi hirdetések látványos löketet biztosíthatnak tartalmaidnak. Fizetett stratégiát még a legkisebb költségvetésekből is összeállíthatsz, hiszen a siker titka nem feltétlenül az, hogy mennyit fizetnél reklámjaidért, hanem a jó célzás és igényesen megfogalmazott hirdetések. A fizetett hirdetések szinte garantálják az eléréseket, habár tény, hogy sok felhasználó nem szívesen látja őket hírfolyamában, vagy más felületeken.
19. Keresőoptimalizálás a közösségi médián?
Közösségi jelenléteden sokat dobhat, ha a megfelelő kulcsszavakat a megfelelő helyeken alkalmazod. A közösségi médián nem csak az egyszerű kulcsszavak játszanak fontos szerepet a „keresőoptimalizálásban”, hanem a hashtagek stratégiai használata is. Optimalizáld profiljaidat és bejegyzéseidet, hogy a lehető legtöbb releváns érdeklődésű felhasználó találhasson rád.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.