6 webhelyszerkezeti hiba (és elkerülésük)
6 webhelyszerkezeti hiba (és elkerülésük)
Ha komolyan veszed a SEO-t és a felhasználóidat, akkor egy kiváló webhelyszerkezetre lesz szükséged. Azonban egy ideális webhelyszerkezet felépítése komoly feladat lehet, míg karbantartása a folyamatos bővülés mellett további kihívásokat kínál majd.
Ahogy webhelyed egyre több oldallal bővül majd, egyre több hibalehetőség is felüti majd a fejét, amiket gyakran csak akkor veszel majd észre, amikor már beléjük szaladtál. A következőkben 6 gyakori webhelyszerkezeti hibáról, és azok elkerüléséről olvashatsz!
1. Elrejted sarokkő-tartalmaidat
Legfontosabb cikkeidet, azaz sarokköveidet nem szabad elrejteni webhelyeden. Ezek azok a cikkek, amikre a legbüszkébb vagy, és amik a legtisztábban tükrözik webhelyed célját és témaköreit.
Sokan azonban elfelejtenek hivatkozni ezekre a cikkekre és ez az egyik legnagyobb webhelyszerkezeti hiba, ami sokat ronthat webhelyed keresőteljesítményén. Ha egy oldal nem kap belső hivatkozásokat más oldalaidtól (vagy csak nagyon keveset), akkor a keresőmotorok nehezen találnak majd rájuk, és nem rendelnek hozzájuk túl sok linkértéket. A Google éppen ezért kevésbé tartja majd fontosnak őket, pedig pont ezek azok a cikkek, amikkel a legjobban kellene rangsorolnod.
Megoldás: hivatkozz sarokköveidre
Mindenek előtt győződj meg róla, hogy sarokköveidre hivatkozások mutassanak webhelyeden. Ehhez említsd meg őket más olyan cikkekben, amelyek kapcsolódó témákkal foglalkoznak. Mindezek mellett ügyelj rá, hogy ezek a sarokkövek könnyedén felelhetők legyenek a felhasználók számára. Ideális esetben egy, legfeljebb két kattintással el lehessen jutni rájuk a főoldalról.
2. Nem használsz breadcrumb navigációt
Habár mind a felhasználói élmény, mind pedig a SEO szempontjából fontosak, sokan nem használnak breadcrumb navigációt. Ez szintén egy komoly webhelyszerkezeti hiba, ugyanis ezek a „kenyérmorzsák” mutatják meg, hogy hol helyezkedik el egy oldal a webhely szerkezetében, és egyszerű navigációt kínálnak a felhasználók számára. Ezen kívül a keresőmotoroknak is segítenek a webhelyszerkezet azonosításában.
Megoldás: használj breadcrumb navigációt
A breadcrumb navigációt többféleképpen is hozzáadhatod webhelyedhez. Ha WordPresst használsz, akkor beszerezhetsz egy breadcrumb beépülő modult vagy megoldhatod ezt a Yoast SEO moduljával is.
3. Óriási kategóriáid vannak
Ideális esetben minden kategóriád nagyjából egyező méretű kéne, hogy legyen. Azonban gyakran fordul elő, hogy az emberek többet írnak egy adott témáról, mint a többiről, ráadásul észre sem veszik ezt. Ennek eredményéül egy kategória lassan sokkal nagyobbá válik majd, mint a többi. Amikor ez történik, akkor a webhely szerkezete elveszíti az egyensúlyát.
Ha mindez nem lenne elég, az óriási kategóriákban tartozó blogbejegyzéseket nehezebb is rangsoroltatni.
Megoldás: válaszd szét kategóriáidat
Ha azon kapod magad, hogy egy kategóriád kezd sokkal nagyobbra nőni, mint a többi, akkor próbáld két vagy akár három részre választani azt. Érdemes rendszeresen ellenőrizni kategóriáid méretét, és időben lépni, mielőtt még egyikük túl nagyra nőne – különösen akkor, ha sok blogbejegyzést írsz.
4. Túl sok címkét használsz
Figyelj oda rá, hogy milyen címkéket használsz és próbáld megfelelően becímkézni bejegyzéseidet. Vannak, akik nagyon konkrét címkéket szeretnek csinálni, de ha minden bejegyzéshez készítesz egy új, egyedi címkét, az azért már túlzás. Ezzel nem segítsz a webhely szerkezetének, mert a bejegyzéseket nem kötik majd össze az általános címkék. Szóval gondolkodj el rajta, hogy milyen címkéket csinálsz, és biztosítsd, hogy több meglévő (vagy jövendőbeli) tartalmad is kapcsolódjon ezekhez.
Megoldás: csak módjával használd a címkéket
Ezt a webhelyszerkezeti hibát könnyedén orvosolhatod. Ügyelj rá, hogy címkéidet ne csak egy-két cikkben, hanem többször is használd, és hogy csoportosítsd velük az egymáshoz kapcsolódó tartalmakat. Biztosítsd azt is, hogy a látogatók láthassák valahol ezeket a címkéket, lehetőleg a bejegyzés legvégén. A címkék hasznosak a felhasználóknak (és a Google-nak), mert segítségükkel kapcsolódó témájú tartalmakat olvashatnak webhelyeden.
5. Nem vizualizálod webhelyed szerkezetét
Egy másik gyakori hiba, hogy sokan nem vizualizálják webhelyük szerkezetét. A látogatók elvárják tőled, hogy webhelyeden mindent gyorsan és egyszerűen megtalálhassanak. Fő kategóriáidnak például mind meg kell jelenniük főoldalad menüjében. Azonban túl sok menüt sem érdemes készíteni, különben zsúfolttá és átláthatatlanná válnak. A menő feladata, hogy átláthatóbbá tegye és logikusan türközze webhelyed szerkezetét a felhasználók számára.
Megoldás: optimalizáld menüdet a felhasználói élmény szempontjából
E tiszta átláthatóság érdekében optimalizálnod kell webhelyed menüjét. Persze a számodra tökéletes menü webhelyedtől függ majd, de érdemes észben tartani, hogy milyen oldalakat szeretnél mindenképpen megjeleníteni benne, és ne ess túlzásokba.
Mindemellett, gondolj arra is, hogy mit keresnek a leggyakrabban látogatóid webhelyeden, és hogy hogyan segíthetsz nekik elnavigálni ezekre a tartalmakra. Ha felhasználóid szemszögéből vizsgálod, sokkal egyszerűbb dolgod lesz kialakítanod webhelyed szerkezetét.
6. Nem hivatkozol aloldalaidra
Egy egyszerű, letisztult menü nagyszerű a felhasználói élmény szempontjából, de fennáll vele az a probléma, hogy nem fogsz tudni hivatkozni belőle webhelyed összes oldalára. Itt lépnek színre a hierarchikus bejegyzés-típusok. Ezek a bejegyzés-típusok lehetővé teszik, hogy különböző szinteket rendelj oldalaidhoz, ahol egy szülőoldal alá több aloldal tartozik (és még ezeknek is lehetnek aloldalai – a szülők „unokái”, ha úgy tetszik). Azonban fontos, hogy meg is mutasd ezt a szerkezetet felhasználóidnak azzal, hogy hivatkozol ezekre az aloldalakra.
Megoldás: hivatkozz aloldalaidra és testvéroldalaidra
Nem kell mást tenned, mint hivatkoznod egy-egy „szülő” oldalról annak aloldalaira, hogy megkönnyítsd ezzel a navigációt felhasználóid számára. Ne felejts el továbbá az aloldalak között is hivatkozni, ha ezek témájukban kapcsolódnak egymáshoz. Ez nem csak a felhasználóknak mutatja meg a releváns tartalmak közötti kapcsolatokat, hanem a keresőmotorok is könnyebben értelmezik majd őket. Kapcsold tehát össze hivatkozásokkal ezeket a hierarchikus oldalakat.
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a Yoast.com-on: https://yoast.com/avoid-site-structure-mistakes/
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.