A felhasználói élmény, azaz a UX legfontosabb szempontjai az online marketingben

Nem elég a SEO, a közösségi média vagy más forrásokból nyert weboldal forgalom, ha a látogatók nem konvertálnak be. A konverziós ráta optimalizálásának eszköze az UX alapú weboldal.  
 

A felhasználói élmény, azaz a UX legfontosabb szempontjai az online marketingben

Biztos te is találkoztál már olyan weboldallal, amely ugyan jó helyet foglalt el bizonyos keresőszavakra a google találati listáján, rá is találtál, azonban egyáltalán nem volt kedved ott vásárolni. Egy márka digitális marketingstratégiájának kiértékelésekor sokan arra összpontosítanak, hogy hogyan teljesít az organikus illetve a fizetett keresőtalálatok között, illetve esetleg szó esik a közösségi médiás tevékenységekről is.

 

Van azonban egy marketingeszköz, ami szinte mindig háttérbe szorul ezek javára, pedig nélküle minden más csak idő- és pénzkidobás. Ez a bizonyos elem nem más, mint egy cég webhelye, vagy – ha úgy tetszik – digitális főhadiszállása. Nem számít, hogy hány minőségi hivatkozás, mennyire jó a seo, vagy milyen tökéletesen kivitelezett közösségi kampány tereli a felhasználókat webhelyedre – ha a landing oldalak nem kellően optimalizáltak, akkor biztos lehetsz benne, hogy ezek közül alig fog valaki konvertálni. A konverziós ráta optimalizálás (CRO) pedig minden weboldal tulajdonos fontos feladata. 

 

Szóval mik azok a szempontok, amelyek meghatározzák, hogy milyen felhasználói élményeket kínál egy webhely? A következőkben ezekről lesz szó!

 

UX alapú webdesign

A UX design (tehát a felhasználói élmény alapú felépítés és grafikai világ) célja egy olyan weboldal megalkotása, amelyek pozitív, releváns élményeket nyújtanak a honlap látogatóinak. Maga az UX azaz a felhasználó élmény központúság a digitális marketing előtti korból ered, bár sok online marketinges azt gondolja, az UX nem más, mint a weboldal felhasználó központú felépítése.  Valójában az UX az ügyfél útjának minden szakaszára kiterjed, az első kapcsolati ponttól az utolsóig, de mi most valóban csak a webhely ux design kontextusában beszélünk róla. Ugyanakkor abban az esetben, amennyiben egy cég megrendeli marketing audit szolgáltatásunkat, a teljes UX folyamat elemzésére is van lehetőség

 

A jó ux design biztosítja, hogy a webhelyre érkező felhasználó a lehető legegyszerűbben, leggyorsabban találhasson rá arra az információra, amit keres, és hogy az könnyedén hozzáférhető legyen számára.

 

marketing szempontjából az UX design feladata biztosítani azt is, hogy a felhasználók a webhely összes oldalán gyorsan, egyszerűen konvertálhassanak. A legjobb élmény kialakításához természetesen tudnod kell, hogy mi számít pozitív élménynek a látogatók részéről.

Amit az UX design során érdemes:

  • Pontosan határozd meg az oldal különböző szakaszait, illetve hogy milyen célt szolgálnak. A tartalmat érdemes alcímekre és bekezdésekre osztani, a különböző részeket képekkel teheted beszédesebbé, és nem árt hivatkozni a kapcsolódó tartalmakra sem, ha az a felhasználói további kérdéseire adhat válaszokat.
  • A pontozott felsorolások rengeteget segíthetnek abban, hogy átláthatóbbá tedd a tartalmadat, és kiemeld a legfontosabb dolgokat mondandódból. Azok, akik sietve futják csak át tartalmaidat értékelni fogják a letisztult, külön szedett információkat.
  • A különféle változtatásokat ne csak úgy találomra vezesd be – vedd alapul a felhasználók korábbi viselkedését és interakcióit webhelyeden, hogy lásd, mire lehet szükségük, vagy hol vannak azok a pontok, amelyeken fennakadhatnak.
  • Nem árt minden újdonságot, változtatást tesztelni, egyrészt egy kívülálló felhasználóval, másrészt néhány kör A/B teszteléssel, mert sosem tudhatod, hogy egy módosítás többet árt-e majd, mint amennyit segít.

 

Amit a UX design során NEM érdemes:

  • Habár egy webhely külleme fontos szempont, a funkcionalitás mindig elsőbbséget kell, hogy élvezzen ezzel szemben. Ne áldozz be funkciókat, vagy lassítsd webhelyedet azért, mert valami nem néz ki tökéletesen.
  • Ne váltogasd a funkcionalitást oldalról oldalra. Ha az egyik oldalon a lap aljára helyezed a kapcsolati űrlapot, akkor a többi oldalon is ott szerepeljen. Ne feledd azt sem, hogy az emberek más és más eszközökről érik majd el webhelyedet!

 

Amennyiben szeretnéd weboldalad konverziónak számát növelni, egy UX központú webhelyre lesz szükséged. Kérd online marketing auditunkat IDE kattintva, átvizsgáljuk teljes marketing kommunikációdat, sratégiát alkotunk, és konverziókat hozunk. 

 

A felhasználói felület (UI)

A felhasználói felület (UI) designja a UX design alapjaira épít, és ezek fényében igyekszik egy jobb felhasználói élményt biztosítani a webhely látogatói számára. Míg UX design a termék (pl. webhely) funkcionalitására (pl. navigáció) összpontosít, addig a UI design első sorban annak kinézetével foglalkozik (legyen szó a színekről, a gombok stílusáról, az ikonokról, és így tovább).

 

Íme néhány tipp a jó UI designhoz:

  • A színeknek meglepően fontos szerepük van egy felhasználói felületen. Ha például mindenhez ugyan azt a színt használod a webhelyen, akkor nehéz lesz felhívni a felhasználó figyelmét az adott oldal legfontosabb elemeire (ezért érdemes a CTA gombokat más színűre kialakítani a landing oldalakon is).
  • Fontos, hogy könnyedén olvasható betűkészleteket használj. A márkás betűkészletek nem minden eszközön jelenhetnek meg tökéletesen, de ha mindenképpen ilyeneket szeretnél használni, akkor alkalmazd különböző variációikat (félkövér, dőlt), hogy változatosabbá tedd őket, és kiemeld mondanivalód legfontosabb gondolatait.
  • Érdemes videókat is elhelyezni az oldalon. Ezek érdekesebbé, gazdagabbá teszik a tartalmakat, és segíthetnek elmagyarázni az oldal mondandóját. Azonban arra is ügyelned kell, hogy ezek ne induljanak el automatikusan, mert ezzel éppen, hogy árthatsz a felhasználói élménynek, valamint arra is, hogy ne lassítsák be az oldal betöltését, hiszen ez árt a keresőoptimalizált állapotnak. De beszéljünk is egy kicsit erről a sebességről!

 

A webhely sebessége és a UX

A webhely sebessége egy fontos, mégis gyakran hanyagolt szempont. Egy lassan betöltődő oldal elég ahhoz, hogy csökkentse mind a látogatók elégedettségét, mind a tartalom rangsorolását a google találatai között. Ha egy weboldal nem jelenik meg 3 másodpercen belül, az emberek fele elhagyja azt, és máshol keres válaszokat kérdéseire (vagy költi el a pénzét).

 

A webhely oldalainak sebességét a Google PageSpeed Insights  eszközével tesztelheted, ami még néhány hasznos tanácsot is kínál a teszt végén, hogy hogyan javíthatnál eredményeiden. Egy másik útmutatónkban részletesebben is olvashatsz a webhely sebességének javításáról (olvasd el ITT).

 

A felhasználói élmény mobilos oldala

2019-ben nem is érdemes úgy webhelyet tervezni, ha az ember nem egy mobilfelhasználó szemszögéből fut neki a dolgoknak. A mobilhasználók száma folyamatosan nő, és azok a webhelyek, amelyek nem biztosítanak megfelelő felhasználói élményeket mobileszközökön is szinte labdába sem rúghatnak a modernebb alternatívákkal szemben.

 

Manapság már nem az a cél, hogy csak a legfontosabb elemek, információk kerüljenek fel egy webhely mobilos verziójára – annak szinte teljesen megegyezőnek kell lennie asztali alternatívájával.

 

Nem árt arra is odafigyelni, hogy egy telefonszám is szerepeljen minden oldalon, hogy a „mobilozók” könnyedén és kényelmesen felvehessék a kapcsolatot az ügyfélszolgálattal (ez persze az asztali felhasználók számára is nagyon hasznos). Ezen kívül ügyelj arra, hogy a különböző űrlapok is tökéletesen működjenek a különböző eszközökön.

 

A webhely sebessége továbbá éppen olyan fontos a mobilhasználók szemszögéből, mint az asztali felhasználók esetén.
 

Kiemelt területeink