Webhelyegyesítés és SEO – Így őrizd meg organikus teljesítményedet
Webhelyegyesítés és SEO – Így őrizd meg organikus teljesítményedet
Két vagy több cég egyesítése nem egyszerű feladat. Azonban, ha az így létrejövő vállalat webhelyén szeretne új ügyfelekre és üzletre szert tenni, akkor nagyon fontos, hogy a meglévő webhelyek kombinált teljesítményére építhesse fel online stratégiáját.
Érdemes éppen ezért egy olyan webhelytérképet készíteni, amely a meglévő webhelyek legfontosabb oldalaiból merít, és ezzel kellő láthatóságot biztosít a cég számára az új online tulajdonon is. A legjobban teljesítő oldalak kiválogatásával a kész webhely szinte a korábbiak forgalmának jelentős hányadát megtarthatja.
Na persze, két, vagy több vállalat egyesülésekor nem csupán egy jó webhelytérképtől függ az újonnan létrejövő webhely sikere, mégis olyan fontos szerepet játszik a költöztetésben és a teljesítmény megőrzésében, hogy muszáj külön foglalkozni vele. Egy jó webhelytérképpel lefektetheted új webhelyed sikereinek alapjait – lássuk tehát, hogy mire lesz szükséged!
Mikre érdemes odafigyelni az új webhely térképének összeválogatásakor?
Mik tehát a fent említett „legfontosabb” vagy legértékesebb oldalak egy webhelyen, amiket mindenképpen érdemes lenne megtartanod? A következő kategóriákra lesz szükséged:
Forgalomvonzó oldalak
Azok az oldalak, amik a legtöbb forgalmat vonzották az előző webhelyekre, természetesen nagyon fontosak lesznek a jövőben is, különösen, ha ez a forgalom az új cég számára is releváns lesz.
Még ha a forgalmasabb oldalak kevésbé (de még valamennyire) relevánsak is az új cégnek, érdemes lehet megtartani őket, legalább addig, amíg az új cég körüli márkatudatosság meg nem erősödik.
Természetesen, ha egy termék, vagy szolgáltatás eltűnik az új cég kínálatából, akkor nem érdemes foglalkozni vele, de ha egy-egy blogbejegyzés témája még valamelyest kapcsolódik az új céghez, akkor továbbra is segíthet majd a márka megerősítésében.
Konvertáló oldalak
Azok az oldalak, amik az egyesülés előtt jól konvertáltak, és továbbra is relevánsak az új webhely látogatói számára, szintén fontos eszközök lehetnek a márka számára.
Rangsoroló oldalak
Az új webhely bizonyára saját kulcsszólistát igyekszik majd megcélozni, de könnyen lehet, hogy a meglévő webhelyek oldalai már jól rangsorolnak néhányra e kulcsszavak közül. Keresd meg tehát azokat az oldalakat, amelyek rangsorolnak a legértékesebb kulcsszavakra, függetlenül attól, hogy magas-e a keresési arányuk (azaz a keresettségük), illetve attól, hogy előkelően rangsorolnak-e, vagy sem.
Visszahivatkozásokat szerzett oldalak
Egy domain linkprofilját az értékes visszahivatkozások erősítik igazán, szóval muszáj leszel megmenteni azokat az oldalakat is (legalább néhányat), amik ilyen linkeket is szereztek az évek során. Ezek az oldalak segítenek megőrizni azt a tekintélyt (legalább is részben), ami nélkülözhetetlen az előkelő rangsoroláshoz.
Az elsődleges tartalmakat támogató oldalak
Egyes oldalak ránézésre nem túl értékesek, hiszen sem forgalom, sem konverziók, sem rangsorolás, sem pedig visszahivatkozások terén nem teljesítenek jól. Azonban meglehet, hogy fontos részét képezik a webhelyek belső hivatkozási szerkezetének, és linkértéket adnak a fontosabb oldalaknak. Ezeket is érdemes „megmenteni”, főleg, ha minőségi tartalmuk van, mert ezek is hozzájárulnak majd az új webhelyek rangsorolásához is, még ha a csak a háttérből is teszik azt.
Új kínálatok és prioritások
Egy jó webhelytérképben persze a jövőre is érdemes odafigyelni, nem csak a múltra. Sorolj fel benne tehát minden olyan újonnan tervezett oldalt, amik igazán fontosak lesznek majd az új cég számára.
Hogyan lehet rátalálni a legfontosabb oldalakra a meglévő webhelyeken?
Most már tudod, hogy mely oldalak lehetnek a legértékesebbek új webhelyeden, így a következő lépés megtalálni őket a meglévő domaineken. A következőkben ezt a folyamatot mutatjuk be, amely többféle forrás és elemzés alapján gyűjti össze a szükséges adatokat, hogy megállapíthasd, mely oldalakat lesz érdemes felsorolnod új webhelytérképedben is.
1. Kulcsszóaudit
Egy kulcsszóaudit során a rangsoroló oldalak, illetve az új kínálatokat és prioritásokat tartalmazó oldalak fedezhetők fel. Ezt az elemzést a Semrush, vagy valamilyen hasonló eszközzel érdemes elvégezni.
Első lépésként végezned kell némi kulcsszókutatást az új webhely kínálata alapján. Most az összes olyan kulcsszót össze kell gyűjteni, ami releváns lehet minden termékhez, szolgáltatáshoz, illetve felhasználói szándékhoz, de fontosak még a helyi módosítóval ellátott (hely + kulcsszó) kulcsszavak is.
A Semrush felületén ezeket a kulcsszavakat hozzá kell adnod egy új rank tracking, azaz rangsorolást nyomon követő projekthez, majd meg kell adnod a meglévő domaineket is.
Ezzel a módszerrel láthatod, hogy a meglévő domainek oldalai közül melyek rangsorolnak a legjobban a különböző kulcsszavakra, hiszen könnyen lehet, hogy több domain is megjelenik ezekre a keresésekre. Érdemes beállítani persze egy minimum pozíciót is, hiszen felesleges belefoglalni a listába azokat az eseteket, amikor egy oldal a hatodik találati oldalon jelenik meg.
Válaszd ki a legjobban rangsoroló, legrelevánsabb oldalakat minden fontos kifejezésre, és add hozzá ezeket új webhelytérképedhez. Ha pedig egy kulcsszóra minden oldal gyengén rangsorol, akkor talán jobb lesz teljesen új tartalmat készíteni hozzá az új webhelyen.
2. Tartalomteljesítmény audit
Ezzel az audittal a legtöbb forgalmat vonzó, illetve legjobban konvertáló oldalak gyűjthetők össze. A Google Analytics rengeteget segíthet, de más eszközök is használhatók hozzá.
A legtöbb webhelytulajdonos mindenképpen szeretné megtartani legforgalmasabb, legjobban konvertáló oldalait egy egyesüléskor, és ha ezek relevánsak is, akkor mindenképpen megéri időt szánni ezek felkutatására.
Nyisd meg a Google Analytics felületét, majd szűrj úgy, hogy csak az organikus forgalom statisztikái jelenjenek meg. Ez után szűkítsd a megjelenített adatokat egy releváns időintervallumra, például az elmúlt 12 hónapra.
Ezt követően navigálj a Viselkedés > Webhelytartalom > Céloldalak jelentésre, majd rendezd a táblázatot „Munkamenetek” szerint, csökkenő sorrendben.
Mielőtt tovább haladnál, meg kell szabnod, hogy hány munkamenettől számít egy oldal elég forgalmasnak ahhoz, hogy megmentsd azt az új webhelyre. Ez lehet egy konkrét számérték, vagy a teljes forgalom egy adott százaléka. Ezt követően könnyedén rámutathatsz az értékes oldalakra, amelyekből végül ki kell válogatnod azokat, amelyek az új webhelyen is relevánsak lennének.
Maradj továbbra is ennél a táblázatnál, de most rendezz „Célteljesülések” vagy „Célérték” szerint, attól függően, hogy e-kereskedelmi, vagy más jellegű webhelyről van szó. Itt szintén neked kell megszabnod, hogy szerinted mekkora teljesítmény számít értékesnek. A jól konvertáló oldalak hasznosak lehetnek ugyan, de fontos szemmel tartani a „Munkamenetek” oszlopot is, mert egy jól konvertáló oldal nem feltétlenül értékes, ha alig látogatják néhányan.
3. Tartalomszerkezeti audit
Egy tartalomszerkezeti audit során a fontosabb tartalmakat támogató oldalakat lehet felfedezni. Ehhez a feladathoz a Screaming Frog, vagy valamilyen hasonló jellegű eszköz használata javasolt.
Az előző auditok befejeztével már tudod, hogy melyek webhelyed legjobban teljesítő oldalai forgalom és rangsorolás értelmében, illetve tisztában vagy vele, hogy mely oldalak lesznek hasznosak az új cég számára is.
Vedd elő a Screaming Frogot (vagy valamilyen hasonló eszközt), és indíts egy feltérképezést minden meglévő webhelyeden.
Ez után a „Search” azaz keresés doboz segítségével meg kell találnod azokat a landing oldalakat, amelyeket a legfontosabbnak ítéltél meg. A navigációs menü jobb alján kattints az „Inlinks” kifejezésre. Ez megmutatja azokat az oldalakat, amelyek az adott fontos, prioritás tartalomra hivatkoznak webhelyeden belül. Érdemes észben tartani, hogy ha erre a fontos oldalra a webhely lábrészében is hivatkozol, akkor lényegében a webhely összes oldala megjelenik majd ebben a listában (amiken szerepel ez a lábrész).
Az ilyen támogató oldalak közül azokra lesz szükséged, amelyek jól optimalizált horgonyszöveggel linkelnek a megcélzott oldalakra. Ügyelj továbbá arra is, hogy ezek a támogató jellegű oldalak valamennyire relevánsak legyenek az új cég számára is. Ha mindezt kiválogattad, mehetnek a webhelytérképbe.
4. Visszahivatkozás audit
Ez az audit az értékes visszahivatkozásokat szerzett oldalakat segít összegyűjteni. A Majestic SEO, vagy más, hasonló funkciójú eszköz ideális hozzá.
A következő lépés megkeresni azokat az oldalakat, amelyek értékes visszahivatkozásaikkal jelentősen erősítik a webhely linkprofilját. Ezen oldalak linkértékét úgy lehet a legjobban megőrizni, hogy lemásolod az oldalt az új webhelyre, és átirányítást állítasz be erre az új oldalra a régiről. A későbbiekben felveheted a kapcsolatot a linkelő webhelyek szerkesztőivel, hogy legyenek szívesek frissíteni a linkeket az új URL-re.
A Majestic SEO felületén keress rá minden régi domainedre, majd szűrj „Root Domain” szerint. Ezzel az összes hivatkozást láthatod majd webhelyeiden. Ezt követően navigálj a „Backlinks”, azaz visszahivatkozások fülre, és exportáld az itt megjelenő adatokat. Lehetőleg az „All backlinks per domain” nézetet válaszd, mert ez megmutatja, ha egy külső webhely több oldaladra is hivatkozik egyszerre. Figyelj azonban oda arra, hogy az eszköz egyszerre csak 5000 visszahivatkozást enged exportálni, ezért ha ennél több van, akkor egy Advanced Reportot kell készítened a felületén.
Miután exportáltad az adatokat, rendezheted azt „TargetURL” szerint, ami megmutatja majd, hogy mely oldalak kapták a legtöbb visszahivatkozást, vagyis, hogy melyeket érdemes megőrizni.
A Majestic SEO két saját mutatót használ a visszahivatkozások minőségének megítélésére – ezek a „TrustFlow” és a „CitationFlow”. Ha túl sok visszahivatkozásod van, akkor ezeket a pontszámokat is érdemes figyelembe venni, amikor kiválogatod azokat, amiket szeretnél megőrizni új webhelyeidre. Természetesen a relevancia itt is fontos.
5. Az információs szerkezet meghatározása
Most, hogy már tudod, mely meglévő oldalaknak van kellő SEO értéke, ideje meghatároznod az információs szerkezetet, hogy a legfontosabb oldalakat feltérképezése és indexelése egyszerűen megtörténhessen.
Az oldalak átköltöztetésének legbiztonságosabb módja (értsd: hogy értékük megmaradjon) az, ha megőrzöd eredeti URL szerkezetüket. Ez azonban sajnos nem opció, ha több webhelyet szeretnél egyesíteni, ezért ilyenkor két fontos dolgot kell szem előtt tartanod. Az egyik az új cég prioritásai, vagyis, hogy mely oldalak képviselik majd a fő kínálatot. A másik a meglévő oldalak teljesítménye a régi domaineken, amelyek ezeket a kínálatokat képviselik.
Ha az egyik meglévő webhely sokkal jobban teljesít rangsorolás, forgalom és konverzió terén, mint a többi egyesítésére váró webhely, és erről a jól teljesítő domainről több oldalt is tervezel áthozni, akkor meglehet, hogy érdemes lenne ennek a domainnek az URL szerkezetét megőrizni, majd ehhez igazítani a többi domainről áthozott oldalakat.
A webhelyek költöztetése és egyesítése lehetőséget nyújt az URL szerkezetek feljavítására is, azonban általában érdemes nem mélyíteni a könyvtárszerkezeteket, hiszen ez árthat a feltérképezésnek, az indexelésnek, illetve a rangsorolásnak is.
Összegezve tehát, a legjobban teljesítő és legfontosabb oldalaidnak az információs szerkezet tetejére kell kerülniük, és a lehető legpontosabban meg kell őrizniük meglévő URL-üket. Az auditok során összegyűjtött táblázatok, illetve a kész tervezett webhelytérkép segíthetnek megindokolni ezeket a döntéseket a feletteseknek, illetve az egyéb érintetteknek.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.