Keresőoptimalizálás alapú váltás HTTPS-re
Keresőoptimalizálás alapú váltás HTTPS-re
4 egyszerű lépésben megmutatjuk, hogyan kell átváltanod úgy SSL titkosításra (HTTPS), hogy a weboldalad keresőoptimalizált SEO állapota is megmaradjon.
Félsz attól, hogy ha átváltasz a HTTPS-re, akkor sérül weboldalad SEO állapota? Joggal teszed! Ha rosszul sikerül az SSL titkosításra váltás, bizony sokat veszíthetsz. 2014 augusztus 8-án a Buffer az elsők között vezette be a HTTPS-t, és a váltást követően néhány napon belül elveszítették organikus forgalmuk 90%-át. Ezt mi nem szerettük volna, gondolom te sem… 20 nappal később aztán forgalmuk helyreállt, miután felvették a kapcsolatot a Google John Muellerével, és kiderítették, hogy a Google egyáltalán nem számított a kiesést okozó problémára. Mi most már számítunk…
Miért kell webáruházad keresőoptimalizálásához SSL tanúsítvány? Kattints ide, elmondjuk!
Mivel az átváltáshoz URL szerkezeted megváltoztatása szükséges, különösen óvatosan kell eljárnod. Íme az alábbi négy lépés, amelyet követned kell:
1. Vásárolj releváns SSL tanúsítványt (lehetőleg jelenlegi szolgáltatódtól)
Három alapvető SSL tanúsítvány típus közül választhatsz, amelyeket megvásárolhatsz és feltelepíthetsz webhelyedre. Ezek az EV, OV és DV tanúsítványok – mindegyik más-más webhelytípusra a legoptimálisabb, ezért érdemes utánanézni, hogy saját webhelyed számára melyiket érdemes beszerezni.
Az online kereskedelemmel foglalkozó webhelyek számára például érdemes az EV (Extended Validation) tanúsítványt alkalmazni, ez ugyanis zölddé teszi a böngészők címsorát, így megerősítve a felhasználókban a tudatot, hogy biztonságos helyen járnak.
A DV (Domain Validation) tanúsítvány olcsó, és szinte azonnal kiadható.
Az OV (Organization Validation) tanúsítványt vásárlóknak a Google azt javasolja, hogy 2048 bites titkosítással rendelkező tanúsítványt szerezzenek be.
Érdemes szervered hostjától vásárolni a tanúsítványt, ugyanis elképzelhető, hogy ingyenesen feltelepítik azt szerveredre, ha ez host
csomagod része, bár Magyarországon még általában nem az. Ellenkező esetben saját kezűleg, vagy külső vállalkozó segítségével kell megoldanod ezt.
2. Vizsgáld át teljes webhelyedet, frissítsd az összes hivatkozást és állítsd be a 301-es átirányításokat
Ha korábban meg szeretted volna változtatni oldalad tartalmának hierarchiáját, vagy webhelyed szerkezetét, akkor most érdemes elvégezni ezeket, de mindez előtt egy fontos lépés áll.
Készítened kell egy URL térképet, amely webhelyed összes oldalát egy táblázatba foglalja össze.
Ha eddig nem használtál relatív URL-eket a hiperhivatkozásokhoz, akkor minden URL-t egyenként kell majd frissítened adatbázisodban és webhelyeden. Egyetlen URL-t és metaadat mezőt sem hagyhatsz ki. Egy opció ezeket a frissítési lekérdezéseket valamilyen online eszközzel lefuttatni, vagy weboldal készítő céged szakembereitől kérni.
Biztosítanod kell, hogy minden webhelyformátumot frissítesz, amit eddig használtál, például:
- http://domainneved.hu >>> https://domainneved.hu
- http://www.domainneved.hu >>> https://www.domainneved.hu
Érdemes ezeket a frissítési lekérdezéseket először egy tesztszerveren lefuttatni. Ha erre nincs lehetőséged, akkor legalább egy (vagy több) biztonsági másolatot kell készítened eredeti adatbázisodról.
Az egyéni és külső féltől származó szkripteket szintén javasolt frissíteni HTTPS verzióra, különben tartalommal kapcsolatos figyelmeztetéseket kaphatsz. Ebben is honlapkészítőd lesz segítségedre.
A következő lépés a 301-es átirányítások domain szintű beállítása webhelyeden a HTTP-ről HTTPS verziókra. Ehhez az alábbi kódot kell hozzáadnod a „.htacces” fájlodhoz.
Megjegyzés: ez a kód az Apache szerverekről hostolt webhelyek esetén működik:
“
1 RewriteEngine On
2 RewriteCond %{SERVER_PORT} 80
3 RewriteRule ^(.*)$ https://www.example.com/$1 [R=301,L]
”
Amennyiben jelenlegi URL címed nem tartalmaz „www”-t, akkor távolítsd el azt a fenti kód harmadik sorából.
Az átirányítások rendkívül fontos részét képezik ennek az átköltözésnek. Ha valamit elrontasz ebben a lépésben (például egy átmeneti 301-es átirányítással), akkor az negatív hatással lehet a rangsorolásodra.
Ne végezz továbbá tömeges átköltöztetést plugin segítségével. A több száz egy időben történő URL változtatást érdemes szerverszinten lebonyolítani. Az Apache, Nginx és IIS szerverátirányítási lépései mind dokumentáltak, érdemes ezeknek utánanézni.
3. Frissítsd webhelyed HTTPS verzióját a robots.txt fájlban, a CDN-ben (tartalomszolgáltató hálózat), a Webmester Eszközök között az AdWordsben és a Google Analyticsben.
Amennyiben bármilyen blokkolást beállítottál a robots.txt fájlodban, akkor a HTTP címjegyzéket a HTTPS változatokra kell frissítened.
A következő lépés az SSL tanúsítványt a CDN-re telepítése, persze előbb ki kell derítened, hogy támogatja-e CDN-ed a HTTPS-t.
A legtöbb CDN három opciót kínál, ezek az egyéni SSL, a megosztott SSL, és a Let’s Encrypt integráció.
Minden fájlod (köztük a webhelyeden található képek is) a HTTPS címükre kell mutassanak CDN-eden. Előfordulhat, hogy fel kell venned a kapcsolatot CDN-eddel a HTTPS támogatás engedélyezése miatt.
Miután minden link frissítésre került, ideje frissítened webhelyed címét a Google eszközei között.
Egy új Search Console fiókot kell létrehoznod HTTPS webhelyed számára, ezt követően pedig erősen ajánlott újra beküldeni az oldaltérképet is.
A Google Analyticsban a webhelycíme a profilbeállítások között módosítható.
Ezen kívül az elfogadott címkéket, közösségi média hivatkozásokat, az email marketing programok hivatkozásait és át kell költöztetned a közösségi megosztási számlálóidat is.
4. Végezz egy gyors tesztet, hogy megnézd minden megfelelően működik-e
Erre számos online eszköz áll rendelkezésedre, egyik ezek közül a Qualys Lab eszköze.
Ez az oldal átvizsgálja webhelyedet, ellenőrizve, hogy SSL tanúsítványod megfelelően van-e telepítve.
Ha még ezek után is csökkenést veszel észre a rangsorolásban, akkor ellenőrizd, hogy nem-e hagytál ki valamit a fenti lépések közül, vagy lépj kapcsolatba szolgáltatóddal, esetlegesen pedig alkalmazz egy SEO tanácsadót.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.