Az egészségügyi szolgáltatások digitalizációja évek óta zajlik, de az elmúlt néhány évben a mesterséges intelligencia (AI) megjelenése új szintre emelte ezt a folyamatot. A fogászat különösen érzékeny terület, hiszen itt a technológia nem csupán a szakmai...
A vállalkozó definíciója
A vállalkozó egy olyan személy, aki személyes kockázatot vállal egy új üzlet, innováció, vagy cég formájában. Ha sikeres, a vállalkozó e kockázatért cserébe profitra tehet szert.
Fontos azonban már most megjegyezni, hogy a vállalkozók definíciója meglehetősen képlékeny. Egyesek szerint minden olyan személy vállalkozó, aki magának dolgozik, míg mások szerint csak azok számítanak vállalkozóknak, akiknek üzlete innovációt és vezetést is magába foglal. A vállalkozók továbbá a szerint is elkülöníthetők, hogy rendelkeznek-e valamilyen hivatalos dokumentummal, ami igazolja vállalkozásuk törvényes működését.
A vállalkozók szerepe
A vállalkozók a gazdaság fontos részét képezik, hiszen valahányszor kockázatot vállalnak egy innovatív ötletükkel, nem csak saját haszonra tehetnek szert, hanem az adott iparágat is drasztikusan fellendíthetik.
A vállalkozóknak mindezek során többféle akadályt kell leküzdeniük (finanszírozás, az alkalmazottak irányítása stb.)
Egy sikeres vállalkozó tulajdonságai
Ahhoz, hogy jobban megérthesd, milyen emberek is a vállalkozók, érdemes szemügyre venni azokat a tulajdonságokat, amelyek mindegyikükben fellelhetők. Egyesek számára ezek veleszületett adottságok, míg mások kemény munkán és tapasztalatokon keresztül sajátítják el őket. Akárhogy így, íme azok a tulajdonságok, amelyek minden sikeres vállalkozóra jellemzők:
- Szenvedély: Amikor egy sikeres vállalkozóval beszélsz, biztosan hallod majd tőle a „szenvedély” szót, amikor saját munkájáról mesél neked. Logikus, hogy sokat segít a sikerek elérésében, ha valaki szenvedélyből csinálja azt, amit csinál.
- Önálló gondolkodásmód: A vállalkozóknak gyakran eredeti gondolataik vannak, és nem hagyják, hogy mások véleményei befolyásolják ezeket.
- Optimizmus: Nehéz úgy törekedni valamire, ha az ember nem hisz a pozitív végkimenetben. A vállalkozók akkor is a sikerről álmodoznak, amikor céljaik elérhetetlennek tűnnek.
- Magabiztosság: Félreértés ne essék, néha a vállalkozók is kételkednek magukban, vagy abban, amit csinálnak. Magabiztosságuk azonban lehetővé teszi számukra, hogy felülkerekedjenek ezeken az aggályokon, és tovább dolgozzanak céljaikért.
- Leleményes problémamegoldás: A friss vállalkozások gyakran szenvednek hiányt erőforrásokban, szaktudásban, és különféle eszközökben, de egy találékony vállalkozó tudja, hogy hogyan jusson hozzá ezekhez, vagy, hogy hogyan hozza ki a legtöbbet meglévő értékeiből.
- Kitartás: Az igazán sikeres vállalkozók nem adják fel az első kudarc után. Sem a második után, vagy a harmadik után, és így tovább. Addig üldözik álmaikat, céljaikat, míg meg nem szerzik őket, és minden helyzetben kitartanak.
- Éleslátás: Még a vállalkozók legszigorúbb definíciói is megemlítik, hogy ezeknek a kockázatvállalóknak bizony komoly éleslátással kell rendelkezniük. E tulajdonságuk segít elképzelni maguk előtt a fő céljukat, amikor belevágnak a vállalkozásba.
- Koncentráció: A mai rohanó világban könnyedén elkalandozik az emberek figyelme arról, amit csinálnak, vagy, amit csinálniuk kellene. A sikeres vállalkozók elkerülik ezeket a figyelemelterelő tényezőket, és arra összpontosítanak, ami igazán fontos számukra: céljaik elérésére.
- Cselekvésorientáltság: A vállalkozók tudják, hogy tenniük kell azért, hogy a dolgok előre haladjanak, és nem várnak ölbe tett kézzel a csodára. A tettek embereiként kerülik a lazsálást, és elintézik, amit kell.
A vállalkozók típusai
A vállalkozókat azért is olyan nehéz egy konkrét definícióba beleerőltetni, mert többféle típusukat is megkülönböztetjük. Íme a leggyakoribbak ezek közül:
Kisvállalkozások
Egyes vállalkozások hatalmas nemzetközi cégekké növik ki magukat, de minden ilyen óriás egy kisvállalkozásként kezdi, és sokan ebben a kategóriában is maradnak. Ilyenek a kis helyi üzletek, sok egyszemélyes vállalkozás, és így tovább. A kisvállalkozásokat általában létszám, bevétel, vagy mindkét szempont alapján szokás azonosítani.
Otthoni vállalkozások
Az otthoni vállalkozások többsége valójában a kisvállalkozások egyik alkategóriája, azonban a fő megkülönböztető szempont az, hogy valaki az otthonában, vagy otthonából üzemelteti vállalkozását. Természetesen attól, hogy egy vállalkozás otthoni, még nem jelenti azt, hogy nem versenyezhet a nagyobb cégekkel. Sok vállalkozás indul be otthon, mielőtt egy külön irodába költözne át, de vannak olyanok is, amelyek otthon is maradnak.
Online vállalkozások
Az online vállalkozások lehetnek kisvállalatok, nagyvállalatok vagy nemzetközi szupercégek is. A fő megkülönböztető szempont az, hogy a cég javarészt az interneten működik.
Feltalálók
Ahhoz, hogy egy feltaláló vállalkozónak számítson, nem csak elő kell állnia egy termék ötletével, hanem el is kell készítenie, és a piacra is kell juttatnia azt.