Hogyan használd SEO-ra a Google Search Console-t? 3/1. rész
Hogyan használd SEO-ra a Google Search Console-t? 3/1. rész
Három részes sorozatunkban részletesen bemutatjuk, hogyan használhatod weboldalad SEO teljesítményének elemzésére a Google Search Console adatait. Az első részben az alapokkal ismertetünk meg, a folytatásban további tippeket osztunk meg, kattints IDE a második, IDE pedig a harmadik részért!
A Google Search Console továbbá megmutatja a webhelyeden fennálló esetleges problémákat (például ha a Google nem képes elemezni néhány oldalt róla), és a webhelyedet sújtó „kézi műveleteket”, vagyis büntetéseket is (amelyek újbóli kivizsgálását ugyanitt kérheted, ha már megoldottad őket).
Lényegében minden webmesternek és SEO szakembernek szüksége van a Search Console által kínált adatokra!
A következőkben néhány alapvető, és néhány összetettebb tippet osztunk meg a Google Search Console SEO-ra való használatával kapcsolatban. Ha szeretnéd javítani pozíciódat a Google keresőtalálati oldalain, és ezzel nagyobb organikus forgalmat vonzani webhelyedre, akkor a következő útmutató pontosan neked szól! Az áttekinthetőség kedvéért három részletben közöljük cikkünket, az első az alap információkat mutatja be. Iratkozz fel hírlevelünkre ITT, ha értesülni szeretnél a következő részek megjelenéséről.
Google Search Console SEO-ra: Az alapok
Mielőtt belevetnénk magunkat a komolyabb, összetettebb tippekbe, érdemes megismerkedni a Google Search Console legalapvetőbb funkcióival!
1. Nézd meg, hogy milyen kulcsszavakra és milyen pozícióban jelennek meg tartalmaid
A Google Search Console-ban töltött időd nagy részét a Teljesítmény jelentésben töltöd majd, itt található ugyanis az alapvető webhely-információk nagy része, többek között az is, hogy milyen kulcszavakra és hogyan rangsorol webhelyed, illetve annak tartalmai.
Ha rákattintasz a Teljesítmény jelentésre a baloldali menüoszlopban, akkor egy grafikont, alatta pedig egy táblázatot látsz majd. A táblázatban alapértelmezettként a Lekérdezések fül lesz aktív – ezen a fülön láthatod az összes kulcsszót, amire webhelyed tartalmai megjelennek a Google keresőtalálati között.
Alapvetően a Google Search Console ilyenkor az egész webhelyre vonatkozó statisztikákat mutatja. Ha azt szeretnéd inkább látni, hogy egy-egy konkrét oldalad milyen kulcszavakra rangsorol, akkor először is kattints az Oldalak fülre a táblázat felett, válaszd ki a kívánt oldalt, majd válts vissza a Lekérdezésekre. Ilyenkor a Search Console lényegében egy szűrőt állít be a kiválasztott oldalra.
Ha szeretnéd ismét az egész webhely összesített statisztikáit látni, vagy egy másik oldaléra vagy kíváncsi, akkor a grafikon felett X-eld ki a megjelenő URL szűrőt, ami a Page: kifejezéssel kezdődik.
2. Nézd meg, hogy a felhasználók mit csinálnak találataiddal
A Teljesítmény jelentés másik fontos része a grafikon, ami a táblázat felett helyezkedik el. Ezen a grafikonon összesen négy adatot lehet ábrázolni (akár egyszerre is).
- Összes kattintás: Ez mutatja meg, hogy hányszor kattintottak rá a te találataidra a keresőtalálatok között a megadott időintervallumon belül.
- Összes megjelenítés: Ez a mutató azt jelzi, hogy hányszor látta valaki találataidat a keresőtalálatok között az adott időintervallumon belül.
- Átlagos CTR: Az átlagos CTR (vagyis átlagos átkattintási arány) az összes találataidra érkezett kattintás OSZTVA a megjelenítések számával.
Az Átlagos pozícióval a következő pontban külön foglalkozunk majd.
Érdemes megjegyezni, hogy a grafikon felett látható dátum szűrőre kattintva más időintervallumokat is megadhatsz, amelyekből szeretnéd ábrázoltatni webhelyed adatait.
A grafikon feletti mutatók közül mind a négyet ki lehet választani, hogy megjelenítsd őket a grafikonon. A kiválasztott mutatók háttere színes (ez a szín jelzi őket a grafikonon is), a nem kiválasztottaké pedig fehér.
Amikor kiválasztasz legalább egy mutatót ezek közül, az nem csak a grafikonon, hanem alatta, a táblázat jobb oldalán is megjelenik oszlopként. Több mutató kijelölésével több oszlop jelenik meg.
Például, ha a Lekérdezések fülön vagy, akkor a megfelelő mutatókat aktiválva láthatod, hogy hányszor látták találataidat az adott kulcsszavakra a felhasználók, hányszor kattintottak rájuk, és hogy mekkora az átlagos átkattintási arányod egy-egy kulcsszóra.
3. Nézd meg, hogy hogyan rangsorolnak oldalaid bizonyos kulcsszavakra
Lássuk tehát az előbb ígért Átlagos pozíció mutatót. Mint bizonyára sejted, ez azt mutatja meg, hogy hányadik pozícióban jelensz meg a Google találatai között. Minél alacsonyabb ez az érték, annál jobb, hiszen annál előkelőbb a pozíció.
Az „átlagos” pozíció valójában az összes kulcsszóra elért elhelyezkedésed átlagát jelenti webhelyeden. A Google Search Console ezt úgy számítja ki, hogy elosztja a pozícióid összegét a kulcsszavak számával.
Ha egy konkrét oldalra szűröd adataidat (lásd: legelső tipp a cikkben), akkor az átlagos pozíció minden olyan kulcsszó átlagos pozícióját mutatja majd meg, amire az az adott oldal rangsorol.
Éppen ezért az Átlagos pozíció önmagában nem éppen a leghasznosabb mutató, azonban ha lejjebb görgetsz a jelentésben a táblázatig, akkor a Lekérdezések fül alatt láthatod majd, hogy milyen pozícióban („Elhelyezkedés” oszlop) rangsorolsz az adott kulcsszavakra. Ezek az adatok viszont már sokkal hasznosabbak, mint az összesített „átlagos pozíció” érték.
Ezekkel az adatokkal nyomon követheted, hogy hogyan változik rangsorolásod egy-egy kulcsszóra az idők során, például valamilyen SEO változtatások következtében.
Ha egy bizonyos kulcsszót választasz a Lekérdezések fülön, majd átkattintasz az Oldalak fülre, akkor megnézheted, hogy egy-egy oldal hányadik pozícióban jelenik meg az adott kulcsszóra.
Ha bármelyik mutatóról több információt szeretnél, vidd az egered a mutató négyzetének jobb alsó sarkában látható kérdőjelre.
Következő cikkünkben folytatjuk a Google Search Console SEO célú felhasználásának bemutatását, ITT elérheted a második, ITT pedig a harmadik részt. Iratkozz fel push értesítéseinkre ITT, hogy le nem maradj róla!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.