Útmutató az új LinkedIn elrendezéshez – első rész
Útmutató az új LinkedIn elrendezéshez – első rész
Akik már régóta használják a LinkedInt, azoknak biztosan feltűnt, hogy 2016 vége óta az oldal számos változáson ment keresztül. Ezek az átalakítások 2017-ben is folytatódnak, és nehéz lehet követni a legfontosabb újításokat.
Az átrendezés elsődleges célja, hogy a LinkedIn felhasználói egységes felületet használhassanak asztali számítógépeken, laptopokon, okostelefonokon és tableteken is.
Az alábbiakban felsoroljuk azokat a lényeges változtatásokat, amelyekről minden felhasználónak érdemes tudnia.
1. Profil mentése PDF-fájlba
Ezt a funkciót először eltűntették, majd – sok felhasználó megkönnyebbülésére – vissza is helyezték a rendszerbe, azonban egy szegényesebb formában. A probléma az, hogy nem a teljes profilunkat menthetjük le vele. Ahhoz, hogy minden adatunkat elmenthessük, valamilyen külön böngésző-bővítményre lesz szükségünk.
Mások profiljait is menthetjük, ha felkeressük az adott felhasználó adatlapját. Ezen felül egyéb funkciók (jelenthetjük és tilthatjuk a felszanálót, esetleg ajánlhatjuk őt, stb.) is megjelennek, ha a profilon található három apró pontra kattintunk.
Megoldás: összes adatunkból készíttethetünk egy archívumot, azonban ez az archiválás nem azonnal történik. Két opció közül választhatunk, érdemes mindkettőből archívumot készíttetni. A következő címen érhető el ez a funkció: https://www.linkedin.com/psettings/member-data
2. A LinkedIn Connections (kapcsolatok) exportálása
Ezt a funkciót kissé elrejtették az oldal felületében, azonban továbbra is elérhető a My Network > Connections menüpontban. Itt a fogaskerék-ikonra kattintva jelenik meg egy menü, amelyben az ’Export LinkedIn Connections’ részre kell kattintani, és megadni a kívánt fájlformátumot, mielőtt a számítógépre menthetnénk azt.
Megoldás: érdemes archívumot kérni profilunkról, mint azt az előző pontban megemlítettük.
3. Megszűntetett funkciók: kapcsolatok taggelése (címkézés) és kezelése
Habár még mindig láthatjuk a korábban létrehozott kapcsolati kategóriákat, már nem hozhatunk létre több kategóriát. A Connections Profile menüben már nem készíthetünk jegyzeteket arról, hogy kit honnan ismerünk – kénytelenek vagyunk a korábbi események alapján kitalálni, hogy ki kicsoda, esetleg emlékeztetőt állíthatunk be, hogy a jövőben ne felejtsük el felvenni velük a kapcsolatot.
Amennyiben mindenképpen szeretnénk továbbra is kezelni kapcsolatainkat, szükségünk lesz egy saját kapcsolatkezelő szoftverre, amely egyáltalán nem célszerű megoldás, hiszen így az egész adatbázisunk két verziójára is figyelnünk kell.
Továbbá a LinkedIn és az email címünk összekapcsolása is megszűnt. Ez bár többek számára kellemetlen lehet, így csökken annak a lehetősége, hogy privát információk is felkerüljenek a LinkedIn-adatbázisunkba.
Megoldás: érdemes saját kapcsolatkezelő rendszert (CRM – Customer Relationship Management) alkalmazni a legfontosabb kapcsolatok kezelésére.
4. Az összes profilban található információ megjelenítése
Ha szeretnénk valaki teljes profilját megjeleníteni és minden információt látni, akkor addig kell kattintgatnunk a ’See more’ (Mutass többet) feliratra, amíg a teljes profil láthatóvá nem válik. Ez nagyban megnöveli a profil átolvasásához szükséges időt. Ez első sorban azok számára lehet zavaró, akik számos profilt szeretnének átvizsgálni és összehasonlítani (például álláshirdető, munkaadók új munkaerő felkutatása közben).
Ez kifejezetten problémás lehet a profil tulajdonosának szempontjából, hiszen előfordulhat, hogy a munkaerőt keresők még azelőtt felhagynak az adatlap olvasásával, mielőtt a lényeges részhez érnének. Sok internetes felhasználó pedig egész egyszerűen nem szeret kattintgatni.
Kiválaszthatjuk jelenlegi elsődleges Role-unkat (Szerep) azonban a korábbi és egyéb jelenlegi Role-ok továbbra is csak kattintgatás után jelennek meg.
Megoldás: sajnos ezt a funkciót nem lehet kikerülni. Egyedül a saját profilunkat tekinthetjük meg teljes egészében, ha a jobb oldali menüből a ’View Your Profile’ pontot választjuk, majd az ’Edit Your Public Profile’-ra kattintunk. Ezzel a saját profilunk szerkesztőoldala nyílik meg, ahol az összes információt láthatjuk.
5. Memberships (Tagságok) és Organizations (Szervezetek)
Ez a funkciót szintén eltávolították, azonban később újra elérhetővé vált. Érdemes a professzionális tagságokat ’Certificationként’ (Bizonyítvány) feltűntetni és a ’Membership Numbert’ (Tagsági szám) ’License Numbernek’ (Licensz szám) használni.
6. Visszatértek az URL-ek a LinkedIn tevékenységekhez (bejegyzések, megosztások, stb.)
Sokan hallottunk már a ’Munkáltató marketingről’, és az emberek és a cégek, akik le akarták követni korábbi tevékenységeiket, ezt egy URL segítségével meg is tehették a LinkedIn-en, így akár egy táblázatban is nyomon követhették azokat. Az oldal első nagyobb változtatása után ez a funkció eltűnt, de szerencsére azóta ismét elérhető – a bejegyzés jobb felső sarkában található három pontra kattintva és a ’Copy link to post’ pontot választva.
7. Tisztán látható kapcsolat és követő-számok
A régi verzióban nem volt egyértelmű, hogy hány kapcsolattal rendelkezünk, azonban most már elég csak a My Network-re kattintani, hogy pontosan láthassuk ezt az értéke a bal felső sarokban – ráadásul akár vezetéknév, keresztnév, vagy időrendi sorrendben is rendezhetjük őket.
Mások követőinek számát is egyszerűen kideríthetjük, elég csak egy általuk kiposztolt cikket megvizsgálni. Elég csak rákattintani a profiljukra és megvizsgálni, hogy mennyit mutat a ’Followers’ számláló legutóbbi bejegyzésük felett.
8. Részletes keresés – már nem a képernyő felső részén jelenik meg
A részletes keresés az egyik legfontosabb funkció a LinkedInen (akár a saját Kapcsolatok között, akár az egész oldalra kiterjedően). Hogy használhassuk az új keresést, a nagyító-ikonra kell kattintanunk.
9. A LinkedIn bejegyzések (Post) ezentúl cikkek (Article) néven futnak
Amikor a LinkedIn először hívta fel a figyelmet a különböző bejegyzések (már cikkek) megosztására, akkor automatikusan értesítette az összes kapcsolatot a megosztott cikkről. Ezt a funkciót eltávolították. Továbbá nem vihetjük fel a cikkeket az archive.org-ra sem a LinkedIn robots.txt fájlnak köszönhetően.
Azonban továbbra is van értelme cikkeket megosztani a LinkedInen, hiszen ezek megjelennek a hírfolyamban, és így nagyobb népszerűségre tehetnek szert. A Google számára sajnos több időbe telik, hogy a LinkedIn cikkek megjelenjek a keresési találatok között (korábban ez azonnal megtörtént).
A cikkek tartalmának kezelése is megváltozott. Egy új felületet kaptunk, és a formázás néha extra sorokat ad hozzá a cikkhez, vagy a kép a cikk legtetején jelenik meg (ezt a problémát többnyire már javították).
10. Az új kapcsolatok eltűntek a hírfolyamból – de már újra láthatók
Az új kapcsolatokról szóló értesítések átmenetileg eltűntek a hírfolyamból.
Egy másik fontos funkció is elérhetővé vált – most már a legutóbbi bejegyzések szerint is rendezhetjük a hírfolyamot. Ebben a nézetben ismét megjelennek az új kapcsolatokról szóló értesítések. Azonban az oldal rövid időn belül automatikusan visszaállítja a rendezést a ’Top’, azaz a legfontosabb bejegyzésekre. Erre érdemes odafigyelni!
11. A nevek elé helyezett @ jel nem mindig a megfelelő neveket ajánlja fel
Ez sokak számára rendkívül zavaró lehet. Fontos ellenőrizni, hogy a megfelelő embereket jelöljük meg például a válaszainkban.
12. Egyéb új funkciók
- Már megváltoztathatjuk az értesítései beállításainkat (https://www.linkedin.com/notifications/settings/)
- Stilizáltabb elrendezés, aminek a központja a hírfolyam
- A Facebookéhoz hasonló chatfunkció
- A Tapasztalatok-részben a tapasztalatainkat úgy rendezhetjük, hogy a szerintünk legfontosabbak elsőként jelenjenek meg
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.