A 15 leghatásosabb szó a marketingben
A 15 leghatásosabb szó a marketingben
A Yale University pszichológiai kara az angol nyelv tanulmányozása közben rátalált azokra szavakra, amelyek főleg akkor bizonyulhatnak igazán hatékonynak, amikor meggyőzőnek akarunk hangzani, vagy el szeretnénk adni valamit. Te mit gondolsz, melyik lett a leghatékonyabb? A sex? Az akció? Az ingyen? Mutatjuk!
A megfelelő szavakkal bármit el lehet adni. Ez manapság vitathatatlan tény, amiért első sorban a közösségi média a felelős. A közösségi média mindig is egy elsődlegesen szövegalapú kommunikációs csatorna volt, azonban miután a nagyobb márkák meglátták a közösségi platformokban (Facebook, Twitter, stb.) rejlő marketinglehetőségeket, a szavak ereje megsokszorozódott.
Persze attól, hogy egy nagy márkától halljuk őket egy népszerű platformon még nem lesz minden szó automatikusan erősebb és tettre sarkalló.
A felsorolt angol szavakról és kifejezésekről magyarra fordítva egyértelműen látszik, hogy miért is olyan hatékonyak. Minden további nélkül lássuk is ezeket!
15. Free (ingyenes, szabad, valamitől mentes)
Az elmúlt évek során a legtöbb marketinges agyonhasználta már az „ingyenes” szót, azonban ennek jó oka van, hiszen segítségével játszi könnyedséggel felkelthető a fogyasztók figyelme. Manapság azonban gyakran látható mellette egy apró rejtett csillag*, vagy esetleg más jelentésében használják. Az angol free szó jelenthet ugyanis az „ingyenesen” kívül „szabadot” és valamitől „menteset” is, ezért látható néha „risk-free” (kockázatmentes) vagy free trial (ingyenes próbaverzió) formájában.
Az ingyenes minták, ingyenes szállítás, „egyet fizet, egyet ingyen kap” és más fogások rendkívül hatékonyak, ezért is szerepel a listán ez a szó.
14. Sex (szex)
Akárcsak az „ingyen” szó, a „szex” is gyakran jelenik meg félrevezető kontextusban. A klasszikus „SZEX! Most hogy felkeltettük a figyelmét, beszéljünk a kölcsönökről…” húzás nem hiába működik. Az emberek szexuális lények, és természetes, hogy érdeklődést vált ki belőlük ez a szó. Elég csak szétnézni egy kicsit az interneten, és az ember akarva, akaratlanul is belebotlik bizonyos felnőtt tartalmakba.
Fontos tehát, hogy csak akkor használd ezt a szót, ha igazán indokolt, és helye van az adott kontextusban. A szexi, szexuális és egyéb változatai hasonló hatást váltanak ki, de az előző tanács ezekre is vonatkozik. Több magazin címlapján is rendszeresen feltűnik a szex szó, vagy valamely változata – mert eladható.
Arról, hogy vajon tényleg bármit el lehet-e adni, ha marketing kommunikációdban ott van a szexualitás, itt írtunk: A szex és a marketing
13. Now (most)
Az azonnali jutalom egyre fontosabb a mai rohanó világban, amikor senkinek semmire sincs ideje. Egyre inkább elvárás a gyors kiszállítás, azonnali letöltések és egyéb, instant szolgáltatások.
Nem csoda, hogy az Amazon Prime Now szolgáltatásnak már a nevében is ott a „most” szó. Ez azonban kétélű fegyver lehet. Ha azt ígéred az embereknek, hogy valamit azonnal tudsz teljesíteni, akkor jobban teszed, ha tartod is a szavad.
Persze a „most” nem csak a szolgáltatásokra alkalmazható, hanem a fogyasztók is megcélozhatók vele, így nagyon hatékony ösztönzőszó is lehet. „Rendelje meg most és ingyenesen kiszállítjuk önnek…” – ismerős, ugye?
12. Easy (egyszerű, könnyű)
A kiszolgálás, ügyintézés sebessége csupán a történet egyik fele. A kényelem feltétele az is, hogy valami „egyszerűen”, „könnyedén” elvégezhető legyen. Logikus, hogy senki sem szeretné nehezebbé, komplikáltabbá tenni a dolgokat.
Ha tehát azt ígéred, hogy ajánlatoddal egyszerűbbé teszed a fogyasztók hétköznapijait, vagy megkönnyíted egy-egy gyakori feladat elvégzését, akkor jó eséllyel már el is adtad azt, amit szeretnél.
11. Best (legjobb)
Egy szintén agyonhasznált szóról van szó. Azonban ha megfelelő formában alkalmazzák, akkor „a kategória legjobb…-ja” valóban hatásos lehet. Ez megint nem meglepő, hiszen ki ne vágyna a legjobb autóra, telefonra, mosógépre, stb. abban az árkategóriában, amit még megengedhet magának. Persze a „legjobb” egy szubjektív dolog, ezért hacsak nem tudod alátámasztani állításodat konkrét bizonyítékkal, nem fogják komolyan venni azt.
10. New (új)
Az új mindig hívogató, még akkor is, ha nem is igazán új. Egy új iPhone hiába kínál minimális előrelépést a korábbi modellhez képest, ha új, akkor az embereknek az kell. Még akkor is, ha az andoridos telefonok már úgy lehagyták tudásban, mint kecskét a gyorsvonat. Új ruhák, új TV, új minden – nem számít, hogy milyen áron.
9. Save (Megtakarítás)
Mindenki szeretne pénzt megtakarítani, hiszen a legtöbbek számára ez az egyetlen opció a túléléshez. Még a leggazdagabbak is szeretnek vigyázni a pénzükre – mindenki a legjobb ajánlatokra vágyik. Egyszerre hasonló és más is a helyzet az idővel – az ember zsebe tömve lehet pénzzel élete végéig, de az időre muszáj vigyázni. Ha egy termék azt ígéri, hogy időt takarít meg a fogyasztó számára, akkor félig már el is van adva.
8. Safety, safe (biztonság, biztonságos)
Egy termék több tekintetben is biztonságot kell, hogy kínáljon. Egyrészt biztonságos befektetést kell, hogy jelentsen megvásárlása, másrészt pedig bizonyítania kell, hogy használata sem veszélyes. Legyen az étel bevizsgált, legyenek a ruhák hosszú távú, jó befektetések.
De hogy lehet eladni a biztonságot? Néha a termék önmagában hordozza a kérdést, például egy autóba erősíthető gyerekülés esetén. Néha a biztonságos szó maga negatív reakciót válthat ki az emberből – miért kellene feltüntetni egy élelmiszeren például, hogy teljesen biztonságos alapanyagokból készült?
7. Proven (bizonyított)
Egy ténylegesen új termék bejelentésekor (ami nem egy korábbi termék új verziója) mindig van egy kockázati faktor, hiszen a fogyasztók nem tudják, hogy mire is számíthatnak tőle. Sokan ilyenkor várnak egy kicsit, amíg el nem kezdenek beérkezni az online értékelések, vagy megkérdeznek valakit, akiről tudják, hogy már van tapasztalata a termékkel.
A kétségeket te is eloszlathatod azzal, hogy bizonyítékot szolgáltatsz az érdeklődőknek. A „10-ből 9 fogorvos…” és hasonló kijelentések valóban működnek, ahogyan a videós demonstrációk is, amelyeknek köszönhetőem a terméket működése vagy használata közben láthatják az emberek. Ha valami bizonyított, akkor az emberek nyugodtabban vásárolják meg.
6. Love (szeretet, szerelem)
A szeretet többféleképpen is megjelenhet – például szerethetsz egy kalapot, vagy kedvenc italod ízét. Bármilyen kontextusban is jelenik meg, a szeretet egy rendkívül erős szó. Éppen ezért rendkívül óvatosan is kell vele bánni. Többen hisznek majd egy olyan reklámszövegnek, ami azt állítja, hogy „Azonnal beleszeretsz majd az új ízekbe”, mint egy olyannak, amelyik azt ígéri, hogy „Imádni fogod legújabb ablaktisztító kefénket” – a szeretet (és annak szinonimái) nem tesznek automatikusan hívogatóvá minden ajánlatot. Egy ablaktisztító kefébe senki nem fog beleszeretni – ne erőltesd!
5. Discover (fedezd fel)
A legtöbb főcím valamilyen formában, tartalmazza egy új felfedezés ígéretét (még ha nem is feltétlenül kezdődik úgy, hogy „Fedezd fel a…”). Ez az ígéret arra ösztönzi az embereket, hogy olvassanak tovább, ha egy cikkről van szó, vagy hogy próbáljanak ki egy terméket, ha annak a csomagolása állítja azt, hogy valami felfedezésre vár a dobozban.
Ez hasonló ahhoz az érzéshez, mint amikor az ember kibont egy ajándékot – egy új felfedezés mindig kalandot, izgalmakat ígér. Ha sikerül rátapintanod ezekre az érzésekre, akkor nyert ügyed van.
4. Guarantee (garancia)
Ez a szó hihetetlenül stabil alapot nyújt. Gondolj csak a mindennapos használatára – „Garantálom, hogy elkészül holnapig” és így tovább. A garancia segít eloszlatni a kételyeket, és egy megszeghetetlen ígéretet vezet fel.
A reklámiparban is egy ígéretet képvisel a garancia, ami a fogyasztók számára az előbb emlegetett biztonságot képviseli, még ha nem is hangzik el ez a bizonyos szó. Persze csak akkor ajánlott megígérni valamit, ha azt képes vagy teljesíteni is.
3. Health (egészség)
Az egészség sokak számára az egyik legfontosabb szempont, ami teljesen logikus. Azonban nem csak testi egészség létezik. Ott van például a pénzügyi egészség, mentális egészség, és így tovább… Ha jó egészséget tudsz ígérni (bármilyen jellegűt), akkor már jó úton vagy a siker irányában. Persze nem minden termékről fogják elhinni az emberek, hogy jót tesz nekik – ne próbálj senkit átverni.
2. Results (eredmények)
Szintén sok főcímben jelenik meg az eredmények implikációja, az eredmények ugyanis sikerre utalnak. Azért olyan erős ez a szó, mert szintén egy stabil ígéretet képvisel, ami segít ésszerűsíteni a vásárlást. Ha egy terméked vagy szolgáltatásod eredményeket garantál, akkor máris két rettentően erős kifejezést párosítottál egymással. Ha valami eredményeket hoz, akkor a fogyasztók újra és újra azt fogják választani. Ha nem, akkor máshol keresgélnek majd.
1. You (te)
A TE a mai napig az első számú ösztönzőszó a marketingben, aminek egyszerű oka van – méghozzá az, hogy személyes! Beszéljünk most rólad. Ha rólad van szó, akkor csupa fül vagy, nem igaz? Ha van egy jó ajánlatom az autókedvelőknek, akkor talán téged is érdekelhet. Ha van egy autókkal kapcsolatos ajánlatom SZÁMODRA, akkor az már biztos, hogy érdekelni fog.
Ezt nem érdemes tovább ragozni. Egyes cikkírók csak olyan címeket hajlandók írni, amelyekben valamilyen formában ott van a „te” szócska. Persze ez nem feltétlenül a helyes taktika, de mindenképpen elmond valamit a szó erejéről. Ha közvetlenül egy személynek címzed marketing üzenetedet (vagy legalább is úgy fogalmazod meg azt), akkor GARANTÁLTAN fel fogod kelteni az érdeklődését.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.