Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)
Mi az a keresőszándék (és hogyan optimalizálhatsz rá?)
A keresőoptimalizálás óriási témakör, tele érdekes, de gyakran összetett fogalmakkal. Ilyen például a keresőszándék is, ami a modern keresőoptimalizálás egyik legfontosabb eleme, és amivel minden valamirevaló SEO szakembernek tisztában kell lennie a siker érdekében. A következőkben megnézzük, hogy mit is takar ez a fogalom, és hogy hogyan lehet optimalizálni rá!
Mi az a keresőszándék?
A keresőszándék lényegében azt takarja, amit egy kereső felhasználó szeretne elérni a keresésével. Néhány felhasználó szeretne választ kapni egy kérdésre, mások egy bizonyos témáról szeretnének többet tanulni, valaki éttermeket keres a hétvégi vacsorához, mások vásárolni készülnek valamit az interneten, és így tovább.
A Google az évek során egyre hatékonyabbá vált a keresőszándék meghatározásában, és értelemszerűen olyan találatokat mutat szívesen a kereső felhasználóknak, amelyek passzolnak azok szándékához a beírt keresés alapján. Ebből következik, hogy ha szeretnéd megcélozni ideális ügyfeleidet az organikus keresésben, akkor ki kell derítened, hogy milyen szándékkal keresnek, hogy ennek megfelelő tartalmakat kínálhass nekik.
Milyen kategóriái vannak a keresőszándéknak?
Ezer felhasználó ezer más dologra kereshet rá, azonban ezeket a kereséseket néhány konkrétabb kategóriába sorolhatjuk a felhasználók szándéka szerint.
Információs szándék
Rengeteg felhasználó fordul a keresőmotorokhoz azért, mert információt keres valamivel kapcsolatban. Legyen szó a legújabb sporthírekről, az időjárásról, vagy a szakszerű kádtakarításról, aki ezek iránt érdeklődik, az információs szándékkal keres. A keresőkbe beírt kérdések is ebbe a kategóriába tartoznak.
Navigációs szándék
Akkor beszélünk navigációs szándékról, amikor a felhasználók egy bizonyos webhelyet keresnek. Ha valaki például azt írja be a keresőbe, hogy [youtube], akkor minden bizonnyal a YouTube-ra szeretne eljutni.
Az navigációs szándékú keresésre csak akkor előnyös magas rangsorolást elérni, ha az emberek valóban a te webhelyedet szeretnék megtalálni. Ha például jól rangsorolnál a [Google Ads] keresésre, de a felhasználók a valódi Google Ads platformot szeretnék megtalálni, akkor hiába jelenik majd meg találatod, nagyon kicsi lesz az átkattintási aránya, és nagyon magas a visszafordulási aránya.
Tranzakciós szándék
A harmadik kategória a tranzakciós szándék. Ide tartoznak azok a lekérdezések, amelyeknél a felhasználó vásárolni szeretne valamit az interneten.
Kereskedelmi szándékú kutatás
Természetesen vannak olyan felhasználók is, akik vásárolni készülnek, de még nem tudják pontosan, hogy mi lenne számukra a tökéletes választás, így az interneten próbálják kideríteni, hogy melyik lenne számukra a legtökéletesebb fűnyíró, a leghatékonyabb sampon, és így tovább. Bizonyos értelemben ezekben a keresésekben találkozik egymással az információs és a kereskedelmi szándék, hiszen az emberek információt keresnek olyan dolgokról, amikből vásárolni szeretnének.
Kulcsszószándék
A kulcsszavak fontos szerepet játszanak a keresőszándék értelmezésében, hiszen sokat elárulhatnak arról, hogy mi is a felhasználó célja. Az „akciós” (vagy „olcsó”) szó arra utal, hogy a felhasználó vásárlásban gondolkodik, de valószínűleg az átlag alatti árú termékek iránt érdeklődik, míg az „ingyenes” egyértelműen azt jelzi, hogy a felhasználó nem vásárolni szeretne, hanem valamilyen ingyenes megoldásra van szüksége.
Szintén árulkodó jel, ha a felhasználók konkrét termékekre vagy szolgáltatásokra keresnek rá, hiszen bizonyára érdeklődnek irántuk, és vásárlást fontolgatnak.
Ha egy felhasználó úgy kezdi a keresését, hogy „mi az a…”, „hol van a…”, vagy „kicsoda…” és így tovább, akkor kérdésről beszélünk, tehát minden bizonnyal információs szándékról van szó.
Hogyan optimalizálj keresőszándékra?
Mindenképpen biztosítanod kell, hogy landing oldalad passzoljon közönséged keresőszándékához. Ha az emberek információ után kutatnak, akkor ne termékoldalakra irányítsd őket, ha pedig vásárolni szeretnének, akkor pedig webáruházadba – logikus, nem igaz?
A termékoldalakat éppen ezért érdemes kifejezetten kereskedelmi jellegű kulcsszavakkal optimalizálni. Ha például növénymagokat forgalmazol, akkor optimalizálhatnál a [vetőmag vásárlás] kulcsszóra, amivel a tranzakciós szándékú keresőket célozhatod meg. Ha foglalkozol tartalommarketinggel (és remélhetőleg foglalkozol vele), akkor bizonyára van néhány hasznos cikkeid a növénytermesztésről – az egyiket optimalizálhatnád a [hogyan ültessünk XY növényt] kifejezésre, megcélozva ezzel az információs szándékú keresőket.
Persze a keresőszándékot nem mindig egyszerű meghatározni, azonban e nélkül nem tudhatod, hogy hogyan célozd meg hatékonyan célközönségedet. Megeshet az is, hogy a felhasználók szándéka nem pontosan az, amire a lekérdezésük utal, és így tévesen találnak rá tartalmadra (ez elsülhet jól és rosszul is).
Ha szeretnéd kideríteni ügyfeleid szándékát, akkor a legegyszerűbb, ha megkérdezed őket. Készíthetsz nekik például egy rövid, egy perc alatt kitölthető (opcionális, nem erőltetett) kérdőívet, amiben megtudakolod, hogy mit keresnek és hogyan találtak rá webhelyedre.
Egy másik lehetőség szétnézni a Google Search Console jelentései között, amikhez itt találsz egy átfogó útmutatót.
Írta: Mocsonoky Csaba | A cikk forrása eredetileg angol nyelven jelent meg a yoast.com-on: https://yoast.com/search-intent/
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.