Így lehet keresőoptimalizálni egy Instagram fiókot
Így lehet keresőoptimalizálni egy Instagram fiókot
Hogyan kerülhetnek be Instagram posztjaid a Google keresőbe? Mit tudsz tenni azért, hogy Instagram profilod is keresőbarát legyen? Instagram SEO tippek
Az Instagram minden valamirevaló digitális marketinges arzenáljában ott sorakozik, hiszen népszerűségének köszönhetően több korosztályt is el lehet érni ezen a hálózaton keresztül. A platformra regisztrált fiókok azonban meglehetősen nehezen indexeltethetőek, és gyakran igazi kihívás lehet bármilyen értékes pozíciót elérni velük a keresőmotorok találati oldalain.
Ennek két fő oka van. Az egyik az, hogy egy hétköznapi Instagram felhasználó nem azért van fent az Instagramon, hogy reklámozza magát – eredetileg nem egy marketingplatformnak indult. A másik ok, hogy az Instagram képek alapjáraton nem indexelhetők a keresőmotorok szemében (erről bővebben lentebb) – csak a profilok.
Ez igencsak megnehezíti az Instagramon való érvényesülést a marketingesek számára, akik szeretnék ezt a csatornát is alkalmazni stratégiájuk részeként. Szerencsére a probléma valamilyen szinten enyhíthető, persze csak ha tudod, hogyan optimalizáld profilodat! A következőkben erről lesz szó.
Állítsd fiókodat nyilvánosra
Az Instagramra regisztrált fiókok alapból nyilvánosra vannak állítva, de azért érdemes időnként leellenőrizni, hogy nem-e állítottad át véletlenül valamikor (bár ennek elég kicsi az esélye).
Az Instagram láthatóságról szóló súgójának első pontja remekül elmagyarázza ezt, de lényegében nincs más dolgod, mint a három vonal ikonra kattintani, majd a Settings (Beállítások) opcióra, azon belül pedig az Account Privacy (A fiók adatvédelme) ponton belül találod a Private Account (Privát fiók) beállítást – ezt kapcsold ki, ha be van.
Használj schema-t Instagram profilod megjelenítéséhez
Mint azt bizonyára tudod, a Google támogatja a schema-org jelölőnyelveket. Amit viszont kevesebben tudnak, az az, hogy ezzel az eszközzel közösségi profiljaidat is megjelenítheted a Google Tudáspanelében, valahányszor a keresőmotor kidobja azt egy lekérdezésre.
A Google dokumentációjában bővebben is olvashatsz erről ITT.
Helyezd el legfontosabb kulcsszavadat profilnevedben
Instagram profilod cím (title) címkéje automatikusan készül el a profilod alapján, és valahogy így néz ki:
Név (@felhasználónév) • Instagram-képek és –videók
Ha szeretnéd, hogy legfontosabb kulcsszavad a cím címkében is szerepeljen, akkor azt valahogyan profilod nevébe is bele kell fűznöd. Persze a kulcsszóhalmozás nem ajánlott, de ha természetesen helyezed el profilod nevében a kulcsszót – például „Piroska” helyett a „Piroska Sminktippek” nevet választod – akkor máris egy lépéssel közelebb kerültél profilod optimalizálásához.
Írj egy célzott, kulcsszavakban gazdag bio-t
Elengedhetetlen, hogy profilod „bio” (bemutatkozás) része megfelelően ki legyen töltve. Sajnos nincs túl sok helyed, amivel dolgozhatnál, mert legfeljebb csak 150 karaktert használhatsz.
Szerencsére a kulcsszavak halmozása itt „elfogadottabb”, ha megfelelő hashtagek formájában teszed azt. Mivel a hashtagek segítenek más, releváns tartalmakat találni a felhasználóknak, így hasznos tartalmaknak számítanak profilodon.
Ha más márkafiókokat is kezelsz, vagy vannak influencerek, akikkel együtt dolgozol az Instagramon, akkor ezeket a profilokat is elhelyezheted bemutatkozásodban @jelöléssel, hogy kattintható hivatkozásokká alakítsd őket. Egy természetes bio persze nem csak hashtagekből áll, de egyáltalán nem baj, ha azokból is van benne néhány.
Érdemes megjegyezni, hogy a bio mező HTML-ként jelenik meg, és „látható” a keresőmotorok számára – ezért ez az egyetlen olyan része profilodnak, ahol komolyabb SEO-t végezhetsz.
Ne feledkezz meg továbbá a Website (Webhely) mezőről sem, ahová – értelemszerűen – saját webhelyed URL címét helyezheted el. Ez egy nofollow hivatkozás lesz, de ettől függetlenül lehetőséget kínál a felhasználók számára, hogy ellátogassanak rajta keresztül webhelyedre.
A képek feliratai valójában cím (titlle) címkék, ezért érdemes úgy bánni velük
A legtöbben meta leírásokként kezelik a képek feliratait (caption) az Instagramon, pedig valahányszor a platform egy új oldalt hoz létre egy képednek, a képfelirat a cím címkébe kerül be. A title címke ilyenkor így néz ki:
Név az Instagramon: „képfelirat szövege”
Mivel egy képfelirat sokkal hosszabb lehet, mint egy átlagos Google találat címe, így szinte biztos, hogy ha egy posztod meg is jelenik a találati oldalakon, akkor a cím néhány szó után le lesz vágva. Ha a lehető legtöbbet szeretnéd kihozni képfelirataidból, akkor nem muszáj néhány szavasakra megírni őket (ez egyébként sem lenne praktikus), de próbáld úgy megfogalmazni leírásaidat, hogy az első néhány szóban jelenjen meg legfontosabb kulcsszavad (ha van ilyen a posztodban).
Hivatkozz közvetlenül Instagram bejegyzéseidre
Minden bizonnyal ez a legfontosabb az összes felsorolt pont közül. Az Instagram webes alkalmazása többnyire JavaScriptből áll, ami azt jelenti, hogy a profilodról a képekre mutató hivatkozások nem számítanak „igazi” hivatkozásoknak a Google szemeiben. Ez az oka annak, amiért a legtöbb Instagram bejegyzés nem jelenik meg a Google találatai között – nincsenek indexelve.
De mi van azokkal a bejegyzésekkel, amik megjelennek a találatok között? Azt hogy csinálják? Ha azt szeretnéd, hogy bejegyzéseid a keresőmotorok találatai között is felbukkanhassanak (tehát hogy indexelve legyenek), akkor nincs más dolgod, mint közvetlenül hivatkozni rájuk a lehető legtöbb olyan csatornádon, aminek a tartalmait indexelik a keresőmotorok (például blogodon).
A beilleszthető hivatkozás másolásához kattints a bejegyzés jobb alsó sarkában látható három pontra (…) és válaszd a Hivatkozás másolása opciót.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.