Brand építési tippek az Instagramra
Brand építési tippek az Instagramra
Tudjuk a közösségi média marketing a PR kommunikációra a legalkalmasabb, direkt konverziókat inkább a SEO-tól várunk. De mi most a legjobb SMM stratégia?
2017-re a legtöbb marketinges, marketing tanácsadó és KKV-s cégvezető rájött, a közösségi média marketing nehezen hoz közvetlen konverziókat (vásárlásokat) a legtöbb üzletágban. A vásárlások megalapozására, a PR kommunikációra azonban tökéletes eszköz, sőt, a megosztások emelik weboldalunk keresőoptimalizáltságát is. A keresőoptimalizálás, a SEO pedig direkt azonnali konverziókat hoz nekünk, jobban, és költséghatékonyabban, mint bármely más marketing eszköz.
A közösségi média marketing könnyen elkezdhető, akár a legkisebb vállalkozás is gyorsan sikereket érhet el vele. A közösségi média pontosan ezért olyan kiváló eszköze a kisebb cégeknek és vállalkozásoknak az online jelenlét kiépítésére. Nem szükséges hatalmas költségeket ráfordítanod, hogy például hatékony és eredményes Facebook hirdetéseket indíthass. Azonban akármennyire is erőteljes és olcsó módszer ez, az elmúlt években rohamosan csökkenni látszik az organikus (nem fizetett) Facebook elérések száma.
Szívesen segítünk marketing kommunikációd felpörgetésében, de elég sok dolgunk van... Így arra kérlek, mielőtt ajánlatot kérsz tőlünk, olvasd el, miben tudunk segíteni, IDE kattintva!
A megoldás: Instagram
A magyarázatok helyett beszéljenek a selfstartr.com által összegyűjtött statisztikai adatok, amelyek a Facebookot és az Instagramot helyezik egymással szembe marketinglehetőségek szempontjából:
- A Facebook organikus marketing elérései 63%-ot csökkentek az elmúlt 4 évben, míg az Instagram 115%-os növekedést mutatott ilyen téren.
- Az Instagramon több mint kétszer annyi felhasználó veszi fel a kapcsolatot (kedvelések, hozzászólások, stb.) a cégekkel, mint a Facebookon.
- Az Instagramon az egy főre jutó kapcsolatfelvételek száma 58%-kal nagyobb mint a Facebookon.
- A Facebookon a márkák csak 6%-ukat érik el bejegyzésenként, míg az Instagramon ez az arány 100%-os.
Kevesebb versenytárs, egy sokkal aktívabb közönség és hatalmas növekedés az organikus elérések terén – nem vitás: a marketing törekvések áthelyezése az Instagramra az egyik legokosabb lépés, amit minél előbb érdemes megtenni.
Akár új számodra az Instagram, akár nem – az alábbi tippek segítenek, hogy sikeres brandinget folytass ezen a népszerű platformon!
1. A közösségi média marketingben, így az Instagramon is, minden a látványról szól
A felhasználók sokkal nagyobb eséllyel cselekednek, ha kilométerekről képesek felismerni márkádat. Ehhez az alábbi négy elvet kell, hogy kövesd:
- Hozz létre egy olyan látványvilágot, amely minőségében és stílusában is egységes.
- Válassz egy színsémát és alkalmazd, amikor csak teheted.
- Ha használsz szűrőket, akkor mindig csak ugyan azokat használd.
- Kerüld a zsúfoltságot, és ne pakold tele a képeket és azok leírásait szövegekkel és feliratokkal.
Ha mindehhez tartod magad, bradnedet bárki azonnal felismeri majd egyetlen hírfolyamában megjelenő képről.
A Nike zseniálisan kihasználja az Instagram által nyújtott lehetőségeket. A márka minden bejegyzésében megjeleníti valamelyik termékét, de minden esetben egy vizuálisan magával ragadó, és nem tolakodó módon.
A Nike online és offline jelenlétét is a motivációs képekre és üzenetekre építi, amelyekhez általában egy-egy sportoló vagy ügyfél is tartozik. Branding stratégiájuk középpontjában ikonikus „Just Do It” szlogenjük áll, és ez minden olyan közösségi hálózaton megjelenik, amelyeken képviseltetik magukat.
Ha erőforrásaid limitáltak, készíts néhány egyszerű képet releváns idézetekkel vagy fogyasztói véleményekkel kiegészítve, vagy kattints pár fotót a termékekről telefonod segítségével.
2. Kérj szakértői segítséget – közösségi média manager
Ha nem erősséged a kreativitás, és képeid nem keltik fel az emberek figyelmét, attól még nem szabad feladnod – ez is egyfajta művészet, amihez külön érzékre van szükség.
Fontold meg egy úgynevezett közösségi média manager megbízását a design vagy a fényképészet lebonyolításával. A követők ügyfelekké konvertáláshoz nem elég csupán néhány csinos fotó az Instagramon, ezért érdemes időben befektetni.
Ha már van házon belüli marketing szakembered, akkor kérd külső személyek segítségét a különböző vizuális források biztosítására. A profi fényképészek például képeket szolgáltathatnak a termékeidről weboldaladra, blogodra és természetesen a közösségi oldalakra is. Ha más cégek számára kínálsz megoldásokat (B2B) vagy szoftverek szolgáltatásával foglalkozol akkor alkalmazz egy designert, aki képes szemléltetni kínálatodat a célközönség számára.
3. Hozd ki a legtöbbet a látványvilágodból
A cégek gyakran több közösségi hálón osztják meg ugyan azokat a bejegyzéseket. Ilyen esetben érdemes az üzenetet és annak közvetítését az adott platformhoz, és az ottani követőbázishoz igazítani. A képek nagy előnye, hogy sokkal rugalmasabbak, mint a szöveg.
Ugyan azt a képet például feltöltheted az Instagramra, a Facebookra vagy a Twitterre is. A Pinterest és a Tumblr más felhasználói bázissal rendelkeznek, de első sorban képes tartalmakra vannak kiélezve. A képek tehát képesek áthidalni a különböző közösségi platformok közötti szakadékokat, így egyetlen képpel akár meg is háromszorozhatod eléréseid számát.
A lényeg, hogy a képeket előzetesen optimalizáld minden platformra. Ha vannak korábban népszerűvé vált képeid, akkor azokat újra felhasználhatod más közösségi platformokon is.
4. Használj #hashtageket
A hashtagek nem csak a Twitter kiváltságai. Segítségükkel a felhasználók új cégekre bukkanhatnak – például a tiédre.
Az Instagramon legfeljebb 30 hashtaget használhatsz bejegyzésenként, azonban ennél sokkal kevesebb ajánlott. Próbálkozz 5, legfeljebb 10 címkével és nézd meg, hogyan teljesítenek ezek a bejegyzéseid. Ellenőrizd, hogy hány új felhasználót vonzottak magukhoz ezek a bejegyzések, és hogy elegendő felhasználói interakciót generáltak-e.
Használhatod saját készítésű kampány hashtagjeidet, de néhány népszerűbbel is kiegészítheted bejegyzéseidet. Ezek nem feltétlenül kell, hogy elvontak vagy szenzációhajhászok legyenek – a lényeg, hogy a te céged vagy vállalkozásod szempontjából relevánsak legyenek.
A hashtagek használatának mértéke nem minden. Az Instagram keresője teljesen ingyenes és egy egyszerű eszköz arra, hogy felkutasd a kapcsolódó címkéket. Saját címkéidre rákeresve akár fogyasztói bejegyzésekre is rátalálhatsz.
5. Együttműködés egy pozitív cél érdekében
A közösségi felelősség gyakorlása nem csupán azért fontos, mert a világnakszüksége van arra, hogy jó dolgok történjenek benne. Remek lehetőséget nyújt arra is, hogy hasonló gondolkodású embereket ismerhess meg és felkelthesd az érdeklődésüket.
Ha eladott termékeid felelősségtudatos forrásból (például természetes) származnak, akkor érdemes ezt másokkal is tudatni. Az adományozás, vagy a nonprofit kezdeményezésekben való részvétel tovább bővíti majd azt a kört, amelyben elérheted az embereket.
Még ha nem is működsz együtt folyamatosan nonprofit szervezetekkel, akkor is megéri évente néhány alkalommal adományozni, ha ezek olyan célokat szolgálnak, amelyek relevánsak céged értékrendjét és küldetését illetően.
6. Légy szórakoztató és/vagy motiváló
Habár ez egy évtizednyi közösségi aktivitás után már egyértelmű kellene legyen, azért még mindig érdemes említést tenni róla.
Célközönséged számára élvezetes kell legyen bejegyzéseid böngészése – gyakran értékesítési ösztönzés nélkül is! Biztosítsd, hogy bejegyzéseid szórakoztatóak, motiválóak de minimum hasznosak! Az Instagram is kínál fizetett hirdetési lehetőséget, ezért ha célod minden áron branded népszerűsítése, akkor azokba érdemes inkább befektetni.
7. Népszerűsíts másokat, és ossz újra
Az pozitív változások szellemében az együttműködés egy másik formája az említések eszközölése.
Az ingyenes említésekre gyakori példa két olyan cég együttműködése, amelyek közel megegyező méretű követőbázissal rendelkeznek. Ezek a cégek egymást segítik kölcsönös reklámozással, így mindkettejüknek előnye származik az együttműködésből.
A fizetett említések inkább a komolyabb költségvetéssel rendelkezők kiváltságai. Fizetett említés az, amikor egy bizonyos összeget fizetsz egy nagyobb cégnek (vagy befolyásos személynek), hogy népszerűsítse cégedet (termékeidet illetve szolgáltatásaidat). Ilyen esetben érdemes emlékeztetni a „megbízottakat”, hogy helyezzenek el egy határozott cselekvésre való felhívást (CTA) üzenetükben – például hogy követőik kövessék a te Instagram fiókodat is.
8. Vedd fel a kapcsolatot másokkal
Bármilyen platformról is legyen szó, első sorban mindig barátságos kell legyél – ez a legfontosabb szempont!
Szánj időt rá, hogy rendszeresen felvedd a kapcsolatot a követőiddel és más felhasználókkal. Keresd fel az iparág befolyásos személyeit, bloggereket, partnereket és kövesd őket, illetve foglalkozz a tartalmaikkal. Érdemes olyan kiadóhálózatokat is követni, amelyekben szeretnél megjelenni.
9. Hivatkozások a leírásban, az egyetlen esélyed a konverzióra
Az Instagram bejegyzésekben elhelyezett hivatkozások nem kattinthatóak, ezért fontos, hogy az egyetlen olyan helyre helyezd el őket, ahol a felhasználók használhatják azokat – a „bio” mezőbe. A legtöbb cég itt egy saját weboldalra mutató linket helyez el – ez azonban egy kihasználatlan lehetősége.
Az ide írt linket érdemes rendszeresen lecserélni, főleg promóciók és új termékek megjelenése idején. A link mutathat landing oldalra, az új termékek saját oldalára, vagy blogodra is – mindig arra, ahová éppen a legtöbb forgalmat és figyelmet szeretnéd irányítani.
10. Mérj és alkalmazkodj – az online marketing alapja
A marketing minden területére vonatkozó tény, hogy minden hiába, amíg ki nem deríted, hogy mi a legeredményesebb módszer céged számára. Az elmélet egy dolog – az eredményeket mindig a gyakorlat hozza.
A közösségi média management rendszerek persze segíthetnek. Nem csak kampányaid előre időzítésére használhatod őket, de analitikai eszközöket is biztosítanak, amelyek segítenek felmérni ezen kampányok sikerét. Érdemes rendszeresen megvizsgálni a követők számát, az eléréseket, interakciókat és egyéb tényezőket, és ezek alapján módosítani Instagram stratégiádat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.