Organikus kontra CPC találatok – Mi termel átkattintásokat 2019-ben?
Organikus kontra CPC találatok – Mi termel átkattintásokat 2019-ben?
Megéri-e a Google Ads (korábban AdWords) hirdetésekért fizetned, vagy inkább a keresőoptimalizálásra kell pénzt és időt fordítanod? Melyik hozza a több látogatót illetve konverziót 2019-ben?
Sosem volt titok (és egy kis logikával nem is nehéz kikövetkeztetni), hogy a Google első találati oldalának első néhány találata drasztikusan több kattintást kap, mint a lista alján, vagy a többi lapon felsorolt linkek. De mégis mekkora ez az arány?
A statisztikák szerint az első öt organikus találat a kattintások több mint 67%-át vonzza be, míg a többi, lejjebb kerülő hivatkozásoknál ez az érték csupán 3,73%. Több kutatásnak is sikerült bizonyítania, hogy ha egy cég webhelye szeretne részesülni az organikus keresőforgalomból, akkor stabil és előkelő pozíciót kell megtartania az első találati oldalon.
Csak hogy néhány további meggyőző számadatot is elhintsünk – néhány tanulmány szerint a keresések több mint 71%-a végződik egy első találati oldalon való kattintással, míg a második és harmadik oldalak csupán a kattintások 5-6%-ára számíthatnak.
Mindez egyértelműen mutatja, hogy a keresőtalálati listák élén kell szerepelnünk, ha látogatókat, vevőket szeretnénk. De mi az oka annak, hogy a fizetett hirdetések, a Google Ads, más néven PPC hirdetések lényegesen kevesebb kattintásban részesülnek, mint az organikus hivatkozások?
Organikus találatok vs hirdetések (SEO vs Google AD)
A kérdés tehát jogos: valóban megéri fizetni olyan Google Ads (korábban Google AdWords) hirdetésekért, amik minimális átkattintási arányt (CTR) biztosítanak, nem jelentenek hosszútávú befektetést, és nem növelik egy márka hitelességét?
Ha egy márka az organikus találatok között tűnik fel, az mindig több bizalmat ébreszt a kereső felhasználókban, mintha a hirdetések között találkozna ezzel. Ráadásul, ha ez a bizonyos organikus találat az első öt link közé került, akkor lényegesen nagyobb az esély a kattintásokra és a rendszeres forgalomra.
Az emberek megtanulták, melyek a hirdetések egy találati listában, és melyek a valódi találatok. Egyértelmű számukra, hogy a hirdetés azért van a találati lista tetején, mert a webhely tulajdonosa ezért fizet, míg az organikus találati lista tetején azok a cégek vannak, akik a legrelevánsabbak az adott találatra. Egyszerű nem? Az, aki fizet azért, hogy online marketing tanácsadó kifejezésre a találati lista elején legyen, nyilvánvalóan nem ért annyit az online marketinghez, mint aki az organikus lista elején van, azért, mert a Google, és rengeteg más webhely, aki hivatkozik őrá, azt gondolják, ő a legrelevánsabb találat online marketing tanácsadó kifejezésre.
Sokan nem csak kerülik a hirdetést, le is tiltják
Az előbb még csak azokról ejtettünk szót, akik kikerülik az fizetett találati listát, de egyre nagyobb azoknak az aránya, akik el is rejtik a fizetett hírdetésket, az úgynevezett adblockerek segítségével. Az adblockert használóknak esélyük sincs találkozni a Google Ads hirdetésekkel, rögtön az organikus találati lista első helyezettje lesz az első, amit látnak majd.
Ezek alapján nem meglepő, hogy azoknak a webhelyeknek sikerül lebonyolítaniuk a legtöbb konverziót, amelyek a megbízhatóbb organikus pozíciókban helyezkednek el a találati oldalakon.
Éppen ezért egy hosszútávú SEO (keresőoptimalizálás) stratégia elkészítése és implementálása – akár egy SEO szakértő csoport segítségével – az esetek többségében jobb eredményeket hoz majd, mint egy fizetett kampány. Bárki, aki azt mondja, hogy nincs szükség keresőoptimalizálásra, azt azért teszi, mert nem ért hozzá, nem tudja, hogyan kell csinálni. Google Ads hirdetéseket bárki be tud állítani, még akkor is, ha a profi optimalizáláshoz is tudás kell. A SEO ezzel szemben jelentős know-howt igényel….
A helyezés és a forgalom kapcsolata
Mint ahogyan arra már fentebb utaltunk, az sem mindegy, hogy egy webhely hová kerül az első találati oldal organikus találatai között. Ezt nem igazán kell, hogy bármilyen tudományos kutatás megerősítse – egyszerűen csak gondolkodj el rajta, hogy hányszor szokott lejjebb csúszni a tekinteted a harmadik Google találatnál…
Nem sűrűn, ugye? Akkor a felhasználók azon 96%-ához tartozol, akiknek nem szokásuk az első 3-5 hivatkozás alatt nézelődni.
Ha figyelembe vesszük, hogy már a harmadik organikus találat is csak a kattintások 10%-át nyeri meg, akkor egyértelművé válik, hogy igen, nagyon is fontos, hogy egy webhely legalább bronzérmessé váljon a forgalomért folytatott szüntelen versenyben.
Minél hevesebb a verseny abban a szektorban, amiben céged működik, annál nehezebb bejutni ezekbe a pozíciókba, és annál nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy szakképzett SEO tanácsadóra lesz szükséged, hogy lendületben tartsd márkádat.
Fontos persze körültekintően válogatni a lehetőségek között, és minden esetben csak olyan online marketing tanácsadó céghez fordulni, akik konkrét példákkal tudják bizonyítani korábbi sikereiket más ügyfeleknél.
Mi is az az organikus keresés egész pontosan?
Az organikus (magyarul szerves) kifejezés arra utal, hogy egy webhely természetes módon jelenik meg a keresőtalálati oldalakon. Másképpen megfogalmazva, ezek azok a „sima” találatok, amiket a Google rangsoroló algoritmusa relevánsnak ítélt az adott keresésre, és senki nem fizetett azért, hogy a felhasználók láthassák őket (tehát nem hirdetések).
Ha webhelyed az organikus találatok között jelenik meg a találati oldalon, akkor az azt sugallja a kereső felhasználó számára, hogy megbízható és hiteles linkkel van dolga. Ezzel nem csak annak az esélyét növelheted, hogy egy felhasználó rákattintson hivatkozásodra, hanem hosszútávon is biztosíthatod annak előkelő pozícióját a találati oldalon.
Továbbá, minél hitelesebb (organikus) pozícióban áll egy hivatkozás, annál nagyobb az esélye, hogy a felhasználók több időt töltenek majd az amögött álló tartalom böngészésével, és hogy felkeresnek majd konkrét kérdéseikkel, árajánlat-igényeikkel, foglalásaikkal és vásárlói szándékukkal. Persze ehhez biztosítani kell a webhely megfelelő működését, egyszerű navigációját, és eszközfüggetlen, vagy reszponzív kialakítását is.
Mire fordítsd digitális marketing költségvetésedet?
Amennyiben honlapod keresőoptimalizált, és használsz Google Ads hirdetéseket is, webhelyforgalmad több mint 90%-a a Google keresőtalálati oldalairól érkezik, ezért nem kérdéses, hogy megéri minél előkelőbb organikus pozíciók megszerzésére koncentrálni a keresőmotorban.
Ebben segíthet a keresőoptimalizálás, aminek célja minél magasabb pozícióba emelni egy webhelyet, és annak aloldalait bizonyos releváns, megcélzott kereső-kulcsszavakra.
Magas rangsorolást elérni persze nem egyszerű feladat, és – mint ahogy azt már említettük – minél nagyobb a verseny egy területen, annál nagyobb kihívást jelent majd. Persze egy képzett szakértői tanácsadó-csoport segíthet céljaid elérésében!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.