Az online marketingben is nagyon fontos a nem alapú marketing, mutatjuk, hogyan kommunikálj a nők, és hogyan a férfiak felé, hogy a munkád eredménye a konverzió legyen!
Az ügyfelek viselkedését minden valamirevaló marketingesnek tanulmányoznia kell időnként, hiszen ahogy a társadalom, úgy az emberek hozzáállása is változik. Azonban míg sokan rengeteg időt töltenek lehetséges és meglévő ügyfeleik általános vizsgálatával, kevesen tesznek különbséget a férfi és női felhasználók között.
Pedig ha belegondolunk, a férfiak és nők egészen másképpen reagálnak a különböző ajánlatokra, és sokban különböznek vásárlási szokásaik is. A férfiak általában gyorsabb döntéseket hoznak, míg a nőknek több időre van szükségük, hogy összehasonlítsák a lehetséges alternatívákat, és kiválasszák a kívánt terméket.
Szóval melyek azok a tényezők, amelyek elkülönítik egymástól a nők és a férfiak vásárlási szokásait? Melyek azok a marketingtechnikák, amikkel inkább a férfiakat érdemes megcélozni (vagy a nőket)? Ezekre a kérdésekre igyekszünk választ adni a következőkben.
Általánosságban elmondhatjuk, hogy a nők első sorban a háztartáshoz esszenciális cikkek megvásárlásáért felelnek. Ha egy termék nem vet fel kérdéseket vagy kételyeket, és egy nő biztos benne, hogy szeretné megvásárolni azt, akkor a termék nagy valószínűséggel a bevásárlókosárban landol majd.
Ezzel szemben a férfiak sokkal inkább a logikára alapozzák vásárlási döntéseiket. A nők számára a bevásárlás gyakran egy szórakoztató időtöltés, míg a férfiaknál egy célorientált feladat, egyfajta küldetés. Általában egy adott bevásárlási lista alapján mennek végig az üzleten, legyen az a kezükben, a telefonjukon, vagy a fejükben.
Ebből következik, hogy a nőkkel szemben a férfiak ritkábban vásárolnak ösztönből. A férfiak továbbá sokkal inkább a termékek gyakorlati jellemzőire kíváncsiak, és jobban érdekli őket egy termék leírása, garanciája, és így tovább.
A férfiak tehát nem bonyolítják túl a vásárlás folyamatát. Betérnek egy hagyományos, vagy online üzletbe, megkeresik, amiért mentek, megveszik azt, és kész. Ezzel szemben a nők figyelmét könnyedén megragadhatják azok a márkák, amelyek képesek személyes szinten hatni a vásárlókra.
Ennek köszönhetően a nők több időt töltenek az üzletekben, és valószínűleg több termékkel is fejezik be a vásárlást, mint amennyivel tervezték. Az ösztönből, impulzusszerűen vásárló nők persze nagyobb bevételt jelentenek az üzlet számára.
Habár a fenti állítások általánosságban érvényesek, minden üzlet felhasználóbázisa (álljon az akár többnyire nőkből, férfiakból, vagy mindkét csoportból) más. Ebből következik, hogy először is némi kutatást kell végezned ügyfeleid viselkedése terén.
Amennyiben egy webáruházat üzemeltetsz, ami megfelelően össze van kötve a Google Analytics-szel, akkor nincs más dolgod, mint mélyebbre ásni magad a platform statisztikái között. A GA részletes információkat kínál többek között felhasználóid viselkedéséről, koráról, tartózkodási helyükről és természetesen nemükről is.
Ez a cikk nem konkrétan a felhasználói viselkedés elemzéséről szól, hanem mindinkább arról, hogy mely szempontokat kell figyelembe venned, ha egy férfiaknak vagy nőknek szánt webhelyet tervezel készíteni.
Férfiaknak:
Nőknek:
Elgondolkodtál már rajta valaha, hogy megérné figyelembe venni az ügyfelek nemét az online segítségnyújtás közben? Sok helyen nemtől függetlenül kezelik közönségüket, pedig ahogy azt a fent felsoroltakból láthatod, igen éles különbségek vannak a férfiak és nők között.
Ezek a különbségek máshol is megjelennek: a nők és a férfiak más jellegű kérdéseket tesznek fel a telefonon, emailekben, fórumokon és chatszobákban is. Ha odafigyelsz, akkor sok hasznos információt leszűrhetsz ezekből.
A nők például általában részletes leírást kérnek a termékekről, amik iránt érdeklődnek. Mielőtt meghoznák döntésüket, részletes információkra van szükségük egy termék anyagáról, tapintásáról, és bármilyen más tulajdonságáról.
A férfiak ezzel szemben ritkán kérnek segítséget, vagy ha igen, akkor rövid, tömör fogalmazást használnak, és általában hasonlóan lényegre törő választ is várnak, mellébeszélés nélkül. A kérdések általában az adott termék funkcióival kapcsolatosak.
A két nem rendeléshez való hozzáállása is különböző: a nők szívesebben fogadják, ha a webáruházban végig segítséget kapnak a teljes vásárlási és rendelési folyamat során, míg a férfiak jobban szeretik, ha ezek a lépések egyszerűbbek, és letisztultabbak, tehát egy logikus folyamatot alkotnak, aminek a végén egy átlátható rendelési összegzőlap áll.
Az senkinek nem újdonság, hogy egyre többen intézik ügyeiket és vásárolnak okoskészülékeikről. Volt idő, amikor több férfinál lehetett okostelefont látni, mert sok nő nem szívesen ismerkedett meg ezzel az új technológiával – a férfiak általánosságban fogékonyabbak az ilyesmikre, persze itt is vannak kivételek.
Az idők során azonban egészen kiegyensúlyozódott a férfi és női okostelefon-felhasználók száma, és manapság már a nőknek sem okoz gondot rendeléseket leadni egy mobiltelefonról.
Itt tehát nincs igazán különbség, de az okoskészülékek népszerűsége miatt mindenképpen biztosítanod kell, hogy webhelyed és/vagy webáruházad tökéletesen működik, bármilyen eszközről is látogatják meg őket a férfiak és a nők.
Az ügyfelek viselkedése – mint ahogy azt már említettük – folyamatosan változik. Ezt persze nem az emlegetett társadalmi trendek, hanem tartalmak prezentálására használt új technológiák is erősen befolyásolják. Egy modern marketingesnek mindig tisztában kell lennie azzal, hogy közönsége mire is vágyik.
Persze mindenkit arra biztatnánk, hogy végezzen kutatást saját háza táján is, de az alábbi általános statisztikák mindenképpen érdekesek, vagy akár hasznosak is lehetnek egy naprakész marketinges számára (érdemes megjegyezni, hogy ezek az adatok az Egyesült Államokból származnak, de általánosságban is tükrözik a nemek közötti megoszlási arányokat):
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.