Mit tehetünk, ha valaki zaklat bennünket a Facebookon?
Mit tehetünk, ha valaki zaklat bennünket a Facebookon?
A Facebookon nem csak a barátaid találnak meg, a rosszakarók is. Van, hogy ez csak idegesítő, de lehet belőle komolyabb baj is. Olvasd el, mit tehetsz a Facebook zaklatók ellen!
A zaklatás, vagy lelki terrorizálás sajnos bárhol kialakulhat, ahol az emberek összegyűlnek. Egyesek sajnos nem mindig képesek fegyelmezni magukat és ennek gyakran mások az elszenvedői. A Facebook nem különb más közösségi helyzetektől, hiszen lehetővé teszi az emberek kommunikációját és valós idejű digitális interakcióját.
Ha szeretnél többet tudni a Facebookról, jelentkezz tanfolyamunkra itt: közösségi média marketing tanfolyam.
A Facebookon történő zaklatás azonban néha kellemetlenebb is lehet, mint a személyesen történő szóbeli fenyegetés, ugyanis nem csupán egy alkalomról van szó: a Facebookon keresztül a zaklatás bejut otthonunkba is, ahol ez által csökken a biztonságérzetünk, ráadásul sokkal elnyújtottabb is lehet ez a tevékenység.
Ha valaha zaklatás vagy fenyegetés elszenvedője voltál a Facebookon, vagy szemtanúja voltál külső szemlélőként, akkor a következőket teheted:
Védd meg Facebook-profilodat
Győződj meg róla, hogy profilbeállításaid csupán ismerőseid számára teszik lehetővé, hogy felvegyék veled a kapcsolatot. Ha valami történik a Facebookon kívül, az könnyedén megjelenhet a közösségi oldalon is.
Ha például egy személyes ismerősünk küld nekünk ismerős-felkérést a Facebookon, de nem akarjuk elfogadni azt, akkor magyarázzuk meg, hogy miért nem. Mondjuk azt, hogy nincs időnk a Facebookon több mint X számú ismerőssel foglalkozni, amibe csak a közeli barátok és családtagok tartoznak bele.
• A Facebook beállításai között megadhatjuk, hogy kik léphetnek kapcsolatba velünk. Ezt a Beállítások menü Adatvédelem részén tehetjük meg, vagy használhatjuk akár ezt a közvetlen hivatkozást is, IDE kattintva!
Ismerd fel a zaklatók módszereit
A Facebookon nehezebb lehet kiszűrni, hogy kinek vannak ellenséges, rosszindulatú szándékai, mint személyesen. Az alábbi szempontok segíthetnek felismerni, hogy ki próbálkozik zaklatással.
- A legegyértelműbb, ha egy Facebook-bejegyzés meg sem próbálja elrejteni rossz szándékát, és nyíltan negatív, támadó tartalma van feléd vagy valamelyik ismerősöd felé.
- Árulkodó jel lehet, ha rendszeresen ír valaki ilyen bejegyzéseket, vagy hozzászólásokat.
- A mondatvégi írásjelek túlzott használata, illetve a NAGYBETŰS szavak és mondatok mind hatásfokozó célúak. A nagybetűs írásmód például gyakran tekinthető a kiabálás írásbeli megjelenésének.
- Fényképeket vagy videókat oszt meg valaki rólad, amelyek téged kellemetlen, szándékosan megalázó helyzetekben ábrázolnak, vagy olyan képeken jelölnek meg, amik fenyegetők lehetnek.
- A Facebook chat sem kivétel ez alól, ha valaki ott használ támadó megjegyzéseket, az szintén egyértelműen a zaklatás jele.
- Ritka esetekben az ilyen rosszindulatú emberek egységesített erővel lépnek fel valaki ellen, például egy külön személy ellen szóló Facebook-csoport létrehozásával.
Rendszeres a zaklatás?
Gyakran megeshet, hogy a rosszindulatú hozzászólást író személynek valójában nem célja a zaklatás, csupán egyszeri alkalomból tett gúnyos vagy negatív megjegyzést. Amennyiben egy adott személy rendszeresen így jár el, úgy már sokkal valószínűbb, hogy szándékosan célzott meg a zaklatással. Érdemes továbbá megfigyelni, hogy ez a valaki személyesen hogy viselkedik veled.
• Fontos azonban észben tartani, hogy akár egyszeri alkalom is elég lehet, hogy egyértelműen lássuk a zaklató szándékát.
Kérjük meg, hogy fejezze be
Néha elég lehet személyesen (akár a chaten keresztül) megkérni az adott személyt, hogy fejezze be, amit csinál. Ha még ez után sem hajlandók abbahagyni, egy nyilvános felkéréssel is megpróbálkozhatunk – ha a zaklató fél látja, hogy mások is értesültek ellenséges viselkedéséről, akkor talán visszafogja magát.
Ne csatlakozz a játékukhoz
Tévedés azt hinni, hogy számítógépünk mellől, otthonunkból jó ötlet válaszolni ezekre a megjegyzésekre, ez azonban csak olaj lehet a tűzre, és további zaklatást, vagy akár személyes konfliktust is előidézhet. A legegyszerűbb szimplán letiltani az adott személyt Facebookon, aki ez után nem fog tudni kapcsolatba lépni veled az oldalon.
Jelentsd a felhasználót
Ha a fenti megoldások közül egy sem bizonyul hatékonynak, akkor érdemes lehet jelenteni a felhasználót a Facebook üzemeltetőinek. Fogalmazzuk meg a jelentés okait és kérjük meg az illetékeseket, hogy tegyenek lépések a probléma megoldása érdekében.
Amennyiben a Facebook csapata nem képes segíteni, vagy nem találja elég súlyosnak a problémát, úgy elképzelhető, hogy hatósági beavatkozásra van szükség. Ez esetben érdemes értesíteni a rendőrséget is.
Légy türelmes
Amennyiben a Facebook úgy dönt, hogy cselekszik egy jelentést követően, sajnos nagyon sok időbe telik majd, hogy ezek az intézkedések életbe is lépjenek.
Töröld a Facebook-profilodat
Ha a jelentések és letiltások sem oldják meg a problémát, végső esetben törölheted a Facebook-profilodat is. Ilyenkor azonban minden korábbi bejegyzésünk, felöltött képünk, és beszélgetési előzményeink is elvesznek.
Ne vegyél részt mások zaklatásában
A Facebookon történő zaklatást csak az emberek akadályozhatják meg, és te is kiveheted ebből a részedet azzal, hogy nem támogatod az ilyen tevékenységeket. Egyáltalán semmilyen negatív érzést keltő kommentelésbe, trollkodásba, mások alap nélküli pellengérezésében nem szabad részt venned. Ne tégy olyat, ami bárkinek is rosszul eshet, akkor sem, ha az illetőt nem ismered, vagy esetleg rosszat gondolsz róla. Sok állhír, megalapozatlan negatív híresztelés is terjed a közösségi médiákban. Ezek terjesztésében sem szabad részt venned, ha nem akarod,hogy egyszer ez rád is visszaüssön… Én a magam részéről a politikai csatározásokat is kerülöm…
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.