A Facebook algoritmusában nagy változások jelentek meg, melyekhez a vállalkozásoknak is alkalmazkodniuk kell. Mit szeret az új algoritmus, és mi a tilos? Hogyan kezeld ezentúl céges Facebook oldaladat? Mennyit és hogyan posztolj ezentúl? 3 millió Facebook rajongó kezelésének tapasztalata alapján mutatjuk!
2018. január 12-én Mark Zuckerberg bejelentette, hogy a Facebook nagy változtatásokra készül a hírfolyamban megjelenő tartalmakat illetően. A frissítés célja, hogy a hírfolyamok az emberek közötti értelmes, jelentőségteljes kommunikációt szolgálják. Kérdés persze az, hogy ezzel mennyire teszi jobbá a Facebookot, mert én személy szerint szívesen olvasom az újságok vagy bármely általam követett oldal posztjait. Mennyire csökkenti majd ez a tartalom gyártók kedvét, és a csökkent tartalom mennyire veszi el majd a hozzám hasonlóan vélekedők Facebookozási kedvét. Bízzunk benne, hogy Mark is rájön, hogy ezek a változások nem előnyösek a Facebook felhasználóinak és így nekik sem. De addig is, alkalmazkodjunk a változásokhoz!
A Facebook új, ismerősöktől származó tartalmakra fókuszáló algoritmusának köszönhetően számos céges Facebook oldal elérése csökken majd drasztikusan, bizonyos esetekben pedig meglehet, hogy egész oldalakat kell majd bezárni emiatt. Természetesen ez vonatkozik a szállodák, éttermek, és más vendéglátási létesítmények facebookos oldalaira is.
A szakértők már hónapok óta rettegtek attól, hogy a Facebook véglegesíti-e majd ezeket a változtatásokat (amikkel a platform már több mint fél éve kísérletezett).
Azok az oldalak, amelyek 2017-ben organikus módon több százezer, vagy millió olvasót értek el, 2018-ban ugyan ezzel a stratégiával soha nem látott csökkenést tapasztalhatnak majd organikus eléréseik számában.
A kisebb vállalatok, mint például a független szállodák, éttermek, kávéházak, fogadók, stb. tapasztalják majd a legsúlyosabb érvágást, ugyanis ezek azok a vállalkozók és cégek, amelyek nem rendelkeznek megfelelő reklámköltségvetéssel, amelyből fizetett hirdetéseken keresztül visszaszerezhetnék korábbi eléréseiket.
A jelentős változás hivatalos bejelentése ugyan már egy jó ideje kering az interneten, de számos szálloda- és étteremtulajdonos még mindig nem értesült róla, hiszen sokan létesítményük igazgatásával vannak elfoglalva. Lesznek olyanok is, akik csak akkor veszik észre a „reformot”, amikor már saját üzletükben tapasztalják annak hatását, ami az elérések, a webhelyre átirányított látogatók, a foglalások, és a betérő vendégek számának csökkenésében mutatkozik majd meg.
A szállodák továbbá ügyfélbázisuk jelentős részét is elveszíthetik (leszámítva a rendszeresen visszatérő vendégeket). Ez a veszély nagyon is valós, hiszen minél kevesebb tartalom jelenik majd meg egy-egy oldaltól az emberek hírfolyamában, annál többen feledkeznek majd meg előbb-utóbb az adott szállodáról, étteremről, kávézóról, stb. Sokan egyszerűen azt feltételezik majd, hogy az adott oldal egyszerűen inaktívvá vált, és arra sem lesznek hajlandók, hogy saját maguk keressenek rá a Facebookon belül.
A nagy zavarodottság és kétségbeesés közepette keveseknek fordul meg a fejében, de a változás előnyt jelenthet az olyan cégek számára, amelyek az ügyfelek elégedettségét helyezik előtérbe.
De mégis hogyan? A következő módszereket érdemes alkalmazni szállodai Facebook marketinged megmentésére:
Először is nem szabad pánikba esni. Ne feledd, hogy a marketing alapjai az ügyfélközpontúság, és az ügyfelek elégedettségének biztosítása a szükségleteik kielégítésével. A Facebook algoritmusváltás egy jó emlékeztető arra, hogy a marketingeseknek a helyes úton kell maradniuk, és hogy a „közösségi média” kifejezésben nem véletlenül szerepel a „közösségi” szó. Mi több, mit 2,2 millió saját Facebook rajongót gondozunk, az ügyfelek oldalait ideszámítva ez több, mint 3 millió. Folyamatosan kutatjuk, hogyan lehet nagyobb eléréseket produkálni. Iratkozz fel hírlevleünkre itt, vagy állítsd át Facebook oldalunknál is, hogy posztjaink elöl jelenjenek meg hírfolyamodban. Így nem fogsz lemaradni semmilyen értékes információról sem Az alábbi képen láthatod, hogyan teheted ezt meg. Kattints a képre most! :)
Mérd fel, hogy mekkora hatása volt a változásoknak Facebook statisztikáidra oldalad Elemzések menüjében.
Tegyél félre némi biztonsági tartalékot a Facebook hirdetésekre. A közeljövőben a Facebook hirdetések ára hatalmas ugrást mutathat majd, ugyanis egyre több oldal kényszerül ezeket használni elérései megtartására. Kérdés, mennyire fogják ezek megérni. Ezt csak akkor tudod megmondani, ha méred marketing eszközeid hatékonyságát, és tudod, mennyi asztalfoglalás, szobafoglalás, vagy ajánlatkérés érkezik ezekből a hirdetésekből. Hogyan tudod ezt mérni? Itt leírtuk Neked! A marketing lényege az eladás. Te méred, mi mennyi vásárlót hoz, vagy csak vaktában lövöldözöl?
Derítsd ki, hogy egy Facebook csoport mennyire lenne népszerű legelszántabb rajongóid köreiben.
Próbálj más, Facebookon kívüli marketingcsatornákkal is foglalkozni (de számíts arra, hogy más marketingesek is így tesznek majd, ami további árugrásokat eredményez majd). Ne feledd továbbá, hogy az Instagram is a Facebook tulajdona így nem lehetetlen, hogy hasonló algoritmus változások várhatok majd a népszerű képes platformon is.
A minőség egyre fontosabbá válik a mennyiségnél. Csak releváns, aktivitásra buzdító és elgondolkodtató tartalmakat ossz meg. Az üres, kreativitást mellőző posztok kora véget ért. Posztolhatsz ezentúl is naponta akár többször is, de csak akkor, ha azt érdekesen, színesen teszed. Meg kell felelned a követőidnek, ehhez a sablonozás már nem elég.
Ez valószínűleg az elérések számában megmutatkozó „büntetést” von majd maga után, hiszen ez sem olyasmi, amit valódi emberi felhasználók csinálnának.
A „Kommentelj a kép alá, ha szeretnél egy ingyenes ebédet nyerni éttermünkben!” és hasonló bejegyzések korántsem lesznek annyira hatékonyak, mint eddig, annak ellenére, hogy a kommentek hangsúlyosabban esnek latba az algoritmusban. A kommentek kizsarolását kreatívabb módon kell megtenned….
Ne regisztrálj hamis felhasználóként csak azért, hogy hiteles ügyfélnek add ki magad saját bejegyzéseid hozzászólásai között. A Facebook szoftverfejlesztői ezeket a próbálkozásokat is igyekeznek megfékezni, és a rajtakapott oldalak biztosan büntetésre számíthatnak.
Nem éri meg feladni – az ügyfeleid a Facebookon maradnak majd, szóval te se menj sehová! De mérd a közösségi média marketinged teljesítményét, és ha kell, csoportosítsd át a költségvetést (pl. egy keresőoptimalizált honlapra).
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.