Egészségügyi marketing a közösségi médián
Egészségügyi marketing a közösségi médián
Magánorvosi praxisoknál olyan eredményeket értünk el a közösségi média marketing terén az elmúlt időben, mely bennünket is megdöbbentett. Ismét van értelme az organikus közösségi média marketingnek, ha jól csinálod!
A közösségi média életünk szinte minden területén jelen van. Összeszövődött a magánéletünkkel, a kapcsolatainkkal, a munkánkkal, a szabadidőnkkel, és ezek után talán nem meglepő, ha azt állítjuk, hogy az egészségünkkel is.
Ma a közösségi média már nem csupán egy olyan világ, ahol az emberek ismerőseikkel kommunikálnak, és megosztják napjuk eseményeit a többiekkel – olyan hálózatok alkotják, amelyeken a te lehetséges ügyfeleid kutatják a legjobb egészségügyi szolgáltatókat. A közösségi média az a „hely”, ahol mély, erős kapcsolatokat építhetsz ki ügyfeleiddel, betegeiddel. Az a hely, ami személyessé teszi vállalkozásodat.
Az egészségügyi ipar számára rengeteg lehetőséget hordoz a közösségi média – nem csupán az előbb említett szolgáltató-ügyfél kapcsolatokat segít kialakítani és megerősíteni, de javítja az egészségügyi szolgáltatók (többek között az orvosok) hírnevét és hitelességét is. Ez nem meglepő, hiszen minél többet tudnak az emberek egy orvosról, annál szívesebben és annál nagyobb bizalommal keresik fel. Nem szabad elfelejtenünk ugyanakkor, hogy az egészségügyi marketingben a közösségi média inkább PR eszköz, mint marketing. Az elmúlt időben azonban nagy változások történtek, és ez az egészségügyi szolgáltatókat különös képen érinti. Olyan eredményeket értünk el az Instgaram marketing terén magánorvosi praxisokkal, melyek bennünket is megleptek. Nem, nem fizetett hirdetésekkel, hatékony, organikus közösségi média marketinggel.
Orvosként, vagy más jellegű egészségügyi szolgáltatóként tehát nem azt kell kérdezned, hogy érdemes-e használnod a közösségi médiát, hanem hogy hogyan. A következőkben erről lesz szó.
Hogyan segítheti az egészségügyben dolgozókat a közösségi média marketing?
Mielőtt a konkrétabb tippekhez érnénk, ássuk kicsit mélyebbre magunkat a közösségi média világában. Milyen előnyökben részesülhetnek azok az orvosok, és egészségügyi szakemberek, akik aktívak a közösségi médián?
Nos, az első és talán legfontosabb előny a már emlegetett orvos-páciens kapcsolat. Minél többet kommunikálsz betegeiddel, annál erősebb kapcsolatokat építhetsz ki velük.
De miért olyan fontos ez? Gondolj csak bele – ha valaki rosszul érzi magát, akkor szívesebben keresi valaki olyan támogatását/segítségét, akit ismer, akiben megbízik. A közösségi média az ilyen ismeretségi kapcsolatokat segít kialakítani, hogy minél többek számára te lehess az a bizonyos megbízható személy, akihez fordulhatnak a bajban.
A közösség média ezen kívül segíthet pácienseid oktatásában is. Karöltve a tartalommarketinggel, a különböző közösségi hálózatok tökéletesek arra, hogy hasznos, értékes tartalmakat és tudást ossz meg követőiddel. Ez a megelőzéstől kezdve a különböző helyzetekben szükséges egészségügyi eljárásokig bármilyen témára kiterjedhet – a lényeg, hogy a tartalmak hasznosak legyenek követőid számára.
A különböző közösségi platformok lehetővé teszik az együttműködést is két vagy több egészségügyi szolgáltató, vagy szakember között – a LinkedIn kifejezetten ebből a célból jött létre (persze nem csak egészségügyi szakemberek számára). Az együttműködések egyrészt segítik a szaktudás terjesztését, másrészt lehetőséget nyújtanak arra, hogy minél több orvos és egyéb szakember ajánljon téged ismerőseinek, ügyfeleinek.
Végezetül persze nem hanyagolható el a tény, hogy a közösségi média segít, hogy neved minél többekhez eljusson. A megfelelő marketingfogások bevetésével biztosíthatod, hogy a lehetséges páciensek rád találjanak az interneten!
Hogy mik ezek a marketingfogások? Most értünk el hozzájuk!
1. Tedd szórakoztatóbbá az egészségügyet
Ez meglehetősen ellentmondásosnak hangzik (habár a gyermekorvosok biztosan ismerik az elvet). Az egészség egy meglehetősen komoly téma, de ez nem jelenti azt, hogy nem foghatod néha humorosabbra, vagy szórakoztatóbbra marketingkampányaidat. Ezzel némileg enyhítheted pácienseid vizsgálatoktól és beavatkozásoktól való félelmét.
Ezt többféleképpen is megteheted – készíthetsz például heti, vagy havi rendszerességű kvízjátékokat, vagy versenyeket, persze mind az egészség jegyében. Ezekkel több legyet is üthetsz egy csapásra – nem csak azt bizonyíthatod, hogy az egészségügynek van egy megközelíthető oldala is, hanem szórakoztató, egészséges aktivitásra is ösztönözheted vele követőidet.
Természetesen márkád neve is terjed majd, ahogy egyre többen vesznek részt ezekben. Ebben egy saját hashtag sokat segíthet, különösen ha a versenyekben és játékokban való részvételt a hashtag használatához kötöd.
2. Alkalmazz közösségalapú vírusmarketinget
A közösségi média az aktív kapcsolatok kiépítéséről és megerősítéséről szól. Ha sikeres egészségügyi marketinget szeretnél folytatni rajta, akkor ki kell derítened, hogy mi az, amivel aktivitásra buzdíthatod közösségedet, méghozzá úgy, hogy az pozitív fényt vessen márkádra.
Szóval mi is ez a vírusmarketing dolog? Nos, a kifejezésnek valójában semmi köze nincs a biológiai, vagy a számítógépes vírusokhoz, mindinkább arra utal, hogy néha egy-egy tartalom (például egy videós kampány) hirtelen felkapottá válik, és a rengeteg megosztásnak köszönhetően úgy kezd el terjedni az interneten, mint egy vírus. Ezt a jelenséget használja ki a vírusmarketing.
Az egészségügyi szakemberek, szolgáltatók, és cégek előnyben vannak ilyen téren, hiszen egy olyan témát dolgoznak fel, ami szó szerint minden élő ember számára releváns: az egészséget.
Hogy ezt a jelenséget kihasználd, találnod (vagy építened) kell egy olyan közösséget, amely hajlandó tenni egy ilyen jótékony cél érdekében – például egy jótékonysági alapítványt, amivel partneri kapcsolatot alakíthatsz ki. Ezzel mind te, mind az alapítvány jól járok, hiszen egyrészt felhívhatod a figyelmet egy nemes célra, és bebizonyíthatod követőidnek, hogy valóban érdekedben áll segíteni az embereken.
3. Válj információs forrássá
A betegségeket sokan ijesztőnek találják, aminek jó oka van – az emberek félnek attól, amit nem értenek. Amikor valaki felkeres egy orvost, akkor abban bízik, hogy az a bizonyos szakember megoldást kínál neki egy olyan problémára, amiről nem sokat tud.
Ez olyasmi, amit felhasználhatsz egészségügyi marketingstratégiádban. Nincs más dolgod, mint egy megbízható, alapos, érthető információforrássá válni az egészségügyi témában. Manapság rengeteg ember az interneten keres magyarázatot, vagy éppen problémáira, vagy éppen alapvető tudnivalókat bizonyos tünetekről, orvosi eljárásokról, betegségekről, gyógyszerekről, stb.
Közösségi médiás profilodon hasznos forrásokat, cikkeket (akár saját blogodról) oszthatsz meg, amelyek választ adnak gyakran feltett/keresett kérdésekre egy bizonyos egészségügyi témában. Pácienseid gyakran kérdeznek a fogamzásgátlással kapcsolatban? Érdekli őket, hogy mely vitaminokat érdemes szedni télen? Nyáron sokan tudni akarják, hogy mivel jár a Lyme-kór kezelése a kullancsok miatt?
Ugyan ezzel a céllal akár informatív videókat is készíthetsz, amelyekben gyakran ismételt kérdésekre válaszolsz, tévhiteket oszlatsz szét, vagy minden héten összeszeded a legnépszerűbb kérdéseket a hozzászólások közül, és azokat válaszolod meg.
4. Készíts infografikákat
Egyik kampánynak sem tesz jót, ha annyiból áll, hogy száraz százalékokkal és más unalmas statisztikákkal próbál átadni egy üzenetet. Ez különösen igaz az egészségügyre, hiszen az orvosok egy teljesen sajátos nyelvezetet használnak egymás között, amit az utca embere képtelen értelmezni.
Szóval hogyan teheted emészthetőbbé azt a rengeteg információt, amire követőidnek szüksége lehet a mindennapokban? Nos készíthetsz persze hosszú magyarázó cikkeket blogodra, amelyeket aztán megoszthatsz a közösségi médián, de ezek népszerűsége messze eltörpül más tartalomtípusok mellett.
Persze ezeknek is megvan a helyük tartalomstratégiádban, de nem támaszkodhatsz kizárólag többoldalas esettanulmányokra és magyarázatokra. Ha van néhány szárazabb adatod, amit érthetőbben szeretnél átadni közönségednek, akkor használj infografikákat. Az infografikák tökéletesek olyan adatok és információk vizuális szemléltetésére, amelyek szöveges formában senkit nem ragadnának magukkal.
Természetesen az ilyen (info)grafikák elkészítése komoly grafikai tudást igényel, ezért mindenképpen érdemes együttműködni egy tehetséges grafikussal, aki illusztrációkba tudja önteni az általad megadott tartalmakat.
Az inforgrafikák másik nagy előnye, hogy elhelyezhető rajtuk minden fontosabb elérhetőséged, ezért valahányszor megosztják őket, rögtön megy velük webhelyed, email címed, és közösségi profiljaid hivatkozásai is.
5. Kérd fel munkatársaidat, hogy segítsenek a közösség felépítésében
Az egészségügyi szektorban rendkívül fontosak a jó kapcsolatok. Mint már említettük, betegségek ijesztő, komoly dolgok, így érthető, hogy az emberek biztosra szeretnének menni, amikor orvost vagy magánklinikát választanak maguknak.
Ha történetesen egy ilyen klinika vagy rendelő tulajdonosa vagy, akkor fontos, hogy csapatod minden tagját bevond marketingtevékenységeidbe. Az orvosok, a nővérek, és még az adminisztrációs munkatársak is rendszeresen kerülnek kapcsolatba ügyfeleiddel (betegeiddel), ezért mindenkinél jobban tudják, hogy azok milyen problémákkal is küszködnek. Ennek köszönhető, hogy gond nélkül képesek az ilyen közösségek tagjaivá válni.
Azzal, hogy munkatársaidat is bevonod marketingtevékenységeidbe, sokkal emberségesebbé teszed praxisodat leendő és jelenlegi pácienseid szemében. Például már az is sokat segíthet, ha csapatod tagjai megosztják praxisod hivatkozásait, vagy újraosztják azokat a képeket személyes profiljaikra, amik kikerülnek márkás profiljaidra is.
6. Ösztönözd pácienseidet, hogy népszerűsítsék márkádat
Nem csak te és munkatársaid végezhetik márkád marketingjét – sőt! A volt páciensektől érkező vélemények és értékelések mindennél több hitelességet kölcsönözhetnek praxisodnak, ráadásul segítenek fellehetőbbé tenni azt az interneten. Az emberek többsége több véleményt is elolvas az interneten, mielőtt felkeresne egy egészségügyi szakértőt.
Itt ismét előkerül a kapcsolatok fontossága – míg te tartalmakat keresel tartalommarketingedhez, és csapatod tagjai erősítik a hírnevedet, fontos, hogy a leghűségesebb pácienseidről se feledkezz meg. Ha minél több közösségi bizonyítékot szeretnél begyűjteni (javítva ezzel márkád hitelességét az új páciensek szemében), akkor küldj emlékeztetőket volt betegeidnek, hogy értékeljék szolgáltatásaidat a Facebookon, Google Cégem profilodon (mert hogy olyanod is van, ugye? https://www.matebalazs.hu/google-cegem-kezeles-2019.html), illetve hogy küldjenek személyes beszámolókat, amelyeket megjeleníthetsz webhelyeden.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.