Vírusmarketing
Mi is az a vírusmarketing?
A vírusmarketing egy viszonylag új online marketing stratégia, amelynek lényege népszerű, sok megosztást generáló tartalmak készítése. Ezen gyorsan terjedő tulajdonságokra utal elnevezésük is: „viral”, azaz „vírusként terjedő” tartalmak. Az ilyen népszerű tartalmakat, mint a vírusmarketing tartalmait, az internet felhasználók előszeretettel osztják meg ismerőseikkel, ezzel ingyenes reklámot biztosítva a tartalom elkészítőjének.
Vírusmarketing tényleg vírus?
A vírusmarketing valójában nem áll kapcsolatban sem a digitális, sem az igazi vírusokkal. A név “ vírusmarketing ”arra a jelenségre utal, amely során egy szűk célközönségnek szánt termék, szolgáltatás, videó („vírusvideó”), webhely, stb. felkapottá válik, és egy közösségi platform felhasználói rövid időn belül számtalanszor megosztják azt – így a tartalom olyan gyorsan terjed az interneten, mint egy vírus.
A vírusmarketing eredete
A vírusmarketing kifejezés eredeti angol verziója (viral marketing) a 90-es évekből származik, amikor a Hotmail.com egy olyan marketing kampánnyal állt elő, amellyel rövid időn belül rengeteg új ügyfélre sikerült szert tennie. Nincs kizárva, hogy hasonló vírusmarketing jellegű kampányokat már a Hotmail.com esete előtt is futtattak, azonban ez volt az, ami új fejezetet indított az online marketing történetében.
Hogy mit csinált a Hotmail?
A vírusmarketing elemeit felhasználva egyszerűen, automatikusan elhelyeztek egy hivatkozást minden Hotmail felhasználó által küldött emailjében. A hivatkozás egy „Csatlakozzon most ingyen” oldalra mutatott – a Hotmail felhasználóbázisa két hét alatt néhány százról húszezerre nőtt.
E-book vírusmarketing hatásai
Egy másik jó példája a vírusmarketing használatának az, amikor egy olyan ingyenes e-bookot teszel elérhetővé ingyenesen bizonyos emberek számára, amely saját partnerhivatkozásaidat tartalmazza. Ezt az ingyenes e-bookot aztán mindenki szabadon továbbadhatja ismerőseinek, barátainak, stb. Lásd még: Vírus e-könyv
Egy jól kitervelt vírusmarketing kampánynak temérdek előnye lehet.
Csupán néhány ezek közül:
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.