Sokan már lemondtak a SEO-ról, pedig nem az eszköz halt meg, csak a régi szemlélet. A keresőoptimalizálás ma is működik, de új alapokra kell helyezni. Nem elég technikailag rendben lenni, érteni kell a felhasználói szándékot, és azt, hogyan fedeznek fel a...
Amit a DuckDuckGo-ra való keresőoptimalizálásról tudni érdemes
Hogyan kell optimalizálnod a DuckDuckGo keresőre? Milyen technikákat alkalmazz, és érdemes-e egyáltalán ezzel foglalkoznod? Elterjed-e Magyarországon ez a keresőmotor?

Amikor egy marketinges meghallja a keresőoptimalizálás szót, akkor általában a Google neve ugrik be neki először (illetve talán a Yahoo, és a bing). Habár a cégóriás a keresőpiac több mint 70%-át birtokolja, más játékosok is vannak a pályán, akikre érdemes odafigyelni. Ilyen a DuckDuckGo keresőmotor is, ami az elmúlt évek során egyre nagyobb népszerűségre tett szert.
De miért beszélünk most egy olyan motorról, amiről alig hallott valaki? Nos, lássuk…
Miért nem szabad figyelmen kívül hagyni a DuckDuckGo-t?
Az elmúlt években rengeteg botrány robbant ki az adatbiztonság területén. A facebook például többször is a prés alá került, és egyre több felhasználó figyel fokozottan arra, hogy ki milyen adatokat tárol róla az interneten – ha valami, akkor a GDPR kiváló bizonyíték erre.
Itt lép színre a DuckDuckGo. A keresőmotor a kezdetektől fogva máshogy kezeli a felhasználói adatokat, mint a legtöbb népszerű alternatíva. A cég – elmondása szerint – nem tárol ilyen személyes információkat a felhasználókról, de még csak a keresési előzményeiket sem menti el.
A „kacsa” még a google-nak is odacsípett, azzal reklámozva magát, hogy a keresőóriással ellentétben szolgáltatásuk nem követi a felhasználók lépéseit az interneten, és nem használja fel azokat hirdetések célzására.
A keresőmotor kezdőlapján lejjebb görgetve olyan csábító állításokat olvashatunk, mint „Nem tároljuk a személyes adataidat. Soha.” vagy „Mi nem követünk téged a hirdetésekkel.”
Az adatbiztonsági botrányok, és az ilyen ígéretek miatt ugrott meg olyan látványosan a DuckDuckGo felhasználóbázisa az elmúlt években:
A keresőmotor forgalmi statisztikái egyébként nyilvánosan is megtekinthetők. A cikk írásakor az összes keresés számlálója 26 milliárdon áll, de ha megnézed a grafikont, akkor láthatod, hogy a DuckDuckGo elég nagy ugrásokat tapasztalt 2016 és 2019 között.
A DDG ráadásul a Samsunggal és a Brave-vel is partnerkapcsolatba lépett, így kétségtelen, hogy a jövőben tovább nő majd népszerűsége.
Ez persze mind szép és jó, de…
… a számokhoz némi perspektíva is szükséges. A maga 26 milliárd keresésével a DuckDuckGo eltörpül a nagyobb játékosok mögött, és mindössze a keresőpiac 0,25%-át tudhatja magáénak.
A DuckDuckGo piaci részesedése 2017 januárja és 2018 decembere között |Forrás: netmarketshare.com
Ettől függetlenül – a statisztikák szerint – lassan, de biztosan egyre relevánsabb keresőmotorrá válik, ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Mit kínál a DuckDuckGo?
A DuckDuckGo állítólag több, mint 400 forrást használ fel a találatok összeállításához. Ezekbe a forrásokba beletartozik számos közösségi üzemeltetésű webhely, és saját feltérképező robotjuk a DuckDuckBot is.
Külön érdekesség, hogy a DDG más keresőmotorokból is „merít”, mint például a sokkal népszerűbb Yahooból, és a Bingből.
A DuckDuckGo a google-éhoz hasonló választalálatokat is megjelenít bizonyos keresésekre, vagy megjelenít egy Wikipédia cikket, ha azt tartja a legjobb válasznak.
Érdemes megjegyezni, hogy mivel a DuckDuckGo esetében a személyes adatbiztonság az első, a keresőmotor nem próbálja meg kideríteni, hogy pontosan hol is tartózkodik a kereső felhasználó. Ez elsőre jól hangzik, azonban ennek köszönhetően a helyi jellegű keresések is pontatlanabb találatokat adnak vissza.
A kereső szerint én például Miskolcon vagyok, legalább is miskolci éttermeket kaptam, amikor közeli helyekre kerestem rá. Valójában több mint 150 km-re vagyok Miskolctól Magyarországon belül. Úgy tűnik, hogy a DuckDuckGo a TripAdvisorról húzza be az ilyen jellegű találatokat, ahogy azt a mellékelt kép is szemlélteti.
Elképzelhető persze, hogy a jövőben pontosabbá válik majd a szolgáltatás – jelenleg geo::IP alapján próbálja megsaccolni, hogy honnan keresnek a felhasználók.
Hogyan lehet keresőoptimalizálni a DuckDuckGo-ra?
Jelenleg nem sokat tudni arról, hogy hogyan is lehet hatékonyan seo-zni a DuckDuckGo-ra, de abban biztosak lehetünk, hogy hasonlóan, mint a legtöbb másik keresőmotorra is. Folyamatosan állítunk be teszteket, és próbáljuk elemezni a DDG algoritmusát.
1. Gyűjts jó minőségű hivatkozásokat
Sablonos? Igen. Működik? Nos, a DuckDuckGo súgója szó szerint ezt javasolja, ezért feltételezhetjük, hogy igen, megéri linképítéssel foglalkozni, ha jó rangsorolást szeretnél elérni ebben a feltörekvő keresőmotorban.
2. Tudd, hogy mire keres rá célközönséged
A DuckDuckGo-n kicsit máshogy kell megközelíteni a kulcsszavak kérdését, ugyanis a felhasználók is másképpen használják, mint a legtöbb keresőmotort.
Mint már említettük, a DDG nem próbálja kideríteni, hogy honnan keresnek a felhasználók, így azok, akik például Veszprémi éttermeket szeretnének találni, valószínűleg a város nevét is elhelyezik majd valahogy a keresésükben.
A kulcsszókutatás (olvasd el, mit írtunk erről, kattints IDE) valójában úgy zajlik, mint a többi keresőmotor esetén, csak éppen ügyelned kell a DuckDuckGo sajátosságaira.
3. Optimalizálj a Bingre és a Yahoora
Nos, ez egy olyan tipp, amit nem látsz a Google seo útmutatókban, de gondolj csak bele – a DuckDuckGo ezekből a keresőmotorokból is gazdálkodik, ezért érdemes követni ezek ajánlott optimalizálási lépéseit is. Ez egyébként is logikus, hiszen habár kisebbek, mint a Google, sokan akkor is használják őket.
Például győződj meg róla, hogy Bing Webmestereszközök fiókod rendben legyen, és töltsd fel friss webhelytérképedet is.
Vajon elterjed a Duck Duck Go Magyarországon?
Ha kipróbálsz egy pár találatot láthatod, még nem ad a DDG annyira releváns eredményeket, mint a Google. Vajon foglalkoznak-e az emberek Magyarországon azzal, milyen adatokat tárol róluk egy kereső? Ha nem, akkor a Duck Duck Go soha nem lesz sikeres idehaza.