Amit a DuckDuckGo-ra való keresőoptimalizálásról tudni érdemes
Amit a DuckDuckGo-ra való keresőoptimalizálásról tudni érdemes
Forrás: searchenginejournal.com
Hogyan kell optimalizálnod a DuckDuckGo keresőre? Milyen technikákat alkalmazz, és érdemes-e egyáltalán ezzel foglalkoznod? Elterjed-e Magyarországon ez a keresőmotor?
Amikor egy marketinges meghallja a keresőoptimalizálás szót, akkor általában a Google neve ugrik be neki először (illetve talán a Yahoo, és a Bing). Habár a cégóriás a keresőpiac több mint 70%-át birtokolja, más játékosok is vannak a pályán, akikre érdemes odafigyelni. Ilyen a DuckDuckGo keresőmotor is, ami az elmúlt évek során egyre nagyobb népszerűségre tett szert.
De miért beszélünk most egy olyan motorról, amiről alig hallott valaki? Nos, lássuk…
Miért nem szabad figyelmen kívül hagyni a DuckDuckGo-t?
Az elmúlt években rengeteg botrány robbant ki az adatbiztonság területén. A Facebook például többször is a prés alá került, és egyre több felhasználó figyel fokozottan arra, hogy ki milyen adatokat tárol róla az interneten – ha valami, akkor a GDPR kiváló bizonyíték erre.
Itt lép színre a DuckDuckGo. A keresőmotor a kezdetektől fogva máshogy kezeli a felhasználói adatokat, mint a legtöbb népszerű alternatíva. A cég – elmondása szerint – nem tárol ilyen személyes információkat a felhasználókról, de még csak a keresési előzményeiket sem menti el.
A „kacsa” még a Google-nak is odacsípett, azzal reklámozva magát, hogy a keresőóriással ellentétben szolgáltatásuk nem követi a felhasználók lépéseit az interneten, és nem használja fel azokat hirdetések célzására.
A keresőmotor kezdőlapján lejjebb görgetve olyan csábító állításokat olvashatunk, mint „Nem tároljuk a személyes adataidat. Soha.” vagy „Mi nem követünk téged a hirdetésekkel.”
Az adatbiztonsági botrányok, és az ilyen ígéretek miatt ugrott meg olyan látványosan a DuckDuckGo felhasználóbázisa az elmúlt években:
A keresőmotor forgalmi statisztikái egyébként nyilvánosan is megtekinthetők. A cikk írásakor az összes keresés számlálója 26 milliárdon áll, de ha megnézed a grafikont, akkor láthatod, hogy a DuckDuckGo elég nagy ugrásokat tapasztalt 2016 és 2019 között.
A DDG ráadásul a Samsunggal és a Brave-vel is partnerkapcsolatba lépett, így kétségtelen, hogy a jövőben tovább nő majd népszerűsége.
Ez persze mind szép és jó, de…
… a számokhoz némi perspektíva is szükséges. A maga 26 milliárd keresésével a DuckDuckGo eltörpül a nagyobb játékosok mögött, és mindössze a keresőpiac 0,25%-át tudhatja magáénak.
A DuckDuckGo piaci részesedése 2017 januárja és 2018 decembere között |Forrás: netmarketshare.com
Ettől függetlenül – a statisztikák szerint – lassan, de biztosan egyre relevánsabb keresőmotorrá válik, ezért nem szabad figyelmen kívül hagyni.
Mit kínál a DuckDuckGo?
A DuckDuckGo állítólag több, mint 400 forrást használ fel a találatok összeállításához. Ezekbe a forrásokba beletartozik számos közösségi üzemeltetésű webhely, és saját feltérképező robotjuk a DuckDuckBot is.
Külön érdekesség, hogy a DDG más keresőmotorokból is „merít”, mint például a sokkal népszerűbb Yahooból, és a Bingből.
A DuckDuckGo a Google-éhoz hasonló választalálatokat is megjelenít bizonyos keresésekre, vagy megjelenít egy Wikipédia cikket, ha azt tartja a legjobb válasznak.
Érdemes megjegyezni, hogy mivel a DuckDuckGo esetében a személyes adatbiztonság az első, a keresőmotor nem próbálja meg kideríteni, hogy pontosan hol is tartózkodik a kereső felhasználó. Ez elsőre jól hangzik, azonban ennek köszönhetően a helyi jellegű keresések is pontatlanabb találatokat adnak vissza.
A kereső szerint én például Miskolcon vagyok, legalább is miskolci éttermeket kaptam, amikor közeli helyekre kerestem rá. Valójában több mint 150 km-re vagyok Miskolctól Magyarországon belül. Úgy tűnik, hogy a DuckDuckGo a TripAdvisorról húzza be az ilyen jellegű találatokat, ahogy azt a mellékelt kép is szemlélteti.
Elképzelhető persze, hogy a jövőben pontosabbá válik majd a szolgáltatás – jelenleg GEO::IP alapján próbálja megsaccolni, hogy honnan keresnek a felhasználók.
Hogyan lehet keresőoptimalizálni a DuckDuckGo-ra?
Jelenleg nem sokat tudni arról, hogy hogyan is lehet hatékonyan SEO-zni a DuckDuckGo-ra, de abban biztosak lehetünk, hogy hasonlóan, mint a legtöbb másik keresőmotorra is. Folyamatosan állítunk be teszteket, és próbáljuk elemezni a DDG algoritmusát.
1. Gyűjts jó minőségű hivatkozásokat
Sablonos? Igen. Működik? Nos, a DuckDuckGo súgója szó szerint ezt javasolja, ezért feltételezhetjük, hogy igen, megéri linképítéssel foglalkozni, ha jó rangsorolást szeretnél elérni ebben a feltörekvő keresőmotorban.
2. Tudd, hogy mire keres rá célközönséged
A DuckDuckGo-n kicsit máshogy kell megközelíteni a kulcsszavak kérdését, ugyanis a felhasználók is másképpen használják, mint a legtöbb keresőmotort.
Mint már említettük, a DDG nem próbálja kideríteni, hogy honnan keresnek a felhasználók, így azok, akik például Veszprémi éttermeket szeretnének találni, valószínűleg a város nevét is elhelyezik majd valahogy a keresésükben.
A kulcsszókutatás (olvasd el, mit írtunk erről, kattints IDE) valójában úgy zajlik, mint a többi keresőmotor esetén, csak éppen ügyelned kell a DuckDuckGo sajátosságaira.
3. Optimalizálj a Bingre és a Yahoora
Nos, ez egy olyan tipp, amit nem látsz a Google SEO útmutatókban, de gondolj csak bele – a DuckDuckGo ezekből a keresőmotorokból is gazdálkodik, ezért érdemes követni ezek ajánlott optimalizálási lépéseit is. Ez egyébként is logikus, hiszen habár kisebbek, mint a Google, sokan akkor is használják őket.
Például győződj meg róla, hogy Bing Webmestereszközök fiókod rendben legyen, és töltsd fel friss webhelytérképedet is.
Vajon elterjed a Duck Duck Go Magyarországon?
Ha kipróbálsz egy pár találatot láthatod, még nem ad a DDG annyira releváns eredményeket, mint a Google. Vajon foglalkoznak-e az emberek Magyarországon azzal, milyen adatokat tárol róluk egy kereső? Ha nem, akkor a Duck Duck Go soha nem lesz sikeres idehaza.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.