AMP - Meta keresőmotor, azaz a Meta Search Engine jelentése, jellemzése és értelmezése az online marketing szakszótárban.

Metakereső


IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA


A metakereső definíciója

A metakereső, vagy meta keresőmotor egy olyan keresőmotor, amely más keresőmotoroknak küld lekérdezéseket, és/vagy egyetlen listában sorolja fel az összes így kapott találatot, vagy a különböző keresőmotorok alapján szétosztva jeleníti meg azokat.

 

A metakereső szolgáltatások lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy egyetlen lekérdezéssel több forrásban is kereshessenek. A cél az, hogy a felhasználók a lehető legtöbb válaszlehetőség közül válogathassanak, a lehető leggyorsabban.

 

A metakeresők története

Az 1990-es évek elején Daniel Dreilinger egy új projektet jelentett be a Coloradói Állami Egyetemen, amely a SearchSavvy nevet kapta. Ez volt a legelső metakereső eszköz. A SearchSavvy 20 különböző keresőmotor és gyűjtőwebhely adatbázisából dolgozott. Habár akkoriban újdonságnak számított, az eszköz meglehetősen kezdetleges és megbízhatatlan volt.

 

1995-ben aztán megjelent a MetaCrawler, ami egy kifinomultabb, leszűkítettebb metakereső volt, és a Washingtoni Egyetem egyik professzora és hallgatója készítették. Ez sem volt tökéletes, de fontos ahogy aztán teltek az évek, egyre jobb metakeresők kerültek a piacra. Manapság már tucatnyi ilyen eszköz közül válogathatnak a felhasználók.

 

Mik a metakeresők előnyei?

A metakeresők alapvető előnyét nem igazán kell túlragozni: egyszerűen több tartalmat kínálnak, mint egyetlen hagyományos keresőmotor. Azoknak, akik például tanulásra szeretnék használni az internetet a lehető legszélesebb választékra van szükségük források terén, és megesik, hogy egy online kutatás során valaki több keresőmotort is megnyit a maximális lefedettség érdekében – ez metakereső egy helyre gyűjti mindezeket.

 

Fontos észben tartani, hogy minden keresőmotornak egyéni algoritmusai, robotjai, és eljárásai vannak. Ebből következik, hogy könnyen lehet, hogy ugyan az a keresés teljesen más találatokat eredményez két különböző keresőmotorban, és az is előfordulhat, hogy egy bizonyos forrás egyáltalán nem is szerepel egy keresőmotor indexében, míg egy másikéban igen. A Google ráadásul hajlamos a felhasználó keresési előzményeihez igazítani a találatokat, és habár ez kényelmes lehet, nem feltétlenül célszerű, ha valaki „tiszta” keresést szeretne végezni.

 

Bizonyos metakeresők még a saját algoritmusukat is beleviszik a „mixbe”, hogy az összesített találatokat relevancia vagy éppen a források hitelessége szerint rangsorolják.

 

Mik a metakeresők hátrányai?

Habár a metakereső technológia cseppet sem mondható újdonságnak, a meta keresőmotorok a mai napig rendkívül egyszerűek, és kezdetleges funkcionalitást kínálnak a valódi motorokkal szemben (pl. Google, Bing, Baidu, DuckDuckGo, stb.) Sokuk nem képes összetettebb lekérdezéseket értelmezni, és a felhasználók kénytelenek egyszerűbben fogalmazni, ami persze befolyásolhatja a találatok pontosságát.

 

Fontos szempont még, hogy habár a metakeresők hatalmas összesített forrásból dolgoznak, általában mégsem kínálnak annyi találatot, mint egyetlen hagyományos keresőmotor. Ez bizonyos értelemben éppen, hogy hatástalanítja az ilyen eszközök legnagyobb előnyét – a változatosságot. Nem árt észben tartani, hogy a szponzorált találatok általában a metakeresőkben is előnyt élveznek az organikus tartalmakkal szemben.

 

Végezetül, talán nem meglepő, hogy a metakeresők néha megegyező találatokat vonnak be két keresőmotor találataiból, elvégre – habár valamennyire különbözőek – a legtöbb keresőmotor általánosságban hasonló találatokat sorol fel ugyan azokra a keresésekre.


Hasznos volt számodra a szótárunk?

Mondd el mennyire!

Szavazatok száma: 133

Átlagos értékelés: 4.8




Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2024.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.

*egy éves megrendelés esetén


Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.