Mik azok az alapvető webes vitals-mutatók?
Az alapvető webes vitals-mutatók olyan mutatók, amelyek alapján a Google képes megállapítani egy webhely milyen „oldalélményt” nyújt látogatói számára – ez nagyon közel áll a felhasználói élményhez.
Mint fentebb már olvashattad, a Google igyekszik a lehető legjobb élményeket nyújtó oldalakat, webhelyeket felkínálni kereső felhasználói számára, és ezek azonosításában májustól kezdve az alapvető webes-vitals mutatókat is felhasználja majd.
Ezek a mutatók első sorban az oldal betöltési sebességéhez, illetve használhatóságához kapcsolódnak, például, hogy mennyit kell várnia egy felhasználónak, hogy elkezdhesse használni a weboldalt, miután megérkezett rá. A mutatókról részletesebben lejjebb lesz szó!
2021 májusától a Google e mutatókat is beleszámítja majd a rangsorolásba, azaz, hogy mely weboldalakat melyik pozícióba helyezi a keresőtalálatok között.
Miért fontos mindez az egészségügyi webhelyek számára?
Az egészségügyi webhelyek egyik legnagyobb problémája, hogy általában csak nagyon lassan alkalmazkodnak az efféle újításokhoz, már, ha egyáltalán tudnak róluk. Rengetegen saját készítésű webhelyeket használnak, és elhanyagolják azok karbantartását és frissítéseit.
Az ilyen webhelyek előbb-utóbb lemaradnak majd az olyan frissítések mögött, mint amilyen az alapvető webes vitals-mutatók bevezetése is. Ez persze visszaeső találati pozíciókkal, gyengébb láthatósággal, kevesebb online forgalommal és ügyféllel jár majd.
Fontos tehát, hogy praxisod, vagy egészségügyi szervezeted webhelye is felkészüljön az új mutatókra, különben könnyedén elveszhet majd a többi találat alatt.
Habár a Google csak 2021 májusától veszi figyelembe őket a rangsorolásban, webhelyed alapvető webes-vitals mutatóit már most ellenőrizheted a Google Search Console felületén.
Az alapvető webes vitals-mutatók optimalizálása egészségügyi webhelyeken
A Google szemében egy egészségügyi webhelynek nem elég szakmainak lennie, hanem technikai szempontokból is kiváló felhasználói élményt kell nyújtania. Az alapvető webes vitals-mutatók három fő területet vizsgálnak ehhez:
- Betöltés
- Vizuális stabilitás
- Interaktivitás
Mindhárom területhez tartozik egy-egy alapvető webes vitals-mutató, amelyek 2021 májusában rangsorolási szempontokká válnak majd a Google algoritmusában:
- A betöltést mérő mutató a legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP)
- A vizuális stabilitást mérő mutató az elrendezés összmozgása (CLS)
- Az interaktivitást vizsgáló mutató az első interakciótól számított válaszkésés (FID)
Nézzük meg részletesebben is, hogy mik ezek pontosan, és hogyan optimalizálhatod őket egészségügyi webhelyeden!
Legnagyobb vizuális tartalomválasz
A legnagyobb vizuális tartalomválasz (largest contentful paint – LCP) lényegében azt mutatja meg, hogy mennyi időbe telik betölteni egy oldal legnagyobb tartalmait (pl. a szövegeket, a képeket, és a videókat). Másképpen megfogalmazva: mennyit kell várnia egy látogatónak, hogy láthassa weboldalad fontosabb tartalmát.
Ezt másodpercekben méri a Google, és ha 2,5 másodpercnél tovább tart a folyamat, akkor gyorsítanod kell rajta.
A legnagyobb vizuális tartalomválasz optimalizálása
Mindenek előtt ellenőrizd webhelyed jelenlegi teljesítményét. A legnagyobb vizuális tartalomválaszt (és a két másik alapvető mutatót) ellenőrizheted a Google PageSpeed Insights sebességmérő eszközével, vagy a Google Search Console felületén is.
A legnagyobb vizuális tartalomválasz négy fő szemponttól függ. Nézzük meg, hogy melyek ezek, és hogy hogyan optimalizálhatod őket egészségügyi webhelyeden:
A szerver válaszideje
A szerver válaszidejét az határozza meg, hogy milyen webtárhelyen tárolod webhelyedet. Fontos, hogy gyors, megbízható, stabil szolgáltatót válassz ehhez, amely azonnal segítséget tud nyújtani, ha bármilyen probléma lépne fel.
Érdemes kerülni az ingyenes webtárhelyeket, hiszen ezek általában lassabbak. Lehetőség szerint használj tartalomkezelő hálózatot (CDN-t) és optimalizáld rendszeresen adatbázisodat.
JavaScript és CSS
Ezek optimalizálásához az úgynevezett renderelést gátló erőforrásokra kell odafigyelned (amelyek megzavarhatják az oldal megjelenítését a felhasználók számára). Ehhez érdemes egy tapasztalt webfejlesztő segítségét kérni, aki képes felismerni és javítani a leggyakoribb hibaforrásokat (nagyméretű, tömörítetlen CSS és JavaScript fájlok, hibás kódrészletek, stb.)
Az elemek betöltési ideje
Itt a képek, videók, szövegfájlok, és egyéb elemek betöltését kell optimalizálnod. Használj „lusta betöltést”, gyorsítótárazást, illetve képtömörítést weboldalaidon, hogy felszabadítsd a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Kliens oldali renderelés
Ez lényegében azt jelenti, hogy hogyan és milyen gyorsan képes megjeleníteni a felhasználó böngészője egy weboldalt a JavaScript használatával. Ehhez minimalizálnod kell többek között az átirányítások, a HTTP kérések, illetve a DNS keresések számát. Mivel a kliens oldali renderelés első sorban a JavaScripttől függ, nagyon fontos, hogy oldalaid JS kódja is optimalizálva legyen.
A tartalom összmozgása
A tartalom összmozgása (cumulative layout shift – CLS) az oldal vizuális stabilitását méri, vagyis, hogy mennyit mozognak az oldal elemei, miközben az oldal betöltődik.
Például, amikor egy felhasználó megpróbál rákoppintani az „Időpont egyeztetése” gombra egészségügyi webhelyeden, de közben egy felette betöltődő kép lejjebb nyomja azt az oldalon, akkor előfordulhat, hogy emiatt egy másik gombra koppint majd. Ez meglehetősen bosszantó lehet, és értelemszerűen csorbítja a felhasználói élményt (amit ezek a mutatók mérnek).
A Google egy 0,1-0,25 közötti tartományban pontozza az összmozgást, de már minden 0,1 feletti érték problémásnak számít, ezért foglalkoznod kell vele.
A tartalom összmozgásának optimalizálása
A CLS talán a legegyszerűbben optimalizálható a három alapvető webes vitals-mutató közül. Ehhez azonban néhány fontos dolgot kell szem előtt tartanod:
- Minden kép és videó méreteit meg kell adnod, hogy elkerüld az elemek váratlan mozgását azok betöltése során.
- A hirdetések is mozgolódást okozhatnak, hacsak nincs egy meghatározott helyük az oldalon.
- A dinamikus tartalmak, mint például a felugró ablakok és egyéb elemek szintén elmozdíthatják a többi elemet, ha a meglévő tartalom felett jelennek meg.
Első interakciótól számított válaszkésés
Az első interakciótól számított válaszkésés (first input delay – FIP) az oldal interaktivitásával foglalkozik. Ez a mutató milliszekundumokban (ms) méri, hogy milyen gyorsan reagál a webhely az első felhasználói interakciókra – az első koppintásra, kattintásra, gépelésre, stb. Tehát lényegében minden olyan elemet figyelembe vesz, amivel a felhasználó csinálni tud valamit.
Egészségügyi webhelyen például arra figyel oda az FIP, hogy milyen gyorsan reagál a felhasználó kattintására a „Hívjon most” vagy az „Időpont egyeztetése” gomb, illetve, hogy milyen hamar kezdheti el megadni egy felhasználói személyes adatait egy digitális űrlapodban. Az emberek gyors működést várnak el egy egészségügyi webhelytől, és a Google is így van ezzel.
A Google szerint a sebesség:
- 100 ms alatt jó
- 100-300 ms között némi javításra szorul
- 300 ms felett komoly javításra szorul
Az első interakciótól számított válaszkésés optimalizálása
Ez talán a legbonyolultabb az összes alapvető webes vitals-mutató közül, ezért érdemes egy webfejlesztő, webprogramozó segítségét kérni hozzá. A fent felsorolt optimalizálások (LCP, CLS) jó eséllyel az FID-t is javítják majd, de a biztonság kedvéért érdemes külön is foglalkozni vele.
A Google PageSpeed Insights sebességmérő továbbá néhány hasznos tanácsot kínál majd a weboldal általános gyorsítása érdekében, amiket érdemes figyelembe venni!