Webes vitals-mutatók az egészségügyben

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Alapvető webes vitals-mutatók orvosoknak – Útmutató és felkészülés

Szatmári Szabina - Egészségügyi marketing divízió vezető

A Google megállás nélkül azon dolgozik, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtó webhelyeket kínálja fel keresőtalálatai között. E végtelen törekvés következő fejezetéhez értünk most el, ugyanis 2021 májusában a Google hivatalosan is rangsorolási szempontként kezdi kezelni az úgynevezett alapvető webes vitals-mutatókat, amelyekről az elmúlt év során egyre többet hallhattunk.
De mik ezek a mutatók, és miért kell foglalkoznia velük minden orvosnak és egészségügyi szervezetnek? Az alábbiakban ezekről lesz szó!
 

Webes vitals-mutatók az egészségügyben

Mik azok az alapvető webes vitals-mutatók?

Az alapvető webes vitals-mutatók olyan mutatók, amelyek alapján a Google képes megállapítani egy webhely milyen „oldalélményt” nyújt látogatói számára – ez nagyon közel áll a felhasználói élményhez.
Mint fentebb már olvashattad, a Google igyekszik a lehető legjobb élményeket nyújtó oldalakat, webhelyeket felkínálni kereső felhasználói számára, és ezek azonosításában májustól kezdve az alapvető webes-vitals mutatókat is felhasználja majd.

Ezek a mutatók első sorban az oldal betöltési sebességéhez, illetve használhatóságához kapcsolódnak, például, hogy mennyit kell várnia egy felhasználónak, hogy elkezdhesse használni a weboldalt, miután megérkezett rá. A mutatókról részletesebben lejjebb lesz szó!

2021 májusától a Google e mutatókat is beleszámítja majd a rangsorolásba, azaz, hogy mely weboldalakat melyik pozícióba helyezi a keresőtalálatok között.

 

Miért fontos mindez az egészségügyi webhelyek számára?

Az egészségügyi webhelyek egyik legnagyobb problémája, hogy általában csak nagyon lassan alkalmazkodnak az efféle újításokhoz, már, ha egyáltalán tudnak róluk. Rengetegen saját készítésű webhelyeket használnak, és elhanyagolják azok karbantartását és frissítéseit.
Az ilyen webhelyek előbb-utóbb lemaradnak majd az olyan frissítések mögött, mint amilyen az alapvető webes vitals-mutatók bevezetése is. Ez persze visszaeső találati pozíciókkal, gyengébb láthatósággal, kevesebb online forgalommal és ügyféllel jár majd. 
Fontos tehát, hogy praxisod, vagy egészségügyi szervezeted webhelye is felkészüljön az új mutatókra, különben könnyedén elveszhet majd a többi találat alatt.

Habár a Google csak 2021 májusától veszi figyelembe őket a rangsorolásban, webhelyed alapvető webes-vitals mutatóit már most ellenőrizheted a Google Search Console felületén.

 

Az alapvető webes vitals-mutatók optimalizálása egészségügyi webhelyeken

A Google szemében egy egészségügyi webhelynek nem elég szakmainak lennie, hanem technikai szempontokból is kiváló felhasználói élményt kell nyújtania. Az alapvető webes vitals-mutatók három fő területet vizsgálnak ehhez:

  • Betöltés
  • Vizuális stabilitás
  • Interaktivitás

Mindhárom területhez tartozik egy-egy alapvető webes vitals-mutató, amelyek 2021 májusában rangsorolási szempontokká válnak majd a Google algoritmusában:

  • A betöltést mérő mutató a legnagyobb vizuális tartalomválasz (LCP)
  • A vizuális stabilitást mérő mutató az elrendezés összmozgása (CLS)
  • Az interaktivitást vizsgáló mutató az első interakciótól számított válaszkésés (FID)

Nézzük meg részletesebben is, hogy mik ezek pontosan, és hogyan optimalizálhatod őket egészségügyi webhelyeden!

 

Legnagyobb vizuális tartalomválasz

A legnagyobb vizuális tartalomválasz (largest contentful paint – LCP) lényegében azt mutatja meg, hogy mennyi időbe telik betölteni egy oldal legnagyobb tartalmait (pl. a szövegeket, a képeket, és a videókat). Másképpen megfogalmazva: mennyit kell várnia egy látogatónak, hogy láthassa weboldalad fontosabb tartalmát.
Ezt másodpercekben méri a Google, és ha 2,5 másodpercnél tovább tart a folyamat, akkor gyorsítanod kell rajta.

Legnagyobb vizuális tartalomválasz

Mindenek előtt ellenőrizd webhelyed jelenlegi teljesítményét. A legnagyobb vizuális tartalomválaszt (és a két másik alapvető mutatót) ellenőrizheted a Google PageSpeed Insights sebességmérő eszközével, vagy a Google Search Console felületén is.
A legnagyobb vizuális tartalomválasz négy fő szemponttól függ. Nézzük meg, hogy melyek ezek, és hogy hogyan optimalizálhatod őket egészségügyi webhelyeden:

A szerver válaszideje

A szerver válaszidejét az határozza meg, hogy milyen webtárhelyen tárolod webhelyedet. Fontos, hogy gyors, megbízható, stabil szolgáltatót válassz ehhez, amely azonnal segítséget tud nyújtani, ha bármilyen probléma lépne fel.
Érdemes kerülni az ingyenes webtárhelyeket, hiszen ezek általában lassabbak. Lehetőség szerint használj tartalomkezelő hálózatot (CDN-t) és optimalizáld rendszeresen adatbázisodat.

JavaScript és CSS

Ezek optimalizálásához az úgynevezett renderelést gátló erőforrásokra kell odafigyelned (amelyek megzavarhatják az oldal megjelenítését a felhasználók számára). Ehhez érdemes egy tapasztalt webfejlesztő segítségét kérni, aki képes felismerni és javítani a leggyakoribb hibaforrásokat (nagyméretű, tömörítetlen CSS és JavaScript fájlok, hibás kódrészletek, stb.)

Az elemek betöltési ideje

Itt a képek, videók, szövegfájlok, és egyéb elemek betöltését kell optimalizálnod. Használj „lusta betöltést”, gyorsítótárazást, illetve képtömörítést weboldalaidon, hogy felszabadítsd a rendelkezésre álló erőforrásokat.

Kliens oldali renderelés

Ez lényegében azt jelenti, hogy hogyan és milyen gyorsan képes megjeleníteni a felhasználó böngészője egy weboldalt a JavaScript használatával. Ehhez minimalizálnod kell többek között az átirányítások, a HTTP kérések, illetve a DNS keresések számát. Mivel a kliens oldali renderelés első sorban a JavaScripttől függ, nagyon fontos, hogy oldalaid JS kódja is optimalizálva legyen.

A tartalom összmozgása

A tartalom összmozgása (cumulative layout shift – CLS) az oldal vizuális stabilitását méri, vagyis, hogy mennyit mozognak az oldal elemei, miközben az oldal betöltődik.
Például, amikor egy felhasználó megpróbál rákoppintani az „Időpont egyeztetése” gombra egészségügyi webhelyeden, de közben egy felette betöltődő kép lejjebb nyomja azt az oldalon, akkor előfordulhat, hogy emiatt egy másik gombra koppint majd. Ez meglehetősen bosszantó lehet, és értelemszerűen csorbítja a felhasználói élményt (amit ezek a mutatók mérnek).
A Google egy 0,1-0,25 közötti tartományban pontozza az összmozgást, de már minden 0,1 feletti érték problémásnak számít, ezért foglalkoznod kell vele.

A tartalom összmozgásának optimalizálása

A CLS talán a legegyszerűbben optimalizálható a három alapvető webes vitals-mutató közül. Ehhez azonban néhány fontos dolgot kell szem előtt tartanod:

  • Minden kép és videó méreteit meg kell adnod, hogy elkerüld az elemek váratlan mozgását azok betöltése során.
  • A hirdetések is mozgolódást okozhatnak, hacsak nincs egy meghatározott helyük az oldalon.
  • A dinamikus tartalmak, mint például a felugró ablakok és egyéb elemek szintén elmozdíthatják a többi elemet, ha a meglévő tartalom felett jelennek meg.

Első interakciótól számított válaszkésés

Az első interakciótól számított válaszkésés (first input delay – FIP) az oldal interaktivitásával foglalkozik. Ez a mutató milliszekundumokban (ms) méri, hogy milyen gyorsan reagál a webhely az első felhasználói interakciókra – az első koppintásra, kattintásra, gépelésre, stb. Tehát lényegében minden olyan elemet figyelembe vesz, amivel a felhasználó csinálni tud valamit.
Egészségügyi webhelyen például arra figyel oda az FIP, hogy milyen gyorsan reagál a felhasználó kattintására a „Hívjon most” vagy az „Időpont egyeztetése” gomb, illetve, hogy milyen hamar kezdheti el megadni egy felhasználói személyes adatait egy digitális űrlapodban. Az emberek gyors működést várnak el egy egészségügyi webhelytől, és a Google is így van ezzel.

A Google szerint a sebesség:

  • 100 ms alatt jó
  • 100-300 ms között némi javításra szorul
  • 300 ms felett komoly javításra szorul

 

Első interakciótól számított válaszkésés

Ez talán a legbonyolultabb az összes alapvető webes vitals-mutató közül, ezért érdemes egy webfejlesztő, webprogramozó segítségét kérni hozzá. A fent felsorolt optimalizálások (LCP, CLS) jó eséllyel az FID-t is javítják majd, de a biztonság kedvéért érdemes külön is foglalkozni vele.

A Google PageSpeed Insights sebességmérő továbbá néhány hasznos tanácsot kínál majd a weboldal általános gyorsítása érdekében, amiket érdemes figyelembe venni!
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!