1. „Kiknek szól az üzenetem?”
Mielőtt elkezded összeállítani közösségi tervedet, tudnod kell, hogy kik alkotják célközönségedet. Ha egy olyan élményt szeretnél biztosítani, ami segít szorosabb kapcsolatot kialakítani márkád és közönséged között, akkor ismerned kell viselkedésüket, gondolkodásukat és demográfiai jellemzőiket.
Alakíts ki olyan ügyfélperszónákat, amelyek nem szimplán felsorolják közönséged jellemzőit, hanem kitérnek a vágyaikra, a kihívásaikra és az aggályaikra is. Tudnod kell, hogy hol töltik szívesen az idejüket online és hogy milyen közösségekben mozognak.
Mindehhez meglévő ügyfeleid adatait érdemes megvizsgálnod. Nyisd meg a Google Analyticset illetve tanulmányozd meglévő közösségi profiljaid (Facebook, Twitter stb.) statisztikáit.
2. „Mely közösségi platformokat használjam?
Miután sikerült kiderítened, hogy kik alkotják közönségedet, meg kell vizsgálnod, hogy mely közösségi platformokon töltik legszívesebben az idejüket, hogy ehhez igazíthasd stratégiádat.
Ez nem jelenti azt, hogy minden ilyen platformon jelen kell lenned. Nézz utána, hogy hová lenne érdemes a legtöbb erőfeszítést és erőforrást fordítani a legjobb megtérülés érdekében.
Használj felméréseket, szavazásokat és nyilvánosan fellelhető statisztikákat, hogy kiderítsd, milyen platformokat preferálnak közönséged tagjai.
3. „Mit akarok elérni a közösségi médiával?”
Stratégiád minden döntését és taktikáját célok vezérlik. Ha egyértelmű célokat tűzöl ki magad elé, akkor ezzel kezdetét veszi az adatgyűjtés és mutatókövetés folyamata, előkészítve ezzel marketingedet egy adatalapú jövőre.
A célok minél követhetőbbek és konkrétabbak kell legyenek. Minél pontosabban meghatározol egy célt, annál könnyebb lesz ellenőrizni, hogy elérted-e már. Sokat segíthet ebben az úgynevezett SMART modell, amely kifejezetten a célkitűzés menetét könnyíti meg.
Érdemes továbbá viszonyítási alapokat is felállítani, hogy tudd, mi működik és mi az, amin még érdemes lenne javítanod.
4. „Mi fér bele a közösségi médiás keretembe?”
A közösségi médiára időt és pénzt kell fordítani, és csak rajtad múlik, hogy hogyan osztod el ezeket. A közösségi média marketing valójában nem teljesen ingyenes tevékenység. Habár pénzt nem kell fizetned azért, hogy használhasd ezeket a platformokat, a hirdetésekért és egyéb prémium funkciókért mindenhol fizetni kell.
Érdemes a költségvetésben a fizetett hirdetésekre is gondolni, főleg, ha a Facebookon szeretnél érvényesülni, ahol az organikus elérések súlyosan visszaestek az elmúlt évek során.
5. „Mennyi időt szánhatok a közösségi médiára?”
Némi időt is félre kell tenned, ha érdemben szeretnél foglalkozni az egészségügyi közösségi média marketinggel. A kívánt eredmények és célok elérése érdekében rendszeresen kell foglalkoznod a tartalmak előállításával és posztolásával, illetve közönségeddel is.
Gondolj tehát bele, hogy mennyi időt tudsz a közösségi médiára fordítani. Csak egy platformon lennél aktív, vagy többel is foglalkoznál? Meglehet, hogy szükséged lesz profi segítségre?
Szerencsére a legtöbb platform kínál olyan eszközöket (például a bejegyzések előre időzítését), amelyekkel hosszútávon rengeteg időt spórolhatsz meg magadnak.
6. „Milyen típusú tartalmakat készítsek?”
Ez a kérdés némileg visszanyúlik az előzőhöz. Van elegendő időd rendszeresen új blogbejegyzéseket írni? Jobb lenne rövid YouTube videókat készíteni, vagy élőben közvetíteni közönséged számára?
Fontos szem előtt tartani, hogy milyen tartalmak ideálisok a választott platform(ok)ra. A Facebookon és az Instagramon például jó minőségű vizuális tartalmakra van szükséged (és egyre több videóra), ha szeretnél kiemelkedni a tömegből.
Akárhol és akármilyen tartalmakat is készítesz majd, a minőség és a rendszeresség mindig fontosabb kell legyen, mint a mennyiség.
7. „Mit csinálnak a versenytársaim a közösségi médián?”
Versenytársaid online stratégiájának megfigyelésével nagyon is sokat tanulhatsz. Milyen közösségi platformokat használnak? Milyen tartalmakat osztanak meg? Hogyan reagálnak rájuk a közönségeik? Mi az, amit nagyon jól csinálnak Mi az, amit nem csinálnak, de neked jól menne?
Cselekedj! Hasonlítsd össze versenytársaid közösségi jelenlétét és tartalmát a sajátoddal. Milyen márkaképeket használnak? Hány követőjük/kedvelésük van? Milyen sűrűn posztolnak? Milyen tartalmakat osztanak meg? Milyen aktivitási arányt érnek el? Mit nem csinálnak, ami számodra új lehetőségeket jelent?
8. „Ki felel majd a közösségi médiáért?”
Közösségi stratégiád kialakítása során fontos kijelölni, hogy ki kezeli és ellenőrzi majd a különböző fiókokat. Ha nem saját magad tervezed ellátni ezeket a feladatokat, akkor nagyon fontos, hogy a megfelelő munkatársakat vagy külsős közösségi managereket jelöld ki ezekre a pozíciókra.
Több szerepkörre is gondolnod kell: tartalomkészítés, ügyfélszolgálat, hirdetések kezelése stb. Pontosan határozd meg, hogy melyik pozíció milyen feladatokat foglal magába, és hogy mit vársz el azoktól, akiket kijelölsz ezekre.
9. „Hogyan fogom figyelemmel követni a közösségi médiát?”
Marketinges szempontból a közösségi média marketing követése segít megállapítani, hogy milyen hatással vannak közösségi tevékenységeid termékeidre, szolgáltatásaidra és márkádra, illetve, hogy kell-e változtatnod kommunikációs, marketinges és értékesítési terveiden.
Azzal, hogy (szinte) valós időben reagálsz az esetleges problémákra és ügyfélközpontúan gondolkodsz, egy sokkal pozitívabb képet alakíthatsz ki az emberekben márkádról.
Számos ingyenes és fizetős követőeszköz közül válogathatsz, amelyek segítenek megfigyelni a márkád számára fontos mutatókat a különböző platformokon. Léteznek valós idejű és késleltetett jelentéseket kínáló opciók is, és mindegyik eltérő részletességet, alaposságot, adatábrázolást és egyéb jellemzőket kínál. Csak te tudhatod, hogy mire van szükséged, és hogy mi fér bele a keretedbe.