18 tipp a közvetlen szállodai foglalások fellendítéséhez
18 tipp a közvetlen szállodai foglalások fellendítéséhez
Mi a legtöbb szálloda/hotel/üdülőhely/szállás problémája manapság? A pofátlanul magas jutalékok, amelyeket a szállásközvetítő webhelyeknek, az ún. OTA-knak kell kifizetniük. Ha erre a cikkre kattintottál, valószínűleg számodra sem ismeretlen a helyzet! Nézzük meg, mit tehetsz 2020-ban a közvetlen foglalások arányának drasztikus növeléséért!
Számos szállodával dolgoztunk már együtt a vidéki boutique hoteltől a fővárosi szállodaláncokig. Dolgoztunk/dolgozunk gyerek- és bababarát, de felnőttbarát szállodának is. Volt, ahol tudtunk a wellnessre támaszkodni a kommunikációban, míg más hotel esetében inkább a kiváló rendezvényhelyszín vonzotta a legtöbb konverziót, és hozta a legtöbb bevételt. Nem csak kialakítottuk konverzió-specifikus online marketing stratégiájukat, de meg is valósítottuk azt! Neked is segítünk lekörözni a konkurenciát, megerősíteni az online jelenlétet, növelni a közvetlen foglalások és a rendezvényhelyszín ajánlatkérések számát! Hotel online marketing tanácsadóként pontosan tudjuk, mire van szükséged! Kattints IDE!
1. Határozd meg, ki az ideális vendég
Rendkívül fontos, hogy pontosan tudd, kik is alkotják ügyfélkörödet. Ismerned kell vágyaikat, szükségleteiket és hogy mit keresnek egy szállodában, ha szálláshely után kutatnak az interneten. Célközönségedről többféleképpen is gyűjthetsz információkat, de mindenekelőtt nézd meg, hogy eddigi ügyfeleid adatai mit árulnak el átlagos vendégeidről. Ezen kívül érdemes a szobafoglalási űrlapon néhány extra adatot is bekérni tőlük (habár ezzel jobb kísérletezni, mert a több mező ronthat a foglalási arányokon), illetve küldhetsz nekik emailben rövid online kérdőíveket is, néhány nappal azután, hogy kijelentkeztek szállodádból.
2. Várd vendégeidet egy modern, felhasználóbarát webhellyel
Hogy egyszerűvé és gördülékennyé tedd a közvetlen foglalást látogatóid számára, egy olyan webhellyel kell várnod őket, amely kiváló felhasználói élményt kínál nekik. Egy jó szállodai webhelyen minden látogató – legyen bármennyire is gyakorlott internetező – könnyedén megtalálja azt, amit keres. Fontos, hogy webhelyed gyors, stabil és megbízható legyen, no és persze az sem árt, ha tartalmai hitelesen átadják szállodád történetét is.
Persze a technikai alapokra is oda kell figyelned – például biztosítanod kell, hogy szállodád webhelye tökéletesen működjön mobileszközökön is (amihez itt találsz egy remek kis útmutatót).
3. Emeld ki szállodád egyedi adottságait
Szállodatulajdonosként (vagy marketingesként) minden bizonnyal tisztában vagy azzal, hogy mi teszi igazán csábítóvá szállodádat a vendégek számára. Tudnod kell, hogy mit szeretnek az emberek szállodádban, és ezeket kell kiemelned a közösségi médián, webhelyeden és online marketing kampányaidban.
Ha például egy kizárólag felnőtt szállodát vezetsz, akkor hangoztasd ezt minden marketinganyagodban, vagy ha állatbarát intézményed van, akkor mellékelj olyan képeket, amiken vendégeid boldogan időznek kedvenceikkel szállodád területén (persze csak az engedélyükkel).
4. Kínálj előnyöket a közvetlenül foglalóknak
A legtöbben online utazási irodák webhelyein néznek szét, amikor szállást keresnek maguknak. Tenned kell tehát azért, hogy az embereknek legyen okuk ellátogatni szállodád webhelyére is, hogy közvetlenül foglaljanak rajta. Az egyik legjobb taktika extra engedményeket és egyéb kedvezményeket kínálni azok számára, akik így tesznek.
5. Háláld meg ügyfeleid hűségét
Amikor egy korábbi vendéged visszatér szállodádba második, harmadik, stb. látogatásra, elvárja, hogy elismerd hűségét. Ezt többféleképpen is megteheted – például várhatod őket egy meglepetés ajándékkal a szobában, de már egy személyre szabott email, vagy kézzel írott levél is minőségi vendégszeretetre vall. Éreztesd velük, hogy különlegesek és fontosak számodra, hogy újra és újra visszatérjenek szállodádba.
6. Törekedj a legkiválóbb vendégélmény megteremtésére
A vendégélmény minden szálloda elsődleges prioritása kell, hogy legyen, hiszen csak úgy várhatod el bárkitől, hogy visszatérjen hozzád, ha első alkalommal pozitív tapasztalatokkal távozik intézményedből. Ezt nem csak akkor kell biztosítanod ügyfeleid számára, mikor már szállodádban vannak, hanem már akkor is, amikor webhelyeden böngészik a lehetséges foglalásokat. Minél jobb élményeket biztosítasz vendégeidnek, annál többen értékelik majd fel szállodádat az erre alkalmas platformokon (TripAdvisor, Google Cégem, stb.), ami további közvetlen foglalásokat eredményez majd.
7. Árazd szobáidat szezonálisan
A szállodai árképzés egy fontos feladat, amit minden szállodatulajdonosnak el kell sajátítania pályafutása során. Az árképzést több tényező is befolyásolja, de az egyik legjelentősebb kétségtelenül a szezonalistás. Ezen kívül érdemes odafigyelni arra is, hogy az adott időszakban milyen események, rendezvények várhatók a szálloda közelében, hiszen ettől csak értékesebbé válik egy helyi szálláshely.
8. Tedd egyszerűvé szállodád értékelését vendégeid számára
Amikor vendégeid kijelentkeznek a szállodából, emlékeztesd őket, hogy osszák meg tapasztalataikat a nagyvilággal egy erre alkalmas online platformon – legyen az a Google Cégem, a TripAdvisor, vagy más, számodra releváns értékelő felület. Egy másik lehetőség 1-2 nappal a kijelentkezés után emailt küldeni a vendégeknek, amelyben közvetlen hivatkozásokat is mellékelsz az értékelésekhez, hogy ennyivel is egyszerűbbé tedd a dolgukat.
9. Használj mutatós képeket szállodádról
Az emberek vizuális lények, és a hallás mellett a látás az egyetlen és legfontosabb érzékszervük, amelyekre az online marketinggel hathatsz. Fontos tehát, hogy szállodádat látványos, kiváló minőségű képekkel mutasd be az interneten, akár saját webhelyedre, akár blogodra, közösségi profiljaidra vagy más csatornákra szánod őket.
10. Kínálj személyre szabott javaslatokat
A modern utazók már szinte elvárják, hogy egy szálloda személyreszabott élményeket javasoljon számukra. Ehhez érdemes például beüzemelni egy olyan rendszert szállodád webhelyén, amely a felhasználó viselkedése alapján javasol személyre szabott ajánlatokat számukra (látnivalókat, éttermeket, stb.) Természetesen a foglaláskor is bekérhetsz néhány adatot ügyfeleid preferenciáiról, ha azt szeretnék, hogy személyre szabott programokat és egyéb lehetőségeket javasolj nekik akár már érkezésük előtt.
11. Indíts blogot szállodádnak
Ha online szállodamarketingről van szó, akkor meg kell említenünk a blogokat is. Egy jó blog képes új érdeklődő látogatókat vonzani webhelyedre, foglalásra ösztönözni őket és általánosságban egy erősebb kapcsolatot kiépíteni ügyfeleiddel. Ehhez persze kiváló minőségű tartalmakat kell feltöltened rá, amiket látogatóid értékesnek találhatnak. Ezek lehetnek általános utazási tippek, a közelben várható események rövid leírásai, vagy akár a szállodádat érintő hírek és fejlemények is. Az ilyen hasznos tartalmakat az emberek visszatérő látogatásokkal és akár közvetlen foglalásokkal is meghálálják majd.
12. Vesd be a közösségi médiát
Számos utazó egy szálloda, üdülő és más hasonló jellegű intézmények Facebook és Instagram fiókjait is megnézi, mielőtt szobát foglalna benne – már ha megtalálja ezeket a profilokat az adott platformokon. Ha még nem kezdtél bele szállodád közösségi média marketingjébe, akkor minden egyes elvesztegetett nappal lehetséges vendégekről maradsz le.
Manapság elképzelhetetlen, hogy egy szálloda ne legyen aktívan jelen a legnagyobb közösségi hálózatokon. Persze, hogy mely platformot érdemes először meghódítani az attól függ, hogy hol vannak a legtöbben jelen ideális vendégeidből, azonban az Instagrammal és a Facebookkal nehéz mellényúlni, különösen a Facebook sajátos szállodahirdetései miatt. Közösségi bejegyzéseiddel és hirdetéseiddel rögtön szállodád webhelyére vagy blogjára irányíthatod a felhasználókat, ahonnan már csak egy-két kattintás egy közvetlen foglalás.
13. Igyekezz felülértékesíteni
A felülértékesítések különösen hatékonyak lehetnek a szállodaiparban. Például küldj egy emailt vendégeidnek néhány nappal a bejelentkezésük előtt egy kedvező ajánlattal, amivel egy jobb csomagot igényelhetnek korábban lefoglaltjukhoz. Ez lehet egy extra masszázs a wellnessben, vagy egy gyertyafényes vacsora a szálloda legszebb részében.
14. Tudd, hogy kikkel állsz szemben
A vendéglátás egy versenyszerű ipar, amelyben nap mint nap azért küzdesz, hogy az utazók téged válasszanak más alternatívák helyett. Persze nehéz úgy felvenni a küzdelmet valami ellen, ha nem tudod, hogy mivel, kivel állsz szemben, ezért fontos, hogy jól ismerd közvetlen versenytársaidat. Tudd, hogy milyen stratégiákat alkalmaznak, és hogy miben rejlik a sikerük.
15. Elégítsd ki a modern utazók igényeit
A mai utazók személyre szabott élményekre vágynak, és ebből következik, hogy minél több információt szeretnének megtudni egy helyről, mielőtt szállást foglalnának ott és elutaznának oda. Ha szeretnéd kideríteni, hogy milyen dolgokkal felelhetsz meg ideális vendégeid igényeinek, akkor érdemes végignézni néhány utazó vlogot és elolvasni néhány utazó blogot, hogy tudd, mire vágynak az emberek. Ezeket aztán saját szállodádban is megteremtheted, hogy büszkén reklámozhasd őket célközönségednek.
16. Készíts egy ténylegesen használható szállodai mobilalkalmazást
Egy igényesen kialakított szállodai mobilalkalmazás segítségével a vendégek könnyedén értesülhetnek a legújabb, szállodádat (és ezzel őket) érintő hírekről, ellenőrizhetik a készletet, kényelmesen elvégezhetik a foglalást és értékelhetik is intézményedet. Ezzel még több új és visszatérő, természetesen közvetlen foglalásra tehetsz szert.
17. Kínálj különleges ajánlatokat a lassabb szezonokra
A kevésbé népszerű szezonokra összeállított különleges ajánlatok nagyszerű eredményeket hozhatnak. Vannak olyan emberek, akik szívesebben utaznak ezekben az időszakokban, hiszen ilyenkor alacsonyabb árakra és kisebb tömegekre lehet számítani sok helyen. Készíts nekik különleges csomagokat vagy rendezz épp ezekre az időkre különleges rendezvényeket szállodádban, hogy a kevésbé forgalmas időszakokat is csábítóbbá tedd az utazók számára.
18. Kínálj speciális csomagokat csoportok és hosszabb időre foglalók számára
Ha szeretnéd több típusú vendég számára csalogatóbbá tenni szállodádat, akkor kínálj kedvezményes csomagokat azoknak, akik egy nagyobb csoportban érkeznek és/vagy egy bizonyos időtartamnál hosszabb időre foglalják le szobáidat.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.