10 Facebook marketing tipp szállodáknak
10 Facebook marketing tipp szállodáknak
A vendéglátás és a közösségi média az elmúlt egy évtized során szinte elválaszthatatlanul összeforrtak. Egyre többen kezdik el a Facebookon (vagy éppen az Instagramon) keresgélni következő nyaralásuk célállomását, és itt szeretnek bele az emberek azokba a helyekbe is, amiket ismerőseik osztanak meg utazásaik során. A közösségi média marketing a keresőoptimalizálás után a legfontosabb online eszközzé vált a hotel marketingesek kezében.
Azért, hogy idén is a legtöbbet hozhasd ki szállodád közösségi média marketingjéből, összegyűjtöttünk 10 szállodai Facebook tippet, amik segíthetnek ebben!
1. Tűzz ki magad elé egy konkrét célt
Kezdjük máris ott, hogy egyáltalán miért van szüksége 2020-ban egy szállodának Facebook jelenlétre. A legtöbben szimplán azzal indokolják regisztrációjukat, hogy „mert mindenki fent van a Facebookon”, ami valamilyen szinten igaz persze, de ennél konkrétabb okod kell legyen arra, hogy a világ legnagyobb közösségi hálóján képviseltesd intézményedet.
A legtöbb szállodát a következő célokkal regisztrálják a Facebookra: hogy elnyerjék és megerősítsék a lehetséges vendégek bizalmát, illetve hogy fenntartsák a kapcsolatot a volt vendégekkel, újabb látogatások reményében, ezáltal ösztönözzék a több direkt foglalást. Ha neked is célod az OTA rendszerek elkerülése, és a weboldaladon keresztüli foglalások mértékének és számának javítása, a közösségi média marketing jó alapot adhat mindehez. Lehet ez tehát az elsődleges célod az SMM munkádnak.
Továbbá, érdemes észben tartani, hogy nem minden a kedvelésekről szól – a Facebookon az „aktivitás” az arany kulcsszó, de erről lejjebb bővebben is szót ejtünk majd!
2. Töltsd ki Facebook oldalad minden fontos mezőjét – keresőoptimalizálás és a SMM
Egy Facebook oldalon számtalan információt adhatsz meg szállodádról, ami nem csak a platform felhasználóinak lehet hasznos, hanem a Google-on keresztül is nagyobb eséllyel találnak majd rád az utazni vágyók. Használj releváns kulcsszavakat is azokban a mezőkben, amelyek hosszabb szövegeket engednek megadni.
3. Párosítsd szállodád rajongói oldalát a „hely” oldalával
A „hely” besorolású oldalakat a Facebook rendszere hozza létre automatikusan, amikor a felhasználók olyan helyen jelentkeznek be, amely még nem létezik a Facebookon. Előfordulhat tehát, hogy egy vagy több felhasználó próbált bejelentkezni a Facebookon szállodádban, de nem találta annak hivatalos oldalát, így csak megadta a nevét, és ezzel létrejött egy azonos nevű hely oldal is a rendszerben, melyet azonban senki nem kezel.
Szeretnél többet megtudni a hotel közösségi média marketingről? Jelentkezz következő tanfolyamunkra most! Kattints IDE!
Keress rá szállodád nevére a Facebookon, és szűrj „Helyekre” a menüben. Nézd végig a találatokat, és ha rátalálsz egy olyan oldalra, ami szállodádat képviseli, akkor egy kattintással jelezheted a rendszernek, hogy te vagy az adott hely tulajdonosa, és ezzel hozzáadhatod azt a hivatalos rajongói oldalhoz. Fontos, hogy ehhez a művelethez előbb be kell jelentkezned a Facebookra azzal a személyes fiókkal, amivel szállodád oldalát is kezeled.
4. Aktivizáld Facebook közönségedet
Sose feledkezz meg arról, hogy a Facebook egy közösségi platform. Ha releváns szeretnél maradni, akkor folyamatosan ki kell venned a részed a dolgok közösségi részéből is – kapcsolatot kell teremtened a felhasználókkal, és érdekes tartalmakat kell megosztanod velük, mintha csak egy ismerősük lennél.
Persze mindenki azért regisztrálja cégét a Facebookra, hogy népszerűsítse azt, ami logikus, de próbáld minimálisra fogni az önreklámot. Ehelyett inkább ossz meg minél több mutatós képet, érdekes történeteket és videókat közönségeddel. Ha rendszeresen csak a legújabb akciókról posztolsz, akkor nem sokan reagálnak majd rájuk, és szállodád oldala rövid időn belül feledésbe merül majd, mert nem aktivizálja az embereket.
Aktivitás alatt a posztokra érkező reakciókat, hozzászólásokat, és a megosztásokat értjük. Minél többeket aktivizál bejegyzésed rövid időn belül a posztolás után, annál többekhez is juttatja el azt a Facebook algoritmusa. Ezért van az, hogy az unalmas posztokat nagyon kevesen, míg az érdekesebbeket sokkal többen láthatják.
Az alábbi képen egy visegrádi hotelnek készített, fotópályázattal egybekötött nyereményjáték posztja látható. A nyereményjáték célja az volt, hogy megmozgassuk a szálloda Facebook oldalának követőit, ezzel együtt pedig új felhasználókat is elérjünk. Éppen ezért azokra a felhasználókra támaszkodtunk, akik már jártak a hotelben, és így tudtak csatolni egy, a hotelben készült képet a komment szekcióba. Emellett azonban elvárás volt az is, hogy minél több kedvelést, Like-ot gyűjtsenek a fotójukra, tehát meg kellett kérniük az ismerőseiket, hogy keressék fel a hotel Facebook oldalán található posztot, és kedveljék a megosztott képet. A nyereményjáték alatt (12 nap) közel 100 felhasználóval nőtt a Facebook oldal követőinek száma fizetett hirdetés nélkül, gyakorlatilag teljesen ingyen.
5. Adj a látványra
Sokan a Facebookon találkoznak majd először szállodáddal, és az első benyomás az interneten is fontos tényező. Ügyelj rá, hogy jó minőségű, mutatós képeket ossz meg szállodádról, amiket nem csak úgy „elkattintottál” egy séta közben. Adj a kompozícióra, a fényekre, a színekre, és összességében, a minőségre.
Az alábbi egyszerű, de ízléses képes poszttal 26 896 felhasználóhoz értünk el fizetett hirdetés nélkül, pedig a hotel Facebook oldalát jelenleg csupán 2300 felhasználó követi.
Ha csak teheted, minden bejegyzésedhez mellékelj legalább egy képet, mert a vizuálisabb posztok több aktivitást képesek kiváltani, mint a sima szövegesek. Hasonlóképpen, ha elsődlegesen egy képet szeretnél megosztani, mellékelj hozzá legalább egy mondatot, amivel kontextust adsz neki.
Ehhez persze nem kell mindenképpen profi fotóst hívnod, hiszen a saját életképek adják a legjobb hangulatot. Keressd meg azt a munkatársadat, aki szeret fotózni, van hozzá jó szeme, és vegyél neki egy jó fotós telefont, mondjuk egy Huaweit vagy egy Samsungot, ezek fotós képességei messze a többiek felett állnak. Kérd meg őt, hogy a jó telefonért cserében, minden nap készítsen egy hangulatfotót. Ennél tökéletesebb tartalmat elképzelni sem lehet.
6. Ossz meg videós tartalmakat
A Facebookon a videós tartalmak is nagyon népszerűek, és temérdek aktivitást válthatnak ki a közönségből. Megoszthatsz videókat külső forrásból (pl. a YouTube-ról), de ha csak teheted, töltsd fel őket közvetlenül a Facebookra – ezek ugyanis még több aktivitásra sarkallják a nézőket.
7. Posztolj rendszeresen
Biztosan veled is megesett már, hogy rátaláltál egy kedvenc márkád Facebook oldalára, de az öröm hamar átvágott csalódottságba, amikor megláttad, hogy az utolsó bejegyzés két hónapja került ki rá. Amikor a felhasználók ezt látják szállodád oldalán, az első gondolatuk az, hogy talán már nem is üzemel. Nem kell persze naponta több alkalommal posztolnod (napi kettőnél több bejegyzés sokakat érthetően zavarna), de ügyelj rá, hogy hetente többször is adj valamilyen életjelet szállodád nevében.
8. Ne feledkezz meg a statisztikákról
Minden Facebook oldal jelentkezik egy „Elemzések” felülettel, ami fontos statisztikákat kínál az oldal kezelői számára. Itt tekintheted meg többek között követőid jellemzőit, például azt, hogy a hét mely napjain, és mely napszakokban a legaktívabbak a platformon. Igyekezz bejegyzéseidet ezekre az időpontokra időzíteni (szerencsére ez egy alapvető funkció a Facebookon), hogy a lehető legtöbben lássák őket, és minél több kezdeti aktivitásra tehess szert velük.
9. Javítsd bejegyzésed láthatóságát
Ne feledkezz meg róla, hogy amikor publikálsz valamit a Facebookon, a @ jellel megjelölhetsz felhasználókat vagy akár más oldalakat is bejegyzésedben. Ezek a felhasználók és oldalak értesítést kapnak erről az említésről, amivel felhívhatod magadra a figyelmüket. Ha tetszik nekik a bejegyzés, és örülnek az említésnek, akkor jó eséllyel saját oldalukon is megosztják majd azt, és ezzel szállodád neve egy új közönség elé kerül majd ki.
Persze fontos, hogy csak olyan bejegyzésekben jelölj meg másokat (akár embereket, akár szervezeteket), amelyekben ez indokolt is, és ne élj vissza ezzel a lehetőséggel – a spemmelést senki sem díjazza.
Továbbá Facebook csoportokhoz is csatlakozhatsz, ahol néha megoszthatsz egy-egy bejegyzést szállodádról, de itt is kerüld a spammelést.
10. Hirdesd Facebook oldaladat egy szélesebb közönségnek
A Facebook páratlan hirdetési rendszere aprólékos célzási opciókat kínál, amelyekkel precízen megadhatod, hogy pontosan milyen felhasználóknak is szeretnéd megjeleníteni reklámjaidat. Viszonylag kis mennyiségű pénzért rengeteg érdeklődőt érhetsz el, természetesen azok közül is, akik még nem is hallottak szállodádról, és nem követnek a platformon.
Kerüld azonban az egyszerű, posztkiemeléseket, mert ezek kevésbé hatékony hirdetési formák.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.