Keresőoptimalizálás a YouTube-on
Keresőoptimalizálás a YouTube-on
2018 a videó éve, ahogy 2017 is az volt, és ahogy minden kétséget kizáróan 2019 is az lesz. A videó a legnépszerűbb tartalomtípus az interneten, és aki még ma sem foglalkozik vele, annak ideje felzárkóznia a mezőnyhöz, ha nem szeretne lemaradni a trendről.
Hogy szükséged van-e a videókra marketingedben? Ha hihetünk a YouTube statisztikáinak, akkor a mobilról történő „videófogyasztás” mennyisége évente 100%-kal nő. Nem elég meggyőző? Rendben, akkor mit szólsz ahhoz, hogy a Digital Information World szerint az emberek 55%-a néz videókat napi rendszerességgel, vagy hogy a becslések szerint néhány éven belül a fogyasztói internetforgalom 80%-át a videók teszik majd ki?
A videók univerzuma – A YouTube
Ha online videó, akkor YouTube. Ezen egyszerűen nincs mit ragozni. A Google tulajdonában álló videómegosztó, közösségi hálózat és keresőmotor (a világon a második legnagyobb a Google után) tökéletes felület azoknak, akik szeretnék a videót is beiktatni online marketing stratégiájukba.
Nem elég azonban csak felölteni egy-egy összecsapott videót, és azt várni, hogy az emberek talicskával hozzák majd a pénzt üzleted vagy irodád ajtaja elé. Ha hallottál már a keresőoptimalizálásról, akkor tudod, hogy miről beszélünk – a YouTube-ra feltöltött videókat ugyan úgy „be kell SEO-zni”, mint egy weboldalt, hiszen csak így lehetsz biztos abban, hogy az emberek rátalálnak majd a temérdek másik videó között (és hogy feltöltéseid a Google keresőtalálati oldalain is megjelenhessenek).
Az alábbiakban megmutatjuk, hogy miként optimalizálhatod feltöltött videóidat a YouTube-on, a maximális keresőláthatóság érdekében!
Végezz kulcsszókutatást
A keresőoptimalizálás általában egy alapos kulcsszókutatással kezdődik. Ennek köszönhetően kiderítheted, hogy mi iránt érdeklődik célközönséged, és hogy milyen trendeket használhatsz ki, amelyekkel könnyebben juttathatod el közönséged elé videóidat (vagy bármilyen kereshető tartalmadat).
A kulcsszókutatásban több eszközt is alkalmazhatsz – a Google kapásból két ingyenes lehetőséget is kínál azoknak, akik szeretnének releváns kulcsszavakat találni tartalmaikhoz. Az egyik ezek közül a Google Kulcsszótervező, amihez ugyan szükséged lesz egy Google Ads fiókra, amivel egyébként is rendelkezned kell, ha komolyan veszed az online marketinget.
A másik eszköz a Google Trends, amihez valójában semmilyen fiók regisztrálása nem szükséges, de első körben kissé zavaros lehet a használata. Miután beírsz egy kifejezést, aminek szeretnéd ellenőrizni a népszerűségét, lehet, hogy semmilyen találatot nem fogsz kapni. Ilyenkor ellenőrizd, hogy Magyarország van-e megadva a szűrési feltételek között, illetve hogy az időtartomány is megfelelő-e.
A Google Trends előnye, hogy be lehet állítani azt is, hogy csak a YouTube keresési statisztikáit jelenítse meg. Ehhez indítanod kell egy keresést a Trends-ben, majd a megjelenő szűrési paraméterek között kattints az Internetes Kereső-re (ez az utolsó paraméter), majd válaszd a YouTube-keresést.
Ha mélyebben is bele szeretnéd vetni magad a kulcsszókutatásba, akkor van hozzá egy részletesebb leírásunk is ITT!
Add meg a videó metaadatait
Ha a videókról beszélünk a metaadatok azokat a kiegészítő adatokat jelentik, amelyek segítenek egy rendszernek azonosítani a videó jellemzőit. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás fejlődésével (amelyeknek a Google, ez által pedig a YouTube is nagy úttörője) a YouTube hamarosan egyre több videó tartalmát lesz képes behatárolni a tárgyfelismerés segítségével.
Ez alapján feltételezhetjük, hogy a metaadatok kritikus szerepe idővel elhalványodik majd, de jelenleg még mindig ezek az elsődleges mezők, amelyekkel többet is elárulhatsz a YouTube-nak tartalmaidról.
Cím
Egy videó címének fontosságát nem igazán kell túlragozni. A címeknek mindenképpen kapcsolódniuk kell a videó tartalmához, hiszen – ahogy azt már említettük – a YouTube egyre ügyesebb, ha a tartalmak önálló megállapításáról van szó (bizonyos nyelveken például az automatikus szövegfelismerés is működik, ami további információkat ad a rendszernek a tartalomról).
Fontos szempont a videók címének hossza – ezeket érdemes úgy megfogalmazni, hogy beleférjenek abba a durván 60 karakteres limitbe, amivel a videók címei a találati oldalon megjelennek (az ennél hosszabb címeket a YouTube nem jeleníti meg, csak ha a felhasználó rákattint a találatra, vagy ráviszi az egérmutatóját).
Végezetül, ne használj klikkcsali címeket – ezeket senki sem szereti, és ha sokan másodperceken belül elkattintanak videóidról, mert rászedve érzik magukat, akkor azt az algoritmus sem díjazza majd!
Leírás
A YouTube videók leírása legfeljebb 1000 karakter hosszú lehet, de ne hidd, hogy muszáj az egészet kihasználnod. Ne írj kisregényt – az emberek videót nézni jönnek a YouTube-ra, nem olvasgatni. Figyeld meg, hogy a videó oldalán (miután rákattintasz) csak néhány sor jelenik mag az egész leírásból, hacsak a felhasználó le nem nyitja azt, hogy lássa a teljes szöveget.
Akárcsak a cím, a leírás is beszédes, lényegretörő kell, hogy legyen, és persze kapcsolódnia kell a tartalomhoz is. Ne félj kulcsszavakat használni benne, mert habár ezek szerepe elhalványult a Google keresések között, a YouTube-on továbbra is fontosak.
Indexkép
Az indexkép talán a legfontosabb szempont a vizuális optimalizálásban. Habár ilyet nem kötelező feltölteni, valójában ez az az elem, amivel igazán megkülönböztetheted magad más feltöltőktől.
Az indexképek 1280x720 felbontásúak lehetnek, de soha senki nem látja majd őket ekkora méretben. Érdemes persze ezzel a YouTube által megadott mérettel dolgozni, de a designolás során néha zoomolj ki, és nézd meg, hogy olvasható és látható-e minden kisebb méretben is (ahogyan a felhasználók is látni fogják).
Az indexképeknek továbbá 16:9 felbontásúaknak kell lenniük, nem haladhatják meg a 2 MB-os fájlméretet, és csak JPEG, GIF, PNG, és BMP formátumúak lehetnek.
Természetesen nem muszáj designernek lenned, hogy jó indexképet gyárthass. Sokan általában kimentenek egy jó képkockát a videóból, készítenek hozzá egy mutatós keretet és átfedést, írnak rá valamit, és már kész is. A lényeg, hogy felkeltsd vele az emberek figyelmét, és ügyelj rá, hogy mindig azonos stílust használj, hogy a nézők 1000 közül is azonnal kiszúrják videóidat.
Cím
A címkék szerepe a YouTube-on szintén fontosabb SEO szempontból, mint a weboldalakon. Ismét csak azt tudjuk mondani, hogy ezek legyenek relevánsak, tartalmazzák a legfontosabb kulcsszavadat, és igyekezz legfeljebb nagyjából 10-et használni belőlük.
Használd a YouTube Elemzését
Bármilyen optimalizálást is végzel, tudnod kell, hogy egyáltalán kiknek optimalizálod tartalmaidat, és hogy erőfeszítéseid eredményesek-e, vagy csak az idődet pazarolod bizonyos dolgokkal. Ebben segít a YouTube beépített analitikai felülete, az Elemzések. Ezt a felületet az Alkotói stúdió baloldali menüoszlopában találod.
Az Elemzésekben értesülhetsz nézőid demográfiai adatairól, a forgalom forrásairól, az átkattintási arányról, az egyéni nézők számáról, és így tovább.
Érdemes mélyen belevetned magad ebbe a felületbe, akárcsak a Google Analyticsbe tennéd webhelyed ellenőrzésekor. Egyébként a YouTube Elemzések és a Google Analytics rendszere összeköthető egymással, így még részletesebb adatokat érhetsz el tartalmaidról.
Ügyelj az egységességre
A minőség manapság már nem megkülönböztető jellemző, hanem elvárás. A YouTube-nak nem elég, ha csak egy-egy videódat nézik meg néha az emberek, hiszen az a platform célja, hogy a nézők minél több időt töltsenek el a webhelyen (vagy az alkalmazásban). Ehhez persze szükséged lesz egy feltöltési ütemtervre, amihez minden áron ragaszkodnod kell.
Szerencsére a YouTube is rendelkezik időzítési funkciókkal, amelyek lehetővé teszik, hogy jóval előre beütemezd feltöltéseidet. Ez segít, hogy például minden héten kedd és péntek este 6-kor megjelenjen az új videó, még akkor is, ha éppenséggel gépközelben sem vagy.
Feltöltéskor válaszd az időzített opciót a legördülő menüben (ahol beállíthatod videód láthatóságát), majd add meg a dátumot és időpontot, amikor szeretnéd nyilvánosságra hozni videódat.
A nézési idő optimalizálása
A YouTube célja, hogy az emberek minél több időt töltsenek a videók megtekintésével, hiszen ez több lehetőséget nyújt számukra arra, hogy reklámokat jeleníthessenek meg. Minél hosszabb egy videó, annál több reklám szerepelhet benne, tehát az algoritmus értelemszerűen jobban kedveli a hosszabb videókat.
A reklámoknak persze csak akkor van értékük, ha a felhasználó elég sokáig odafigyel a videóra, és nem kattint el róla az előtt, hogy végignézné. Fontos az is, hogy ne csak egy-egy videót nézzenek meg tőled – a YouTube algoritmusa szereti az olyan csatornákat, amelyek minél több videó megtekintésére tudják rávenni a felhasználókat.
Szóval hogyan érheted el, hogy az emberek több ideig nézzék a videóidat, és többet is nézzenek meg belőlük egy munkamenet alatt?
- Jó ötlet például összeállítani egy lejátszási listát, amiben hasonló témájú videókat gyűjtesz össze az érdeklődő nézőknek.
- Ne húzd el túl sokáig a videóidat csak azért, hogy kitölthess egy bizonyos hosszt – ha nem térsz időben a tárgyra, akkor az emberek hamar ráunhatnak majd a hosszú körbemagyarázásodra.
- Ösztönözd arra nézőidet, hogy nézzenek meg más videókat is tőled, ha azok kapcsolódnak az adott videó témájához. Helyezz el ezekhez hivatkozásokat a leírásban és a videó végén is.
- Ne feledkezz meg a fent említett Elemzések felületről, azon belül pedig a Nézési idő jelentésről. Itt könnyedén kiszúrhatod azokat a videóidat, amelyek az átlag felett, vagy az alatt teljesítenek.
Ösztönözd nézőidet aktivitásra
Aktivitásnak nevezzük azt, amikor egy felhasználó valamilyen aktív tevékenységet végez videóiddal (tehát nem simán csak megnézi azt). Aktivitásnak számítanak a tetszikelések, a nem tetszikelések, a hozzászólások, a megosztások, és a csatornára való feliratkozások is.
Az Elemzések felületen külön szekciója van az ezzel kapcsolatos jelentéseknek – ezeket az Interaktivitási jelentések részben találod. Itt értesülhetsz róla, hogy mi az, amit közönséged szívesen fogad tőled, és mikre érkezik több negatív visszajelzés.
Záróképernyők
Az interakciók ösztönzésének remek eszköze egy záróképernyő hozzáadása videóidhoz. A záróképernyő a videó utolsó másodperceiben jeleníthető meg, és elhelyezhetők rajta többek között más videóid is, kényelmessé téve ezzel a választást nézőid számára. Az emberek lusták – ha így kínálod fel nekik kapcsolódó videóidat, akkor többen fogják megnézni őket, mintha rájuk kellene keresniük csatornádon.
Kérdések
Ha hozzászólásokra szeretnéd ösztönözni nézőidet, akkor tégy fel nekik egy kérdést videódban. Ez a kérdés vonatkozhat az adott témára, vagy hogy milyen videókat szeretnének látni tőled nézőid a közeljövőben. Fontos továbbá, hogy ne hagyd magukra nézőidet, és te magad is vegyél részt aktívan a beszélgetésben a hozzászólások között. Ez akkor is fontos, ha nem tettél fel kérdést videódban.
Kártyák
YouTube-ozás közben biztosan te is láttad már, hogy egy-egy videó jobb felső sarkában megjelenik egy szürke gomb, benne egy “i” betűvel. Ha erre rákattintasz, itt jelennek meg azok a kártyák, amelyek a feltöltő által ajánlott tartalmakat jelzik.
Te is elhelyezhetsz ilyen kártyákat saját videóidban, amelyeket a felhasználók szintén így érhetnek majd el. A jobb oldalon megjelenő sávban videókat, lejátszási listákat, (igazolt) webhelyeket, más csatornákat, vagy nonprofit szervezeteket emelhetsz ki, továbbá arra kérheted nézőidet, hogy támogassák csatornádat.
Terjeszd videóid a közösségi médián
A mai közösségi médiára épülő társadalomban meglehetősen egyértelműnek tűnhet, hogy érdemes videóidat és csatornádat a különböző közösségi platformokon is népszerűsíteni, de a biztonság kedvéért nem hagyhattuk el ezt a tippet, hiszen egy rendkívül fontos módszerről van szó.
Nézz utána, hogy milyen videós lehetőségeket kínál az adott platform, és hogy milyen limitációi vannak a videók tekintetében – a Facebook algoritmusa például előnyben részesíti a közvetlenül feltöltött videókat a YouTube-ról vagy máshonnan belinkeltekkel szemben.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.