Miért csökkent webhelyed forgalma (és hogyan orvosold ezt)?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Miért csökkent webhelyed forgalma (és hogyan orvosold ezt)?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Folyamatosan csökken weboldalad látogatottsága, de nem tudod az okát? Bizony ez előfordul. Lehet Google büntetés, keresőoptimalizálás hiba, Facebook algoritmus változás, és még mutatjuk, mennyi minden más, ami miatt ez bekövetkezhet. 
 

Miért csökkent webhelyed forgalma (és hogyan orvosold ezt)

Nem egy digitális marketing szakember és webmester rémálmodta már, hogy belépett Google Analytics fiókjába és drasztikus zuhanást látott webhelye látogatottságában. Na de mi van akkor, ha nem jön az ébredés, és ráeszmélsz, hogy ez a valóság?

 

A megzuhanó forgalom valóban rémisztő jelenség és már rövid távon is súlyos következményekkel járhat, ezért fontos, hogy minél előbb rátalálj a probléma forrására és kiderítsd, hogy mi okozta a kilengést.

 

Ilyenkor több kérdés is kavarog az ember fejében. Vajon tényleg baj van, vagy csak szezonális jelenségről van szó? Esetleg elrontottál valamit az utóbbi időben? Vagy a Google döntött úgy, hogy nem tetszik neki, amit csinálsz? Meglehet, hogy az Analytics nem működik megfelelően?

 

Mielőtt elővennéd az íróasztal fiókjából a nyugtatót, zongorázd végig velünk az alábbi eszmefuttatást, hogy közelebb juthass a probléma azonosításához és megoldásához!

 

1. Nézd meg, hogy mikor kezdődött a zuhanás

Az első lépés megállapítani, hogy mikor kezdődött a forgalom csökkenése. Ez sokat elárulhat arról, hogy mi okozhatta a zuhanást, vagy zuhanásokat egy adott időintervallumon belül.

 

Az Analyticsben navigálj a Közönség > Áttekintés panelra.

 

Érdemes több hónapot is kiválasztani az áttekintéshez, mert így láthatóvá válik, hogy a probléma újdonság-e, vagy már korábban is látható volt hasonló. Ha ez megvan, akkor szűkítheted a vizsgált időtartományt, hogy napra pontosan megállapítsd, mikor kezdődött a forgalomcsökkenés.

 

Fontos észben tartani, hogy minden webhelynél normális némi forgalombéli eltérés két hónap között. Még a nagyobb kilengések is teljesen természetesek lehetnek – egy e-kereskedelmi webhely például értelemszerűen több forgalmat kap karácsony előtt, stb.

 

2. Hová tűnt a forgalmad? Egyáltalán történt vele valami?

 

1. Ellenőrizd a fiókmódosítások és közzétételek előzményeit

Nézd meg a fiókmódosítások előzményeit a Google Analyticsban, és ellenőrizd a Google Címkekezelőt is, hogy változtak-e a címkék a forgalomkiesés előtt.

 

A fiókmódosítások segítenek ellenőrizni, hogy miket változtattál meg a fiókodban. Ezeket az Analytics felületén az Adminisztrálás menüben találod. Az Adminisztrálás menüben válaszd ki azt a fiókot, amit ellenőrizni szeretnél, majd kattints a Változástörténetre. További információt erről a funkcióról itt találsz: https://support.google.com/analytics/answer/2949085?hl=hu

 

A Google Címkekezelő jegyzi a közzétételeket, így visszamenőleg megnézheted, hogy mikor melyik verzió volt élő és ki tette közzé azt. Íme némi segítség verziók megtekintéséhez a Google-tól ITT.

 

Nézd meg, hogy ki és mit változtatott meg vagy tett közzé az visszaesés napján, vagy az az előtti napon. Ha bármi megváltozott ezeken a dátumokon, akkor könnyen lehet, hogy ez okozta a nagy forgalomesést. Vedd fel a kapcsolatot minél előbb azokkal, akik bármilyen változtatást végeztek és tudd meg tőlük, hogy pontosan mit és miért csinálhattak.

 

Érdemes észben tartani, hogy a Google Analytics fiókmódosításainak előzményeit csak az elmúlt 6 hónapra visszamenőleg lehet megtekinteni. A 180 napnál régebbi előzményeket a rendszer véglegesen törli.

 

De mi van akkor, ha semmilyen változtatás nem történt az esés előtti napon?

 

2. Ellenőrizd a Google Analytics megjegyzéseket

A megjegyzések segíthetnek ellenőrizni, hogy mikor mi történt az Analyticsen belül – például hogy miért állt meg a forgalom növekedése.

 

A megjegyzésekhez navigálj az Adminisztráció > Nézet (válaszd ki a fiókot, a tulajdont, majd a nézetet) > Személyes eszközök és tartalmak > Megjegyzések opcióhoz.

 

Az Analytics rendszere persze önmagától nem csinál majd megjegyzéseket ezért, hogy ez a funkció hasznos legyen, érdemes mindenkinek használnia, aki hozzáfér a fiókhoz. A megjegyzéseket a felhasználóknak saját maguk kell létrehozniuk.

 

Ez a funkció rengeteg fejfájást és képzavart előzhet meg, ha rendszeresen és körültekintően használják. Segíthet tájékoztatni a munkatársakat a volt és közelgő eseményekről is (megjegyzést ugyanis egy jövőbeli dátumhoz is hozzá lehet rendelni itt, ami később ugyan úgy megjelenik majd az Analytics idővonalán, mint a régebbi megjegyzések.

 

Ha azonban a megjegyzések sem segítettek közelebb jutni a probléma azonosításához, akkor még mindig nem szabad feladni.

 

3. Hasonlíts össze több időtartományt

Nyiss meg egy jelentést a Google Analyticsben, majd a jobb felső sarokban állíts be egy tetszőleges időtartományt a kívánt kezdő és befejező dátum megadásával. A dátumok alatt aktiváld az Összehasonlítás a következővel opciót, majd adj meg egy másik tetszőleges tartományt az összehasonlításhoz.

 

Habár az összehasonlítást nem kötik szabályok, érdemes akkora időtartományokat választani, amelyek 7 nappal oszthatók, illetve mindig ugyan olyan tartományokat hasonlíts össze (tehát például mindkettő hétfőtől vasárnapig tartson, vagy legyen egy komplett hónap, vagy 30 napos időszak, a lényeg, hogy ne térjenek el egymástól).

 

Ha a régebbi időszakhoz képest az újabb értékek 10-30%-kal alacsonyabbak, akkor valami nincs rendben. Nem árt továbbá észben tartani, hogy egy webhely forgalma nem csak egyik napról a másikra, hanem hetek leforgása alatt is csökkenhet, ezért tanácsos nagyobb tartományokat is összehasonlítani.

 

3. További összehasonlító jelentések elemzése

 

1. Forrás/médium jelentés

Ügyfélszerzés > Minden forgalom > Forrás/médium

A Forrás/médium jelentésben is érdemes végezni egy összehasonlítást. Ha egy korábbi időszakhoz képest kevesebb a google / organic felhasználók száma, akkor meglehet, hogy SEO problémák felelősek a forgalomcsökkenésért.

 

2. Mobil áttekintés

Közönség > Mobil > Áttekintés

 

Vess egy pillantást a mobilforgalomra is. Ha szemet szúró esést vélsz felfedezni az itteni adatokban, akkor használj egy beépített szegmenst, hogy részletesebb betekintést nyerj a problémával kapcsolatban. A szegmensekről itt találsz útmutatót a Google-tól.

 

3. Böngésző és operációs rendszer jelentés

Közönség > Technológia > Böngésző és operációs rendszer

Ha az előző időszakhoz képest egy böngészőről jóval kevesebb forgalom érkezik webhelyedre, az azt jelentheti, hogy kompatibilitási problémák léptek fel az elmúlt időben.

 

4. Érdeklődj munkatársaidnál vagy az ügynökségednél

 

Ha sikerült megállapítani a visszaesés időpontját (vagy időtartományát) de még a fentiek alapján sem sikerült azonosítani a kiváltó okokat, akkor érdemes másokat is bevonni a nyomozásba, pontosabban kollégáidat és/vagy a marketingért felelős ügynökséget.

 

Lehet, hogy a webfejlesztő írt át valamit a kódban, vagy az ügynökség kezdett el egy olyan szűrőt használni, ami kizárja a forgalom egy részét. Bárki, aki hozzáfér a webhelyhez vagy a Google Analyticshez, felelős lehet a problémáért.

 

5. További lehetséges okok a gyenge statisztikákra

 

1. Problémák az Analytics kóddal

 

Győződj meg róla, hogy Google Analytics követőkódod webhelyed minden aloldalán megfelelően szerepeljen. Ez a webhely  webhelyed összes oldalát átvizsgálja, és figyelmeztet, ha a kód valahonnan hiányzik.

 

Meglehet, hogy helytelen követőkódot használsz webhelyed aloldalain. A megfelelő kódot a Google Analytics Adminisztráció > (Fiók > Tulajdon) > Követési adatok > Követőkód lehetőségre kattintva láthatod.

 

Fontos, hogy a követőkódot megfelelően illeszd be webhelyedre. Ha egy olyan szerkesztőt használsz, ami nem őrzi meg a kód eredeti szerkezetét, akkor a hibás elválasztás miatt a kód nem fog megfelelően működni.

 

Győződj meg róla, hogy nem futtatsz egyszerre többet a klasszikus Google Analytics címkéből (ga.js) webhelyeden. Ezen kívül ellenőrizd azt is, hogy nincs egyszerre több analytics.js címke webhelyeden, ugyan azzal az UA-ID-vel (követési azonosító). Ezek nem megfelelő futtatása természetellenesen alacsony visszafordulási arányt mutat majd az Analyticsben.

 

2. Rossz szűrőbeállítások

Ne feledd, hogy egy rosszul beállított szűrő kihat arra, hogy milyen adatokat látsz (és nem látsz), és rengeteg adatot elrejthet előled. Érdemes minden szűrőt egy teszt nézetben kipróbálni, mielőtt ténylegesen alkalmaznád őket.

 

3. Google büntetések

Ha organikus forgalmadban látványos visszaesést tapasztalsz, és már mindent ellenőriztél, akkor esélyes, hogy Google büntetés áldozata lettél. Ha kézi büntetést kaptál, akkor azt a Google Search Console-ban ellenőrizheted. Az automatikus, algoritmus által kiszabott büntetésekről sajnos semmilyen figyelmeztetést nem küld a Google.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!