Mi kell egy jó vendégcikkhez?
Mi kell egy jó vendégcikkhez?
Akik nem ma kezdték a keresőoptimalizálást, azok tisztában vannak vele, hogy a Google nem nézi jó szemmel a fizetett, vagy erőltetetten elhelyezett hivatkozásokat. Mégis bloggerek ezrei foglalkoznak vendégcikkek elkészítésével más blogokra, és remek eredményeket érnek el velük.
A „titok” egyáltalán nem titkos – ha vendégcikked tartalma hasznos, informatív, és általánosságban értéket képvisel az olvasók számára, illetve egy releváns hivatkozás szerepel benne saját webhelyedre vagy blogodra, akkor szinte garantált, hogy nem csak több forgalmat, de némi linkértéket is szerezz magadnak.
Azonban fontos észben tartani, hogy habár a vendégblogolás továbbra is biztonságos linképítési technika (ha az ember betartja a fenti „szabályokat”), mára már messze nem olyan értékesek az ilyen vendégcikkekben elhelyezett hivatkozások, mint a valódi, szerkesztői linkek.
Szóval nem éri meg foglalkozni vele? Épp ellenkezőleg – a vendégcikkek továbbra is segítenek egy nagyobb közönség elé eljuttatni tartalmaidat, nevedet, és márkádat, ráadásul a hivatkozáson keresztül beérkező releváns, érdeklődő forgalom még mindig nagyon értékes. A „vendéghivatkozások” pedig nem értéktelenedtek el SEO szempontjából, csak a Google kisebb hangsúlyt fektet rájuk.
Hogyan írj jó vendégcikket egy külső blogra?
Ha sikerült azonosítanod azokat a blogokat, amelyek témájukban kapcsolódnak saját területedhez, és elfogadnak vendégcikkeket, akkor a következőket tartsd szem előtt, miközben elkészíted azt…
1. Olvasd el a szabályzatot
Minden bizonnyal lesz egy különálló szabályzat a kiszemelt blogon, ami a beküldhető cikkekre vonatkozik. Ezt mindenképpen olvasd el, mielőtt egyáltalán felkeresnéd a szerkesztőket.
A szabályzat többek között a következő szempontokat kötik meg:
- Képek (forrás, jelleg, mennyiség, méret, stb.)
- A szerző bemutatkozása és egy profilkép
- A cikkben elhelyezhető hivatkozások száma és jellege
- Terjedelem (általában szóban vagy karakterben megadva)
- A megfogalmazás stílusa
Érdemes szétnézni a blogon megjelent többi (lehetőleg vendég) cikk között is, hiszen ezek mindegyikét elfogadták már a szerkesztők.
Amennyiben a szabályzatból valami nem tiszta (ez nem feltétlenül a te hibád – gyakran nagyon nagy vonalakban fogalmazzák meg őket), keresd fel a szerkesztőket egy emailben, és kérj pontosabb eligazítást.
2. Bizonyítsd szakértelmedet
Egy dolog tudni valamit – egy teljesen másik dolog bemutatni, hogy hogyan alkalmazható ez a tudás. Egy általános útmutató hasznos ugyan, de nem feltétlenül ad választ minden kérdésre. Bizonyítsd be, hogy amit írsz valóban applikálható a „való világban” is.
Nem kell persze minden lépésedet részletezned, és felfedni minden kulisszatitkodat, de meg kell mutatnod az embereknek, hogy valós alapokon áll mindaz, amiről írsz nekik. Attól függően, hogy milyen jellegű témáról számolsz be, és hogy milyen közönségnek, szakértelmedet a következő pontokkal kell bizonyítanod:
- A történet: hogyan és miért csináltad, amit csináltál
- Az adatok: valós adatok, amik azt bizonyítják, hogy valóban megcsináltad
- A példa: az erőfeszítések végső eredménye
3. Ügyelj az egységességre
Minél zavartalanabban, gördülékenyebben olvasható a tartalom, annál kellemesebb olvasói élményt nyújt a közönségnek. Legyen érezhető a cikken, hogy egyszerre írtad meg (még akkor is, ha egy hétbe telt), és hogy te egyedül írtad, egy egységes stílusban.
Az egyik gondolat vezessen a másikra, legyenek logikus kapcsolatok a bekezdések, fejezetek között, és így tovább.
4. Ügyelj a keresőoptimalizálásra
A Google szereti, ha egy blogbejegyzés rendezett és átlátható (az algoritmus és az emberek számára is). Ezt a szerkesztők is díjazni fogják, mert kevesebbet kell bajlódniuk tartalmad formázásával, amikor feltöltik azt.
- Csak a címben használj H1-es jelölést, a többi alcímet oszd H2 és H3 besorolásba
- Ne írj túl hosszú bekezdéseket
- Ahol indokolt, használj felsorolást az átláthatóság érdekében
- A számozás is segíthet az átláthatóságban és a szerkezet felállításában, de persze csak ott, ahol indokolt
5. Ügyelj a kulcsszavak elhelyezésére
Tény, hogy vendégcikked optimalizálásában a kulcsszavak is szerepet játszanak, de ügyelned kell rá, hogy megcélzott kulcsszavaid természetes módon kerüljenek bele a tartalomba. A legfontosabb kulcsszó kerüljön bele a címbe, az első bekezdésbe, a tartalomba (többször, de ne túl sokszor), és a meta mezőkbe is (ez utóbbiakat – hacsak nem írják elő – valószínűleg nem te fogod elkészíteni).
A biztonság kedvéért célozz meg egy kevésbé általános kulcsszót is. Ha például a krumplitermesztésről írsz, akkor célozd meg a „krumplitermesztés természetes módon” kifejezést is.
6. Figyelj oda a visszahivatkozásokra
Első sorban biztosan saját tartalmaidra szeretnél linkelni majd, de ne feledd, hogy érdemes más, tekintélyesebb webhelyekre is hivatkozni, amelyek kapcsolódnak a cikk témájához. Biztosan ismersz olyan forrásokat, amik kiegészítő tartalomként szerepelhetnének saját cikked mellett – ezeket érdemes belinkelni a tartalomba, ahol éppen indokolt.
Kedves és hasznos gesztus továbbá egy belső hivatkozást is elhelyezni a cikkedben, ami azon blog egy másik oldalára mutat, amire éppen írsz.
7. Használj képeket
Mind a szerkesztők, mind az olvasók szívesebben foglalkoznak egy olyan cikkel amiben nem csak szöveget, hanem képeket is láthatnak. Vendégcikkek esetén ez talán nem is kötelező elvárás (ez minden blogon másképp van), de mindenképpen segít kitűnni a többi vendégposzt közül, és bizonyítja, hogy ténylegesen foglalkoztál vele, nem pedig csak úgy összecsaptad.
Általánosságban érdemes 300-400 szavanként valamilyen vizuális elemmel megtörni a szöveg monotonitását. Ez lehet egy kép, egy videó, egy infografika, egy beágyazott közösségi bejegyzés, vagy bármi más is.
Ne felejtsd el megjelölni a forrást, és meggyőződni róla, hogy engedélyezett-e a képek használata ilyen kontextusban.
8. Ellenőrizd munkádat
A szerkesztők átnézik ugyan a tartalmadat, mielőtt az zöld utat kapna a blogon, de sokkal jobb egyből olyan igényes, minőségi munkát küldeni, amiben nehéz hibát találni. Ehhez nem kell mást tenned, mint átolvasnod tartalmadat, miután elkészültél vele. Lehetőleg kérj meg egy ismerőst vagy munkatársat is, hogy tegye meg ezt, hiszen több szem többet lát.
A helyesírási és fogalmazási hibákon kívül egy külső vélemény olyan fontos szempontokra is segít más fényt vetni, mint a szöveg áramlása és olvashatósága.
9. Éreztesd szaktekintélyedet
Azért írsz egy bizonyos témáról, mert szakértő vagy benne – mutasd is ki! Ne használj olyan kifejezéseket, mint „szerintem”, vagy „én úgy gondolom” – ezek arra utalnak, hogy nem vagy biztos abban, amit írsz, és az olvasók megkérdőjelezhetik miattuk szaktudásodat és hitelességedet.
10. Helyezz el egy felhívást
A felhívás, vagy CTA első sorban szerkesztői szabályokhoz kötött lesz. Hozzászólásra ösztönözni az olvasókat mindig biztonságos módszer, és ezzel a szerkesztőségnek is kedvezel. Ha így döntesz, akkor térj vissza rendszeresen a cikkhez, és válaszolgass az esetleges kérdésekre.
Amennyiben másmilyen CTA-t szeretnél elhelyezni, arról mindenképpen kérdezd meg a szerkesztőséget.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.