Hogyan segíthet az influencer marketing a szállodáknak?
Hogyan segíthet az influencer marketing a szállodáknak?
Mi alapján válaszd ki a megfelelő influencert szállodádnak? Mit kérj tőle, és mit adj neki munkájáért cserébe? Hogyan hozhatod ki a legtöbbet egy influencerből?
Az influencer marketing, vagy befolyásmarketing már jó ideje felkapott téma a marketing világában, amibe természetesen a vendéglátás és turizmus is beletartozik.
De miért olyan népszerű ez a módszer, és miért figyelnek fel rá egyre többen és többen? A válasz egyszerű: a hitelesség miatt. A fizetett reklámok (akár újságban látható hirdetésekről, akár televíziós reklámokról, akár fizetett közösségi hirdetésekről legyen szó) a legtöbb embert teljes mértékben hidegen hagyják, hiszen nem tűnnek őszintének.
Ezzel szemben azok a vélemények, amelyeket más, hasonló érdeklődésű személyektől (például más utazóktól) származnak, sokkal hitelesebbnek érződnek az internetes felhasználók szemében. És hogy mennyire? A Bloglovin 2017-es felmérése szerint az ügyfelek 88%-a bízik meg ugyanannyira egy idegen által írt online véleményben, mint egy ismerőse szavában. A Google (szintén 2017-ben) megállapította, hogy a tizenéves YouTube feliratkozók 70%-a könnyebben képes azonosulni a YouTube-on ténykedő tartalomkészítőkkel, mint a hírességekkel.
Ezek az online vlog- illetve blogvezetők, és más internetes személyiségek az úgynevezett influencerek, azaz befolyásos emberek. Az ilyen befolyásos személyek kisebb vagy nagyobb követőbázissal rendelkeznek, amelyek tagjai általában nagyon is sokra tartják az influencerek véleményét.
De hol találkozik egymással az influencer marketing, és a vendéglátás, vagy éppen a turisztika, pontosabban: a befolyásmarketing és a szállodák? Az alábbiakban néhány érdekes tényt és tudnivalót olvashatsz erről, de mindenek előtt megjegyeznénk, hogy bármilyen hatékony befolyásmarketinget is leszel képes folytatni, egy egész stratégiát nem helyettesíthetsz vele. Az influencer marketing nagyszerű kiegészítője lehet általános marketingstratégiádnak!
Tények az influencer marketing és a szállodamarketing kapcsolatáról
Kezdjünk néhány meggyőző számadattal. A Google 2014-es felmérése szerint az emberek több mint 80%-a használja a közösségi hálózatokat és tartalommegosztó oldalakat ihletmerítésre közelgő utazásukhoz.
A Nielsen egy 2015-ös felmérésben kimutatta, hogy az ismerősöktől származó ajánlatok az emberek 78%-át, míg az online olvasható értékelések az emberek 63%-át befolyásolják a utazással kapcsolatos döntéseik meghozatalakor.
A Rythm One kutatása szerint minden influencer marketingre költött 1 dollár összesen 2,26 dollárban térül meg.
Melyek a befolyásmarketing előnyei?
Az influencer marketing előnyeit hosszasan ecsetelhetnénk, de most csak három főbb szempontot emelnénk ki, amelyek már külön-külön is érdekessé teszik ezt a marketingformát.
- Az influencer marketing segít hiteles tartalmat kreálni a márkák számára.
- A márkával való kapcsolatfelvételre buzdítja az érdeklődőket.
- Forgalmat terel a márka webhelyére és/vagy landing oldalaira.
Általános influencer marketing stratégia szállodák számára
Hogyan használhatják ki a szállodák az influencerek által nyújtott lehetőségeket? Habár ez sokban függ a létesítmény jellegétől, adottságaitól, a kampány céljától, és az influencer személyiségétől, íme egy általános stratégia leegyszerűsített lépésekben:
1. Az első lépés kutatást végezni influencer ügyben. Ha megtetszik egy befolyásos személy stílusa, akkor nézd meg, hogy milyen közösségi platformokon aktív, hány követője van, és hogy milyen méretű aktivitást vált ki követőiből (tehát hogy hány hozzászólás, kedvelés, megosztás érkezik tartalmaira, stb.) Fontos rangsorolási szempont legyen az is, hogy van-e saját blogja, melyet rendszeresen vezet. Ha két blog között kell választani, mindig azt válaszd, amelynek saját domainje van, tehát nem aldomainen van (pl.: www.influencer1.blog.hu). Ez keresőoptimalizálás szempontból lesz nagyon fontos neked.
Ne ragadj le az Instagramnál! A jó influencereknek, melyek a te célcsoportodat is elérik, nagy a követőbázisuk a Facebookon is. Hiába van 30.000-es követőtábora az Instagramon (talán kamu profilokból, gépi algoritmusok által), ha a Facebookon 3000 követője sincs, semmit nem ér számodra.
2. Az aktivitás mértéke kulcsfontosságú! Nem mindig a legnagyobb követőbázissal rendelkező influencer lesz a jó választás. Igyekezz olyat találni, akiről látszik, hogy követői igazán érdeklődnek tartalmai iránt (tehát nagy az aktivitásuk). Nézd meg posztjainak like számát, ebből valamelyest következtethetsz a személy népszerűségére, bár likeokat is lehet venni. Fontos az is, milyen képre kapta a likeokat: egy macskával pózoló lány akkor is kap 300 likeot egy képre, ha bányarém, és a valódi életben mindenki utálja. Céges posztjaidra nem fog ennyi likeot kapni.
3. Miután kiválasztottad a fentiek alapján, hogy mely influencerekkel szeretnél dolgozni, vizsgáld meg egy kicsit közelebbről is követőbázisukat. Megeshet, hogy a követők jó része csupán hamis profil, amelyek célja a népszerűség látszatának fenntartása. Ha meggyőződsz róla, hogy valamennyi követőjük valódi, akkor jöhet a következő lépés.
4. Vizsgáld meg az influencer stílusát, és gondolkozz el rajta, akik ezt a stílust szeretik, vajon vevői lesznek-e szállodádnak? Vajon jó fényben tünteti-e fel hoteledet az, hogy ő nálad járt? A DM-es kencéket kipróbáló, a haját fésülgető üresfejű lánykák nem biztos, hogy alkalmasak márkád fényének emelésére.
5. Vizsgáld meg a potenciális influencerek által használt márkaelhelyezési módszereket, és követőiket is. Ezeknek mind passzolniuk kell szállodád személyiségéhez és márkájához.
6. Döntsd el, hogy hogyan szeretnéd kompenzálni az influencert az általa készített tartalmakért. Pénzben fizetnél érte, vagy felajánlanál neki egy néhány napos ajándék látogatás szállodádban? Lesznek olyan influencerek, akik mindkettőt elvárják majd szolgáltatásaikért. Ilyenkor el kell döntened, hogy mennyit is ér neked az a tartalom, amit kapni fogsz ezekért.
7. Végezetül vedd fel a kapcsolatot a kiszemelt befolyásos személyekkel, és kezdjétek el megvitatni a részleteket. Az influencerek egy része ügynökségeken keresztül elérhető csupán.
A nyomon követendő mérőszámok – a befektetés megtérülése
Ha szeretnéd látni, hogy a választott influencerrel való együttműködésed sikeres-e, (tehát megtérül-e a ráfordított pénz), akkor a következő mérőszámokat érdemes nyomon követni:
- A tartalom népszerűsége: Milyen gyakran osztják újra az influencer által készített tartalmakat?
- Követők száma: Mennyivel növekedett szállodád követőinek száma a közösségi oldalakon?
- Aktivitás: Hány kedvelés, hozzászólás, és megosztás érkezik bejegyzéseidre?
- Elérések: Hányan látták a bejegyzést?
- Webhelyforgalom: Növekedett-e a webhelyedre érkező forgalom?
- Keresőoptimalizálás: Javultak-e keresőpozícióid az influencerrel történő együttműködés alapján?
- A szálloda forgalma: Több vendég érkezett-e szállodádba, mióta fut az influencer kampány? (Reméljük konverziómérés van szállodádban).
Ezen szempontokat figyelembe véve könnyedén eldöntheted, hogy megéri-e továbbra is együttműködni az adott influencerrel. Persze ezek csak példák – ha más a célod a kampánnyal, akkor az adott célhoz kapcsolódó értékeket érdemes nyomon követni.
Mit kérj egy influencertől?
Az influencerek értékelésénél leírtuk, melyek a számodra leghasznosabb személyek. Sok marketinges beleesik abba a hibába, hogy nem kér mást, csak egy posztot az Instagramon a kiválasztott influencerétől. Az Instagram kétségkívül egy jó PR eszköz, de nem minden. Nézzük, melyek a legfontosabb hozzájárulások, melyeket kérned kell a pénzedért. A sorrend a fontosságot is jelöli!
5. Instagram poszt
Egy Instagram poszt sokáig fent marad az influencer oldalán, abban az időben sokan láthatják, amikor a posztot kiteszi. Ha a fenti paraméterek alapján jól választottad ki influenceredet, akkor egy jó kép a hotelből sokakat meggyőz majd.
4. Tripadvisor és Google Cégem bejegyzés
Hotelről lévén szó, ne feledkezzünk meg legfontosabb vélemény alkotó oldalinkról a Tripadvisorról és a Google Cégem oldalról sem. Egy ismert személy véleménye különösen meggyőző lehet a hotel leendő vendégei számára. Kérj tehát influenceredtől egy-egy posztot, képekkel mindkét platformra.
3. Instagram Story
10.000 követő felett az Instagram Storyba linket is lehet tenni, mely a weboldaldra vezet. Ez ugyan csak egy napig él majd, de addig jelentős forgalmat generálhat szállodád weboldalára. Állapodj meg az influencerrel, hogy a nálad készített storyt tegye be a fókuszba helyezett storyk közé is, és tartsa ott.
2. Facebook poszt
Egy jó influencernek erős követőtábora van Facebookon is. Pontosabban azoknak biztosan, akik hoteled számára fontosak lehetnek, hiszen vevőköröd nagy része a Facebookon van jelen. Mindenképpen kérj egy vagy több Facebook posztot is, melyek legyenek
- kreatívak, vagy vírus módon terjedők, hogy sok embert elérjenek
- mutassanak linkkel weboldaldra
Ha csak egy posztot kapsz, azt vasárnap este 7 órára kérd. Ha teheted, kérj élő bejelentkezést Facebook oldalán szállodádból, ennek viralitása lesz a legnagyobb. Az élő bejelentkezésbe is tegyél linket, mely hoteled weboldalára mutat!
1. Cikk a blogban
A legfontosabb, amit kérned kell, az egy cikk a blogban. A blogposztról mutasson link hoteled weboldalára. A posztot ossza meg az influencer mind az Instagram Storyban mind Facebook oldalán (vasárnap este 7-kor). A blogposzt egyszerre éri el a közösségi médiumok látogatóit és segíti weboldalad kersőoptimalizálását, azaz előbbre juttat a Google-ben.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.