Hogyan segíthet a SWOT és TOWS és a Pestel-elemzés egy digitális marketingesen?

EN
Prestige Memoriae Liget Royal Hévíz Callas Cafe Callas House Duna Relax Bükkös Hotel Pastel Guest House Regia Hotel Vinifera Hotel Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 Referencia #34 Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 77 Elektronika Kft Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60 Referencia #61 Referencia #62 Referencia #63 Referencia #64 Referencia #65 Referencia #66 Referencia #67 Referencia #68 Referencia #69 Referencia #70

Hogyan segíthet a SWOT és TOWS és a Pestel-elemzés egy digitális marketingesen?

Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi az és hogyan használd a marketingben a SWOT a TOWS és a Pestel-elemzést? Példákon keresztül mutatjuk, mi mit jelent. Definíció és magyarázat, értelmezés. 

Hogyan segíthet a SWOT és TOWS és a Pestel-elemzés egy digitális marketingesen?

A SWOT-elemzés (vagy SWOT-analízis) nem olyasmi, amit az ember szívesen csinál, hiszen nem tartozik a legizgalmasabb feladatok közé, azonban fontos rálátást biztosít egy cég marketingjének állapotára és teljesítményére. De mi is egész pontosan a SWOT-elemzés, és egyáltalán mi az a TOWS-elemzés? A következőkben ezekre, és kapcsolódó kérdésekre válaszolunk!

 

Mi az a SWOT-elemzés?

A SWOT egy helyzeti analízis-keretrendszer, amely segít felvázolni azokat legfontosabb külső és belső tényezőket, amelyek egy cég, egy magánszemély, vagy egy projekt működését/teljesítményét befolyásolják.

 

A SWOT valójában egy rövidítés, és az analízis négy legfontosabb szempontjára utal:

 

  • [S]trenghts: Erősségek
  • [W]eaknesses: Gyengeségek
  • [O]pportunities: Lehetőségek
  • [T]hreats: Veszélyek

 

Ez alapján a SWOT-elemzés magyar megfelelője (habár ezt ritkábban használjuk) „GYELV-elemzés”.

 

Íme néhány példa a különböző kategóriákra egy cég szemszögéből:

 

  • Erősség lehet például, ha egy márkát könnyedén felismernek az emberek; ha egy cég képzett munkaerővel (mondjuk egy étterem jó cheffel vagy üzletvezetővel) rendelkezik; vagy esetleg ha sok aktív követője van a közösségi médián.
  • Gyengeség lehet egy korlátozott költségvetés; az emberi erőforrások hiánya; vagy a változásokra való felkészületlenség (például régi rendszerek miatt), de marketing szempontból a weboldal keresőoptimalizálatlansága is (SEO nélkül nincs ma már marketing).
  • Lehetőségeknek számítanak a kitöltésre váró piaci rések; a publicitási forrásokkal ápolt jó kapcsolatok; vagy akár a hozzáférés egy új marketingeszközhöz/technológiához, de lehet egy egyszerű marketing technológia is, mint pl. az influencer marketing alkalmazása, vagy keresőbarát weboldalra váltás.
  • Veszélyforrások lehetnek a piacon felbukkanó új versenytársak; egy új, a marketingtevékenységet szabályozó rendelet (pl. GDPR), vagy az egyre növekvő felmondási arány. De veszély lehet számodra az is, ha a Marketing Professzorokat bízza meg a konkurenciád a marketing tevekénységének koordinálásával :)

 

Egy SWOT-elemzés során az erősségek és gyengeségek belső, a lehetőségek és veszélyek pedig külső tényezőknek számítanak. Ezt egy úgynevezett SWOT-mátrixban így vázolhatjuk fel:

    
    
    

Belső tényezők Külső tényezők
Erősségek Lehetőségek
Gyengeségek Veszélyek

 

Fontos különbséget tenni a külső és belső tényezők között, mert így könnyebben értelmezheted majd, hogy a hozzájuk tartozó pontok hogyan hatnak ki stratégiádra.

 

A bal oldalon helyezkednek el a belső tényezők. Ezeket teljes mértékben te befolyásolod, és megtervezheted velük, hogy hogyan fogod elérni a céljaidat. A jobb oldalon a külső tényezőket látod. Ezeket nem befolyásolhatod, de segítenek megfogalmazni a céljaidat. Abban azonban nem segítenek, hogy hogyan fogod elérni ezeket a célokat.

 

Hogyan végezz el egy SWOT-elemzést?

Válassz ki egyet közelgő projektjeid közül. Ez lehet egy új Instagram fiók beindítása, egy Google Ads kampány, vagy akár a webhelydesign teljes átalakítása. Ha jelenleg nincs tervezett projekted, akkor csak találj ki egy képzeletbelit a gyakorlat kedvéért.

 

Ez után sorolj fel 4-5 pontot mindegyik tényezőhöz:

 

  • Erősségek: Ide jönnek azok a meglévő, projekttel kapcsolatos dolgok, amik szerinted segíthetik annak menetét, és hozzájárulhatnak a sikerhez.
  • Gyengeségek: Vegyél át minden olyan belső jellemzőt cégedben, amelyek hátráltathatják, nehezebbé tehetik a projekt kivitelezését. Mint feljebb említettük, itt lehet szó munkaerőhiányról, alacsony költségvetésről, képzetlenségről, rossz marketing kommunikációról és így tovább. Lényegében az erősségek ellentéte ez a szempont.
  • Lehetőségek: Ide sorold fel azokat a külső tényezőket, amiket a projekt, vagyis az azt kivitelező csapat hasznosíthat. Mik segíthetnék elő a növekedést, a célközönség bővítését, az értékesítések számát, stb.? Pl. az, ha IDE kattintasz, és ajánlatot kérsz a Marketing Professzoroktól egy hatékonyabb marketing kommunikáció megtervezésére? Nos, ez biztosan, úgyhogy mielőtt tovább olvasol, tedd is meg! 
  • Veszélyek: Mik lehetnek azok a külső tényezők, amelyek hátráltathatják a projekt előrehaladását, sikerét, befejezését?

 

Ha sikerült összeállítanod a listádat, akkor kiegészítheted velük SWOT-mátrixodat. Ehhez az ábrázoláshoz aztán bármikor visszatérhetsz, hogy egyetlen pillantás alatt áttekinthesd a projektedet befolyásoló belső és külső tényezőket.


A SWOT-elemzés optimalizálása

A legjobb SWOT-elemzések pontosak, és az érintettek véleményeit is reprezentálják. Hogy ez megvalósuljon, az elemzést konkrét adatokkal, és az érintettek hozzájárulásával kell optimalizálni.

 

A belső tényezőket (ne feledd, ezek az erősségek és a gyengeségek) adatelemzéssel és az érintettek véleményének kikérésével lehet optimalizálni. Például felhasználhatsz adatot webhelyanalízisedből, értékesítési statisztikáidból, különös tekintettel a KPI-kra. Az „érintettek” alatt érthetjük a felsővezetőséget, a munkatársakat, és a kiszemelt ügyfeleket is. Minden érintett véleményét ki lehet kérni valamilyen módon a cég erősségeiről és gyengeségeiről (például egy kérdőívvel).

 

A külső tényezőkhöz (lehetőségek, veszélyek) hozzájuthatsz globális vagy helyi, esetleg ipari trendekről szóló jelentésekből, piaci adatokból, és versenytárselemzéssel is, illetve felhasználhatod ezeket a külső forrásokat ahhoz, hogy megerősítsd lehetőségeidről vagy a lehetséges veszélyforrásokról alkotott elméleteidet. Az online marketing terén rengeteg szoftver és weboldal is segít téged abban, hogy versenytársaid jelenlétét kívülről elemezd. Ezeket mi is felhasználjuk a marketing audit során. 

 

Az ilyen belső és külső adatok és vélemények felhasználásával sokkal frissebbé, részletesebbé teheted SWOT-elemzésedet, ami egy aktuális, friss képet fest majd céged és/vagy projekted helyzetéről.

 

Mi az a TOWS-elemzés?

Ha megfigyeled, a TOWS valójában a SWOT visszafelé, és valóban sok közük van egymsához – a betűk például ugyan azokat a tényezőket jelölik.

 

A két elemzési forma azonban nem pontos tükörképei egymásnak. Az első fontos különbség a SWOT és a TOWS-elemzések között, hogy más célt szolgálnak. Míg egy SWOT-elemzés kiváló eszköz az aktuális helyzet felmérésére, a TOWS-elemzés első sorban a stratégiaalkotást szolgálja.

 

Egy stratégia körvonalazásakor először elvégzel egy SWOT-elemzést, majd a TOWS módszerrel megvizsgálod, hogy a SWOT eredményét hogyan használhatod fel stratégiád kialakítására.

 

A TOWS-nak is van egy mátrixa, ami így néz ki:

     
  
        

   Erősségek  Gyengeségek
Lehetőségek   Erősségek/lehetőségek (EL)   Gyengeségek/lehetőségek (GYL)
Veszélyek Erősségek/veszélyek (EV) Gyengeségek/veszélyek (GYV)

 

Ez a táblázat négy új szempont-kombinációt alkot a meglévőkből:

 

  • Erősségek/lehetőségek (EL): Hogyan használod majd ki az erősségeidet, hogy kihasználhasd a lehetőségeket?
  • Gyengeségek/lehetőségek (GYL): Mely gyengeségeidet kell leküzdened, hogy kihasználhasd a lehetőségeket? Hogyan fogod túltenni magad ezeken a hátráltató tényezőkőn?
  • Erősségek/veszélyek (EV): Hogyan hasznosítod majd erősségeidet, hogy felülkerekedj a külső veszélyforrásokon?
  • Gyengeségek/veszélyek (GYV): Melyek azok a gyengeségeid, amelyek különösen érzékenyek a külső veszélyforrásokra, és ezért fokozott figyelmet igényelnek?

 

Ezzel a gondolatmenettel praktikus iránymutatást készíthetsz magadnak a projekt stratégiájának elkészítéséhez és kivitelezéséhez.

 

A módszer azért olyan hatékony, mert arra ösztönöz, hogy elgondolkodj rajta, miként hasznosíthatod legfontosabb erősségeidet, hogy kihasználd az előtted álló lehetőségeket, illetve hogy megoldd az esetleges problémákat, amelyekkel szemben találhatod magad a projekt kivitelezése során. Hasonlóképpen felhívja a figyelmedet gyengepontjaidra, és hogy milyen veszélyes helyzetekre kell odafigyelned, amelyekben a veszélyforrások és gyengeségek összetalálkozhatnak.

 

A SWOT és TOWS felhasználása más helyzetekben

Ez a két elemzési fajta (vagy pontosabban elemzéspáros) szinte minden tervezési folyamatnál alkalmazható, legyen szó karrierfejlesztésről, üzleti vagy továbbképzési stratégiáról, terméktervezésről, és így tovább.

 

Egy SWOT-elemzéssel még meglévő SWOT-elemzési módszereidet is elemezheted, és javíthatod.

 

A külső SWOT tényezők kiegészítése a PESTEL-elemzéssel

Ha a SWOT már megy, és szeretnéd még hatékonyabbá tenni, akkor próbáld alkalmazni a PESTEL-elemzést.

 

A PESTEL-elemzés sokban hasonlít a SWOT-hoz, azonban kizárólag külső tényezőkre összpontosít, amelyek kihathatnak projekted teljesítményére. Ezek a következők:

 

  • [P]olitical (Politikai): Például új, vagy módosított kormányérdekek, esetleg kormányváltás.
  • [E]conomic (Gazdasági): Például gazdasági növekedés, vagy a célközönség elkölthető jövedelme.
  • [S]ocial (Társadalmi): Például az ügyfelek vallási nézetei, illetve különböző demográfiai jellegzetességei.
  • [T]echnological (Technológiai): Például hogy milyen eszközökön érik el a felhasználók a tartalmakat.
  • [E]thical (Erkölcsi): Például adatkezelési folyamatok, kihatás a környezetre, stb.
  • [L]egislative (Törvényhozói): Új törvények, amelyek a projektet is érintik.

 

Egy PESTEL-elemzés segít részletes képet felállítani arról a politikai, társadalmi, jogi, és technológiai környezetről, amelyben céged működik, és azokról a külső tényezőkről, amelyeket nem befolyásolhatsz, hanem amikhez inkább alkalmazkodnod kell, hiszen kihatnak a projektre.
 

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Kérje ajánlatunkat!