Mit csinál egy SEO tanácsadó?
Mit csinál egy SEO tanácsadó?
Mire jó a SEO tanácsadó, mennyibe kerül és mikor térül meg? Milyen feladatai vannak és milyen eredményeket várhatunk tóle? Komplex ügynökség, vagy SEO ügynökség, mi a különbség? Ezekre a kérdésekre keressük a választ?
SEO Ügynökség vagy online marketing ügynökség?
Mi a Marketing Professzoroknál hiszünk abban, hogy egy marketing stratégia akkor jó, ha komplex: vagyis az online marketing minden elemével számol. Egy azonban biztos: a keresőoptimalizálás az az eszköz, amire a legnagyobb hangsúlyt érdemes fektetni. Egy jól beérett marketing kommunikáció esetében már szinte nem is kell fizetett hirdetéseket alkalmaznod, esetleg alkalomszerűen. Abban, hogy a keresőoptimalizálás nálad is eredményes legyen SEO tanácsadónk fog segíteni. De mit is csinál egy SEO tanácsadó?
A SEO, azaz a keresőoptimalizálás alapjait már bizonyára ismered, de meglehet, hogy így sem sikerül elérni a kívánt eredményeket webhelyeddel. A SEO tanácsadó kifejezetten a keresőoptimalizálás aprólékos részeire „szakosodott”, de folyamatosan kommunikál a marketing ügynökség többi munkatársával, a keresőoptimalizálás is úgy hatékony, ha együtt él az online marketing összes elemével. A social média marketing, a hirdetések, a tartalommarketing és a honlapkészítés is mind-mind a SEO segítségére vannak.
Szóval mi az a SEO egész pontosan, és mit csinál egy SEO tanácsadó? Egyáltalán van-e szükséged ilyen szakemberre, mit csinál ő az ügynökségen belül? Az alábbi cikkben ezekre a kérdésekre kapsz alapos válaszokat!
Mit csinál egy SEO tanácsadó?
A SEO tanácsadók olyan szolgáltatásokat kínálnak, amelyek segítenek ügyfeleiknek jobb rangsorolást (magasabb pozíciókat) elérni a keresőmotorok (pl. a Google) találatai között. Ehhez különböző bevált módszereket alkalmaznak majd, úgymint:
SEO audit:
A SEO audit során a tanácsadó ellenőrzi, hogy annak tartalmai hogyan teljesítenek jelenleg a keresőtalálati oldalakon. Megnézi többek között magukat a tartalmakat, a rájuk mutató hivatkozásokat, megvizsgálja a technikai SEO-t, a versenytársak módszereit, és így tovább. Egy SEO audit során derül ki, hogy hogyan javítható egy webhely keresőoptimalizálása, és ez alapján jön létre az a stratégia, amely segít elérni ezeket a kitűzött célokat.
Kulcsszókutatás:
A kulcsszókutatás célja olya kifejezéseket találni, amelyekre egy webhelynek érdemes lenne rangsorolnia. Ha egy webhelyen korábban nem végeztek keresőoptimalizálást, akkor könnyen lehet, hogy egyetlen ilyen megcélzott kulcsszó sem szerepel rajta. Az is előfordulhat, hogy egy korábbi ügynökség vagy „SEO szakember” nem a legjobb kifejezéseket célozta meg a webhely számára.
On-page SEO:
Az on-page SEO a webhely tartalmainak optimalizálása, hogy megfeleljenek a felhasználók és a Google elvárásainak. Ide tartozik a minőségi tartalmak elkészítése, a kulcsszavak elhelyezése, a belső hivatkozások elhelyezése és így tovább.
Technikai SEO:
A technikai SEO a webhely technikai jellemzőinek optimalizálása. Mind a felhasználók, mind pedig a Google a gyors, biztonságos, könnyedén navigálható webhelyeket preferálják, ezért a SEO tanácsadó többek között ezekre a technikai szempontokra is odafigyel.
Linkmarketing:
Minél több jó minőségű hivatkozás mutat egy webhelyre, annál jobb esélye lesz majd magas pozíciókban rangsorolni. Egy SEO tanácsadó linkmarketinget (linképítést) alkalmaz, hogy minél több ilyen jó minőségű linket szerezzen ügyfele webhelye számára.
Mindez persze csak a jéghegy csúcsa. A SEO tanácsadók mindemellett előre megbeszélt időközönként (általában havonta) jelentést is készítenek az elmúlt időszak eredményeiből, amin szerepelnek többek között a rangsorolás változásai, az elvégzett feladatok, a legfontosabb mutatók és a jövőbeli tervek.
Honnan tudom, hogy SEO tanácsadóra van szükségem?
Általában egyértelmű jelek mutatnak arra, hogy SEO tanácsadóra van szükséged. Ha webhelyed nem szerez új érdeklődőket és konverziókat az organikus forgalomból – és stratégiádnak ez a forgalom is fontos részét képezi – akkor minden bizonnyal megéri egy olyan marketing ügynökség alkalmazása, ahol professzionális SEO tanácsadó is közreműködik.
Íme néhány árulkodó jel arra, hogy érdemes lenne beszélned egy SEO tanácsadóval:
Webhelyed organikus forgalma stagnál
SEO stratégiád hatékonyságát első sorban a webhelyedre érkező organikus forgalom tükrözi. Ha ez a forgalom idővel nem gyarapodik (és nem is csökken), akkor vagy ideje SEO tanácsadóhoz fordulni, vagy érdemes lesz újra cserélni a mostanit.
A keresőmotorokból érkező organikus forgalom nem minden cég számára ugyan olyan fontos – de a legtöbbnek nagyon is az. Jó eséllyel neked is több organikus látogatóra lenne szükséged. A Google adatai szerint a vásárlók 51%-a tájékozódik a világ legnagyobb keresőmotorja segítségével, mielőtt megvenne valamit. Ez egy óriási érdeklődő közönség, amiről mindaddig lemaradsz majd, amíg nem kezdesz el jól rangsorolni a Google találatai között.
Büntetést kaptál a Google-tól
Lejjebb csúszott a rangsorolásod egy nemrégiben bevezetett Google frissítés miatt? Meglehet, hogy a keresőmotor valamilyen büntetést szabott ki rád, amiért nem tartottad be az előírásait.
A Google büntetéseitől nagyon nehéz megszabadulni egy SEO tanácsadó nélkül, és könnyen előfordulhat, hogy csak még nagyobb bajba kevered magadat, ha egyedül próbálod megoldani az ilyen problémákat.
Egy tapasztalt SEO szakember nem csak a meglévő büntetések megszüntetésében segíthet, hanem abban is, hogy a jövőben elkerüld az ilyen kellemetlen eseteket, amelyek súlyos csapást mérhetnek rangsorolásaidra és forgalmadra is.
A cég saját SEO szakembere nem elég
Egyes cégek saját erőből próbálják kivitelezni a SEO-t, vagy egy marketing menedzsert kérnek fel arra, hogy foglalkozzon a keresőoptimalizálással. Ez sajnos gyakran rosszul sül el. Egy tanácsadó általában olcsóbb, mégis tapasztaltabb a SEO terén, mint egy kisebb marketingcsapat.
Nincs időd a SEO-val foglalkozni
Még ha marketingeseid értenek is a keresőoptimalizáláshoz, nem biztos, hogy idejük is lesz foglalkozni vele. A SEO egy jövedelmező marketingstratégia, de egyes cégeknél meglehet, hogy kénytelen háttérbe szorulni a fontosabb feladatok miatt.
Ha az ügyfelek, beszállítók és partnerek között kapkodod a fejedet, és közben nincs időd a keresőoptimalizálással foglalkozni (ami teljesen érthető), akkor rengeteg terhet levehet a válladról, ha ezt a feladatot kiszervezed egy szakembernek.
Hogyan találhatok magamnak jó SEO tanácsadót?
Szerencsére manapság nem nehéz SEO tanácsadót találni. JÓ SEO tanácsadót találni azonban már komoly kihívás lehet. Mindig meglepődöm azon, amikor az emberek a Facebookon keresnek SEO tanácsadót. Ott nem közösségi média marketingest kellene keresned? Akkor hol? Hát evidens, nem? Így:
Keress rá a Google-on
A Google egy nagyszerű hely a SEO tanácsadók felkutatására. Ha pedig egy tanácsadó jól rangsorol a keresőtalálatok között, akkor biztos lehetsz benne, hogy tudja, mit csinál. Persze nem szabad kizárólag erre alapozni a döntésedet, hiszen attól, hogy valaki magas pozícióban jelenik meg egy kifejezésre, még nem biztos, hogy ugyan ezt tudja majd garantálni saját webhelyednek is. Mi lehetne meggyőzőbb egy keresőoptimalizálási tanácsadó tudását illetően, mint ha a keresőoptimalizálás szóra jól jön a Google-ben, evidens, nem?
Olvass SEO blogokat
Nézz szét a nagyobb SEO blogokon. Ezeken nem csak újságírók szólalnak meg, hanem rendszeresen írnak rájuk útmutatókat és egyéb anyagokat keresőoptimalizálási szakemberek is.
Kérdezősködj a köreidben
Kérd ki azoknak a véleményét, akik hasonló területen dolgoznak, és akikben megbízol. Ha egy másik cégtulajdonos elégedett volt egy SEO tanácsadóval, akkor szívesen és őszintén ajánlja majd neked is.
Mi jellemzi a jó SEO tanácsadót?
Számos fontos jellemző különböztetni meg egymástól az igazán jó és a mondvacsinált SEO tanácsadókat. Nézz utána az alábbiaknak, mielőtt egyáltalán felkeresnél egy kiszemelt szakembert:
Sok éves tapasztalat
Lehetőleg ne egy kezdőre bízd rá webhelyed jövőjét. Mint minden szakmában, minél több tapasztalattal rendelkezik egy SEO tanácsadó, annál jobb eredményeket kínálhat céged számára. Egy „régi motoros” számos webhelyet megjárt már, és több esettanulmányt is fel tud mutatni korábbi sikereiről. Persze fontos az is, hogy tudását naprakészen tartsa, ezt pedig a fent említett Googlben-ben keresős módszerrel már leelenőrizted.
Bizonyítékok
Egy jó SEO szakember nem csak a száját járatja, hanem bizonyítani is tudja, hogy mire képes. Az igazán sikeres SEO tanácsadók pontosan meg tudják mutatni, hogy hogyan javították korábbi ügyfeleik rangsorolását, és hogy milyen eredményeket értek el eddigi stratégiáikkal. Ha pedig felkeresed egy korábbi ügyfelüket, akkor is csak jókat hallasz majd róluk.
Hosszabb távra tervezés
Egy SEO tanácsadó nem egy-két hét alatt teszi majd rendbe webhelyedet, és nem is egy-két hónapig lesz rá szükséged. Olyasvalakit válassz, aki képes egy hosszútávú stratégiát kínálni számodra, és elmagyarázza, hogy hogyan segítenek a tervezett lépések cégednek.
Átfogó stratégia
A SEO valójában csak egy része az online marketingnek. Fontos része, de önmagában nem elég. Egy jó SEO tanácsadó tisztában van ezzel, és segít egy olyan keresőoptimalizálási terv kialakításában (és kivitelezésében), ami jól illeszkedik egyéb meglévő és tervezett marketingfolyamataidhoz.
SEO tanácsadó vagy Marketing ügynökség – Melyikre van szükségem?
Nem csak egy SEO tanácsadó segíthet jobb rangsorolást elérni a keresőtalálati oldalakon. Egy másik remek opció SEO alapú marketing ügynökséget fogadni. Míg a SEO tanácsadók általában egyetlen főt jelentenek, addig az ügynökségek kisebb vagy nagyobb csapatokból állnak.
Habár a tanácsadókkal és ügynökségekkel végzett munka sokban hasonlít egymásra, van néhány nagyon jelentős különbség e két útvonal között, amikkel érdemes tisztában lenned:
A SEO tanácsadók a segítségedre szorulhatnak – a komplex online marketing ügynökségek kevésbé
Ha egy SEO tanácsadót fogadsz fel, akkor valószínűleg egy személyes, közvetlen szolgáltatást szeretnél. Fontos azonban észben tartani, hogy egy ilyen szakember valószínűleg tőled is segítséget kér majd, hogy jobb rangsorolásokat érjen el számodra.
Mivel a SEO szakemberek általában egyedül dolgoznak, nem feltétlenül kínálnak teljeskörű SEO szolgáltatást. Tehát például a saját csapatodat kérik majd arra, hogy készítsenek tartalmakat az optimalizáláshoz, vagy átalakítsák webhelyedet a megfelelő technikai szempontok alapján, és így tovább.
Ezzel szemben egy komplex online marketing ügynökségnek általában minden eszköze és kapacitása megvan ahhoz, hogy önállóan elvégezzék ezeket a feladatokat.
Az ügynökségekért többet fizetsz, de többet is kapsz cserébe
Az ügynökségeknek több költséget is fedezniük kell, hiszen míg ezek a csapatok általában egy irodából dolgoznak, addig a legtöbb SEO tanácsadó otthonról végzi munkáját. Egy kisebb cég számára éppen ezért lehet, hogy egy SEO tanácsadó a jobb választás.
Más vállalatoknak azonban jobban megéri többet kifizetni egy ügynökségre, mert jóval többet is kapnak a pénzükért. Egy ügynökség szerződtetésekor nem csak egy ember munkáját fizeted meg, hanem egy kisebb vagy nagyobb csapatét. Több fő persze több munkát is képes elvégezni egységnyi idő alatt, ráadásul egyes ügynökségek nem csak SEO, hanem teljeskörű online marketing szolgáltatást is kínálnak.
SEO tanácsadók és a marketing ügynökségek – Mindkettő hasznos lehet
Ha SEO tanácsadásra van szükséged, akkor egy konkrét SEO tanácsadó és egy SEO alapú marketing ügynökség is remek választás lehet számodra. Egy marketing ügynökség több szolgáltatást kínálhat, több eszközt tud bevetni céljaid elérésének érdekében, így hamarabb elérheted azokat, mintha csak egy SEO tanácsadóval dolgoznál.
Gyakori kérdések
Mire jó a SEO tanácsadó?
Cikkünkben pontosan leírjuk, mire is jó egy SEO tanácsadó, milyen feladatokat végez és hogyan.
Mennyibe kerül egy SEO tanácsadó?
A SEO tanácsadók ára nagyban függ tapasztalatuktól és eredményeiktől.
Hogyan találok jó SEO tanácsadót?
A jó SEO tanácsadó jó helyen jön a Googleben a keresőoptimalizálás szóra. Ilyen egyszerű.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.