3 fontos SEO jelentés a Google Analytics 4 felületén

Marketingesként bizonyára te is rendszeresen használod a Google Analytics statisztikai eszközt, és valószínűleg néhány könyvjelzőzött jelentés is van, amikhez szeretnél azonnal hozzáférni.

SEO jelentések Google Analytics 4

A Google hamarosan mindenki számára kötelezővé teszi a Google Analytics 4 (GA4) használatát, ezért jó, ha tudod, hogy hol találod a legfontosabb seo jelentéseket.

 

1. Forgalomszerzés

Ez nem igényel túl sok magyarázatot. A GA4 felületén egyetlen kattintással megtekintheted a forgalomszerzési, vagyis a munkamenetszerzési jelentést. Igen, az új Analytics felületén munkametekre és felhasználókra lebontva is megtekintheted ezt a jelentést.


Itt ellenőrizheted, hogy mely csatornák mekkora mennyiségű forgalmat vonzanak webhelyedre.
Ez a jelentés az „Életciklus > Ügyfélszerzés > Forgalomszerzés” útvonalon található.

 

Fontos észben tartani, hogy ez a jelentés alapértelmezettként a „Munkamenet alapértelmezett csatornacsoportja dimenzió” alapján csoportosítja az adatokat. Ezt természetesen meg lehet változtatni. Választhatod például a „Munkamenet forrása / médium” opciót, ami az Universal Analytics alapértelmezett jelentése is (ha ahhoz szoktál hozzá).


Ezt a jelentést több dimenzióra is oszthatod, köztük saját dimenziókra. Ha például egy blogot vizsgálsz, akkor saját dimenzió lehet a cikkek címe, dátuma, címkéi, és így tovább. Így minden cikk teljesítményét csatornánként elemezheted.

 

A jelentést továbbá szűrheted is a táblázat felett megjelenő szűrősáv segítségével. Ez a keresősáv jelenleg elsődleges és másodlagos dimenziókat is megjelenít – egyelőre nincs lehetőség egyetlen egy dimenziós szűrésre, mint az Universal Analytics felületén.

 

2. Google Search Console jelentések

Ha korábban már összekapcsoltad a google Search Console-t az Analyticsszel, akkor új jelentések lesznek elérhetők számodra:
•    google organikus keresőforgalom jelentés
•    Lekérdezések jelentés

 

Ezekben a jelentésekben pontosan az jelenik meg, amire számítasz. A Céloldal (landing page) jelentés olyan seo mutatókat sorol fel, mint:
•    Organikus kattintások a Google Keresőben
•    Organikus megjelenések a Google Keresőben
•    Átkattintási arány (ctr)
•    Átlagos pozíció

 

A Lekérdezések/kulcsszavak jelentés ugyan ezeket a mutatókat jelenítik meg, de a konkrét lekérdezés mellett (nem a landing page mellett, mint a Céloldal jelentésben).

 

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem lesz többé szükség a Google Analytics használatára, de hasznos lehet, hogy ezekhez az adatokhoz az Analytics felületén is hozzáférsz majd. Különösen, ha másodlagos dimenziók (pl. eszköztípus) alapján is szeretnéd lebontani ezeket a keresési adatokat.

 

3. SEO landing page jelentés

Végezetül, akár egy saját SEO landing page jelentést is készíthetsz magadnak.


A céloldal (landing page) dimenzió alapértelmezettként jelen van a Google Analytics 4 felületén, de még nincs külön jelentés kifejezetten a landing page-ek számára, ezért saját magadnak kell létrehoznod azt:
1.    Keresd meg a Könyvtár részt, majd hozz létre egy új részletes jelentést.
2.    Most jön a sablon. Kezdhetsz tiszta (üres) lappal, vagy választhatsz az előre elkészítettek közül. Ezek mind a nevükhöz kapcsolódó alapjelentés másolatai lesznek, amiket aztán kedvedre módosíthatsz. A landing page jelentés létrehozásához válaszd az „Oldalak és képernyők” jelentéssablont.
3.    A sablon testreszabási felületének jobb felső sarkában válaszd a „Dimenziók” elemet, majd adj válaszd az új dimenzió hozzáadás a lehetőséget. Keresd meg a Céloldal (landing page) opciót, és kattints rá.
4.    A következő lépés beállítani, hogy a Céloldal dimenzió legyen az elsődleges dimenzió a jelentésben. Ehhez kattints a jobb oldali panelen a Céloldal elem jobb oldalán látható három pontra, majd állítsd be alapértelmezettként. Ne felejtsd el alkalmazni a változtatásokat.
5.    Most a GA4 egyik új funkciójára, a „Jelentésszűrőre” lesz szükséged. Ezzel az eszközzel beállíthatod, hogy a jelentés csak az organikus forgalom adatait mutassa.
6.    Kattints a „Szűrő hozzáadása” gombra. Ekkor megjelennek a szűrő feltételei. A jelenlegi jelentéshez a következőket állítsd be:
a.    „Tartalmaz”
b.    A dimenzió, amit szűrni szeretnél. Ez esetben ez a „Munkamenet alapértelmezett csatornacsoportja dimenzió” lesz. Ez után válaszd ki, hogy mely csatornákat vegye figyelembe a szűrő – ez az Organikus keresés legyen.

 

A végeredmény egy olyan jelentés lesz, ami csak azon forgalom adatait jeleníti meg, amely organikus keresésből érkezett.
Végezz el minden egyéb kívánt változtatást a jelentésen, majd mentsd el azt egy olyan névvel, amiről tudod, hogy pontosan mit is látsz benne. A jelentés felületének bal felső sarkában egy kis szűrőikon jelzi majd, hogy egy szűrt jelentést vizsgálsz éppen.
Ne feledd hozzáadni ezt az új jelentést a Könyvtár jelentésgyűjteményéhez, hogy a baloldali sávban is megjelenjen.
 

 

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink