A legfontosabb SEO rangsorolási szempontok 2019-re
A legfontosabb SEO rangsorolási szempontok 2019-re
Összeállítottuk a legfontosabb keresőoptimalizálási szempontokat, melyeket 2019-ben figyelembe kell venned. Kutatásaink és irodalmi adatok alapján mindent megtudhatsz ebből a cikkből a 2019-es SEO trendekről.
Habár még javában zajlik az ősz, a SEO szakemberek már most intenzíven készülnek 2019-re. Gyakori kérdés az év ezen időszakában, hogy vajon melyek lesznek a legfontosabb rangsorolási szempontok a következő évben.
Nos, nehéz lenne csak egy maréknyit kiválasztani a Google több mint 200 rangsorolási szempontja közül, most felsoroljuk azokat, amelyekre továbbra is érdemes lesz majd odafigyelni a következő esztendőben is!
Keresőoptimalizálási paraméter-e egyáltalán még az URL hossza?
Többen is érdeklődnek az iránt, hogy rövidebb, vagy hosszabb URL-eket érdemes használni. A rövid válasz: rövidebbeket.
A hosszabb választ John Mueller adta egy 2016-os webmester hangout közben:
„Szóval aminek mindenképpen szerepe van ilyenkor az az, hogy amikor két URL-ünk van egyező tartalommal, és ki akarunk választani egyet ezek közül, amit megjelenítsünk a keresőtalálatok között, akkor a rövidebbet fogjuk használni. Szóval ez különösen a kanonizálás körül forog. Ez nem jelenti, hogy rangsorolási szempont, hanem azt, hogy ha két URL-ünk van, és az egyik rövid és csinos, a másik mögött pedig van valamilyen hosszú paraméter odacsatolva, és tudjuk, hogy pontosan ugyan arra a tartalomra mutatnak, akkor a rövidebbet választjuk majd. Sok kivétel van erre, és különböző szempontok is játszanak. De ha minden más egyezik, és van egy rövidebb URL-ünk, illetve egy nagyon hosszú, akkor a rövidebbet próbáljuk választani. És megint megjegyezném, hogy ez nem jelenti azt, hogy ez rangsorolási szempont.” – John Mueller, Google, 2016 |
Számít-e a megcélzott kulcsszó az URL-ben?
Egy másik gyakori kérdés az URL-lel kapcsolatban, hogy érdemes-e benne megjeleníteni az adott tartalomban megcélzott kulcsszót. A kérdés logikus, a válasz azonban némi magyarázatot igényel.
Szeretnél egy keresőoptimalizált weboldalt? Kérd ajánlatunkat itt!
Először is nézzük meg John Mueller ellenérvét az URL-ben elhelyezett kulcsszavakról:
„Szerintem ez egy nagyon apró rangsorolási szempont, szóval nem olyasmi, amit igazán erőltetni próbálnék. Sőt, ez nem olyasmi, amiért szerintem megéri átalakítani a webhely szerkezetét csak azért, hogy elhelyezhetők legyenek a kulcsszavak az URL-ben.” – John Mueller, Google, 2016 |
Szóval ennyi? Nem számít? Nos, ezek szerint közvetlenül valóban nem jelentős szempont, de ettől függetlenül mégis megéri foglalkozni vele – ennek két oka van.
Az egyik ok, hogy valahányszor megosztásra kerül az adott hivatkozás, az emberek könnyebben értelmezhetik, miről szól a tartalom, ha szerepel benne a kulcsszó. Két hivatkozás közül jó eséllyel többen választják majd pont ezt a verziót.
A másik ok, hogy így valahányszor csak úgy nyersen beillesztik az URL-t egy webhely tartalmába, az URL automatikusan saját horgonyszövegévé változik, és így tartalmazni fogja a pontos egyezésű kulcsszót. Ez sem árthat igazán.
Kulcsszó a H1-es címkében - A UX-en biztosan segít, használd jól!
Ha rákeresel valamire a Google-on, akkor megfigyelheted, hogy a kereséshez használt kulcsszavad vagy kifejezésed nem jelenik meg az oldal címsorában (H1-es címke). Ettől függetlenül megéri használni a kulcsszót a H1-es címsorban, aminek első sorban nem a technikai SEO az oka, hanem a felhasználói élmény (UX).
UX szempontjából alapból pozitívum, ha a megcélzott kulcsszóval a felhasználó azonnal találkozik nagy, kiemelt betűk formájában. Sokan csak átfutják a szöveget és nem feltétlenül olvassák el végig, amíg a címsorok meg nem győzik őket róla, hogy érdemes időt fordítani az adott tartalomra.
Továbbá jó, ha a felhasználó az oldalra érkezve (a Google találatok közül) ugyan azzal, vagy közel ugyan azzal a címsorral találkozik, amit a Google is megjelenített neki a meta title címkéből, a találati oldalon. Nem érdemes teljesen eltérő címeket írni a H1-be és a meta címbe, hiszen ez azt a gyanút keltheti a felhasználóban, hogy átverték a keresésben.
Számítanak-e a rangsorolásban a hiteles webhelyekre mutató kimenő hivatkozások? Egy megdőlt SEO mítosz?
Szintén egy általánosan elfogadott tény, hogy a hiteles, tekintélyes webhelyekre mutató, kimenő hivatkozások javíthatják egy webhely rangsorolását. John Mueller ezt a mítoszt is megdöntötte egy webmester hangout beszélgetésben:
„Néha egy oldalon található hivatkozások javíthatják az oldal minőségét, de szerintem ez olyasmi, aminek nem sokan örülnének, ha rangsorolási szempont lenne. Csak azért, mert hivatkozások vannak egy oldalon, még nem jelenti azt, hogy feltétlenül jó is. Láttuk már, nem is tudom, valamikor a kezdetekkor, hogy az emberek linkelnek a Google-ra, vagy a Wikipédiára, vagy a CNN-re a webhelyükön, és azt feltételezik, hogy a keresőmotorok naivan azt hinnék, hogy „Ó, olyan jól ismert webhelyekre hivatkoznak, akkor biztosan jó maga a tartalom is” – ez egyáltalán nincs így. Tehát értékesebbé teheted a webhelyedet azzal, ha hivatkozol róla más oldalakra, de nem arról van szó, hogy csak azért, mert vannak hivatkozásaid, attól hirtelen jobb minőségűnek ítéljük majd a webhelyedet.” – John Mueller, Google, 2016 |
Mueller egy korábbi webmester hangoutban a hivatkozások nofollow attribútumával kapcsolatos kérdésre hasonló választ adott:
„A mi szemszögünkből, a más webhelyekre mutató, külső hivatkozások, tehát azok, amik a te webhelyedről mutatnak mások webhelyeire nem kifejezetten rangsorolási szempontok. De értékesebbé teheti a tartalmadat, amit viszont releváns lehet számunkra a keresésben. És hogy követhetők-e, vagy sem [nofollow], az nem igazán számít.” – John Mueller, Google, 2016 |
Szóval mit keresnek itt a kifelé mutató hivatkozások, ha nem is számítanak a Google szemében rangsorolási szempontoknak? Nos, ahogy Mueller is említette, a hivatkozások értékesebbé tehetik a tartalmat, aminek azonban nagyon is van köze a rangsoroláshoz. Ezt támasztja alá a Reboot Online egyik kutatása is.
A kutatás során néhány kitalált kifejezést használtak fel, amelyeket 10 újonnan létrehozott webhelyen helyeztek el. A webhelyek közül 5 tekintélyes forrásokra hivatkozott, a másik 5 pedig semmilyen kifelé mutató linkkel nem rendelkezett. Az eredmények szerint a hivatkozásokkal ellátott webhelyek jobban teljesítettek a rangsorolásban.
Mindebből azt szűrhetjük le, hogy megéri értékesebbé tenni az olvasói élményt a látogatók számára kifelé mutató, releváns hivatkozásokkal, mert ezt a Google is értékelni fogja. Ezért mindenképpen helyezz el egy linket erre a weboldara, hiszen azzal MAGADNAK segítesz! :)
Belső hivatkozások a webhelyen belül - mindig is fontos része volt a keresőoptimalizálásnak
A belső hivatkozások értelemszerűen azok a linkek, amelyek a saját webhelyeden helyezkednek el, és egy másik dokumentumra, vagy weblapra hivatkoznak, szintén a saját webhelyeden belül. Ezekről többször is bebizonyították már, hogy segítik a rangsorolást, ezért érdemes bevetni őket az optimalizálásban.
Például nézd meg, hogy mely oldalaid csúsznak a Google második találati oldalára, és ha fontosak, helyezz el bennük néhány releváns belső hivatkozást.
Ha érdekel, hogy mely weblapjaid rangsorolnak a Google második találati oldalára, akkor irány a Search Console. Ha még a régi verziót használod (az új verzióról lejjebb), kattints a Keresési forgalomra, majd a Keresési statisztikákra. Itt legfelül csak az Elhelyezkedés opciót pipáld be, alatta pedig kattints az Oldalak opcióra, majd rendezd sorba a találatokat elhelyezkedés szerint.
Az új Search Console felületén nyisd meg a Teljesítmény jelentést, majd állítsd be úgy a grafikont, hogy az Átlagos pozíciót mutassa (a másik három érték jelenleg nem szükséges). A lenti felsorolásban válaszd az Oldalak fület, majd rendezd az Elhelyezkedés oszlop szerint a találatokat.
Az első találati oldalon rangsoroló oldalak címeinek optimalizálása
Az első oldalon rangsoroló oldalakat a fent leírt módszerrel találhatod meg a Search Console felületén. Érdemes az Átlagos pozíció opció mellé a CTR-t (átkattintási arány) is bejelölni, hogy összevethesd egymással ezt a két mutatót. Ez után nézd meg, hogy a különböző elhelyezkedési értékek mellett milyen százalékú CTR jelenik meg.
Az első hely átlagosan 33%-os CTR-re számíthat, a második hely 15%-ra, a harmadik pedig nagyjából 10%-ra. Ha az elhelyezkedés mellett nem ilyen CTR értéket látsz, akkor jegyezd fel, és optimalizáld rajta a címet és a meta leírást.
A kérdés persze az, hogy hogy találhatsz hatékony címeket és leírásokat tartalmaidhoz – a válasz: többféleképpen is! Mindenképpen érdemes végezni néhány releváns Google keresést, és szétnézni az előkelő pozícióban megjelenő találatok között. Nem árt egy pillantást vetni a fizetett reklámokra is – egyes hirdetők rengeteg pénzt adtak érte, hogy erre a kulcsszóra megjelenjenek, tehát sokat érhet nekik (és valószínűleg másoknak is).
A tartalom mélysége, értéke: az olvasók és nem a Google számítanak!
A tartalom hossza már régóta vitatott szempont a keresőoptimalizálással foglalkozó marketingesek körében. Nem kérdés, hogy a tartalom hosszát is figyelembe veszi a Google, de arra már nehezebb választ adni, hogy mi az ideális terjedelem.
Bizonyos források szerint 1-2 ezer szóban érdemes gondolkodni, azonban végeztek már olyan teszetet is, ahol az első helyre rangsoroló találatok átlagos terjedelme 800 szóra jött ki.
Szóval első sorban nem a tartalom hosszával kellene foglalkozni, hanem a mélységével – hogy mennyire magyarázza el jól azt a témát, amiről szól. A hosszabb találatok minden bizonnyal azért érnek el előkelőbb rangsorolást, mert részletesebben, átfogóbban tárgyalják az adott témát. El lehet magyarázni három mondatban a síelés lényegét, de az senkit nem fog felkészíteni elméletben arra, amire a pályán szüksége lesz.
Ha tehát szeretnéd kibővíteni a tartalmadat, azt olyan elemekkel tedd, amelyek mindenképpen valamilyen értéket képviselnek a látogatók számára, és közvetlenül kapcsolódnak a cikk fő témájához. Nézz szét az adott kulcsszóra magasan rangsoroló találatok között, és fusd át az alcímsoraikat, hogy mivel foglalkoznak még a tartalmon belül.
Módosító szavak az oldalcímekben - az átkattintási arányt javítják
A módosítók lényegében olyan szavak, amelyeket az alapkifejezéshez csatolsz hozzá – ilyenek például a „legjobb”, az „új”, a „friss”, vagy az aktuális évszám. Szerinted melyik a vonzóbb cím?
- Balatoni szórakozóhelyek
- A legjobb balatoni szórakozóhelyek 2019-ben
Itt egyedül arra kell figyelned, hogy ne ígérjen többet az oldal címe, mint amennyit a tartalom kínál.
A webhely sebessége nem csak a SEO miatt fontos! Figyelj rá nagyon!
A webhely sebessége már évek óta egy fontos felhasználói élmény orientált rangsorolási szempont. Érdekes módon nem minden teszt ért ezzel egyet, de igazság szerint nem azért kéne aggódnod, hogy a Google mit gondol a webhely sebességéről – hanem hogy hány ügyfelet veszítesz el a lassú betöltési idők miatt.
Érdemes megvizsgáltatni webhelyedet a Google PageSpeed Insights eszközével, és megfontolni azokat a javítási javaslatokat, amiket a Google felsorol az esetleges problémák orvoslására. Ez után webhelyedet futtasd át a Google mobilsebesség-ellenőrző eszközén is.
Gyakori sebességprobléma-források a túlméretezett képek és a hirdetésekkel telepakolt weboldalak. Igyekezz tömörítettebb képeket használni, és ellenőrizd, hogy webhelyed gyorsítótárazása megfelelően működik-e. Amennyiben nem webmesterfed ezzel nem tud mit kezdeni, fordulj hozzánk, segítünk egy marketing audit keretében megtalálni az optimális weboldalt is!
A felhasználói élmény biztosítása a felhasználói felület optimalizálásával. Mit is jelent ez? Mit kell tenned? Hogyan függ össze a keresőoptimalizálással?
Ha egészen idáig minden fenti SEO szempontot/tippet elolvastál, akkor észrevehettél egy halvány, de nagyon is valós kapcsolatot mindegyik között. Bizonyos értelemben minden felsorolt szempontnak valami köze van a felhasználói élményhez (röviden UX) – ez az, amit a Google nagyon nagyra tart.
A Google célja a lehető legjobb találatokat kiválogatni a kereső felhasználóknak, amibe beletartozik a legkiválóbb felhasználói élményre való törekvés is. Nem elég a jó tartalom – webhely és az oldal felépítése, elrendezése, a navigáció, és még a design is befolyásolja, hogy a látogatók hogyan és mit csinálnak az oldalon.
Fontos UX szempont többek között az olvashatóság. Nem ajánlott például nagyobb szövegtömböket elhelyezni az oldalra – a különböző gondolatokat alcímekkel, és bekezdésekkel javasolt szétosztani, esetleg számozott, vagy pontozott felsorolással.
A kapcsolódó témájú szemléltető képek szintén sokat segíthetnek, hogy a látogatók gyorsan azonosíthassák, miről is szól az adott tartalom, de megemlíthetnénk itt a grafikonokat, a külön kiemelt idézeteket és beágyazott tartalmakat (például a közösségi médiáról).
A hosszabb, több alcímre osztott tartalmat elején egy hivatkozásokkal ellátott tartalomjegyzéket sem árt elhelyezni, ami nem csak átláthatóbbá, de navigálhatóbbá teszi az oldalt – ezek a szempontok nem csak webhelyszinten fontosak!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.