10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz
10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz
A SEO és a találati lista elejére kerülni nem mindig elegendő, el kell érned azt is, hogy rákattintsanak linkedre. Ebben segíthetnek a bővített kivonatok, melyeket a schema jelölő nyelv használatával érhetsz el. Mutatjuk, miről van szó!
Kereső felhasználóként valószínűleg szívesebben kattintasz ezekre a találatokra, marketingesként pedig biztosan sokat tűnődtél már rajta, hogy hogyan jelenítheted meg tartalmaidat hasonló részletességgel a találatok között. Nos, ebben segítenek az úgynevezett schema kódok.
A schema kódok a weboldal HTML kódjában elhelyezett kódrészletek, amelyek a schema jelölőnyelv segítségével különféle adatokat szolgáltatnak a keresőmotorok számára az oldal tartalmáról. Amikor egy keresőmotor átvizsgálja a weboldalt, a schema kódok segítségével sokkal egyszerűbben rátalálhat ezekre az adatokra, amelyekkel kibővítheti a találatokat – így „készülnek” a bővített találatok.
Szóval a schema segít jobb rangsorolást szerezni?
A schema a Google, a Bing és a Yahoo! együttműködésével jött létre 2011-ben. Mindhárom keresőmotor felismeri az oldalakon elhelyezett schema kódokat, és igyekszik valamilyen bővített találatot alkotni belőlük.
A schema segít, hogy a keresőmotorok hatékonyabban értelmezzék a weboldalak tartalmát, ami jobb minőségű találatokat eredményezhet. Ez előnyös a kereső felhasználók számára, hiszen általában egy pillantásból meg tudják mondani, hogy az adott találatra érdemes-e rákattintaniuk, vagy sem.
Azonban mindez még nem jelenti azt, hogy a schema garantálja, hogy egy tartalom magasabb rangsorolást ér majd el, vagy hogy egyáltalán az első találati oldalra kerül. Azonban egy bővített találat sokkal vonzóbb a felhasználók számára, és ebből következik, hogy – jó eséllyel – többen is kattintanak majd rá, ami már befolyásolhatja a rangsorolást.
Milyen schema kódokat érdemes használni?
A schemával rengeteg találattípus alkalmazható a már említett recepteken kívül a híreken át egészen az értékelésekig. A schemákat általában arra szokák használni, hogy további információkat szolgáltassanak egy személyről, egy termékről, egy helyről, vagy valamilyen eseményről. Íme csupán néhány példa a leggyakoribb scemákra.
Hírek
A hírwebhelyek általában többféle információt is megadnak hírcikkeikhez schema kódok használatával. A hírcikk (NewsArticle) schema pontosan erre való.
A hírcikk schema a többek között következő jelöléseket tartalmazza:
- Főcím
- A cikk írásának dátuma
- Publikáció dátuma
- Szerző
- Szerkesztő
- Nyomtatott kiadás száma
- Nyomtatott verzió információja
A schemával jelölt hírekkel kiemelkedhetsz a versenytársak azon találatai közül, amelyek csak szöveges formában jelennek meg a találati oldalakon.
Cikkek és blogbejegyzések
A blog (Blog schema) schema értelemszerűen a blogbejegyzések jelölésére szolgál. Ugyanezeket a jelöléseket lehet használni cikkek esetén is.
A blogbejegyzésekben és cikkekben olyan adatokat lehet megjelölni, mint:
- Főcím
- Műfaj
- Oldalak száma
- Szavak száma
- Szerző
- Publikáció dátuma
Könyvek
A könyv (Book) schema könyvek főbb adatait segít megjeleníteni.
Egy könyv legfontosabb schema adatai:
- Cím
- Szerző
- ISBN
- Illusztrátor
- Karakterek
- Kiadó
- Szerzői jog
- Sorozatszám
Filmek
A filmek (Movie) népszerű keresések, és természetesen saját schema adataik is vannak.
Egy filmnek rengeteg adata van, íme néhány a legfontosabbak közül:
- Cím
- Producer
- Karakterek
- Vásárlás vagy bérlés lehetősége
- Értékelés
- Műfaj
- Bélyegkép
- Beágyazott videó
Játékok
Egy másik népszerű terület a játékoké (Game).
A játék jelölések fontos adatokat tartalmaznak a játékosok számára:
- Cím
- Producer
- Karakterek
- Értékelés
- Műfaj
- Vásárlás vagy bérlés lehetősége
- Megjelenés dátuma
- Bélyegkép
- Játékszerver állapota
Receptek
Az egyik legnépszerűbb bővített találati típus a recepteké (Recipe).
Így néz ki egy jó fogás schemájának receptje:
- Bélyegkép
- Lépések
- A recept elkészítéséhez szükséges idő
- Kalóriaszám
- Hozzávalók
- Értékelés
- Vélemények
Térképek
Több keresőmotor is üzemeltet saját térképet (Map), amelyek kompatibilisek a schemákkal.
A térképek schemája igen gazdag, íme néhány jelölés:
- A térkép típusa, kategóriája
- Bélyegkép
- URL
- Leírás
Termékek
A termékek (Product) schema különböző termékek vagy szolgáltatások jelölésére szolgál. Termék lehet egy bérelt ruhadarab, egy mosógép, vagy akár egy tetoválás is.
Egy terméknek – a jellegétől függően – rengeteg tulajdonsága lehet. Ez csupán néhány:
• Név
• Bélyegkép
• Vásárlás vagy bérlés lehetősége
• A termék anyaga
• Leírás
• URL
Események
Az interneten több ezer eseményt (Event) felelhet az ember, többek között schema jelölések segítségével.
Egy esemény lehet oktatási vagy éppen üzleti jellegű, de ide tartoznak a koncertek, fesztiválok, és minden egyéb rendezvény is:
- Miről szól az esemény?
- Szponzor(ok)
- Az előadás információi
- Az esemény típusa
- Értékelések
- Szervező
- Zeneszerző
- Bebocsátás időpontja
- Az esemény dátuma és időpontja
- A résztvevők maximális száma
- Előadók, fellépők
- A jegyek ára és értékesítése
- Korhatár
Értékelések és vélemények
Az értékelések és vélemények (Review) schema – nem meglepő módon – egy adott dolog (személy, hely, recept, cég, termék, stb.) értékelését jeleníti meg a találatok között.
Egy értékeléssel bővített találathoz általában egy 5 csillagos jelölés is tartozik, ami az átlag értékelést mutatja. Többek között a következők adhatók meg:
• Az adott dolog neve
• Hivatalos értékelés
• Az adott dolog témája
• Célközönség
• Hozzászólások
• Hozzászólások száma
• A szerzői jog tartója
• Publikáció dátuma
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.