10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

A SEO és a találati lista elejére kerülni nem mindig elegendő, el kell érned azt is, hogy rákattintsanak linkedre. Ebben segíthetnek a bővített kivonatok, melyeket a schema jelölő nyelv használatával érhetsz el. Mutatjuk, miről van szó!

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

Kereső felhasználóként valószínűleg szívesebben kattintasz ezekre a találatokra, marketingesként pedig biztosan sokat tűnődtél már rajta, hogy hogyan jelenítheted meg tartalmaidat hasonló részletességgel a találatok között. Nos, ebben segítenek az úgynevezett schema kódok.

 

A schema kódok a weboldal html kódjában elhelyezett kódrészletek, amelyek a schema jelölőnyelv segítségével különféle adatokat szolgáltatnak a keresőmotorok számára az oldal tartalmáról. Amikor egy keresőmotor átvizsgálja a weboldalt, a schema kódok segítségével sokkal egyszerűbben rátalálhat ezekre az adatokra, amelyekkel kibővítheti a találatokat – így „készülnek” a bővített találatok.

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

Példa a „Hírek” schema találatokra

 

 

Szóval a schema segít jobb rangsorolást szerezni?

A schema a Google, a bing és a Yahoo! együttműködésével jött létre 2011-ben. Mindhárom keresőmotor felismeri az oldalakon elhelyezett schema kódokat, és igyekszik valamilyen bővített találatot alkotni belőlük.

 

A schema segít, hogy a keresőmotorok hatékonyabban értelmezzék a weboldalak tartalmát, ami jobb minőségű találatokat eredményezhet. Ez előnyös a kereső felhasználók számára, hiszen általában egy pillantásból meg tudják mondani, hogy az adott találatra érdemes-e rákattintaniuk, vagy sem.

 

Azonban mindez még nem jelenti azt, hogy a schema garantálja, hogy egy tartalom magasabb rangsorolást ér majd el, vagy hogy egyáltalán az első találati oldalra kerül. Azonban egy bővített találat sokkal vonzóbb a felhasználók számára, és ebből következik, hogy – jó eséllyel – többen is kattintanak majd rá, ami már befolyásolhatja a rangsorolást.

 

Milyen schema kódokat érdemes használni?

A schemával rengeteg találattípus alkalmazható a már említett recepteken kívül a híreken át egészen az értékelésekig. A schemákat általában arra szokák használni, hogy további információkat szolgáltassanak egy személyről, egy termékről, egy helyről, vagy valamilyen eseményről. Íme csupán néhány példa a leggyakoribb scemákra.

 

Hírek

A hírwebhelyek általában többféle információt is megadnak hírcikkeikhez schema kódok használatával. A hírcikk (NewsArticle) schema pontosan erre való.

 

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

 

A hírcikk schema a többek között következő jelöléseket tartalmazza:

  • főcím
  • A cikk írásának dátuma
  • Publikáció dátuma
  • Szerző
  • Szerkesztő
  • Nyomtatott kiadás száma
  • Nyomtatott verzió információja

 

A schemával jelölt hírekkel kiemelkedhetsz a versenytársak azon találatai közül, amelyek csak szöveges formában jelennek meg a találati oldalakon.

  Cikkek és blogbejegyzések

A blog (Blog schema) schema értelemszerűen a blogbejegyzések jelölésére szolgál. Ugyanezeket a jelöléseket lehet használni cikkek esetén is.

 

A blogbejegyzésekben és cikkekben olyan adatokat lehet megjelölni, mint:

  • főcím
  • Műfaj
  • Oldalak száma
  • Szavak száma
  • Szerző
  • Publikáció dátuma

 

Könyvek

A könyv (Book) schema könyvek főbb adatait segít megjeleníteni.

 

 
10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

Egy könyv legfontosabb schema adatai:

  • Cím
  • Szerző
  • ISBN
  • Illusztrátor
  • Karakterek
  • Kiadó
  • szerzői jog
  • Sorozatszám

  Filmek

A filmek (Movie) népszerű keresések, és természetesen saját schema adataik is vannak.

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

Egy filmnek rengeteg adata van, íme néhány a legfontosabbak közül:

  • Cím
  • Producer
  • Karakterek
  • Vásárlás vagy bérlés lehetősége
  • Értékelés
  • Műfaj
  • Bélyegkép
  • Beágyazott videó

 

Játékok

Egy másik népszerű terület a játékoké (Game).

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

 

A játék jelölések fontos adatokat tartalmaznak a játékosok számára:

  • Cím
  • Producer
  • Karakterek
  • Értékelés
  • Műfaj
  • Vásárlás vagy bérlés lehetősége
  • Megjelenés dátuma
  • Bélyegkép
  • Játékszerver állapota

 

Receptek

Az egyik legnépszerűbb bővített találati típus a recepteké (Recipe).

 

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

 

Így néz ki egy jó fogás schemájának receptje:

  • Bélyegkép
  • Lépések
  • A recept elkészítéséhez szükséges idő
  • Kalóriaszám
  • Hozzávalók
  • Értékelés
  • Vélemények

 

Térképek

Több keresőmotor is üzemeltet saját térképet (Map), amelyek kompatibilisek a schemákkal.

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

 

A térképek schemája igen gazdag, íme néhány jelölés:

  • A térkép típusa, kategóriája
  • Bélyegkép
  • url
  • Leírás

Termékek

A termékek (Product) schema különböző termékek vagy szolgáltatások jelölésére szolgál. termék lehet egy bérelt ruhadarab, egy mosógép, vagy akár egy tetoválás is.

 

Egy terméknek – a jellegétől függően – rengeteg tulajdonsága lehet. Ez csupán néhány:

•    Név
•    Bélyegkép
•    Vásárlás vagy bérlés lehetősége
•    A termék anyaga
•    Leírás
•    url

 

Események

Az interneten több ezer eseményt (Event) felelhet az ember, többek között schema jelölések segítségével.

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

 

Egy esemény lehet oktatási vagy éppen üzleti jellegű, de ide tartoznak a koncertek, fesztiválok, és minden egyéb rendezvény is:

  • Miről szól az esemény?
  • Szponzor(ok)
  • Az előadás információi
  • Az esemény típusa
  • Értékelések
  • Szervező
  • Zeneszerző
  • Bebocsátás időpontja
  • Az esemény dátuma és időpontja
  • A résztvevők maximális száma
  • Előadók, fellépők
  • A jegyek ára és értékesítése
  • Korhatár

 

Értékelések és vélemények

Az értékelések és vélemények (Review) schema – nem meglepő módon – egy adott dolog (személy, hely, recept, cég, termék, stb.) értékelését jeleníti meg a találatok között.

 

10 schema kód, amiket ismerned kell a hatékony SEO-hoz

Egy értékeléssel bővített találathoz általában egy 5 csillagos jelölés is tartozik, ami az átlag értékelést mutatja. Többek között a következők adhatók meg:


•    Az adott dolog neve
•    Hivatalos értékelés
•    Az adott dolog témája
•    célközönség
•    Hozzászólások
•    Hozzászólások száma
•    A szerzői jog tartója
•    Publikáció dátuma
 

Kiemelt területeink