Online marketing trendek és stratégiák – előrejelzés 2020-ra
Online marketing trendek és stratégiák – előrejelzés 2020-ra
A közösségi média gyökerestől megváltoztatta az online marketing menetét. Attól a pillanattól kezdve, hogy a közösségi hálózatok is csatlakoztak az online marketingesek digitális arzenáljához, a vezető platformok rohamos fejlődésnek indultak, ami a mai napig is folyamatosan zajlik.
Újabban például egyre több hangsúly kerül a személyre szabásra, a videóra, a mesterséges intelligenciára, a vizuális keresésre, és a hangalapú keresésre is. Határozott léptekkel haladunk egy olyan világ irányába, ahol a technológia hétköznapjaink minden mozzanatánál jelen lesz majd, legyen szó családról, munkahelyről, vagy bármilyen közösségi interakcióról.
A különféle technológiák elterjedésével az emberek igényei, elvárásai is változnak. A modern vásárlók és ügyfelek maximális kényelmet, 24/7-es elérhetőséget, közvetlen kommunikációt, pontos információkat, és személyre szabott szolgáltatásokat illetve ajánlatokat követelnek meg a márkáktól.
Mindezt figyelembe véve, az online marketingesek fő célja az emberek elégedettségének biztosítása kell, hogy legyen. Más szóval: felejthetetlen élményt kell kínálnod meglévő és leendő ügyfeleidnek.
A látványos eredmények elérése érdekében folyamatosan nyomon kell követned marketingtevékenységeid teljesítményét, és rendszeresen elemezned a webhelyedre betérő látogatók adatait is. A felhasználói tartalmak szintén hasznos információkkal szolgálhatnak arról, hogy hogyan vélekedik célközönséged kínálatodról.
Az igazán talpraesett marketingesek azért is sokat tesznek, hogy ügyfeleik egy közösség, egy csapat tagjának érezzék magukat, és ezzel egy érzelmi kapcsolatot alakítsanak ki az adott márkával, vagy annak termékeivel.
Mindezeket figyelembe véve, nézzük végig, hogy milyen online marketing-trendekre számíthatunk a következő év során.
Online marketing trendek 2020, No.1.: Adatok helyett éleslátás
Manapság minden egyes online marketing-segédeszköz kínál valamilyen analitikai, statisztikai, vagy más elemző felületet, ami adatokat biztosít teljesítményedről egy adott területen. Azt azonban, hogy mit kezdj ezekkel az információkkal viszont már magadnak kell kitalálnod.
Habár a konkrét adatok mindig is fontosak lesznek, a jövőben egyre inkább az éleslátásra kerül majd át a hangsúly, vagyis hogy milyen konkrétumokba biztosítanak bepillantást az összegyűjtött adatok. E tudás lesz az, amely segítségével optimalizálhatod majd stratégiádat, és fellendítheted marketing- és értékesítési teljesítményedet is.
Bizonyos eszközök már képesek erre valamilyen szinten – a MAXG például bepillantást és javaslatokat kínáló motor, amely nem csak általános tippeket kínál, hanem a begyűjtött adatokra alapozza javaslatait.
Online marketing trendek 2020, No.2.: Chatbotok
A chatbotok a mesterséges intelligencia erejét hasznosítják az ügyfelekkel való azonnali kommunikáció lebonyolítására.
Ezekről már korábban is hallhattál az online marketing kapcsán, de vajon miért terjedtek el ennyire ezek a néhány éve futurisztikusnak vélt eszközök? Mert a chatbotok egyszerűbbé, gördülékenyebbé, és hatékonyabbá teszik az ügyfelek és a márkák közötti kommunikációt.
Az ügyfelek élvezik a személyre szabott 24/365 segítséget, míg a cégek rengeteg időt, erőforrást és pénzt sprórolnak meg. A mesterséges intelligenciának köszönhetően ezek a digitális asszisztensek egyre pontosabb képet alkotnak az ügyfelek preferenciáiról, miközben beszélgetnek velük. Egyre több iparág (pl. bankok, gyógyszeripar) alkalmaz chatbotokat a legegyszerűbb feladatok elvégzésére, és a leggyakrabban felmerülő kérdések megválaszolására.
Ahogy a mesterséges intelligencia egyre fejlődik, úgy a chatbotok is egyre összetettebb feladatokat lesznek képesek elvégezni, kiváló felhasználói élményt kínálva ezzel az ügyfelek számára.
Online marketing trendek 2020, No.3.:Személyre szabottság
A személyre szabottság nem is igazán a jövő zenéje, hiszen az erre való igény már évek óta körülvesz bennünket. Azok a márkák, amelyek haladnak a korral már most alkalmazzák a rendelkezésre álló taktikák és eszközök jó részét.
A közösségi médián például interaktív, egyéni márkaélményeket teremthetsz, de ezt a fajta hozzáállást minden csatornára érdemes kiterjeszteni. Ügyfeleid hűségét személyre szabott emailekkel, tartalmakkal, és élményekkel fokozhatod, hogy egy minden eddiginél szorosabb kapcsolatot építhess ki köztük és márkád között.
A személyre szabott emailek például releváns üzeneteket közölnek, méghozzá a megfelelő hangnemben. Ezekkel bizonyíthatod, hogy odafigyelsz ügyfeleidre, és nem csak statisztikaként kezeled őket. Igyekezz mindenkire azonos figyelmet fordítani, függetlenül attól, hogy leadek, vagy új, esetleg visszatérő ügyfelekről van-e szó.
Online marketing trendek 2020, No.4.: Videómarketing
A videók az elmúlt évek legnagyobb online marketing-trendjévé váltak. Elég csak ránézni a YouTuberekre, akik közül sokan nemzetközi hírességekké nőtték ki magukat. A online marketingben manapság komoly hangsúlyt fektetünk a videókra, első sorban azért, hogy folyamatos aktivitásra ösztönözzük velük közönségünket.
A videómarketing több platformon is működhet a YouTube-on kívül. A Facebook és az Instagram például előtérbe helyezik az ilyen jellegű tartalmakat, és az elmúlt évek során többféle videó-orientált funkcióval is bővültek ezek a közösségi kedvencek.
Fontos persze figyelembe venni, hogy közönségedet hol érheted el, hiszen az adott platformhoz kell igazítanod videóstratégiádat. Az Instagramra feltölthető videók például legfeljebb egy percesek lehetnek, míg az IGTV („Instagram TV”) videói akár egy órásak is.
Említést érdemelnek még az élő videók is, amelyek szintén komoly népszerűségre tettek szert. Nyers, vágatlan, „igazi” jellegük miatt sokak szórakoztatóbbnak tartják őket, mint az előre elkészített felvételeket. A márkák többféleképpen is alkalmazhatják az élő videókat, például bemutathatják velük irodáikat, munkafolyamataikat, egy-egy alkalmazottat, egy rendezvény előkészületeit, és még rengeteg mást is. Ezek a közvetítések természetesen rengeteg aktivitást termelnek, és több platform is fokozott láthatóságot biztosít nekik.
Mindemellett szót ejtenénk még a 360-as videókról is, amelyek interaktív jellegükből adódóan garantált aktivitásra késztetik a közönséget. Ez a koncepció nem újdonság, de még így is kevesen alkalmazzák, amit érdemes kihasználni, némi versenyelőny érdekében. Ahogy az idő múlik, a technológia pedig fejlődik, kétség sem fér hozzá, hogy egyre több helyen láthatunk majd 360-as élő videókat is.
Online marketing trendek 2020, No.5.: Minden mikro
A legjobb online marketing-taktikák célja, hogy értékesebbé tegyék ügyfeleid minden egyes márkáddal töltött pillanatát. A mikropillanatok lényege, hogy a megfelelő üzeneteket a megfelelő formátumban és időpontban prezentálod ügyfeleidnek. Ezeken a tényezőkön múlik egy digitális kampány sikere, vagy bukása.
A mikropillanatok azért egyre fontosabbak, mert az emberek is egyre rövidebb ideig képesek egy dologra koncentrálni figyelmüket. Elég csak a nagysikerű Vine-okra gondolni, amelyek hat másodpercnyi időkeretet biztosítottak a felhasználóknak, hogy kiélhessék kreativitásukat, vagy ott vannak még a YouTube néhány másodperces reklámjai is. E sikereken felbuzdulva egyre több marketingügynökség próbálja rövid videókkal elérni közönségeit.
A mikroblogolás sem elhanyagolandó terület. A rövidformátumú kommunikációt a Twitter tette igazán népszerűvé a digitális világban (habár azóta ezt a keretet már megduplázta a platform), így nem csoda, hogy végül ők vásárolták fel a Vine platformot is. Ahogy a mikropillanatok és –tartalmak egyre terjednek, úgy egyre több platform és márka is felfigyel majd rájuk.
Online marketing trendek 2020, No.6.: Az emberek változó életmódja és viselkedése
A hatékony marketingkampányok kiötléséhez fontos, hogy figyelembe vedd célközönséged folyamatosan változó életmódját. Ma, az okostelefonok korában egyetlen online marketing-ügynökség sem engedheti meg magának, hogy csak asztali készülékekre optimalizálja stratégiáját.
A képkeresés, illetve a hangalapú keresés két remek példa erre. E két trend már most rengeteg felhasználó keresési szokásait változtatta meg, amihez a keresőmarketingeseknek és SEO szakembereknek is alkalmazkodniuk kell. Az emberek például képek alapján kereshetnek rá hasonló termékekre (e technológiának a Pinterest az egyik legfontosabb úttörője).
A hangalapú keresés kétségkívül a keresőmarketing és a dolgok internetének jövője. Sok felhasználó már most is napi szinten keres így okostelefonjával, de egyre több helyen kezdenek elterjedni az okos hangfalak is, minden eddiginél kényelmesebbé téve ezzel a keresés, és egyre több hétköznapi feladat elvégzését is. Ezek a hangvezérelt eszközök egyre inkább átveszik egy asszisztens szerepét az otthonban, ötvözve ezzel a modern technológia és az emberi vonások előnyeit.
Online marketing trendek 2020, No.7.: A marketingtrendek jövője
A online marketing-stratégiák folyamatosan fejlődnek, és mielőtt észbe kapna az ember, a csapból is egy új trend folyik. Hogy milyen új őrület üti fel a fejét holnap, azt természetesen nem lehet előre megjósolni, de biztosak lehetünk benne, hogy bizonyos aktuális trendek az előrelátható jövőben is sok figyelmet kapnak majd a marketingesektől – ezek a trendek a videómarketing, a hang- és képalapú keresés, és persze a mesterséges intelligencia is.
A videó kétségtelenül ígéretes terület, és jó eséllyel még mindig nem fedeztük fel az összes benne rejlő lehetőséget. A online marketing-stratégiák fenntartható növekedést biztosítanak, méghozzá néha virális módon, a viralitás pedig szoros kapcsolatban áll a marketing természetével.
Az online videómarketing növekedését (ami természetesen nem ma kezdődött, de továbbra is zajlik) javarészt a YouTube elterjedésének köszönhetjük. Szóval mi a következő lépés? Minden bizonnyal az élő közvetítésekre kerül majd át a hangsúly. Idővel jó eséllyel láthatunk majd élő közvetítéseket minden létező témában, amiket a digitális technológiának köszönhetően valószínűleg bármikor vissza is nézhetünk majd (ezekre már most rengeteg példa van, méghozzá több platformon is).
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.