Az online marketing atombomba
Az online marketing atombomba
Tönkre tudja tenni konkurenciád a weblapod keresőoptimalizáltságát? A válasz IGEN! Mutatjuk, hogyan!
A Google digitális „igazságszolgáltató” rendszere, a Pingvin algoritmus feladata az úgynevezett black hat SEO technikákat alkalmazó weboldalak kiszűrése és erőteljes büntetések kiszabása ezekre. Amennyiben mi nem használunk ilyen módszereket, egyáltalán nincs okunk az aggodalomra, hiszen a Google Pingvin semmi kifogásolhatót nem találhat weboldalunkon. Vagy mégis?
Tegyük fel, hogy egy konkurens cég megpróbálja alkalmazni ezeket a nem kifejezetten tiszta technikákat, hogy bemocskoljon bennünket a Google szemében. Sajnos ez a veszély nagyon is valós, és még neve is van: negatív SEO, az online marketing atombombája. Atombombát alkalmazni pedig csúnya dolog. Nagyon csúnya. Az atomháborút senki nem éli túl. Neked is kell rendelkezned egy védelmi rendszerrel, mellyel ki tudod védeni az ilyen aljas támadásokat. Mutatjuk, mi ez a szuper rakétavédelmi rendszer!
Mi az a negatív SEO?
Negatív SEO-nak nevezzük azt a folyamatot, amely során egy másik weboldalon black hat SEO technikákat alkalmazunk, hogy a Google megbüntesse azt. Negatív SEO lehet például egy oldal SEO tulajdonságainak megváltoztatása vagy azok hatástalanítása.
A negatív SEO-t nagyon nehéz lehet kivédeni, ugyanis részben olyan technikákról van szó, amelyeket nem tudunk befolyásolni, például az úgynevezett „link bomba”, ami lényegében rengeteg rossz minőségű link ráirányítása a megcélzott weboldalra. Ezek ellen a támadások ellen nem csak védekezni nehéz, hanem felismerésük is kihívást jelenthet.
Sok más, drasztikusabb digitális támadással (pl. hackelés) ellentétben a negatív SEO nem változtatja meg az „áldozat oldal” működését vagy kinézetét. A cél itt az, hogy az oldal minél alacsonyabb helyezést érjen el a találati rangsorban és ez által egyre csökkenjen a látogatók forgalma.
Negatív SEO – mégis miért?
A negatív SEO-nak is hasonló céljai lehetnek, mint például egy hack-támadásnak: egy konkurens cég weboldalának megbénítása, zsarolás vagy egyszerű unaloműző szórakozás a támadók részéről.
A negatív SEO nem csak rosszindulatból történhet: volt már példa rá, hogy családtagok, alkalmazottak vagy akár SEO-val foglalkozó marketing ügynökségek szándékosan alkalmaztak black hat SEO technikákat, hátha segítenek az adott oldalnak jobb helyezést elérni. Az egyik, ma is nevesnek mondott online marketing tanácsadó dolgozott alkalmazottként egy régi ügyfelemnek a Novetex Matrac Kft.-nek, belsős online marketingesként. Igaz, raktárosból küldötte fel magát, elolvasott jó pár online marketing cikket, és odáig jutott, hogy a linkmarketing az fontos. Nos eltartott egy darabig, míg kiszabadítottuk a matrac.hu-t a fekete listáról, és rendbe tettük a black hut SEO utáni rombolást….
Milyen negatív keresőoptimalizálás támadások léteznek?
Ahogy a hétköznapi változatnak, úgy a negatív SEO-nak is léteznek off-site és on-site változatai is.
Off-site negatív SEO
Az off-site negatív SEO lényege, hogy a támadás a weboldal közvetlen megváltoztatása nélkül történik. Első sorban black hat technikákat vagy negatív linképítést alkalmaz, és azokat az „áldozat weboldal” felé irányítja:
Link farmok
Olyan weboldalak gyűjteménye, amelyek célja, hogy más oldalakra mutató linkeket helyezzenek el rajtuk. Az inbound linkek alapjáraton pozitívan hatnak a helyezésekre, de ha egy oldalról rengeteg link mutat a mi weboldalunkra, az rögtön feltűnik a Googlenek, ami könnyedén büntetést eredményezhet.
Bizonyos esetekben a támadók link farm szolgáltatásokat vásárolnak vagy egész oldalas reklámfelületeket alkalmaznak hogy ugyan ezt az eredményt elérjék. Mivel a Google nem tudja eldönteni, hogy ezek a black hat technikák szándékosak vagy egy támadótól érkeznek, automatikusan a célweboldalra szabja ki a büntetést.
Szerzői jog megsértésének jelentése
Ez a technika valamivel összetettebb, de lényegében abból áll, hogy valaki (hamisan) azzal vádol meg egy oldalt, hogy az más szerző tulajdonát képező és jogvédelem alatt álló tartalmat használ. Bizonyos esetekben ez az adott oldal automatikus eltávolításához vezethet akár 10 napra is.
Másolt tartalom meghamisítása
A támadók akár oldalunk tartalmát is lemásolhatják és más-más weboldalakon is elhelyezhetik azt, vagy akár a már fentebb említett linkfarmokon is. Egy több domainen is megjelenő tartalom jelentheti azt, hogy minden weboldal megegyező tartalommal próbál magasabb helyezést elérni – ebbe pedig beletartozik a támadott oldal is. A Google ezt a technikát már viszonylag hatékonyan képes kiszűrni.
On-site negatív keresőoptimalizálás
Az on-site negatív SEO sokkal közvetlenebb támadásokat foglal magába, általában a céloldalba való betöréssel (hackelés) és a tartalom megváltoztatásával. Egy tapasztalt hackernek csupán néhány percre lehet szüksége, hogy bejusson az adott weboldalra, és onnantól kezdve azt csinálhat vele, amit csak akar – vírusokat helyezhet el, személyes adatokat szerezhet meg, stb. Különösen egyszerű ez, ha az adott oldal open source CMS rendszert használ (pl. WordPress vagy Yoomla), hiszen ezen rendszerek ismertek és elterjedtek.
A legveszélyesebbek azok lehetnek, amik kevésbé látványosak, így sok időbe telik kiszűrni őket:
A SEO tulajdonságok megbénítása
Mivel sok SEO technika lényege, hogy az ember egyszer igényesen és részletesen kidolgozza őket, majd utána azok „maguktól” működnek, ritka, hogy egy weboldalon átfogó ellenőrzést tartanának a különböző SEO kulcsszavak körében. Elég csak néhány, az oldalon elhelyezett kép alternatív leírását megváltoztatnia egy támadónak, és valószínűleg soha nem keresnénk ott a hiba okát.
A robots.txt módosítása
A robots.txt fájl talán a legfontosabb az összes dokumentum közül, ami egy weboldalhoz tartozik. Ez tartalmazza ugyanis azokat az információkat, amelyek alapján például a Google átvizsgálja és indexeli az oldalakat és aloldalakat egy weboldalon. Ha egy támadó megtalálja ezt a fájlt, akkor könnyedén beállíthatja a segítségével, hogy a Google a legfontosabb oldalainkat, vagy akár az egész weboldalt figyelmen kívül hagyja.
Átirányítások módosítása
A keresőmotorok nem kedvelik a hibaoldalakat. Azok a weboldalak, amelyek automatikusan átirányítanak a rossz oldalakról nem feltétlenül számítanak rossznak a keresőmotorok részéről, azonban ha az átirányításokat valaki szándékosan módosítja, akkor könnyedén elérheti, hogy az adott weboldal eltűnjön a keresőtalálatok süllyesztőjében.
Szerencsére az on-site támadások sokkal nehezebben kivitelezhetők, ráadásul hamarabb megtalálható a hiba oka és könnyedén orvosolható is, mintha a támadás egy olyan oldalról (pl. linkfarmok) érkezett volna, amelyek felett nincs irányításunk. Alapvetően jó megoldás az egyedi CMS rendszerek vásárlása és az open surce rendszerek elhagyása.
Mekkora a valószínűsége egy negatív SEO támadásnak?
Az eddig olvasottak után nem csoda, ha egy felelősségtudatos weboldal-tulajdonos aggódni kezd tulajdona épségét és online hírnevét illetően. Azonban a helyzet nem olyan súlyos, mint ahogyan azt elképzelnénk.
A Google kifejezetten hatékony a negatív SEO kiszűrésében. Például ha valaki megpróbál egyszerre számos hivatkozással is a mi weboldalunkra linkelni, akkor a Google azok közül csak egyet számít be érvényesnek, a többit pedig figyelmen kívül hagyja.
Persze a Google sem képes minden black hat SEO technikát teljes mértékben kivédeni, azonban a biztonság védelme és a hatékonyság fejlesztése megállás nélkül folyik a keresőszolgáltató részéről. Még ha a negatív SEO támadások sikeresen át is jutnak a Google szűrőrendszerén, ez nem feltétlenül jelent büntetést az áldozat weboldal számára. Bizonyos esetekben a rosszindulatú SEO akár pozitív hatással is lehet a céloldal rangsorolására a találati listán – ezzel pedig a támadók pontosan az ellenkezőjét érik el eredeti céljuknak.
A weboldalak védelme rendkívül fontos a hackerek távoltartásában. Egy korszerű, naprakész és átfogó védelmi rendszerrel biztosíthatjuk, hogy oldalunk privát adatait nem fedezheti fel bármilyen hétköznapi támadó, így az on-site negatív SEO-tól sem kell tartanunk.
A negatív keresőoptimalizálás továbbá költséges is lehet, és rendkívül rizikós is. A befektetett pénz és erőfeszítések ritkán érik el a kívánt hatást, ráadásul ha a támadásra felfigyelnek a céloldal tulajdonosai, viszonylag egyszerűen és hatékonyan reagálhatnak arra.
A negatív SEO-val továbbá főleg a legnagyobb versenyzőket illetve a pénzesebb weboldalakat célozzák meg, például a szerencsejáték-oldalakat. A hétköznapi, különálló oldalak ritkán kerülnek a támadók célkeresztjébe. Mindezek ellenére fontos, hogy megfelelően védekezzünk a negatív SEO ellen. De hogyan?
Hogyan védekezzünk a negatív SEO ellen?
Figyelmesség
Az első lépés minden esetben a figyelmesség. Minél előbb észrevesszük, hogy támadás áldozatai lettünk, annál hamarabb cselekedhetünk. Érdemes rendszeresen figyelni a weboldalunk forgalmát a Google Analytics segítségével, kereső helyezéseinket pedig napi szinten monitorozni. Ha ezekben változást észlelünk, azonnal be kell avatkoznunk!
Javasolt továbbá egy Google Webmaster Tools email figyelmeztetést beállítani. Ez az eszköz automatikusan értesít emailben, ha oldalunk lekerül az indexelési listáról vagy ha valamilyen büntetést szabnak ki rá.
Megtagadás
A Google a Megtagadás (Disavowing) eszközzel is igyekszik védekezni a negatív SEO ellen. Az eszköz segítségével megjelölhetünk bizonyos weboldalunkra mutató külső hivatkozásokat, amelyeket nem szeretnénk, hogy a Google figyelembe vegyen a rangsorolásunkban. A gyenge minőségű vagy kérdéses oldalakról ránk mutató hivatkozások manuális kiszűrésével biztosíthatjuk oldalunk jó hírnevének megtartását. Ezzel a módszerrel tisztítottuk meg annak idején a zseni online marketinges által elhelyezett negatív hatású linkektől a Matrac.hu oldalt.
A Megtagadás eszköz használatát továbbá akkor is figyelembe veszi a Google személyzete, amikor hirtelen nagy mennyiségű oldalunkra mutató hivatkozást helyez el valaki, például egy linkfarmon. Ha korábban éltünk már a megtagadás lehetőségével, akkor a Google alkalmazottai látni fogják, hogy valóban igyekszünk fenntartani oldalunk pozitív hírnevét, így valószínűleg nem mi alkalmaztuk az adott black hat módszert.
Az adminrendszer biztosítása
A hackereknek adminisztrátori jogok megszerzésére van szükségük, hogy hozzáférjenek weboldalunk titkosított beállításaihoz és hogy kárt okozhassanak. Fontos, hogy több rétegű biztonsági rendszerrel óvjuk az érzékeny, személyes tartalmakat és oldalunk hozzáférését. Ezzel az on-site negatív SEO ellen védekezhetünk.
Keresőoptimalizálási beállítások ellenőrzése
Akár tartunk negatív SEO támadástól, akár mindent rendben találunk az oldalon, érdemes rendszeresen átvizsgálni a különböző SEO tulajdonságokat. Ezt az egész weboldalon vagy szúrópróba szerűen is elvégezhetjük – ki tudja, talán pont így találunk rá azokra a bizonyos módosított képleírásokra, amiket az on-site negatív SEO részben hoztunk fel példának – az oldalak meta-leírásait, címsorait és egyéb támadható részeit is javasolt átfutni. Külön ügyeljünk továbbá a már említett robots.txt fájlra is! Mi ezt minden cégnél, ahol online marketing ügynökségként dolgozunk, folyamatosan megtesszük.
A negatív keresőoptimalizálás összefoglalva
Ugyan nem kifejezetten gyakoriak, a negatív SEO támadások valódi jelenségek, ezért nem szabad félvállról venni őket. Még ha a linkek Megtagadásával is próbálunk tenni ellenük, a Google nem képes azonnal reagálni minden beérkező kérelemre, és időbe telik, míg kielemezik a helyzetet és megteszik a szükséges lépéseket.
Jobb tehát félni, mint megijedni. Weboldalunk rangsorolása és hírneve érdekében ne hanyagoljuk el a rendszeres ellenőrzéseket és egy naprakész védelmi rendszer működtetését, vagy bízzuk ezt egy marketing ügynökségre, aki helyettünk ezt szakértő módon elvégzi….
Úgy érzed, neked is szükséged van mindenre kiterjedő online marketing stratégiára? Olvasd el ajánlatunkat ITT!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.