Kulcsszókutatás közérthetően: milyen kifejezésekre érdemes optimalizálni?

EN
Referencia #1 Referencia #2 Referencia #3 Referencia #4 Referencia #5 Referencia #6 Referencia #7 Referencia #8 Referencia #9 Referencia #10 Referencia #11 Referencia #12 Referencia #13 Referencia #14 Referencia #15 Referencia #16 Referencia #17 Referencia #18 Referencia #19 Referencia #20 Referencia #21 Referencia #22 Referencia #23 Referencia #24 Referencia #25 Referencia #26 Referencia #27 Referencia #28 Referencia #29 Referencia #30 Referencia #31 Referencia #32 Referencia #33 77 Elektronika Kft Referencia #35 Referencia #36 Referencia #37 Referencia #38 Referencia #39 Referencia #40 Referencia #41 Referencia #42 Referencia #43 Referencia #44 Referencia #45 Referencia #46 Referencia #47 Referencia #48 Referencia #49 Referencia #50 Referencia #51 Referencia #52 Referencia #53 Referencia #54 Referencia #55 Referencia #56 Referencia #57 Referencia #58 Referencia #59 Referencia #60

Milyen kulcsszóra optimalizáld weboldalad? A kulcsszókutatásról, érthetően.

SEO-ban gondolkodsz, de nem tudod milyen kifejezésekre lenne érdemes optimalizálnod? Kutatási módszertanok helyett most megpróbálom közérthetően leírni Neked, mire érdemes ügyelni a keyword-ok gyűjtése közben. 

kulcsszókutatás

Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy napi szinten több ajánlatkérés is érkezik hozzánk online marketingre – így statisztikailag is rálátást nyerhetünk arra, hogy mi jár a cégvezetők fejében. Rendkívül érdekesnek tartom, hogy milyen sokféle kérésünk érkezik: van, akinek ötlete sincs mit szeretne és már az ajánlatkérésben jelzi, hogy a megoldást ránk bízza, és van, aki egészen magabiztosan állítja hogy neki 1-1 területen kell fejlődnie. 


Nem gondolom, hogy volna olyan, hogy rossz és jó ajánlatkérés. Ha egy cégvezető rájön, hogy az online marketingben lévő lehetőségeket neki is ki kellene aknáznia, az már nagyon jó irány. Kétség kívül van azonban olyan, hogy már az első telefonbeszélgetésnél meg kell értetnünk vele, hogy amit kér az nem célravezető.  

 

Ez a legtöbb esetben a „nekem nem kell más csak közösségi média” jellegű ajánlatkéréseknél fordul elő, azonban erről már több cikket is írtunk, és most egy másik típusra szeretnék reagálni: arra, aki konkrét kulcsszót, kulcsszavakat küld el nekünk az ajánlatkérésben, és arra szeretne „első lenni a Google-ben”. 


Ez az ajánlatkérő típus már felkészült: pontosan tudja, hogy a keresőoptimalizálásban szeretne fejlődni, és még azt is átlátja, hogy a SEO a kulcsszavakon alapul, tehát az irány már nagyon jó. Sok esetben egyébként megfelelő kifejezéseket is említenek ezek a cégvezetők, azonban néha előfordul olyan is, hogy az általa kiválasztott kifejezések nem jók képviselik a céljait. 
Ha Neked is kialakult a fejedben egy kép a számodra fontos kifejezésekről és szeretnéd ezeket ellenőrizni, vagy még nem gondolkodtál a kulcsszavakon de szeretnéd elkezdeni, az alábbiakban közérthetően igyekszem elmagyarázni, hogy mire kell ügyelni a kifejezések kiválasztásakor. 

 

Fontos: ez a cikk nem tartalmaz konkrét kulcsszókutatási ötleteket, eszközöket, és nem írja le A-Z-ig annak menetét. Ebben a cikkben olyanokhoz szeretnék szólni akik még csak tervezgetik ennek bevezetését: irányokkal, magyarázatokkal segítem, hogy jó irányba induljanak el. 

 

Hogyan álljunk neki a keresőoptimalizálásnak? 

De kezdjük az elején… No, nem a legelején, mert most a SEO technikai oldalába, a weboldalak képességeibe nem mennék bele, ez a cikk szóljon szigorúan a kulcsszavakról. 


A SEO egyik legfontosabb lépése ugyanis maga a kulcsszókutatás.


Nem kezdhetünk neki a keresőoptimalizálásnak anélkül, hogy pontosan meghatároznánk hogy milyen kifejezésekre is szeretnénk optimalizálni egy weboldalt! Nem szeretek másokra rosszat mondani, de magabiztosan állíthatom hogy az a SEO-s, aki nem rak eléd a munka kezdetekor egy listát a kiválasztott kulcsszavakról, minden bizonnyal kókler. 


A jó kulcsszavak kiválasztása egy kezdeti feladat (persze később is dolgozunk rajta), amely alapjaiban határozza meg, hogy a SEO hozza-e majd az elvárt eredményeket. Ha „jó” kulcsszavak választasz, és az optimalizálás is profin megy, akkor bizton állíthatom, hogy fog hozni és egy megtérülő befektetésbe kezdtél bele. Azonban ha „rossz” kulcsszavakra dolgozol, könnyen lehet hogy rengeteg időt és pénzt ölsz majd egy olyan projektbe, ami sosem fog megtérülni – még akkor is, ha magát a SEO-t egyébként jól végzed. 

 

Milyen a „rossz” kulcsszó? 

Három olyan pont van, amit érdemes minden egyes kiválasztott kulcsszó esetében ellenőrizni és lekutatni, mielőtt nekilátunk a munkának. 
A rossz kulcsszó lehet:
-    túl „nehéz”, óriási SEO versenyt generáló kifejezés, amely nem is feltétlen a célközönséged szólítja meg. 
-    túl „könnyű”, túlzottan összetett ahhoz, hogy bárki rákeressen a célközönségedből
-    és persze lehet nem releváns is, de azért erre ritkán látunk példát. 
 

 

A túl nehéz kulcsszavak a SEO-ban…  

Na most persze a „nehéz” kifejezés nem annyira megfelelő ide, hiszen ha egy szakembertől kérsz valamit és azt mondja rá hogy az túl nehéz, annak nincs túl jó fennhangja :) Ugyanakkor az sem hangzik jól, ha azt mondom hogy túl nagy rá a verseny. Egyszer kitalálok rá egy megfelelő elnevezést, addig is engedd meg, hogy magyarázattal írjam körbe mit takar ez pontosan. 
Túl nehéznek hívok egy olyan kulcsszót, amely rendkívül általános, általában short tail (azaz egy szavas) kifejezés. A rendkívül általános kifejezésekkel a legnagyobb baj, hogy nem csak a konkurenciát, de még másik több ezer weboldalt kell magad alá gyűrnöd, hogy első lehess a találati listán. Nem is az a baj vele, hogy ezt nem tudjuk kivitelezni, hanem hogy egyszerűen a legtöbb esetben simán csak nem éri meg. 


Nem éri meg, mert a legprofibb SEO szakembernek is izzadós egy ilyen kifejezésre felhozni az oldalt az első helyre. Sokáig tart (extrém esetekben akár évekről is beszélünk), sok munkát igényel, tehát sokba fog kerülni. Egy idő után odaérünk, azonban az ilyen kifejezésekre a pozíciók ingatagok, folyamatos figyelmet, beavatkozást igényelnek. Beleölsz tehát egy csomó pénzt és időt, és a legtöbb esetben ráadásul nem is a célközönséged fogod vele megtalálni! Hogy miért? Mutatom.

 

Példa egy nehéz kulcsszóra
Esküvő. Tipikus példa, amelyet ráadásul a lokális keresési megjelenések is tovább árnyalnak. 


Esküvői helyszínként, esküvői szolgáltatóként sokan gondolhatják, hogy ez számukra az egyik legrelevánsabb kifejezés, és ha elsőre jönnek a Google találati listáján rá, akkor onnantól kezdve dübörögni fog a business. 


A szóval azonban két probléma is van:
-    a nagy verseny: körülbelül 8 millió találatot számlál rá a Google, amely feltételezi, hogy számos weboldalon megtalálható ez a kifejezés. A verseny ráadásul itt rendkívül nagy, az esküvői szolgáltatók viszonylag gyakran foglalkoznak a SEO-val. Éppen ezért erre a kifejezésre csak kemény munkával lehet eredményeket elérni, amely ráadásul időben is elhúzódhat.
-    a relevancia: a verseny tehát nagy, idő- és munkaigényes lesz a munka, de vajon a végén megéri? Nos, a legtöbb esetben így önmagában nem. Ez pedig azért van, mert a keresési szándék és a relevancia is rendkívül fontos: vajon aki rákeres erre a kifejezésre, az mit keres pontosan? Lehet, hogy csak inspirációt. Lehet, hogy egy filmet. De ha még éppen a szolgáltatásod is keresi, mi van, ha az ország másik felében teszi azt? Ezer meg ezer olyan keresésre fog megjelenni az oldalad, amelyre egyébként a szolgáltatásod nem is feltétlen releváns – amely miatt hamar vissza is fog esni a találati listán. 

 

Ennek megfelelően az ilyen, túl nehéz kifejezésekre az optimalizálás egy ördögi kör, amely ugyan hozhat mérhető eredményeket, de a legtöbb esetben a megtérülés kétséges lehet, hiszen rengeteg befektetést igényelnek. Természetesen minden iparág más és más, így ezt mindig egyedileg kell értékelnünk! 

 

Példa egy túl könnyű kulcsszóra
A „rózsaszín elefánt lila ormánnyal” esete, amikor a ló túloldalára esünk át és olyan kulcsszót határozunk meg célként, amely már túlzottan specifikus. A túl sok jelzővel, túl sok kiegészítéssel ellátott kulcsszavakkal nagyon könnyű a találati lista élére kerülni: akár már egy tartalommal, néhány napon belül lehetséges elérni ezt a célt. Ennek megfelelően ezek túl nagy befektetést sem igényelnek, azonban sok esetben a kis befektetés sem térül meg: egyszerűen azért, mert a kifejezésre gyakorlatilag soha, senki nem fog rákeresni. 


Félreértés ne essék, a jelzők használata a kulcsszókutatásban alapvető fontosságú, és nagyon hasznos is – erről a későbbiekben még írok – de túlzásba vinni ezt sem szabad.  

 

Milyen tehát a jó kulcsszó?

A jó kulcsszó valahol a két véglet között helyezkedik el: tartalmazhat jelzőket és/vagy lokáció megjelölést, de semmiképp sem érdemes se túl nagy versenybe beszállni, se túl specifikus kifejezéseket használni.


A kulcsszókutatás során minden esetben egy „seed” (mag) kulcsszóból indulunk ki: a fenti példánál maradva ez lehet az „esküvő”. Ezen belül azonban érdemes tovább specifikálni a kifejezéseinket: esküvőhelyszín Budapest, romantikus esküvői helyszínek, szabadtéri esküvő Kaposvár, stb. 
 

A jó kulcsszót mindig statisztikák alapján választjuk ki

Bár sok esetben egyértelműnek tűnhet, hogy melyik kifejezésre érdemes optimalizálnunk weboldalunkat, fontos, hogy ezt alá is támasszuk. A kulcsszókutatás így ugyan valóban intuíciók alapján kezdődik (sok esetben a seed keyword egyértelmű és megkérdőjelezhetetlen), azonban a későbbiekben komoly statisztikaelemzés áll mögötte – amely során akár új, eddig nem figyelt seed kulcsszavakat is találhatunk!

 

 

Gyakori kérdések

Milyen a rossz kulcsszó?

A rossz kulcsszó lehet: - túl „nehéz”, óriási SEO versenyt generáló kifejezés, amely nem is feltétlen a célközönséged szólítja meg. - túl „könnyű”, túlzottan összetett ahhoz, hogy bárki rákeressen a célközönségedből - és persze lehet nem releváns is, de azért erre ritkán látunk példát.

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta

Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!