Mi az a Google Analytics 4?

Az utóbbi időben egyre többet hallani a titokzatos Google Analytics 4-ről, ami komoly változásokat ígér az online marketingesek és webhelytulajdonosok számára. De mi is pontosan a Google Analytics 4, és miben különbözik a mostani Universal Analyticstől?

Google Analytics 4

Mi az a Google Analytics 4?

A Google Analytics 4 (GA4) a Google új adatgyűjtő és adatelemző felülete, amely a tervek szerint 2023 júliusában váltja le a Google jelenleg is sokak által használt Universal Analytics (UA) platformját. A keresőóriás elmondása szerint a GA4 számos előnyt kínál az UA-val szemben, SEO ügynökségeknek és marketingeseknek, amely sokak szemében az online adatgyűjtés ipari szabványa.


A 2023 július 1-re tervezett átállást követően a Universal Analytics nem gyűjt majd több adatot, de az addig a dátumig összegyűjtött adatok további 6 hónapig lesznek megtekinthetők. Ezeket az adatokat mindenképpen érdemes lesz letölteni és elmenteni, ugyanis nem vihetők át a google Analytics 4 felületére.


Erre azért van szükség, mert a google Analytics 4 eseményalapú követést használ majd, ami nem kompatibilis a Universal Analytics által gyűjtött oldalbetöltés- és munkamenet alapú adatokkal.

 

Google Analytics 4 és Universal Analytics – Mi a különbség?

A GA4-re váltó felhasználók néhány említésre méltó nehézséget tapasztalhatnak majd az új felületen, úgymint:
•    A mutatók értelmezése, és a követendő mutatók kiválasztása
•    Az „események” koncepciójának értelmezése
•    A google ads vagy a Search Console integrálása a GA4-be
•    A konverziós adatok követése
•    Az asszisztált konverziók és visszafordulási arány követése

 

Ez csupán néhány probléma, amik szembe jöhetnek veled, ha korábban a Universal Analyticset használtad, és most próbálsz majd a GA4-re váltani. Érdemes tehát minél előbb megismerkedni az új platformmal, főleg, hogy a GA4 csak onnantól kezdi el mérni és tárolni az adatokat, hogy hozzáadod webhelyedet egy új tulajdonként.


A Google Analytics 4 felületéről néhány fontos funkció is hiányzik, amikhez a Universal Analyticsben eddig hozzáfértél:
•    Nézetek
•    IP-cím alapú szűrés
•    Egyes jelentések (ezeket manuálisan kell beállítani)
•    Korlátozott számú egyéni dimenziók
•    Ismétlődő email jelentések

 

A Google Analytics 4 azonban sok hasznos újdonságot is kínál, amelyeknek köszönhetően hosszútávon egy hasznosabb eszköz lehet majd, mint elődje. Ilyenek például:
•    Egyszerűsített adatok, amelyekhez mind a GA4 felhasználói, mind a Google könnyebben hozzáfér majd
•    Pontosabb nyomkövetés a webhelyek és mobilalkalmazások között
•    Bizonyos események (pl. kattintások, letöltések stb.) kódmentes követése
•    Egyéni jelentések
•    Mesterséges intelligenciával létrehozott statisztikák és előrejelzések
•    Korszerűbb közönségintegráció a google ads platformmal
•    Több figyelmet kapnak az ügyfelek élettartam-terjedelmű jelentései
 

Gyakori kérdések

Kiemelt területeink