Bár a digitális marketing napjainkban elengedhetetlen, a hagyományos, offline marketing eszközök továbbra is jelentős szerepet játszanak egy sikeres üzleti stratégiában. A keresési hirdetések és közösségi média mellett érdemes megismerned azokat az offlin...
Ezek lesznek 2025 meghatározó marketingtrendjei
Hatékony marketing 2025-ben? Ezek a trendek azok, melyeket követve több ügyfelet, konverziót érhetsz el: 9 pontos trendlista, gyakorlati példákkal bemutatva.
Nyakunkon a 2025-ös év, ami előreláthatólag igencsak eseménydúsnak ígérkezik. Nem csupán az internet ünnepli majd a 30. „születésnapját”, de erre az esztendőre várható az 5G hálózatok globális kiépítése, illetve az AI technológiák további rohamos fejlődése is.
Az újév előtt mindig számtalan kérdés lengi körül az online marketing világát. Elterjed végre az élő vásárlás a nyugati világban is? Milyen szerepe lesz a fenntarthatóságnak a seo-ban? Nézzük meg, hogy mely 2025-ös marketingtrendekre kell odafigyelned, ha nem szeretnél lemaradni a legújabb lehetőségekről.
AI – Tényleg ez a jövő?
Mivel is kezdődhetne egy marketingrendeket felsoroló lista, ha nem a mesterséges intelligenciával? Tény, hogy az AI már évek óta egy izzó kifejezésnek számít, de meglehet, hogy végre elérkeztünk a várva várt(?) fordulóponthoz.
Az egykor új ipari forradalomként emlegetett AI-t egyre intenzívebben vizsgálják biztonságtechnikai és egyéb implikációi miatt. 2024 augusztusában az egyesült államok 7 legnagyobb techóriása összesen 800 milliárd dollárt veszített el, ami heves vitához vezetett az AI jövőjét illetően. Vajon sikerül megtartania a lendületét, vagy más irányba fordul majd a világ?
Fontos tényező a rendelkezésre álló “emberi által készített” adatok elfogyása. A Wall Street Journal számításai szerint a mesterséges intelligencia akár már 2026-ra kifogyhat az interneten elérhető adatokból. Ennek ellensúlyozása érdekében az AI cégek elkezdtek AI által generált tartalmakat felhasználni az AI tanításához. A baj csak az, hogy ez előbb-utóbb „modellösszeomláshoz” vezethet, amikor az AI rendszerek nem képesek a saját maguk által generált adatokból dolgozni. Ha pedig az internet megtelik alacsony minőségű AI tartalmakkal, akkor a technológia egyre kevésbé lesz hasznos az emberiség számára.
Mi több, az AI működtetéséhez szükséges berendezések egyre több erőforrást igényelnek. Az adatközpontok igyekeznek rohamosan terjeszkedni, hogy lépést tarthassanak az egyre fokozódó AI iránti igényekkel – a Microsoft például rettentő gyorsan nyitogatja meg az új adatközpontjait. Ezek a létesítmények elképesztő mennyiségű villamosenergiát fogyasztanak el évente. Csupán egyetlen egy google adatközpont annyi áramot igényel, mint 80.000 háztartás. Ezek különösen súlyos számok manapság, amikor a fenntarthatóság és a környezetvédelem egyébként is komoly problémákkal néznek szembe.
Szóval mit jelent ez a marketingesek számára 2025-ben? Az AI továbbra is szükséges lesz azon cégek számára, amelyek szeretnének élni a technológia nyújtotta előnyökkel, de a marketingeseknek óvatosnak kell lenniük. A helyett, hogy kizárólag automatizált megoldásokra támaszkodnának, a jövőben ismét több hangsúlyt kell majd fektetniük a valódi emberi kapcsolatokra és értelmezésre.
Azok a cégek különböztethetik majd meg magukat a versenymezőnyben, amelyek a technológia és a valódi érzelmek, illetve tapasztalatok ötvözését választják.
Elsötétülő közösségi csatornák – Hová lettek a felhasználók?
Ahogy egyre többen váltanak olyan titkosított platformokra, mint a WhatsApp, a Telegram vagy a Signal, a marketingesek számára komoly kihívást jelent a felhasználói aktivitás nyomon követése és elemzése az ilyen „sötét közösségi csatornákon”.
Korábbi becslések szerint a sötét közösségi megosztási fiókok a más webhelyekről érkező forgalom 84%-áért is felelhetnek. A pontos számokat persze nagyon nehéz megállapítani, elvégre a „sötét közösségi média” lényege pont az, hogy titkosított és privát. Ezek a platformok kifejezetten a fiatalabb generációk (Z-generáció, millenárisok) köreiben népszerűek.
Azok a márkák, amelyek képesek beférkőzni a sötét közösségi médiás csatornákba lehetőséget kapnak arra, hogy beindítsák a szájhagyományt, és erősebb, hitelesebb kapcsolatokat építhessenek ki ezeken a titkos platformokon. A marketingeseknek arra kell törekedniük, hogy személyre szabott üzenetekkel érdemeljék ki célközönségük bizalmát és hűségét ezekben a körökben.
A linkrövidítők és a fejlett analitikai eszközök segíthetnek az aktivitás nyomon követésében, hogy a márkák valamivel közelebbről is megismerhessék célközönségeiket és kapcsolatba léphessenek velük.
Fenntarthatóság – Mi köze van a SEO-hoz?
Meglehet, hogy 2025-ben a fenntarthatóság is rangsorolási szempont lesz a keresőmotorokon? Ahogy az éghajlatváltozással kapcsolatos hírek egyre sötétebbekké válnak, egyáltalán nem túlzás azt feltételezni, hogy a google és más platformok egyszer a környezettudatos márkákat részesítsék majd előnyben a keresőtalálatok között.
Ebben az esetben a fenntarthatóságért küzdő cégek jelentős javulásokat tapasztalnának a rangsorolásukban, ami arra ösztönözné a marketingeseket, hogy a felszínes zöldmosás helyett tényleges lépéseket tegyenek a környezetbarát megoldások átvétele érdekében.
Marketingesként tehát erre is érdemes lesz gondolnod 2025-ben. Még ha a fenntarthatóság nem is válik konkrét rangsorolási tényezővé, az adatok azt mutatják, hogy a környezetbarát minősítések jelentősen befolyásolhatják a vásárlási döntéseket, tehát pénzügyi szempontból is megéri foglalkozni velük.
Élő vásárlás – Jön nyugatra is?
Kínában elképesztő méreteket öltött az élő vásárlás trendje, ahol évente fél trillió jüant termel. Az olyan amerikai óriások, mint az Amazon, a Meta vagy a Walmart befektetései ellenére azonban a szokás még mindig nem terjedt el a világ nyugati felén. Habár 2025-ben az élő vásárlás nyugatra is betörhet, a kulturális különbségek és a berögzült vásárlási szokások eleinte biztosan megnehezítik majd az elterjedését.
Azok a márkák, amelyek szeretnének az élő vásárlással kísérletezni jobban teszik, ha óvatosan közelítik meg a trendet. Habár az olyan csatornák, mint a kínai eredetű TikTok már előálltak egy kifejezetten élő vásárlásra szánt hirdetési formátummal, ennek hatékony alkalmazásához egy olyan stratégiára lesz szükség, ami a nyugati kultúrák és vásárlási szokások sajátosságait is figyelembe veszi egy stratégia kialakítása során.
Feszülő ellátási láncok – Bizonytalan év az e-kereskedelem számára?
A járványhelyzet okozta problémák a mai napig érződnek az ellátási láncokban, és az aktuális geopolitikai feszültségek, környezetvédelmi problémák és nyersanyaghiány 2025-ben is jelen lesznek. Az e-kereskedelmi marketingeseknek meg kell őrizniük mozgékonyságukat. A konkrét termékekhez kötött fizetettmédia-stratégiák küszködhetnek, ha ellátási problémák ütik fel a fejüket, ezért fontos az örökzöld tartalmakra és alternatív ajánlatokra összpontosítani.
Az ellátási láncokban felmerülő zavarok kezeléséhez nélkülözhetetlen lesz az adatok valós idejű figyelése és a stratégiák korrigálása ezek alapján. A rugalmasság és a gyors reagálás segít majd megőrizni az ügyfelek érdeklődését és bizalmát.
Influencer marketing – Új szabályok a tengeren túl
Kaliforniában várhatóan 2025-ben lép érvénybe egy új törvény, ami előírja, hogy azok a szülők, akik olyan közösségi tartalmakból keresnek pénzt, amelyekben gyermekeik is szerepelnek, kötelesek félretenni az így szerezett bevétel egy részét a gyermekeik számára. A családi vlogok és gyermekneveléssel foglalkozó influencerek egyre szigorúbb szabályokkal néznek szembe, amelyek igyekeznek megelőzni és csökkenteni a gyermekek efféle kihasználását.
Habár ezek a hírek egyelőre csak az Egyesült Államokban relevánsok, sosem lehet tudni, hogy mikor üti fel a fejét egy hasonló törvényjavaslat Magyarországon is, ami jelentősen átformálja majd az influencer marketing világát hazánkban. Annyi biztos, hogy a marketingeseknek fel kell készülniük rá, hogy ha szülőkkel dolgoznak együtt, akkor fokozott átlátszóságra és körültekintésre lesz szükségük, különösen a gyermekekre koncentráló tartalmaknál.
Okos városok – Vadonatúj marketinglehetőségek
A Szaúd-Arábiában tervezett NEOM és a Dubajban készülő „okos város” megvalósítását a legkorszerűbb csúcstechnológiával képzelték el. Ezeket a helyek városszinten használnák az AI-t, a dolgok internetét és az 5G-t, hogy új, egymással kapcsolódó környezeteket alakíthassanak ki, amelyek gyökerestől megváltoztatnák az emberek életvitelét. Ez természetesen a marketingesek számára is új lehetőségeket kínál.
Egy okos városban temérdek lehetőség adódna kapcsolatot teremteni a technológiailag tapasztalt fogyasztókkal. A márkák személyre szabott élményeket nyújthatnak a kiterjesztett valóság, AI vezérelte ügyfélszolgálat vagy helyi célzású tartalmak segítségével. Ez lehet például egy megjelenő hirdetés valakinek, aki elsétál egy üzlet előtt vagy egy kiterjesztett valóságot használó alkalmazás, ami még izgalmasabbá teszi a város látványosságait.
Nosztalgiamarketing – Újra divat a retró
A járványhelyzetnek és a TikToknak köszönhetően több márka is visszatért a felejtés bugyraiból, bizonyítva ezzel, hogy a nosztalgia még hagyományos marketing hiányában is képes trendeket teremteni és népszerűsíteni. 2025-ben éppen ezért a Z-generáció várhatóan további érdeklődést mutat majd a 90-es és korai 2000-es évek kultúrája iránt. Számos márka kihasználja majd ezt és dob piacra olyan termékeket (főleg, de nem kizárólag a divatiparban), amelyek ezeket az időszakokat idézik vissza.
A nosztalgia egy hatásos marketingeszköz. Ha sikerül kreatívan visszanyúlnod a múltba, akkor olyan kampányokat hozhatsz létre, amelyekkel a Z-generáció és a millenáris korosztály képviselőit is megszólíthatod, felidézve gyermekkoruk emlékeit – legyenek azok valóságosak vagy képzeletbeliek.
Egyszerűség – Az okos marketing kulcsa 2025-ben
2025-ben több igény lesz a marketing egyszerűsítésére. A marketing egyszerűen túl összetett, és a megannyi feladat nem csupán kiégést okoz, hanem a munka minőségére is rossz hatással van. A „kevesebb több” trendje lassan a marketingbe is beférkőzik, ahogy a szakemberek kezdenek rájönni, hogy néhány kulcsfontosságú célra koncentrálni sokkal produktívabb, mint megpróbálni egyszerre mindent jól csinálni (rendszeres közösségi bejegyzések, email marketing, hashtagek figyelése stb.)
Évek óta mondjuk, hogy a minőség mindig üti a mennyiséget. Egy lassabb, de biztosabb tartalomgyártási folyamat kialakítása, a legértékesebb csatornák előtérbe helyezése és a kulcsfontosságú mutatókra való összpontosítás mind segítenek majd kiemelkedni a tömegből.
Gyakori kérdések
Mi várható 2025-ben a mesterséges intelligencia (AI) és automatizáció térnyerése területén?
Az AI alkalmazása tovább mélyül a marketingben, lehetővé téve a személyre szabott tartalmak létrehozását, a fogyasztói viselkedés pontosabb előrejelzését és a kampányok hatékonyságának növelését. Az AI által generált mikromomentumok és a dinamikus személyre szabás új lehetőségeket kínálnak a márkáknak arra, hogy a fogyasztókkal elmélyült, értékes kapcsolatokat építsenek ki.
Trend lesz-e a személyre szabott marketing és fogyasztói élmény
A fogyasztók egyre inkább elvárják a rájuk szabott tartalmakat és ajánlatokat. Az AI és az adatelemzés révén a vállalatok képesek lesznek mélyebb betekintést nyerni a felhasználói viselkedésbe és preferenciákba, így még inkább személyre szabott tartalmakat hozhatnak létre.
Növekszik-e a videós és interaktív tartalmak dominanciája
A rövid formátumú videók, élő közvetítések és interaktív tartalmak továbbra is növekvő népszerűségnek örvendenek. A TikTok, az Instagram Reels és a YouTube Shorts népszerűsége továbbra is növekszik, és 2025-ben a rövid, figyelemfelkeltő videók uralhatják a közösségi médiát.