Marketing stratégia készítés – Minden, amit tudnod kell
Marketing stratégia készítés – Minden, amit tudnod kell
A marketingstratégia magába foglalja, hogy hogyan kommunikálja egy cég az értékajánlatát ügyfelei számára. Ahelyett, hogy a különböző kampányok konkrét lépéseit részletezné, egy marketingstratégia afféle iránytűként szolgál az általános marketing mozzanatok irányításához. Habár kétségtelenül csábító lehet rögtön rátérni a marketing tervre, a marketingstratégia elkészítése nélkülözhetetlen feladat, amivel minden cégnek foglalkoznia kell.
Szóval hogyan zajlik egy marketingstratégia elkészítése, és miről szól egy cég marketing stratégiája?
Inkább rábíznád a marketing stratégia készítést egy profi marketing ügynökségre? Akkor válassz minket! A Marketing Professzorok csapata már több száz egyedi, cégre szabott marketing stratégiát készített el a vállalkozás céljának megvalósítása érdekében. Kérd marketing audit ajánlatunkat, amely komplett marketing stratégia készítést is tartalmaz!
A marketing stratégiák típusai
Habár a marketingnek számos formája van (úgymint a keresőoptimalizálás, a közösségi média marketing stb.), a legalapvetőbb marketing stratégiákat az Ansoff-mátrix foglalja össze.
H. Igor Ansoff a marketingstratégiák négy típusát vázolta fel és rendszerezte az alapján, hogy egy cég létező vagy új termékekkel próbál-e sikereket elérni létező vagy új piacokon:
- Piackiaknázás: létező termékek, létező piacra
- Termékfejlesztés: új termékek, létező piacra
- Piacfejlesztés: létező termékek, új piacra
- Diverzifikáció: új termékek, új piacra
Ansoff határozottan hangsúlyozza, hogy a marketing stratégia készítéséhez minden cégnek figyelembe kell vennie a „marketing négy P-jét”:
- Product (Termék): Amit megpróbálsz eladni
- Place (Hely): Ahol megpróbálod eladni azt
- Price (Ár): Mennyibe kerül a termék
- Promotion (Népszerűsítés): Milyen marketing módszereket használsz a termék népszerűsítéséhez
A 4P természetesen minden cég és kampány esetében más lesz.
Íme a legfontosabb tudnivalók Ansoff négy stratégiatípusáról:
Piackiaknázás
A piackiaknázás egy olyan növekedési stratégia, amely már létező termékek értékesítését célozza meg, szintén létező piacokon. Ez az Ansoff-mátrix legkevesebb kockázattal járó marketingstratégiája.
A piackiaknázást általában akkor tartják a legjövedelmezőbb stratégiának, amikor a piac épp növekszik, vagy egy marketinges már létező piaci csatornákra összpontosítja promóciós törekvéseit.
Termékfejlesztés
Amikor egy létező piacra szeretnél valamilyen új terméket létrehozni, akkor termékfejlesztési stratégiára lesz szükséged. Ez valamivel több kockázatot von magával, hiszen a piac ugyan kiépült már, de nincs rá garancia, hogy egy teljesen új terméknek sikere lenne rajta.
Egy sikeres termékfejlesztési marketing stratégia készítéséhez innovációra, illetve a meglévő piac alapos ismeretéhez lesz szükség, hiszen tudnod kell, hogy milyen emberek alkotják célközönségedet, és hogy mire van szükségük ezeknek a lehetséges ügyfeleknek.
Piacfejlesztés
A piacfejlesztés, mint marketingstratégia egy meglévő termék valamilyen új piacon történő elterjesztését vázolja. Akárcsak a termékfejlesztésnek, a piacfejlesztésnek is megvannak a maga kockázatai, mert egy ismert terméknek kell helytállnia hozzá egy ismeretlen piacon.
Habár a termék változatlan marad, egy piacfejlesztési marketing stratégia készítéséhez általában mind az árat, mind pedig a népszerűsítési stratégiát is az új helyhez kell igazítani.
Diverzifikáció
A diverzifikációs stratégia egy új termék fejlesztését foglalja magába, méghozzá egy új piacra. Természetesen ez a legkockázatosabb az Ansoff-féle stratégiák közül, hiszen mind a négy marketing P-re oda kell figyelned hozzá.
Na persze, ha sikerül betörnöd egy új piacra egyteljesen új termékkel, akkor eleinte nem igazán lesz versenytársad. A kérdés csak az, hogy megéri-e kockáztatni ezekért a jutalmakért.
A marketing stratégia készítése
Ha már tudod, hogy milyen típusú stratégiára van szükséged, akkor a következő feladat létrehozni azt. Nézzük meg, hogy hogyan zajlik egy marketing stratégia készítése.
1. Definiáld üzleti és marketing céljaidat
Egy hatékony marketing stratégia készítéséhez mindenekelőtt vázolnod kell átfogó üzleti és marketing céljaidat. Másképpen: mit szeretnél elérni stratégiáddal?
A kérdés válasza részben piacon jelenleg elfoglalt helyedtől, részben pedig attól függ majd, hogy mennyire vagy hajlandó kockáztatni.
Gyakori célok például az ügyfélkör bővítése, az értékesítések számának fellendítése vagy épp a márkaismertség megszilárdítása.
Bármilyen célokat is választasz, gondolkodj el rajta, hogy milyen végeredményeket szeretnél elérni marketingeddel. Ezek az átfogó célok vezénylik majd minden döntésedet a marketing stratégia készítése és kivitelezése során.
2. Végezz piackutatást
A sikeres marketinghez ismerned kell a piac politikai és üzleti helyzetét, illetve tisztában kell lenned vele, hogy milyen pozíciót foglalsz el benne cégeddel. A piackutatást tehát nem hagyhatod ki.
A piac felfedezése során több fontos szempontot is figyelembe kell venned, úgymint:
- A versenytársakat, különös tekintettel az érték ajánlatukra és piaci részesedésükre
- A piac méretét, beleértve a lehetséges ügyfelek (realisztikus) számát
- A piaci réseket, amelyeket saját érték ajánlatoddal kitölthetsz
- Azokat a gazdasági és politikai aktualitásokat, amelyek hosszú távon is kihathatnak a piacra
3. Készíts ügyfélprofilt
A marketing kampányok elsődleges célja kapcsolatot teremteni a fogyasztókkal. Egy alapos és sikeres tervezet kialakításához marketing stratégiádnak egy alapos ügyfélprofilt (buyer persona) is tartalmaznia kell célközönségedről.
A célközönséget a fentebb említett 4P alapján érdemes elemezni. Például tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket:
- Az alapján, amit a piacról kiderítettél, kik alkotják célközönségedet? Mik a demográfiai jellemzőik?
- Mi terméked értékajánlata ügyfeleid számára?
- Mekkora összeget lenne hajlandó kifizetni célközönséged a termékért vagy szolgáltatásért?
- Hol vásárol leggyakrabban célközönséged?
- Milyen marketing módszerekre reagál pozitívan közönséged?
Ahogy megválaszolod ezeket a kérdéseket, egyre tisztábban kirajzolódnak majd ideális ügyfeled körvonalai. A célközönség alapos ismeretével egy sikeres marketingstratégiát készíthetsz termékeid vagy szolgáltatásaid számára.
4. A marketing stratégia elkészítése
A célok kitűzése, az alapos piackutatás és a célközönség átvilágítása után ideje megfogalmaznod marketingstratégiádat. Ezen a ponton még egy nagyon fontos kérdés követel magának választ: hogyan igazodhatsz célközönséghez, hogy elérd átfogó üzleti- és marketing céljaidat?
Erre a kérdésre maga a stratégia ad majd választ.
Egy jó marketing stratégia az alábbiakat foglalja magába:
- Céges és marketing célok
- A piac áttekintése, beleértve a legfontosabb tényeket és számokat
- Verseny Kutatás
- Ügyfélprofil
- Egy általános nyilatkozat, amely kiemeli és összefoglalja a termék ügyfeleknek nyújtott érték ajánlatát
Még ha az előkészületek során nagy mennyiségű információt is gyűjtöttél össze, a marketingstratégia nem kell, hogy egy hosszú dokumentumként készüljön el. Még egy stabil stratégia is lehet csupán egy vagy két oldalas. Ne feledd, hogy stratégiád csupán egy hosszú távú útmutató marketingtevékenysége id hez, nem pedig egy részletes terv, ami minden lépést magába foglal.
Gyakori kérdések
Mi az a marketingstratégia?
A marketingstratégia tehát leírja, hogy hogyan prezentálja egy cég az értékajánlatát ügyfelei számára. Egy marketing stratégia elkészítéséhez körvonalaznod kell céged üzleti céljait, célközönségét, buyer personáit, versenytársait és értékajánlatát. Egy marketingstratégia akár évekre előre is vázolhatja egy cég marketing törekvéseit.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.