Hogyan legyél jó marketing manager? 8 tipp egy profi marketingestől
Hogyan legyél jó marketing manager? 8 tipp egy profi marketingestől
1998-óta foglalkozom marketinggel, több, mint 500 projektben vettem már részt. Egyetemen tanítok, könyvet írok, egy 14 fős ügynökséget vezetek. Tapasztalataim alapján, gyakorlati tippekkel mutatom meg, mi kell ahhoz, hogy sikeres marketing igazgató, manager, vezető legyél!
Marketing managerként néha úgy érezheted, hogy a világ összes terhe a vállaidon hever. Ez nem is áll olyan messze a valóságtól, hiszen minden egyes döntésed kihatással lesz arra, hogy milyen kép alakul majd ki az emberekben márkádról (illetve lényegében arról a cégről, aminek a marketingjéért felelsz). Na persze amikor marketingre adtad a fejed, akkor lelkileg már valószínűleg elkezdtél készülni erre.
Erős a nyomás, hiszen a vezetőség nagy része valószínűleg a te munkádhoz csatolja a cég sikereit és kudarcait is. De ne hagyd, hogy mindez megrendítsen – sokkal inkább használd fel inspirációként, hogy minél jobb munkát végezhess!
Íme néhány tipp ahhoz, hogy hogyan lehetsz kiváló marketing manager.
1. A Jó marketing manager mindig foglalkozik a self PR-ral!
Feltételezzük, hogy személyes marketinggel nincs problémád, hiszen másképpen nem igazán juthattál volna el eddig a pozícióig. Azonban ez nem jelenti azt, hogy elkényelmesedhetsz, és visszavehetsz saját magad marketingjéből. Sajnos én sokszor ezt ettem eddig pályafutásom során, és így néha csak azt veszem észre, olyan embereket hívnak konferenciákra előadónak, akik tőlem tanultak az egyetemen, és még most sem tudnak többet, mint az online marketing vizsgán.
Ha nem érződik rajtad, hogy egy olyan ember vagy, aki képes barátokat szerezni, és befolyásolni másokat, akkor valószínűleg nem nézik majd ki belőled azt sem, hogy sikeres munkát végzel majd marketing managerként. Logikus, nem igaz?
Ezért kell, hogy adj a megjelenésedre, hogy az ujjaid köré tudj csavarni egy egész konferenciatermet, hogy magadra tudd vonni a figyelmet a meetingeken, és hogy soha ne lássanak téged egyedül ebédelni az irodában! Ha mindenhez marketinges gondolkodásmóddal állsz hozzá, akkor a marketing afféle másodlagos személyiséggé válik nálad, ami sokkal egyszerűbbé teheti majd munkádat.
2. Egy jó marketing manager nyitott az újdonságokra
Éveket küzdöttem marketingesekkel, akik nem hittek abban, hogy egy keresőoptimalizált weboldal, mely egy ATL kampány árának töredékéből létrejön és működik, hosszú távon hozza az ingyenes konverziókat.
Ma már minden marketinges tudja, hogy a keresőoptimalizálás a Google-nek való megfelelés minden marketing alapja, a lassan csendesedő közösségi média boom mellett is. Nem is tervez egyetlen valamire való marketinges sem úgy marketing stratégiát, hogy abban nem alapvető elem a SEO. De ennek a tudatosítása másfél évtizedbe belekerült.
Amikor 2009-ben kitört a Facebook láz, még hiába mondtuk azt is sok marketing managernek, a közösségi médiával számolni kell. Te is tudod, mi lett ebből a 2010-es évek elejére.
Légy mindig fogékony az új dolgokra, de soha ne felejtsd el az alapokat!
3. Egy jó marketinges mindig alaposan ismeri a céget, ahol dolgozik!
Fontos, hogy részletesen megismerkedj azzal a céggel, amelyiknek a marketingjéért felelsz. Tudd többek között, hogy mi a cég küldetése, és mik azok az átfogó célok, amelyeket a vezetőség szeretne elérni. Sok alkalmazott nincs tisztában ezekkel, de a te munkádhoz ez kulcsfontosságú információ. Mi is minden egyes munka megkezdésekor online marketing auditot tartunk, mely során megismerjük a cég értékeit, céljait, terveit, erősségeit és gyengeségeit. Ezek alapján készítünk nekik online marketing stratégiát (kattints IDE és olvasd el, mit is jelent ez). Máshogyan nem működhet jól semmilyen marketing kommunikáció. Mi nem hiszünk a sablonokban.
Ügyelj rá, hogy minden marketingdöntésedet a cég küldetése és céljai figyelembe vételével hozd meg.
Légy tisztában a cég múltjával is. Itt persze nem arra gondolunk, hogy tudd, melyik iskolába járt az alapító, hanem azt, hogy mely marketingstratégiák működtek már korábban a cégnek, és hogy melyek végződtek kudarcban. Rengeteg információ áll a rendelkezésedre, amik megkönnyíthetik a dolgodat, csak tenni is kell érte, hogy felleld őket. Használd ki a korábbi sikereket, és tanulj a hibákból.
Ismerkedj meg a vállalat értékesítési ciklusával is. Mennyi ideig tart megkötni egy üzletet egy lehetséges ügyféllel, miután sikerült felhívni a figyelmét a cég kínálatára? Mennyibe kerül ez a cégnek, és honnan vonzzátok be a legtöbb ügyfelet?
Vess egy alapos pillantást azokra a marketingcsatornákra, amiket a cég jelenleg használ. Milyen online és offline stratégiákról van szó? Milyen hiányosságokat kell minél előbb pótolni, mi nyeli a pénzt anélkül, hogy megtérülne, és mik azok a területek, amikbe érdemes lenne befektetni?
Vedd számba a cég számára elérhető eszközöket is, és gondolkodj el rajta, hogy hogyan alkalmazhatnád ezeket a cég céljainak elérésére. Milyen további eszközökre lehetne szüksége a cégnek ehhez?
4. Ismerkedj meg a cég ügyfeleivel is!
Ami talán még a cég ismereténél is fontosabb egy marketing manager számára, az a cég ügyfeleinek megértése. Ha nem tudod, hogy kik alkotják céged célközönségét, akkor szinte garantált a kudarc.
Először is nézz rá jelenlegi ügyfélbázisodra, és tudj meg minél többet azokról, akik már korábban vásároltak cégedtől vagy igénybe vették a szolgáltatásaitokat. Vannak gyakran felmerülő közös érdeklődések, vagy demográfiai jellemzők közöttük? Milyen egyéb hasonlóságokat vélsz felfedezni?
Ezek alapján állíthatod össze ügyfélperszónáidat. Ezek lényegében olyan emberek fiktív másai, akik legnagyobb eséllyel válnának márkád ügyfeleivé. Az ügyfélperszónák a piacszegmentálás rendkívül fontos eszközei.
Dolgozz együtt az ügyfélszolgálatosokkal, hogy kiderítsd az ügyfelek leggyakoribb panaszait, szükségleteit, és észrevételeit. Ezen információk birtokában még inkább az ő igényeikhez igazíthatod marketingedet.
5. Tudj meg minél többet versenytársaidról
Hacsak nem egy teljesen egyedi terméket, vagy szolgáltatást kínál céged, minden bizonnyal némi versennyel kell majd számolnia az ügyfelek kegyeiért. Tekintve hogy szinte biztos, hogy lesznek versenytársaid, az egyik leghasznosabb dolog, amit marketing managerként tehetsz az, hogy minél közelebbről megismerkedsz velük.
Először is figyeld meg, hogy milyen marketingstratégiákat használnak. A hirdetéseket például könnyedén kielemezheted, hiszen ezek általában mind nyilvánosak (a Facebookon még külön meg is nézheted egy oldal összes nyilvánosan futtatott hirdetését).
Próbáld felmérni, hogy mennyire hatékonyak ezek a stratégiák. Vannak köztük hatékonyabbak? Esetleg hatékonyabbak azoknál, mint amiket a te céged csinál éppen?
Próbálj minél többet tanulni versenytársaidtól, és próbálj átvenni néhány jó ötletet tőlük, természetesen úgy, hogy ne vádolhassanak meg másolással.
Ne felejtsd el, hogy versenytársaid valószínűleg nem csak az interneten aktívak, és hogy a PR is a marketing stratégia része, így erre is érdemes odafigyelni.
6. Tűzz ki célokat magad elé
Marketing managerként az egyik első dolgod az új célok kitűzése kell, hogy legyen. A második? Elérni őket.
A célok segítenek irányt mutatni, és ha sikerül teljesítened őket, akkor azzal nem csak cégednek teszel jót, hanem saját, személyes hírnevednek is a vállalaton belül. Éppen ezért fontos, hogy olyan célokat tűzz ki magad elé, amelyek látványosak, de elérhetőek is egyben.
7. Ügyelj az egyensúlyra
Nincs egyszerű dolguk azoknak, akik a te pozíciódban vannak. Egyrészt meg kell felelned a vezetőség elvárásainak, másrészt azonban az ügyfelek igényeit is ki kell elégítened, és ez a két dolog nem feltétlenül passzol mindig egymáshoz. Éppen ezért fontos, hogy már említett személyes marketingeddel meggyőzd feletteseidet, hogy miért érdemes a dolgokat a saját módszereiddel megoldani.
8. A jó marketing manager holting tanul
A marketing egyszerre művészet és tudomány is. Csapatoddal folyamatosan új, kreatív ötletekkel kell előállnotok, hogy megfeleljetek a legújabb trendeknek, és persze hogy látványos eredményeket mutathassatok fel a vezetőségnek.
Fontos tehát, hogy friss fantáziád legyen, amit rendszeres olvasással tarthatsz karban. Nézz utána a sikeres régi kampányoknak, és próbálj ötleteket meríteni belőlük, ha olyasmit találsz köztük, amit saját márkádnál is alkalmazhatnál. Tanulj a nagyoktól, hogy egyszer téged is együtt emlegessenek velük!
Iratkozz fel ennek a blognak a hírlevelére is ITT, kövesd YouTube csatornánkat ITT Instagram oldalunkat ITT!
9. Nem érthet mindenhez egy marketinges sem. Kérj segítséget szakemberektől!
Bármilyen jó voltál is a suliban, vagy akár hány évet is töltöttél el marketingesként a szakmában, nincs időd minden területet teljes mértékben ismerni. Ez nem szégyen, tény. Marketing managerként tudni azt, hogy a keresőoptimalizálás elengedhetetlen, a Facebook még ma is tud organikusan konverziókat hozni hirdetések nélkül, ismerni a Google Ads alapjait elengedhetetlen. A Google elmúlt negyedévi 11 algoritmus frissítésének hatásait nyomon követni már nem a te feladatod.
Lásd át azt a komplex marketing stratégiát, ami céged számára a legtöbb konverziót hozza, irányítsd az alattad vagy neked dolgozó embereket szakértelemmel, de ne vessz el a részletekben. Tudd, kitől mit kell követelni, és hogyan lehet ellenőrizni munkájának eredményességét. De a technikai beállítások már nem kell a te feladatod legyen.
Vannak olyan szakterületek, melyek egy egy fős mikro vállalkozás estében de egy nagy vallatnál sem kell belsős marketinges feladata legyen. Ilyen pl. a SEO, a keresőoptimalizálás. Vagy a marketing auditok tartása, melyben a külső, független szem nagyon sokat segíthet. Ezért ne habozz, kattints IDE, és olvasd el, hogyan is működik ez hatékonyan!
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.