notification icon
Ne maradj le semmiről! Iratkozz fel értesítéseinkre!

Kép SEO avagy Hogyan keresőoptimalizálj a Google képkeresőjére

Vedd fel velünk a kapcsolatot, kattints!
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
logo_1 logo_2 logo_3 logo_4 logo_5 logo_6 logo_7 logo_8 logo_9 logo_10 logo_11 logo_12 logo_13 logo_14 logo_15 logo_16 logo_17 logo_18 logo_19 logo_20 logo_21 logo_22 logo_23 logo_24 logo_25 logo_26 logo_27 logo_28 logo_29 logo_30 logo_31 logo_32 logo_33 logo_34 logo_35 logo_36 logo_37 logo_38 logo_39 logo_40 logo_41 logo_42 logo_43 logo_44 logo_45 logo_46 logo_47 logo_48 logo_49 logo_50 logo_51
Főoldal > Hogyan keresőoptimalizálj a Google képkeresőjére

Hogyan keresőoptimalizálj a Google képkeresőjére


2020/11/21
Máté Balázs, online marketing tanácsadó

Mi kell ahhoz, hogy a Google képkeresőjében is az elsők között jöjjenek weboldalad képei? A képkeresőt gyakrabban használják, mint gondolnád, foglalkozz vele!

Kép SEO avagy Hogyan keresőoptimalizálj a Google képkeresőjére
Youtube logo

IRATKOZZ FEL

CSATORNÁNKRA

Ha végig nézed cikkeinket itt a blogon, vagy a Marketing Professzorok céges weboldalán (itt találod: Marketing Professzorok Kft.), láthatod, hogy minden egyes cikkünkhöz tartozik egy kép. Alapvetően így épül fel a blog motor nálunk. Online marketing témához, heti szinten jó pár bejegyzéshez képet találni pedig nem is olyan egyszerű Mégis, mindig teszünk. Néha kicsit távolabbi a kép a témától, de hát mondom nem könnyű ez, ha nem egy szép hoteled, orvosi rendelőd, vagy webáruházad van.

 

Egy jó cikk sokkal többet ér, ha legalább egy kép is tartozik hozzá. Egy kép nem csak érdekesebbé és beszédesebbé teszi tartalmadat, hanem a SEO-jában is sokat segíthet. De hogyan optimalizálhatod képeidet a keresőmotorok számára? Az alábbi kép SEO útmutatóból minden kiderül!

 

Miért kell minden cikkhez képeket használni, miért foglalkozzunk a kép SEO-val egyáltalán?

A megfelelően használt képek segítenek olvasóidnak a cikk értelmezésében. Ha valahol, akkor az interneten érvényesül az „egy kép többet mond ezer szónál”. Ha van egy ezerszavas cikked, akkor sokkal érdekesebbé teheted néhány kép hozzáadásával, amelyek illusztrálják, demonstrálják mondanivalódat (még ha csak grafikonokról vagy diagramokról is van szó). 

 

Nincs ezen mit túlbonyolítani – adj hozzá egy képet minden cikkhez, hogy vonzóbbá tedd őket olvasóid számára. Persze ez nem az egyetlen ok, hiszen a vizuális keresés technológiája is egyre fejlődik, de már az alapvető képkeresés is évek óta hoz jelentős forgalmat jó néhány cikknek. Különösen (de nem kizárólag) akkor érdemes kiemelten foglalkozni a kép SEO-val, ha első sorban vizuális tartalmakkal foglalkozol.

 

A Google Képkeresője nemrégiben látványos átalakításon esett át, s az új szűrők erősen utalnak rá, hogy a keresőóriás egyre hatékonyabban képes megállapítani hogy mi látható egy képen.

 

Hogyan találj rá a legjobb képekre?

Cikk inline

Ha teheted, mindig használj saját, eredeti képeket az internetről letölthető stock képek helyett. Ez a mi esetünkben ugye nem is olyan egyszerű, de ha a Te vállalkozásod sokkal kézzel foghatóbb termékeket árul, jóval könnyebb dolgod lesz. A céget bemutató oldalon például a cég valódi munkatársai kell, hogy megjelenjenek, nem egy mosolygó üzletember valamelyik véletlenszerű stock webhelyről. Ha megnézed a céges oldalunkat, ott láthatod is a munkatársainkról készült fotókat. 

 

Hasonlóképpen, cikkedhez is egy releváns képet kell, hogy válassz. A kép fő célja az, hogy még többet eláruljon a cikk témájáról, például egy illusztráció vagy egy ábra formájában. Figyelj arra is, hogy a kép mindig kapcsolódó szöveg közelében legyen. Továbbá, ha van egy fő kép, amivel rangsorolni szeretnél, akkor próbáld azt minél előbbre (fentebb) helyezni a cikkben, anélkül, hogy erőltetnéd. 

 

Mindez azért fontos a kép SEO szempontjából, mert a kapcsolódó szöveg mellé helyezett képeket könnyebb rangsorolni a cikkben megcélzott kulcsszóra. De ne szaladjunk ennyire előre.

 

Képek a keresőoptimalizáláshoz

 

Ha nincsenek saját képeid, amiket használhatnál, akkor más helyekről is szerezhetsz magadnak képes tartalmakat anélkül, hogy stock webhelyekhez kellene fordulnod. A Filckr  például temérdek Creative Commons licensszel feltöltött képet kínál, amiket szabadon használhatsz, ha megemlíted az eredeti fényképészt.

 

Ha mégis stock webhelyekhez vagy kénytelen nyúlni, akkor próbálj olyan képeket keresni, amelyek hitelesebbek, mint a beállított, szemmel láthatóan stock képek. Persze nehéz olyan képet találni, amiken emberek szerepelnek, és nem tűnnek stock fotóknak – hacsak nem saját magad készíted őket, ami a legjobb opció.

 

Egy másik alternatíva illusztrációkat használni képek helyett, különösen ha olyan témáról írsz cikket, amit nehezebb valódi fényképekkel szemléltetni. 

 

A képek SEO szempontú előkészítése

Ha sikerült rátalálnod az ideális kép(ek)re, akkor ideje felkészíteni azt a feltöltésre. Függetlenül attól, hogy egy fényképről, egy illusztrációról vagy épp egy grafikonról van szó, több mindent is tehetsz annak érdekében, hogy később a lehető legtöbb hasznát vehesd webhelyeden. Lássuk ezeket!

 

A kép SEO alapja: válassz jó fájlnevet

A kép SEO a fájlnévvel kezdődik. A cél az, hogy a Google tudja, mit ábrázol a kép anélkül, hogy rápillantana (ugyanis a Google még messze nem elég okos, hogy képes legyen megállapítani a képek tartalmát vizuális úton). Ezen sincs mit túlbonyolítani: ha épp a Gellért-hegyet mutatod be cikkedben, akkor a hegyet ábrázoló kép fájlneve legyen például gellert-hegy-budapest.jpg. A lényeg, hogy a fájlnév tartalmazza a kép fő témáját (ez esetben a Gellért-hegy), illetve, hogy az kerüljön a fájlnév elejére.

 

Válassz megfelelő fájlformátumot

A megfelelő fájlformátum a képeknél attól függ, hogy mit szeretnél ábrázolni, és hogy hol szeretnéd felhasználni az adott képet.

Ha például a nagyobb fényképek és illusztrációk esetében a JPEG a javasolt formátum, hiszen viszonylag kis méretű fájlokat kínál, miközben elfogadhatóan őrzi meg a színeket és a kép minőségét.

Amennyiben olyan képi elemeket szeretnél elhelyezni cikkedben, amelyek átlátszó hátteret tartalmaznak, a PNG a legideálisabb választás.

Egy valamivel újabb formátum a WebP, amit JPEG és PNG képek helyett is használhatsz, habár keresned kell egy külön eszközt, ami segít WebP formátumúvá konvertálni képeidet.

Logóidat és ikonjaidat SVG formátumban érdemes elkészíteni és feltölteni. Ez azért javasolt, mert CSS vagy JavaScript használatával ezek az SVG fájlok minőségromlás nélkül átméretezhetők.

Amennyiben tudod, hogy a célközönséged egy nem szokványos böngészőt használ, nézz utána, hogy az milyen formátumú képeket támogat, nehogy olyan fájlokat tölts fel, amiket látogatóid nem tudnak megjeleníteni.

 

A képméret szerepe a kép SEO-ban

Mint azt bizonyára tudod, a felhasználói élmény fontos része a SEO-nak, és ha van valami, ami elronthatja ezt az élményt, az a lassú oldalbetöltés. Ezt nem csak a felhasználók szenvedik meg, hanem a keresőmotorok robotjai is, amelyeknek több időre lesz szükségük feltérképezni és indexelni webhelyedet, ha az nem elég gyors.

 

A webhelyek sebességét nagyban befolyásolják a feltöltött képfájlok. Ez még akkor is így van, ha egy 3000 x 2500 képpontos képet csak 300x250 méretben jelenítesz meg – a böngészőnek ugyan úgy be kell töltenie a teljes méretű képet, ami jelentősen lassíthatja az oldalt a felhasználók és a robotok számára.

 

Fontos tehát, hogy a képet lehetőleg akkorára méretezd át, amekkorában meg szeretnéd jeleníteni az oldalon. Ne hagyd, hogy a WordPress becsapjon – habár a WP több felbontást is kínál képeidből, miután feltöltöd őket webhelyedre, a rendszer csupán a felbontást állítja át, de a fájlok konkrét méretét (hogy hány kilobájt vagy megabájt egy kép) nem optimalizálja. Éppen ezért ezt neked kell megoldanod, már a feltöltés előtt!

 

Amennyiben WordPress helyett egyedi forráskódú honlapmotort használsz, választhatsz olyan rendszert is, mely automatikusan elvégzi a képek SEO optimalizálását. 

 

Használj reszponzív képeket

A reszponzív design már rég óta fontos SEO szempont, és a WordPress a 4.4-es verzió óta automatikusan, alapértelmezettként így kezeli a feltöltött képeket. A reszponzív képek egy srcset attribútummal rendelkeznek, ami automatikusan a kijelző szélességéhez igazítja a képet. Ez különösen mobileszközökön fontos.

 

Ügyelj a képek fájlméretére, optimalizálás nélkül nincs kép SEO!

Akár a kép átméretezésekor, akár utólag, de biztosítanod kell, hogy képeid fájlmérete (hogy hány kilobájtot vagy megabájtot „nyomnak”) olyan kicsi legyen, amennyire csak lehetséges (jelentős minőségromlás nélkül).

 

Ezt a kép átméretezésekor és mentésekor is megteheted – a JPEG képeknél például általában 0-100-ig állíthatod be a minőséget. Minél kisebb az érték, annál erősebb a tömörítés, kisebb a fájlméret, és annál több minőség is veszik el a képből.

 

Amennyiben nem szeretnéd egy bizonyos minőség alá tömöríteni képeidet, akkor érdemes valamilyen online képoptimalizáló eszközt használni, amik például az EXIF adatokat is eltávolítják képeidből. Ezekre az interneten általában nincs szükség, tehát feleslegesen növelik a fájl méretét. Javasolt képoptimalizáló eszközök például az ImageOptim, a JPEGmini, és a jpeg.io, hogy csak néhányat említsünk.

 

A kép elhelyezése a cikkben

Habár a Google egyre okosabb a képek vizuális azonosításában, még mindig messze van attól, hogy megbízhatóan felismerjen minden képet. Éppen ezért a kép SEO szempontjából fontos, hogy minél többet elárulj neki képeid tartalmáról. Lássuk, hogy mi mindent tehetsz ezért!

 

Képfeliratok

A képfeliratok azok a szövegek, amelyek közvetlenül a kép alatt helyezkednek el, és elmagyarázzák, hogy pontosan mi is látható az adott fényképen, illusztráción, grafikonon, stb. De miért olyan fontosak a feliratok a kép SEO-hooz? Mert nem csak a keresőmotorok, hanem a felhasználók is gyorsan átfuthatnak rajtuk (akárcsak a címsorokon).

 

A KissMetrics már 2012-ben megállapította, hogy a képfeliratokat 3-szor gyakrabban olvassák el a felhasználók, mint a cikk fő szövegét.

 

Persze nem muszáj az összes képhez feliratot mellékelni, hiszen vannak képek, amik nem feltétlenül szemléltető célt szolgálnak, csupán a hosszú szövegtömböket hivatottak megtörni. Nem is feltétlenül muszáj minden képfeliratot kép SEO céljára megfogalmazni. Továbbá kerüld a túloptimalizálást is, és csak azokhoz a képekhez írj feliratokat, ahol ezek indokoltak a látogatók számára. Mindig ők legyenek az elsők, ne csak a kép SEO miatt írj feliratokat.

 

A kép SEO forráskódba írható részei:  „alt” szöveg és a „title” szöveg

Az „alt” szöveg (címke) az a szöveg, ami egy kép helyén jelenik meg, ha a böngésző valamiért nem tudja rendesen megjeleníteni azt. Ez a szöveg segít a felhasználóknak elképzelni, hogy mit ábrázolhat a kép, és némi plusz releváns információt is kínálhat számukra.

 

Habár képfeliratot nem, alt szöveget minden képhez fontos, hogy megadj tartalmaidban. A kép SEO céljából elengedhetetlen az is, hogy, ha indokolt, az alt szöveg a megcélzott kulcsszavadat is tartalmazza.

 

De hogyan kell megírni egy ilyen alt szöveget? Ez a legfontosabb szempont – az alt szövegnek le kell írnia, hogy mi látható a képen, hogy mind a felhasználók, mind pedig a keresőmotorok értelmezni tudják azt. Minél több releváns információt tudsz szolgáltatni egy képről (pl. képfelirat és alt szöveg formájában), a keresőmotorok annál több kapcsolódó keresésre tudják megjeleníteni azt.

 

A „title” szöveg (címke) egy másik képattribútum, amit néhány böngésző akkor jelenít meg, mikor a felhasználó a képre húzza az egérmutatót. Sokan az alt címkét másolják be a title címkébe, ami még mindig jobb, mintha semmi nem kerülne ebbe a mezőbe. Fontos azonban, hogy a title címkében semmi olyan információ ne kerüljön bele, ami nem szerepel a cikk főszövegében, hiszen ha egy felhasználó szövegfelolvasót használ, akkor az eszköz nem lesz képes elolvasni azt a szöveget, ami csak az egérmutató ráhúzásával jelenik meg.

 

Használj strukturált adatokat

A strukturált adatok segítségével több információt kínálhatsz a keresőmotoroknak cikkeid tartalmáról – de tudtad, hogy a strukturált adatok a kép SEO-hoz is használhatók? Habár a Google szerint a strukturált adatok nem segítenek közvetlenül a rangsorolásban, cikkeid és képeid sokkal előnyösebben jelenhetnek meg a többi találat között, ha megfelelően használod az efféle adatjelöléseket. Ha például recepteket osztasz meg webhelyeden vagy blogodon, akkor megjelölheted, hogy egy-egy képed az adott recepthez tartozik, ami így megjelenhet majd a Google weboldal-találatai között is, nem csak a Képkeresőben.

 

Fontos, hogy kövesd a Google előírásait (https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policies#images), ha szeretnél előkelőbb megjelenést (nem feltétlenül előkelőbb helyezést) szerezni képeidnek a Google Képkeresőjében. Az image attribútumot például kötelező megadni, és azt is biztosítanod kell, hogy a képek feltérképezhetők és indexelhetők legyenek.

 

OpenGraph és Twitter Cards

A képek akkor is fontosak, amikor cikkeidet a közösségi platformokon szeretnéd megosztani követőiddel. Egy jó kép megragadja majd a figyelmüket hírfolyamuk görgetése közben, de ehhez ügyelned kell arra, hogy megfelelően megjelöld az adott képet oldalad forráskódjában.

 

A Facebook Open Graph jelöléseihez itt találsz leírást.

 

Fontos, hogy a közösségi megosztásokhoz szánt kép jó minőségű és kellő felbontású legyen, hiszen sok közösségi platform nagyobb méretű és jobb minőségű képeket jelenít meg a felhasználók hírfolyamában (de csak ha ilyet is töltesz fel hozzá). Mindez a Facebook megosztásokra és a Twitter Cards (kártyák) funkcióra is vonatkozik.

 

A képek elhelyezése a tartalomban

Sokan nem szeretik, ha a képek úgy törik meg a szöveget, hogy a sorok eleje jobbra húzódik a szövegoszlop bal széléről. Ennek az égvilágon semmi köze a kép SEO-hoz, de sokkal kényelmetlenebbé teheti a felhasználói élményt, mint gondolnád.

 

Ez csak akkor probléma, ha a kép a szöveg bal oldalára kerül, és jobbra tolja azt. A jobbra helyezett képek nem tolják el a sorok kezdetét, csak lerövidítik őket, ami sokkal természetesebbként hat. A középre, sorok közé helyezett képek (amik ugyanolyan szélesek, mint a sorok) szintén nem hatnak zavaróan, és még több figyelmet is lehet terelni így rájuk.

 

XML webhelytérképek képeknek

Az XML webhelytérképekről bizonyára hallottál már, azonban meglepően ritkán esik szó a képeket tartalmazó XML térképekről. A Google a következőképpen ír (https://support.google.com/webmasters/answer/178636?hl=hu) erről:
„Hozzáadhat képeket egy meglévő webhelytérképhez, vagy létrehozhat külön webhelytérképet a képek számára. Ha képeket ad hozzá a webhelytérképhez, a Google könnyebben megtalálja azokat a képeket, amelyeket máshogy esetleg nem találnánk meg (például olyan képeket, amelyekhez a webhely JavaScript-kóddal fér hozzá).”
 

SEO, keresőoptimalizálás

Ajánlatkérés

Több vásárlót szeretnél? Több vendéget szeretnél? Több ügyfelet szeretnél? Hatékonyabb marketinget szeretnél? Megalkotjuk tökéletes marketing stratégiádat, 2020.12.31-ig történő megrendelés esetén ennek díját elengedjük*.


*egy éves megrendelés esetén


Pihengetünk? mobile
Magyarország leglátogatottabb online marketing blogja

ENNYIEN OLVASTÁK A BLOGOT
2019. JANUÁR 1. ÓTA:
0
Kövess minket
Iratkozz fel!
Naprakész online marketing tippek és esettanulmányok
Marketing szakszótár

Információs termék

Egy információs termék valamilyen médián keresztül...

Apróhirdetés

Mi az az apróhirdetés? Az apróhirdetések („aprók”)...

Szavazás

A szavazás egyfajta közvélemény kutatás egy adott csoporton...

Landing oldal

Mi az a Landing Page? Az az oldal a weboldaladon, amire egy látogató egy...

GSP

Olyan Google Display Hálózati kampányok, amik lehetővé teszik az email...
Online marketing tanácsadó 1998-óta

Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!

Online marketing tanácsadó 1998-óta
Online marketing tanácsadás

Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia! 

Online PR és Publishing

Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!

Online marketing előadások, oktatás és kutatás

A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.

SEO tanácsadás, saját kutatás alapján

A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.