Kattintásmentes keresések – Mi lesz a SEO-val?
Kattintásmentes keresések – Mi lesz a SEO-val?
Nagyon sok keresés nem kattintásban végződik. De mi lesz így a SEO-val? Van még értelme a keresőoptimalizálásnak? Mit tehet a SEO szakember ez ellen?
Nagyon sok keresés nem kattintásban végződik. Egyre több felhasználó keres rá valamire a Google felületén, majd miután közvetlenül a találati oldalon megtalálja az információt, amire kíváncsi volt, be is zárja a lapot. Nem kattint át egyetlen webhelyre sem – nincs rá szüksége. Ezeket az eseteket nevezzük kattintásmentes vagy „nulla kattintásos” kereséseknek. Biztos te is találkoztál már ilyen találatokkal, esetleg a te weboldalad is rangsorol így.
Ideje tehát újra elővenni az évtizedek óta fel-felbukkanó kérdést: „Akkor most halott a SEO?”
Szerencsére kéznél van az ilyenkor helyes válasz is: „Nem, csak alkalmazkodni kell az új helyzethez”.
Az alábbiakban megismerkedhetsz a kattintásmentes keresések típusaival, az elterjedésük hátterével, és hogy hogyan igazíthatod hozzájuk SEO stratégiádat.
Mik azok a kattintásmentes keresések?
Kattintásmentes keresésnek nevezzük azt, amikor egy felhasználó már a keresőtalálati oldalon (SERP) megtalálja a számára fontos információt, ezért nem kattint rá egyetlen találatra sem a felsoroltak közül.
Ilyen akkor történhet, amikor Google vagy egy másik keresőmotor közvetlen választ ad a felhasználó kérdésére (még akkor is, ha nem kérdésként fogalmazza meg a keresését).
Bizonyára Te is találkoztál már ezekkel, például amikor egy történelmi alak után kutattál:
Vagy épp az időjárásra voltál kíváncsi:
A Google harmadik felektől átvett adatok alapján kínálja ezeket az azonnali válaszokat. Az időjárási információk forrása például a weather.com.
A kattintásmentes keresések nagyszerű felhasználói élményt biztosítanak, a webhelyek számára azonban már nem túl előnyösek. Ugyanis még ha webhelyed kiemelt pozícióba is kerül, mint egy közvetlen válasz forrása, a felhasználó nem biztos, hogy rá is kattint majd a linkedre, ha már választ kapott a kérdésére a találati oldalon.
Ez kevesebb hirdetési bevételt jelent, kevesebb konverziót és kevesebb esélyt arra, hogy kapcsolatokat építhess lehetséges ügyfeleiddel.
A kattintásmentes keresések trendje pedig folyamatosan terjed, elég csak ránézni a különböző keresőmotorok által kínált AI válaszokra. Jogosan merül fel tehát a kérdés…
Miért van egyre több kattintásmentes keresés?
Rand Fishkin a SparkTorótól a Datos adatai segítségével elemezte a felhasználók keresési viselkedését az Egyesült Államokban és Európában. A 2024-es tanulmányból kiderült, hogy az amerikai keresések 58,5%-a és az európai keresések 59,7%-a kattintásmentes.
A kattintások száma az olyan keresőfunkciók miatt esett vissza, mint az AI áttekintések és a kiemelt kivonatok, amelyek gyakran azonnal megválaszolják a keresők kérdéseit.
Egy másik ok az, hogy a Google szívesebben küldi a felhasználókat saját termékeire, például a YouTube-ra vagy a Google Flights-ra.
A webhelyek azonban nem csupán a Google-al versenyeznek – a felhasználók egyre gyakrabban használnak más platformokat a keresésre, úgymint:
- A közösség médiát: Sokan jobban megbíznak a TikTokban, a Redditben vagy más közösségi platformokban.
- AI eszközöket: A ChatGPT és más AI eszközök is saját keresőmotorok fejlesztésén dolgoznak.
- Webáruházakat: Ha valaki egy termékre keres rá, az jó eséllyel az Alzáról, az Emagról vagy más vezető webshopból lát majd találatokat az első helyeken.
Mindez persze remek a fogyasztók számára, akik azonnal rátalálhatnak az általuk keresett termékekre, tartalmakra és információkra. A márkáknak azonban sokkal keményebben kell dolgozniuk annak érdekében, hogy láthatók maradjanak a találati oldalakon és megőrizzék organikus forgalmuk egy részét.
Nemsoká rátérünk, hogy miket tehetsz ennek érdekében. Előbb viszont nézzük meg, hogy melyek azok a Google keresőfunkciók, amelyek megfosztanak az átkattintó látogatóktól.
A kattintásmentes keresések típusa
AI áttekintések
Az AI áttekintés egy generatív AI által létrehozott összegzés, ami a Google SERP tetején jelenik meg az információkereső lekérdezésekre.
(Kép forrása: The Keyword Blog, Google)
A Google AI áttekintései mögött a Gemini nagy nyelvi modell áll, ami különböző források elemzése alapján állítja össze ezeket a válaszokat. Ezeket a forrásokat egyébként meg is jelöli az AI válasz mellett.
Az áttekintésben megjelenő bekezdések végén egy link ikon is szerepel, amire rákattintva a felhasználók megtekinthetik a kapcsolódó forrást.
Ezektől egyelőre még nem kell tartani, ugyanis viszonylag újnak számítanak és csupán néhány országban érhetők el. Hazánkba valószínűleg a Google-tól megszokott módon jóval később érkeznek majd meg.
Ettől függetlenül érdemes ismerni őket, és tudni, hogy hogyan készülhetsz fel rájuk (de erről majd lejjebb bővebben).
Kiemelt kivonatok
A kiemelt kivonat egy szövegdoboz a találati oldalak tetején, ami rövid választ kínál a felhasználó lekérdezésére.
Az információ ilyenkor egy-az-egyben egy külső forrásból érkezik, és a Google az eredeti szöveg részletét jeleníti meg a felhasználónak. A szövegrészlet alatt egy kattintható link is szerepel, amelyet követve a felhasználó az eredeti webhelyen tekintheti meg a teljes forrást.
A kiemelt kivonatokban megjelenhetnek képek, felsorolások, táblázatok és videók is.
Közvetlen válaszdobozok
A közvetlen válaszdoboz olyan, mint egy leegyszerűsített kiemelt kivonat. Általában kizárólag azokat az információkat jelenítik meg, amikre a felhasználó kíváncsi volt, például:
Ezekkel nagyon sok keresésben találkozhatsz és sok kattintásba is kerülnek a webhelyeknek.
Tudáspanel
A Tudáspanel az az információs felület, ami a találatok jobb oldalán jelenik meg (az asztali készülékeken), amikor egy személyre, márkára, helyre vagy más entitásra keresel rá – nézzük például a Metát, ami egy cég:
A Tudáspanel kínálja talán a legtöbb információt a keresett entitásról, és habár gyakran számos linket is felsorol, nem biztos, hogy a felhasználónak szüksége lesz ezekre, ha a panelen közvetlenül megtalálja, amit keresett.
Helyi csomag
A helyi csomag akkor jelenik meg, amikor a Google úgy véli, hogy valaki egy adott környéken szeretne megtalálni valamit. Például „legjobb pizzéria a közelben” vagy „gyógyfürdők Budapesten”. A helyi csomaghoz egy térkép és néhány kiemelt hely tartozik:
A helyi találatokban megjelenik az adott hely neve, címe, telefonszáma és nyitva tartása is, illetve az értékelések is közvetlenül megtekinthetők a nélkül, hogy a felhasználóknak bármilyen másik webhelyre kelljen átkattintaniuk.
Mások ezeket a kérdéseket is felteszik
A Google egyes keresésekre kapcsolódó kérdéseket is megjelenít, amelyekre rákattintva rögtön megjelenik a keresőmotor által megfelelőnek vélt válasz is.
Hogyan optimalizálhatod tartalmaidat a kattintásmentes keresésekre
A kattintásmentes keresések ellen nincs mit tenni – az egyetlen észszerű lehetőséged alkalmazkodni SEO stratégiáddal ehhez a rendszerhez, hogy a legtöbbet hozhasd ki ezekből a speciális találatokból.
Íme néhány tipp, ami segít a kattintásmentes keresésekre optimalizálni:
1. Ügyelj a kulcsszóhasználatra
Alaposan el kell gondolkodnod rajta, hogy mely kattintásmentes kereséseket szeretnéd megcélozni. Egyes funkciók, úgymint a kiemelt kivonatok vagy a helyi csomagok kiválóak a márkaismertség megerősítésére.
Ezzel szemben a közvetlen válaszok vagy az AI áttekintések nem igazán.
Egy kulcsszókutató eszköz, mint például az Ubersuggest segít rátalálni a legjobb kulcsszókra. Az Ubersuggest például azt is megmutatja, hogy az adott keresésre megjelenik-e kiemelt kivonat és egyéb extra funkciók a találatok között.
Ez segít kiválasztani azokat a kulcsszókat, amelyeket megcélozhatsz, ha szeretnél a legkiemelkedőbb pozíciókba kerülni.
Állítsd össze úgy a tartalmadat, mint egy kattintásmentes találatot
A megfelelő tartalomszerkezet összeállítása az egyik legjobb módszer a kattintásmentes találatok megszerzésére. Íme néhány tipp ehhez:
- Fogalmazz egyszerűen
- Írj rövid mondatokat és bekezdéseket
- Használj címsorokat és alcímsorokat
- Ahol indokolt, használj felsorolásokat
Adj választ minél több releváns kérdésre, hogy a Google ideális forrásnak tekinthesse tartalmaidat, és megjeleníthessen a kiemelt találatok és kapcsolódó kérdések között.
Számos eszköz segít kapcsolódó kulcsszókat és témákat találni tartalmaidhoz.
Ügyelj az E-E-A-T szempontokra
Ha tartalmaidat az E-E-A-T (tapasztalat, szakértelem, tekintély és megbízhatóság) szempontjai alapján készíted el, akkor nagyobb esélyed lesz rá, hogy a Google beválogassa őket a kattintásmentes találatok közé.
Az E-E-A-T-ról bővebben is érdemes olvasgatni, de íme néhány gyors tipp hozzá:
- Készíts részletes szerzői adatlapot
- Működj együtt más szakértőkkel az iparágadon belül
- Frissítsd korábbi tartalmaidat naprakész adatokkal
- Szerezz minőségi visszahivatkozásokat
Használj Schema jelöléseket
A Schema a strukturált adatjelölések egyik szabványa, amellyel plusz információkat jeleníthetsz meg webhelyeden a keresőmotorok és nagy nyelvi modellek számára.
A Google nagyobb eséllyel válogatja majd be tartalmaidat a kattintásmentes találatok közé (pl. kiemelt kivonatok, termékadatok), ha releváns megjelölt adatokat is lát bennük (pl. árak, készlet stb.)
A Schema jelöléseknek számos fajtája van. Nézz utána, hogy melyek a legrelevánsabbak saját tartalmaidhoz, és használd csak azokat.
Alkalmazz helyi SEO-t
A helyi SEO segít megjelenni a helyi csomagokban, a Tudáspanelen és bizonyos kiemelt kivonatokban is a helyi keresések találatai között.
A helyi SEO szintén egy nagyobb téma, de íme néhány gyors tipp hozzá:
- Készítsd el és töltsd ki alaposan Google Cégprofil adatlapodat
- Szerezz minél több hiteles, pozitív értékelést
- Helyezd el a weben alapadataidat (név, cím, telefonszám), ügyelve rá, hogy mindenütt pontosan egyezzenek egymással
- Szerezz helyi visszahivatkozásokat
Figyeld keresőstratégiádat
Az Ubersuggest „Rank Tracking” funkciójával ellenőrizheted „kattintásmentes stratégiád” hatékonyságát.
Hozz létre egy új projektet, ha még nincs ilyened, majd tölts fel egy listát a követni kívánt kulcsszókból egy CSV fájlban. Miután a projektet beállítod, az eszköz automatikusan figyeli majd, hogy melyik kifejezésre hogyan rangsorolsz.
A zöld nyilak javulást jeleznek, a pirosok visszaesést. Ha nem tűnik hatékonynak a stratégiád, akkor módosíts rajta, amíg be nem indulnak a dolgok.
Ne feledd, hogy nem csak a Google létezik
A Google kétségkívül a világ legnagyobb keresőmotorja, de egyre több felhasználó kutat információk után más platformokon, úgymint a közösségi médián, más keresőmotorokon vagy AI eszközök segítségével (pl. ChatGPT).
Felesleges azon morfondírozni, hogy melyeket használják ezek közül. Igyekezz mindre optimalizálni, hogy bárhol rátalálhassanak márkádra:
- Hagyományos keresőmotorok
- Közösségi platformok
- AI eszközök
- Webáruház-platformok
- Kevésbé ismert, de aktív felhasználói körrel rendelkező csatornák
Ha a Google kattintásmentes találatai ellehetetlenítik az előkelő rangsorolást márkád számára, akkor hálás leszel magadnak, hogy bebiztosítottad fellelhetőségedet az ilyen alternatív csatornákon is.
Felhasznált irodalom: Neilpatel.Com
Gyakori kérdések
Mi az a kattintás mentes keresés?
A kattintásmentes keresések (angolul zero-click searches) azok az internetes keresések, amelyek során a felhasználó anélkül talál választ a kérdésére, hogy további linkre kattintana. Ezek a találatok gyakran a keresőmotor (például a Google) találati oldalán jelennek meg, a felhasználó számára azonnali választ adva. Ez azt jelenti, hogy a keresés során a Google vagy más keresőmotor már a találati listánál megjeleníti a releváns információkat, és nincs szükség a forrásoldalra való átkattintásra.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.