Így lesz az Instagram történetekből marketing csodafegyver
Így lesz az Instagram történetekből marketing csodafegyver
Az Instagram marketing leghasznosabb eszköze a történetek funkció, mellyel forgalamat generálhatsz weboldaladnak. Mutatjuk, hogyan használd eredményesen!
Kétségtelenül a Snapchat sikerén felbuzdulván az Instagram is előállt ezzel a funkcióval, ami rövidesen a felhasználók nagy kedvence is lett, egy teljesen új marketingcsatornát nyitva meg ezzel a márkák és ügyfeleik között.
Biztosan Te is hallottál már róla, hogy a történetek teszik olyan nagyszerű marketingeszközzé az Instagramot a márkák számára – ebben a cikkben megtudhatod, hogy miért ez a helyzet, és persze hogy hogyan érdemes használni őket a maximális aktivitás érdekében!
Miért érdemes használni a történeteket?
A történetek funkciót igazából senkinek nem kell bemutatni – ezek a rövidéletű tartalmak tökéletesek a mobilképernyőkre, és az Instagram hivatalos adatai szerint kifejezetten ideálisak a cégek számára, ugyanis a legnézettebb történetek egyharmada valamilyen márkától származik.
A történetek könnyed formátumának köszönhetően nem hivatalosnak, hanem sokkal közvetlenebbnek, barátságosabbnak érződnek a felhasználóknak, ami manapság fontos szempont a marketingben. Íme csupán néhány további ok, amiért marketingesként foglalkoznod kell az Instagram történetekkel:
Rengeteg kreatív lehetőséget kínálnak
A történetek népszerűségét mutatja, hogy megjelenésük óta rengeteg funkcióval frissítették őket. Ma már rajzolhatsz beléjük, elhelyezhetsz bennük hashtageket, helyi címkéket, matricákat, és még saját kiterjesztett valósággal működő címkéket is készíthetsz felhasználóidnak.
Elképesztő aktivitást lehet elérni velük
Az Instagram jelentése szerint naponta több mint 400 millió felhasználó foglalkozik valamilyen módon a történetekkel.
Nem kell sok figyelmet fordítani rájuk
A hétköznapi Instagram bejegyzésekkel szemben – amiknél azért adni kell a minőségre – a történetekben egyáltalán nem muszáj a tökéletességre törekedni. Nem számít, ha az oda posztolt képek néha egy kicsit túl sötétek, vagy elmosottak – másnap úgyis végleg eltűnnek a felhasználók szemei elől. Ha történik valami érdekes, amit gyorsan meg szeretnél osztani közönségeddel (és nincs időd, vagy módod arra, hogy tökéletesítsd), akkor érdemes történetként feltölteni azt.
Ideálisak a forgalom bevonzására
Ha több mint 10 ezer követőd van, akkor a történetekben akár egy hivatkozást is elhelyezhetsz, amivel az érdeklődő forgalmat webhelyedre, vagy akár közvetlenül webáruházadba terelheted. A Shopping (Vásárlás) funkció továbbá lehetővé teszi, hogy a felhasználók közvetlenül az Instagramon vásároljanak meg bizonyos termékeket.
Segítenek minél több felhasználó elé eljutni
Amikor történetedet egy hashtaggel vagy egy helyi címkével jelölöd meg, akkor azok a felhasználók, akik ezekre keresnek rá a te történetedet is látni fogják az adott hashtag vagy hely történetei között. Fontos szempont, hogy így azok a felhasználók is rátalálhatnak történeteidre (és márkádra), akik még nem követnek az Instagramon.
Az Instagram történetek használata
A történetek funkció használata végtelenül egyszerű. Navigálj profilodra, és koppints a + jelre a képeden, vagy arra a részre, ahol a „történeted” felirat jelenik meg. Ezen kívül a kamera ikonra is rákoppinthatsz.
Ez után készíts egy képet vagy videót az Instagram kamerájával, vagy kattints a galéria ikonra a bal felső sarokra (simán fel is húzhatod az ujjad), ha a telefonodról szeretnél feltölteni inkább valamit.
Ha szeretnéd, akkor az Instagram beépített szerkesztőjével alakíthatsz valamennyit a választott képen vagy videón, végül pedig válaszd ki, hogy hol szeretnéd megjeleníteni a végeredményt – mehet a történetedbe, személyes üzenetként egy másik felhasználónak, vagy akár a telefonodra is lementheted későbbi használatra.
A történetek funkció kifejezetten az okostelefonoknak kedvez, így fontos, hogy álló képarányú képeket és videókat készíts hozzá. Az ideális képméret 1080 pixel széles, és 1920 pixel magas, ami pontosan 9:16 képaránynak felel meg. Ha a feltölteni kívánt képed vagy videód nem felel meg ennek a méretnek vagy aránynak, akkor feltöltéskor átméretezheted, de meglehet, hogy a széleit kénytelen leszel levágni belőle.
Egyéb tartalomtípusok, amiket a történetekben használhatsz
Habár rengeteg kreatív szabadságot biztosítanak, nem csak képeket és videókat tehetsz közzé történeteidben. Az Instagram számos egyéb tartalomtípust is kínál, amelyekből kiválaszthatod azt, amivel a leghatékonyabban tudod átadni üzenetedet.
- Szöveg: Történeted állhat egy egyszerű szövegből is, amit különböző stílusokkal csinosíthatsz, és többféle színes hátteret is beállíthatsz mögéjük. Ha képeidre vagy videóidra szeretnél szöveget helyezni, akkor azt azok feltöltésekor teheted meg.
- Élő: Élő közvetítéseidet a történeteid közé is feltöltheted.
- Boomerang: Ez a népszerű formátum lehetővé teszi, hogy egy másodperces, folyamatosan ismétlődé oda-vissza lejátszódó videókat készíts.
- Fókusz: Készíts portrékat, ahol a képalany arca fókuszban marad, a kép többi része pedig elmosódik.
- Superzoom: Különféle effektusok segítségével közelíthetsz rá a képalanyra.
- Visszatekerés: Készíts egy videót, ami visszafelé játszódik majd le.
- Kéz nélkül: Lehetővé teszi a videórögzítést anélkül, hogy nyomva kelljen tartanod hozzá a felvétel gombot.
A temérdek lehetőségnek köszönhetően a kreatív határ a csillagos ég. Ha igényesebben megdesignolt történeteket szeretnél, akkor készíthetsz akár sablongrafikákat is valamilyen erre ideális alkalmazás vagy webes eszköz (pl. Canva) segítségével.
Tervezd meg történeteidet
Habár korábban azt írtuk, hogy a történetek tökéletesek a gyorshírek és érdekes pillanatok közlésére, természetesen előre megtervezett, gondosan összeállított tartalmakat is érdemes megosztani ebben a formátumban. Ha csak nem éppen valami valóban váratlant szeretnél közölni vagy megosztani, mindig gondolkodj előre, hogy mit és milyen tartalomtípussal szeretnél posztolni a történeteid közi.
Történeted ideális egyszeri tartalmak, és visszatérő témák megosztására is. Érdemes összeállítani egy heti, havi, vagy rendszeres tervezetet, amiben minden napra kijelölöd, hogy pontosan mit is szeretnél majd posztolni. Ha például minden hétfőn és csütörtökön megosztasz egy gyorstippet követőiddel, akkor biztos lehetsz benne, hogy ezeken a napokon többen térnek majd vissza profilodra az újdonságokért – mintha csak egy TV csatornát vezetnél, ahol mindig adott időpontokban látható egy sorozat új epizódja, egy előre megtervezett műsor alapján.
Egy másik taktika titokzatosan beharangozni, hogy hamarosan valami érdekes újdonságra számíthatnak, amit itt, a történetek között láthatnak majd először, szintén biztosítva ezzel, hogy visszatérjenek profilodra.
Matricák, hashtagek, és helyi címkék az Instagram történetekben
Történeteidben különféle matricákat is elhelyezhetsz, érdekesebbé, szórakoztatóbbá téve ezzel tartalmaidat. A hashtagek és helyi címkék abban is segíthetnek, hogy többen találjanak rá történeteidre.
Matricák
Képek és videók feltöltése esetén különféle matricákat is elhelyezhetsz a történetedben. íme néhány fontosabb, amik segíthetnek a marketingben:
- Termékmatricák: Ha a fiókod jogosult az Instagram Vásárlás funkciójára, akkor ezt a matricát is használhatod történeteidben. Ezek a matricák lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy rákoppintsanak a történetekben szereplő termékekre, hogy többet tudhassanak meg a termékről, majd egy újbóli koppintással rögtön meg is vásárolhatják azt.
- Szavazásmatricák: Ha szeretnél némi visszajelzést kapni közönségedtől egy kérdéssel kapcsolatban, akkor indíts szavazást! Tedd fel a kérdésedet és add meg a választási lehetőségeket.
- Kérdésmatricák: Hasonlóképpen a szavazásokhoz, a kérdésmatricával feltehetsz egy kérdést, azonban erre a felhasználók szöveges választ adhatnak, ha rákoppintanak.
- Zenematricák: Ezekkel a matricákkal egy zenerészletet helyezhetsz el történeteidben. Azonban ez a matrica jelenleg csak bizonyos országokban használható, reméljük hamarosan megérkezik Magyarországra is.
Az összes matrica leírását az Instagram magyar nyelvű súgójában találod.
Hashtagek és helyi címkék
A hashtagek szerepét a közösségi médián bizonyára nem kell megmagyaráznunk. Amikor a felhasználók rákattintanak a történetben elhelyezett hashtagre, akkor az adott hashtag gyűjtőoldalára kerülnek át.
Ugyan így működnek a helyi címkék is – történetedben megjelölhetsz egy helyszínt, amire ha a felhasználók rákoppintanak, akkor átkerülnek az adott helyszín oldalára az Instagramon.
Mind a helyszíneknek, mind a hashtageknek van saját történetük – ha történetedben elhelyezel egy hashtaget vagy egy helyi címkét, akkor a történet megjelenik majd az adott hashtag vagy címke történetében is.
A történetek és az élőzés
Az élő közvetítések rendkívül népszerűek mind az Instagramon, mind más platformokon is, de több kockázattal is járnak, hiszen minden valós időben történik, és nincs lehetőség utólagos vágásra. Cserébe rengeteg aktivitásra veheted rá a közvetítésekkel követőidet, akik folyamatosan tarthatják veled a kapcsolatot az élő chaten keresztül. Az alapbeállítás szerint minden követőd értesítést kap, ha közvetíteni kezdesz az Instagramon.
Miután befejezted közvetítésedet, lehetőséged nyílik feltölteni azt történeteid közé, ahol 24 órán keresztül megtekinthető marad. A történetek közé bekerülő élő közvetítéseknek külön ikonjuk is van, amivel könnyedén megkülönböztethetők a „hagyományos” történetektől.
Élő közvetítéseket több célból is indíthatsz – például tudósíthatsz egy nyilvános vagy saját eseményről, készíthetsz interjút valakivel, megoszthatsz néhány hasznos tippet, rendezhetsz kérdezz-felelek közvetítéseket, és így tovább. A lényeg, hogy ne feledkezz meg róla, hogy tartanod kell a kapcsolatot a nézőkkel. Igyekezz válaszolni a kérdéseikre, és köszönd meg a pozitív hozzászólásokat!
Hogyan terelj forgalmat webhelyedre vagy webáruházadra az Instagram történetekkel
Az Instagram egyik súlyos limitációja (hibája), hogy az egyszeri bejegyzésekben és hozzászólásokban nem lehet kattintható hivatkozásokat elhelyezni. Szerencsére azonban a platform más részein megteheted ezt.
Történetedben elhelyezhetsz egy hivatkozást, ami bárhová mutathat az interneten – webhelyedre, blogodra, vagy webáruházadra is.
Mint már említettük, a termékmatricák is szerepelhetnek, amikkel szintén elvezetheted a felhasználókat az Instagramról webáruzáhadba. A termékcímkékkel ellátott történetek megjelennek az Instagram Felfedezés fülén is, így olyan felhasználók is megtalálhatják (és megvásárolhatják) termékeidet, akik nem is követnek.
Ezen kívül profilod bemutatkozásában is szerepelhet egy kattintható link, amire felhívhatod követőid figyelmét a történetekben (ez különösen akkor hasznos, ha profilod még nem jogosult arra, hogy történeteidben hivatkozásokat helyezhess el).
Fókuszba helyezett történetek
A fókuszba helyezett történetek lehetővé teszik, hogy történeteid hosszabb ideig is láthatóak maradjanak profilodon. Ezek között több egyéni „kategóriát” vagy „gyűjteményt” alakíthatsz ki, amelyekbe mind összefűzött, kapcsolód történeteket helyezhetsz el.
Készíthetsz például gyűjteményt különböző terméktípusaidnak, vagy bemutathatod akár egy rövid folyamat egy-egy lépését egy-egy történettel. A fókuszba helyezett történetek lehetőségeinek csupán kreativitásod szabhat határt.
Kövesd történeteid teljesítményét az Instagram Insights segítségével
Ha személyes Instagram fiókodat üzleti fiókká alakítod át, akkor több új funkció is elérhetővé válik számodra. Ezek közül a legfontosabb az Instagram analitikai eszköze, az Insights (részletesen erről ITT írtam). Az Insights segítségével statisztikákat tekinthetsz meg közönségedről, és nyomon követheted bejegyzéseid és történeteid teljesítményét.
Rendszeresen ellenőrizd, hogy mit mutat az Insights, hiszen innen megtudhatod, hogy mely történetek váltották ki a legtöbb aktivitást közönségedből.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.