Így célozd meg influencer marketinggel a különböző generációkat
Így célozd meg influencer marketinggel a különböző generációkat
Az influencer marketinget sokan automatikusan a millenáris korosztállyal asszociálják. Ez nem meglepő persze, hiszen ők az a csoport, akik már gyerekkorukban megismerkedhettek a digitális világgal. Azonban vak ignorancia lenne azt állítani, hogy az influencer marketinggel csak a millenáris vásárlókat lehet elérni és befolyásolni – csak a Facebookot több korosztály is használja rendszeresen a legfiatalabbaktól kezdve a legidősebbekig.
A megfelelően folytatott influencer marketinggel lényegében bármelyik csoportot el lehet érni, és el is kell, elvégre az emberek egy nagy része egyre kevésbé bízik a márkák marketingüzeneteiben, és sokkal szívesebben hallgatnak ismerőseikre és barátaikra ezek helyett. A társadalom lassan, de biztosan immunissá válik hagyományos hirdetési taktikákra, és egyre többen alkalmaznak digitális hirdetésblokkolókat is az online reklámok kiszűrésére. Egy ilyen helyzetben sok cég számára az influencer marketing jelentheti a túlélés esélyét.
Az influencer marketing tehát nem csak a millenárisok, vagy a Z generáció elérésére és befolyásolására alkalmas, de ahhoz, hogy igazán hatékony lehessen, a marketingeseknek tisztában kell lenniük a különböző generációk közötti különbségekkel. Egy nyugdíjas gondolkodásmódja, érdeklődési körei, és szükségletei egészen mások, mint egy huszonévesé, tehát minden influencer kampányt alapos kutatási eredményekre kell felépíteni.
A következő egy általános útmutató a különböző ahhoz, hogy milyen influencer taktikákkal nyerheted meg a különböző generációkat az interneten!
Fiatal gyerekek
A fiatal gyerekek ugyan nem költőképesek, de jelentősen hatnak szüleik költekezésére. Egy 2000-ben végzett kutatásból kiderült, hogy a gyermekek évente 500 milliárd dolláros értékben befolyásolták a családi költekezéseket, és azóta persze jelentősen nőtt a kifejezetten őket megcélzó reklámok és hirdetések száma világszerte. Természetesen mindez egy nagyon labilis etikai kérdést is felvet, hiszen a gyermekeket még nagyon könnyű befolyásolni, ezért ügyelni kell rá, hogy a nekik szóló reklámok felelősségtudatosak és biztonságosak legyenek, mentesen mindenféle sztereotípiától és felnőtt tartalomtól.
A fiatal gyerekeket a YouTube-on, a Snapchaten, és az Instagramon lehet leghatékonyabban elérni az influencer marketinggel.
Fiatal gyerekek
Működj együtt egy fiatal influencerrel. A 13 éven aluli digitális média piac egyre népesebb, és számos fiatal tartalomkészítő keres milliókat szponzorált együttműködésekkel. Számos fiatal, elszánt influencer aktív, akik játékokat mutatnak be, kicsomagolós videókat töltenek fel, és egyéb, gyerekeknek szóló tartalmakat készítenek hasonló korú közönségüknek.
Nem árt, ha egy influencer ügynökség segítségét kéred. Fiatal gyerekekkel együttműködni trükkös feladat lehet, még akkor is, ha nem közvetlenül velük kell tartanod az üzleti kapcsolatot. Az ügynökségek általában fel tudnak mutatni egy portfóliót korábbi gyerekeket megcélzó kampányaikból, és megkönnyítik a tranzakciókat és más ügyek elintézését a felek között.
Nem árt megfontolni a szülőket is. A gyerekeket úgy is influencer kampányaid részévé teheted, hogy influencer szülőkkel működsz együtt. Ezek a szülők gyakran bevonják gyermekeiket is a tartalomkészítésbe. A gyerekek például megjelenhetnek egy termék, vagy szolgáltatás használata közben, mindez olyan kommunikációs körítéssel, ami mind a gyerekeket, mind szüleiket megszólítja.
Z generáció
A Z generáció definíciójáról más helyeken más dolgokat olvashatunk, de általánosságban az 1995 és 2010 között születettek sorolhatók ebbe a csoportba. Ez az első olyan generáció, amelyik már nem ismerte az internet nélküli világot, és amelyik technológiával körülvéve cseperedhetett fel. Többségük számára nem okoz gondot a legújabb közösségi platformok és digitális vívmányok használata – az online tér a második otthonuk. A Z generáció képviselőinek 55%-a naponta legalább 5 órát tölt okostelefonja nyomkodásával, 26%-uk pedig 10 óránál is többet.
A Z generációt a YouTube-on, az Instagramon, és a Snapchaten lehet leghatékonyabban elérni az influencer marketinggel.
Z generáció
Mutasd meg, hogy milyen értékeket képvisel márkád. A Google egyik felméréséből kiderült, hogy a tizenévesek azt szeretnék, hogy a márkák az ő „értékeiket, és a kortársaik feléjük irányuló elvárásait” reprezentálják. Az olyan influencer kampányok tehát, amelyek az értékeket helyezik előtérbe nagyobb sikerekre számíthatnak a Z generáció köreiben.
Légy hiteles. A Z generációs fiatalok az egyediségre és a hitelességre figyelnek fel. Ezt a csoportot nanoinfluencerekkel (1-10 ezer követő), vagy mikroinfluencerekkel (10-100 ezer követő) érdemes megcélozni, mert őket tartják hiteles információforrásoknak.
Használd a közösségi médiát a bolti forgalom fellendítésére. A Z generáció vásárlóinak közel fele az Instagramon fedez fel új termékeket, de mégis egy bolti élményre van szükségük, hogy meg is vásárolják azokat. Persze használható az Instagram alkalmazáson belüli vásárlási funkciója, de fontos, hogy ne ezen legyen a hangsúly, hanem azon, hogy a terméket minél hívogatóbb fényben tüntesd fel.
Millenárisok
A millenárisok (vagy más néven Y generáció) korosztályát az 1981 és 1995 közöttiek erősítik. Ők az elsők, akik már fiatalon beleszokhattak a digitális környezetbe, és ők voltak a közösségi platformok első felhasználói is. A millenáris korosztály tagjai többféle eszközön érik el a különféle tartalmakat, legyen szó számítógépekről, okostelefonokról, táblagépekről, vagy okos TV-kről.
A millenárisokat a YouTube-on, az Instagramon, a Snapchaten, a Facebookon, a Twitteren, és a Pinteresten lehet leghatékonyabban elérni az influencer marketinggel.
Millenárisok
Ne próbáld nagy neveken keresztül megszólítani őket. Akárcsak a Z generáció képviselőire, a millenárisokra sem igazán hat a sztárok befolyása – sőt, kifejezetten negatívan vélekednek róluk, és sokkal szívesebben fordulnak ismerőseikhez, barátaikhoz, vagy kisebb közönséggel rendelkező influencerekhez, mielőtt meghoznák vásárlói döntéseiket.
Felejtsd el a millenáris sablonokat. Ne próbáld meg felhasználni az erre a korosztályra ráhúzott sztereotípiákat. Kommunikálj velük olyan megfogalmazással, ami az ő értékeiket, véleményeiket, és érdeklődési köreiket reflektálja, és ezzel éreztesd velük, hogy odafigyelsz rájuk és megérted őket.
Értékesítés helyett összpontosíts a kapcsolatteremtésre. 10-ből 9 millenáris vásárló állítja, hogy a márkahitelesség fontos számára, és inkább hisznek kortársaik ajánlásaiban, és a felhasználói tartalmakban, mint a marketingszövegekben.
X generáció
Az X generációba soroljuk az 1965 és 1980 között születetteket. Számos országban ők számítanak az egyik legnagyobb költekező csoportnak. Többségük szívesebben használ okostelefonokat az internetezéshez számítógép helyett, és átlagosan naponta közel 2 órát töltenek a közösségi médián.
A millenárisokat a YouTube-on, az Instagramon, a Facebookon, a Pinteresten, illetve blogokon keresztül lehet leghatékonyabban elérni az influencer marketinggel.
X generáció
Mozgasd meg az emlékeket. A kutatások szerint a nosztalgikus visszaemlékezések valamiért arra ösztönzik az embereket, hogy többet költekezzenek. Az X generációban élénken él fiatalságuk emléke, ezért érdemes olyan influencer kampányokkal megcélozni őket, amelyek ezekre az érzelmekre hatnak.
Kínálj értékeket. Az X generációsok nagy része többgenerációs háztartásban él, és saját maguk mellett gyermekeikről és szüleikről is gondoskodniuk kell. Ennek köszönhetően nagyon költségtudatosak, ezért fokozottan érdeklik őket a leárazások, a kuponok, és más kedvezményes ajánlatok.
Légy hiteles. Akárcsak a fiatalabb generációk (Y, Z), az „X-esek” is az olyan márkákat, cégeket kedvelik, amelyek valamilyen pozitív társadalmi változást igyekeznek elősegíteni, de elég tapasztaltak ahhoz, hogy tudják, ha csak a süket dumát terítik eléjük. Marketingkommunikációdat tehát egy olyan influencer kampánnyal támogasd meg, ami megmutatja nekik, hogy nem csak a szád jár, hanem cselekszel is!
Baby boomerek
Meglepően sok marketinges feledkezik meg a baby boomer (1946 – 1964) korosztályról, pedig ezek a korosodó személyek 2019 végére összesen nagyjából 15 trillió dollárnyi költekezésért felelősek. Habár a millenárisok az élen járnak a technológiai újdonságok átvételében, az idősebbek sem maradnak le az internetről, és számuk minden másik korosztálynál nagyobb növekedést mutat a különböző közösségi platformokon.
A baby boomereket a YouTube-on, a Facebookon, illetve blogokon keresztül lehet leghatékonyabban elérni az influencer marketinggel.
Baby boomerek
Összpontosíts a Facebookra. A Facebook az idősebb korosztály kedvenc közösségi platfomrja, ahol meglepően aktívak is. A boomerek 19%-kal hajlamosabbak tartalmakat megosztani a közösségi médián, mint bármelyik másik generáció.
Használj videókat. Habár a millenárisok inkább a fényképeket kedvelik, a boomerek az írott, vagy videós tartalmakat preferálják. 27%-uk rendszeresen néz videókat a Facebookon, 68%-uk pedig a YouTube-on szórakoztatja magát, vagy tanul új dolgokat.
Tartsd szem előtt egyéniségüket és érdeklődéseiket. Az idősebb vásárlók olyan termékekre és szolgáltatásokra vágynak, amelyekkel feljavíthatják életminőségüket. Gyakran keresnek utazással, egészségüggyel, szórakozással, hobbikkal, és családdal kapcsolatos témákat az interneten. E területek valamelyikét kell megcéloznod, és segíteni nekik, hogy aktív, egészséges, és még nagyon hosszú életet élhessenek, mindezt olyan marketingkommunikációval, ami egyáltalán nem emlékezteti őket korukra.
Online marketing tanácsadó 1998-óta
Diplomáim megszerzése után nem tudtam eldönteni, hogy a tudományos pályán maradjak, vagy helyezzem marketing iránti érdeklődésemet üzleti alapokra. Legyen hát a kettő együtt, gondoltam. Levelezőn kezdtem neki a marketing doktori elvégzésének, oktattam az egyetemen, közben megalapítottam a Marketing Professzorok online marketing ügynökséget. Az eltelt időszakban több, mint 500 KKV és több tucat nagyvállalat marketing kommunikációjában játszottam szerepet, mint online marketing tanácsadó. A kutatást sem adtam fel, csapatommal egy olyan marketing kommunikációs stratégiát építettünk fel, mely keresőoptimalizálás (SEO), Social Media Marketing és tartalommarketing (publishing) alapokon szinte minden iparágban eredményesen és költséghatékonyan bevethető. Amennyiben eljutottál már oda, hogy tudod, a Ti cégeteknél is egy ilyen hatékony marketing kommunikációs stratégiára van szükséged, kérd ajánlatunkat! Ha még nem érzed az Internet elsöprő erejét, olvasgasd cikkeinket - de tudom, egyszer így is eljön a Te időd!
Online marketing tanácsadás
Az online marketing nem egyezik meg az offline marketinggel. Egészen másak a reakcióidők, a reakciók, az eszközök. Legyen szó kisvállalkozásról vagy egy gyógyszergyár több brandjéről, az eddig bevált sales és marketing nem adaptálható az online világra. Nem elég egy cégbemutatkozó, sőt nem elég egy jól megírt marketing szöveg sem. Az Interneten nem csak a potenciális vevőknek írunk, a keresőmotorokat és az Internetezők szokásait is figyelembe kell vennünk. Ha viszont ezeket eltaláljuk, elkapunk egy fonalat mely akár olyan ingyenes reklámot hozhat cégünknek, amely annyi emberhez jut el, amennyit a hagyományos eszközök segítségével nem is remélhetünk. Mi kell ehhez? Keresőoptimalizálás? Közösségi média marketing? Tartalommarketing? Egy kreatív ötlet és sok-sok tapasztalat, na és mindenek előtt egy jól kidolgozott marketing stratégia!
Online PR és Publishing
Az online marketing mellett a Publishing és az online PR is része egy komplex marketing stratégiának. Gyógyszergyáraknál dolgozva megtanultam, mi az, ha az embert nem csak a kőkemény és tőkeerős konkurencia akarja megfektetni, feljelenteni, elgáncsolni, hanem a hatóságokkal és a média ellenszelével is harcolni kell. Sok olyan projektben vettem rész, ahol még csak látszódnia sem szabadott annak, hogy mit akarunk eladni, mégis konkrét eladási számokat vártak a multinacionális vállalat központjában az online PR vagy a Publishing hatására. Hibázni nem lehet, mert a konkurencia és a hatóságok szeme ránk szegeződik, a legkisebb félrelépésre is milliós büntetéseket várhatunk. Mégis rekordokat döntöttek az eladás-növekedési számok!
Online marketing előadások, oktatás és kutatás
A Gödöllői Szent István Egyetem Marketing Intézetének oktatójaként nem csak a diákok képzésében, de az elméleti kutatásokban is részt veszek. Doktori (PHD) munkám is online marketing témában készül. Az egyetemi kutató munka és a Marketing Professzorok Kft. mindennapi éles gyakorlati munkája során olyan tapasztalatokat szerezhetek, amelyet kevesen ma Magyarországon. Az élvonalbeli, EU-s forrásokból is támogatott elméleti egyetemi kutatás és az üzleti élet könyörtelen kihívásainak kombinációja hatékony és a konkurencia előtt járó tudást ad. Ezeket nem csak diákjaimnak, hanem nemzetközi marketing konferenciákon kutató társaimnak is igyekszem átadni, de ügyfeleimnél a mindennapi gyakorlatban is sikerrel alkalmazom. Keresőoptimalizálás, Facebook marketing, AdWords kampányok, LinkedIn és sorolhatnám azokat a vállalati tanfolyamokat, amelyeket tartottam az elmúlt években, kihelyezve vállalatoknál.
SEO tanácsadás, saját kutatás alapján
A SEO a komplex online marketing leghatékonyabb eszköze. A keresőoptimalizálás megítélése egy kis időre megrendült a közösségi média marketing felületek kialakulásával, amióta azonban azokon egyre inkább csak fizetett hirdetésekkel lehet nagy eléréseket produkálni, a SEO ismét vezeti a költséghatékony online marketing eszközök listáját. A keresőoptimalizálás azonban nem egy állandó rendszer, a Google algoritmusainak folyamatos változása a korábban jól prosperáló weblapok látogatottságát dönti rommá. Ahhoz, hogy naprakészek legyünk a SEO minden kis trükkjével, folyamatosan figyelnünk kell a nemzetközi irodalmat, valamint saját kísérleteket beállítva ellenőrizzük - vagy megdöntjük az onnan származó állításokat. A megszerzett tudást keresőoptimalizálási tanácsadásunk során alkalmazzuk ügyfeleink weboldalain.